Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
11
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RqIZkMuH9WhJD
Połącz pojęcie z pasującego do niego definicją. polis Możliwe odpowiedzi: 1. termin oznaczający rzymskie zgromadzenie ludowe, 2. nielegalne sprawowanie władzy w państwie przez jednostkę, 3. grecki termin oznaczający specyficzny rodzaj ustroju, w którym władza należała do wspólnoty wolnych obywateli, 4. warstwa najbogatszych obywateli rzymskich powstała w wyniku zrównania praw plebejuszy i patrycjuszy, 5. termin oznaczający ateńskie zgromadzenie ludowe eklezja Możliwe odpowiedzi: 1. termin oznaczający rzymskie zgromadzenie ludowe, 2. nielegalne sprawowanie władzy w państwie przez jednostkę, 3. grecki termin oznaczający specyficzny rodzaj ustroju, w którym władza należała do wspólnoty wolnych obywateli, 4. warstwa najbogatszych obywateli rzymskich powstała w wyniku zrównania praw plebejuszy i patrycjuszy, 5. termin oznaczający ateńskie zgromadzenie ludowe nobilitas Możliwe odpowiedzi: 1. termin oznaczający rzymskie zgromadzenie ludowe, 2. nielegalne sprawowanie władzy w państwie przez jednostkę, 3. grecki termin oznaczający specyficzny rodzaj ustroju, w którym władza należała do wspólnoty wolnych obywateli, 4. warstwa najbogatszych obywateli rzymskich powstała w wyniku zrównania praw plebejuszy i patrycjuszy, 5. termin oznaczający ateńskie zgromadzenie ludowe tyrania Możliwe odpowiedzi: 1. termin oznaczający rzymskie zgromadzenie ludowe, 2. nielegalne sprawowanie władzy w państwie przez jednostkę, 3. grecki termin oznaczający specyficzny rodzaj ustroju, w którym władza należała do wspólnoty wolnych obywateli, 4. warstwa najbogatszych obywateli rzymskich powstała w wyniku zrównania praw plebejuszy i patrycjuszy, 5. termin oznaczający ateńskie zgromadzenie ludowe komicja Możliwe odpowiedzi: 1. termin oznaczający rzymskie zgromadzenie ludowe, 2. nielegalne sprawowanie władzy w państwie przez jednostkę, 3. grecki termin oznaczający specyficzny rodzaj ustroju, w którym władza należała do wspólnoty wolnych obywateli, 4. warstwa najbogatszych obywateli rzymskich powstała w wyniku zrównania praw plebejuszy i patrycjuszy, 5. termin oznaczający ateńskie zgromadzenie ludowe
11
Ćwiczenie 2
RoMLU0ioKW3BL
Rozstrzygnij, czy podane zdania dotyczą sytuacji obywateli w starożytnych Atenach, republikańskim Rzymie, czy we współczesnych zachodnich demokracjach. Uwaga: każde zdanie może być prawdziwe dla więcej niż jednej kategorii. Obywatele w sposób bezpośredni wpływają na losy swego kraju poprzez udział i głosowanie na zgromadzeniach. Możliwe odpowiedzi: Ateny, Rzym, Współczesność. Kobiety mogą posiadać obywatelstwo. Możliwe odpowiedzi: Ateny, Rzym, Współczesność. Zdecydowana większość członków społeczeństwa to pełnoprawni obywatele. Możliwe odpowiedzi: Ateny, Rzym, Współczesność. Mimo istnienia instytucji o charakterze demokratycznym faktyczną władzę sprawują najbogatsi obywatele. Możliwe odpowiedzi: Ateny, Rzym, Współczesność. W procedurach demokratycznych (jak np. wybór urzędników) kluczową rolę odgrywa losowanie. Możliwe odpowiedzi: Ateny, Rzym, Współczesność. Obywatele mają realny wpływ na politykę państwa. Możliwe odpowiedzi: Ateny, Rzym, Współczesność
111
Ćwiczenie 3
RODuuqmC25Jjh
Źródło: Ssolbergj, Sodacan, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Rfno164w1IqVx
Na powyższej ilustracji znajduje się herb stolicy współczesnego państwa europejskiego. Określ którego, odnosząc się do widocznego na herbie skrótu. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się ze źródłami i wykonaj polecenia.

1
Ryszard Kulesza Świat starożytny. Historia starożytna i teksty źródłowe dla szkół średnich

[…] wraz z zakładaniem poza Rzymem osad zamieszkanych przez obywateli oraz zmianami społecznym w samym Rzymie w zgromadzeniach uczestniczyła coraz mniejsza część wspólnoty obywatelskiej.

A Źródło: Ryszard Kulesza, Świat starożytny. Historia starożytna i teksty źródłowe dla szkół średnich, Warszawa 1997, s. 145.
R8yYUsLBMjQKD
Terytorium Rzymu i jego sojuszników w latach 400–264 r. p.n.e.
Źródło: Contentplus.pl na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
REurpU9MzHkEo
Na podstawie zamieszczonego wyżej fragmentu opracowania historycznego oraz mapy Półwyspu Apenińskiego z IV/III w. p.n.e. zdecyduj, które wnioski są poprawne. Z racji oddalenia obywateli od Rzymu, w którym odbywały się zgromadzenia, trudno było im przybywać na obrady. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liczba obywateli wzrosła, więc ta sama liczba uczestników zgromadzeń stanowiła teraz mniejszą część całej wspólnoty. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na mapie zaznaczono strefy, których obywatele mieli różne, coraz mniejsze, prawa uczestniczenia w zgromadzeniach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Większość obywateli znalazła inne sposoby wpływania na sprawy państwowe niż udział w zgromadzeniach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
211
Ćwiczenie 5

Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Arystoteles Ustrój polityczny Aten

[…] widział [Solon], że podczas częstych walk wewnętrznych w mieście niektórzy obywatele z gnuśności usuwali się od wszystkiego, pozostawiając dowolny bieg wypadkom, ustanowił prawo przeciwko takim ludziom wymierzone: „Kto podczas rozruchów nie chwyci za broń, czy po tej, czy po tamtej stronie, podlegać będzie karze utraty czci i praw obywatelskich”.

B Źródło: Arystoteles, Ustrój polityczny Aten, t. A, s. 8.
RxsjPfNMFrxo0
Na podstawie zamieszczonego wyżej tekstu źródłowego wyjaśnij, dlaczego prawodawca Solon zdecydował się na drastyczne kroki wobec obywateli, którzy nie brali udziału w zamieszkach wewnętrznych w Atenach. Oceń omówiony w cytowanym fragmencie pomysł Solona. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
R1cUHTPW17l5k
Według klasycznej typologii zaproponowanej przez Arystotelesa istnieją trzy podstawowe rodzaje ustrojów politycznych: monarchiczny, arystokratyczny i demokratyczny. Posługując się tym podziałem, starożytny grecki historyk Polibiusz scharakteryzował niegdyś ustrój republiki rzymskiej jako będący doskonałą mieszanką ich wszystkich. Używając różnych kolorów, zaznacz w przytoczonym niżej fragmencie jego dzieła zdania, w których pisze on o monarchicznym (czerwony), arystokratycznym (niebieski) oraz demokratycznym (żółty) aspekcie ustroju rzymskiego. Były trzy elementy władzy państwowej (…). Otóż konsulowie (…) decydują o wszystkich sprawach publicznych. Bo wszyscy inni rzędnych (…) są im podwładni i słuchają ich; a do senatu oni wprowadzają poselstwa. Prócz tego oni przedkładają do obrad pilne sprawy, w ich ręku spoczywa całe wykonywanie uchwał. Także o wszystkie publiczne sprawy, które muszą być załatwione przez lud, im wypada się troszczyć i zwoływać zgromadzenia ludowe, im stawiać wnioski, im wykonywać uchwały większości (…). Jeśli chodzi o senat, to ma on przede wszystkim władzę nad skarbem publicznym (…). Także jeśli do kogoś poza Italią należy wysłać poselstwo – bądź to w celu załatwienia sporów bądź z upomnieniem, bądź nawet z rozkazem, bądź dla przyjęcia ludu w poddaństwo, bądź wreszcie dla wypowiedzenia wojny – tenże senat ma o to staranie. Również jak należy się w każdym wypadku wobec przybyłych do Rzymu poselstw zachować i jaką dać im odpowiedź – wszystkim tym kieruje senat (…). Mimo to jednak pozostaje udział także dla ludu, a pozostaje mu najważniejszy. Albowiem jedynie lud w państwie rozstrzyga o nagrodzie i karze, a przecież tylko na tym opierają się władztwa i wolne państwa (…). Lud zatem sądzi często w takich procesach, w których za przestępstwo grozi znaczna kara pieniężna, a zwłaszcza sądzi tych, którzy piastowali wysokie urzędy; wyrok śmierci zaś tylko on wydaje (…). Dalej lud rozdaje urzędy między godnych ludzi, co jest w wolnym państwie najpiękniejszą nagrodą za cnotę. Ma on także prawo zatwierdzania ustaw; a co jest najważniejsze, postanawia o pokoju i wojnie. A gdy chodzi o zawarcie sojuszu, zakończenie wojny i układy, lud jest tym, który to wszystko ustala i ratyfikuje.
RxisWJK1WFtgk
Według klasycznej typologii zaproponowanej przez Arystotelesa istnieją trzy podstawowe rodzaje ustrojów politycznych: monarchiczny, arystokratyczny i demokratyczny. Posługując się tym podziałem, starożytny grecki historyk Polibiusz scharakteryzował niegdyś ustrój republiki rzymskiej jako będący doskonałą mieszanką ich wszystkich. Przy każdym z przytoczonych niżej fragmentów jego dzieła wskaż, o jakim aspekcie ustroju rzymskiego (monarchicznym, arystokratycznym czy demokratycznym) jest mowa. 1. Były trzy elementy władzy państwowej […]. Otóż konsulowie […] decydują o wszystkich sprawach publicznych. Bo wszyscy inni urzędnicy […] są im podwładni i słuchają ich; a do senatu oni wprowadzają poselstwa. Prócz tego oni przedkładają do obrad pilne sprawy, w ich ręku spoczywa całe wykonywanie uchwał. Także o wszystkie publiczne sprawy, które muszą być załatwione przez lud, im wypada się troszczyć i zwoływać zgromadzenia ludowe, im stawiać wnioski, im wykonywać uchwały większości. (tu wybierz) 1. Aspekt demokratyczny, 2. Aspekt arystokratyczny, 3. Aspekt monarchiczny.

2. Jeśli chodzi o senat, to ma on przede wszystkim władzę nad skarbem publicznym […]. Także jeśli do kogoś poza Italią należy wysłać poselstwo – bądź to w celu załatwienia sporów bądź z upomnieniem, bądź nawet z rozkazem, bądź dla przyjęcia ludu w poddaństwo, bądź wreszcie dla wypowiedzenia wojny – tenże senat ma o to staranie. Również jak należy się w każdym wypadku wobec przybyłych do Rzymu poselstw zachować i jaką dać im odpowiedź – wszystkim tym kieruje senat. (tu wybierz) 1. Aspekt demokratyczny, 2. Aspekt arystokratyczny, 3. Aspekt monarchiczny.

3. Mimo to jednak pozostaje udział także dla ludu, a pozostaje mu najważniejszy. Albowiem jedynie lud w państwie rozstrzyga o nagrodzie i karze, a przecież tylko na tym opierają się władztwa i wolne państwa […]. Lud zatem sądzi często w takich procesach, w których za przestępstwo grozi znaczna kara pieniężna, a zwłaszcza sądzi tych, którzy piastowali wysokie urzędy; wyrok śmierci zaś tylko on wydaje […]. Dalej lud rozdaje urzędy między godnych ludzi, co jest w wolnym państwie najpiękniejszą nagrodą za cnotę. Ma on także prawo zatwierdzania ustaw; a co jest najważniejsze, postanawia o pokoju i wojnie. A gdy chodzi o zawarcie sojuszu, zakończenie wojny i układy, lud jest tym, który to wszystko ustala i ratyfikuje. (tu wybierz) 1. Aspekt demokratyczny, 2. Aspekt arystokratyczny, 3. Aspekt monarchiczny.

Źródło: Polibiusz, Dzieje, cyt. za: Starożytność. Teksty źródłowe. Tematy lekcji do historii w szkole średniej, oprac. G. Chomicki, S. Sprawski, Kraków 1999, s. 223–224.

311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z poniższym fragmentem mowy ateńskiego męża stanu Peryklesa (V w. p.n.e.), a następnie wykonaj polecenia.

1
Tukidydes Wojna peloponeska

Nasz ustrój nie jest naśladownictwem obcych praw, a my sami raczej jesteśmy wzorem dla innych niż inni dla nas. Nazywa się ten ustrój demokracją, ponieważ opiera się na większości obywateli, a nie na mniejszości. W sporach prywatnych każdy obywatel jest równy wobec prawa. Jeśli zaś chodzi o znaczenie, to jednostkę ceni się nie ze względu na jej przynależność do pewnej grupy, lecz ze względu na talent osobisty, jakim się wyróżnia. Nikomu też, kto jest zdolny służyć ojczyźnie, ubóstwo ani nieznane pochodzenia nie przeszkadza w osiągnięciu zaszczytów. W życiu państwowym kierujemy się zasadą wolności. W życiu prywatnym nie przyglądamy się z podejrzliwą ciekawością zachowaniu naszych współobywateli […]. Państwo nasze jest godne podziwu i pod tymi względami, i pod tyloma innymi. Kochamy bowiem piękno, ale z prostotą. Kochamy wiedzę, ale bez zniewieściałości. Bogactwem się nie chwalimy, ale używamy go w potrzebie. Przyznanie się do ubóstwa nie przynosi nikomu ujmy, jednak ujmą jest, jeśli ktoś nie stara się z niego wydobyć. Krótko mówiąc, twierdzę, że państwo nasze jako całość jest szkołą wychowania Hellady i wydaje mi się, że u nas każda jednostka może z największą swobodą przystosować się do najrozmaitszych form życia i stać się przez to samodzielnym człowiekiem.

C Źródło: Tukidydes, Wojna peloponeska, t. 2, s. 37–41.
ROpjZulVpKVEc
Wskaż właściwe dokończenie zdania. Przytoczony tekst ma charakter… Możliwe odpowiedzi: 1. informacyjny., 2. krytyczny., 3. promocyjny., 4. polemiczny.
R6toUMr63yPUy
Na podstawie przytoczonego fragmentu mowy Peryklesa wskaż, co uważał on za najważniejszą cechę ustroju demokratycznego. (Uzupełnij) Wskaż kwestię, co do której Perykles mija się z prawdą. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do wiedzy wyniesionej z lekcji. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentami i wykonaj polecenie.

Fragment A

1
Platon Państwo

– Tak jest – powiada Adejmantos. – Ale coś ty w tym rodzaju dojrzał w naszym rozważaniu na temat sprawiedliwości?

– Ja ci powiem – odrzekłem. – Sprawiedliwość – zgódźmy się na to – bywa nieraz w jednym człowieku, a bywa i w całym państwie?

– Tak jest – powiada.

– A czyż państwo nie jest większe od jednego człowieka?

– Większe – powiada.

– To może i większa sprawiedliwość mieszka w tym, co większe, i łatwiej ją tam rozpoznać. Więc, jeżeli chcecie, to naprzód w państwach będziemy szukali, czym ona jest. Potem ją tak samo rozpatrzymy i w poszczególnych jednostkach szukając podobieństwa do tego, co większe, w postaci tego, co mniejsze.

– Wydaje mi się – powiada – że dobrze mówisz.

– A czy – dodałem – gdybyśmy w myśli oglądali tworzenie się państwa, tobyśmy i sprawiedliwość dojrzeli, jak ona się w nim tworzy, i niesprawiedliwość?

– Z pewnością – powiada.

D Źródło: Platon, Państwo, [w:] Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej. Platon i Arystoteles, t. 2, Lublin 2012, s. 292.

Fragment B

1
Arystoteles Polityka

Okazuje się tedy, że państwo jest tworem natury i że jest pierwej od jednostki, bo jeśli każdy z osobna nie jest samowystarczalny, to znajdzie się w tym samym stosunku [do państwa], co inne części do jakiejś całości. Kto zaś nie potrafi żyć we wspólnocie albo jej wcale nie potrzebuje, będąc samowystarczalnym, bynajmniej nie jest członem państwa, a zatem jest albo zwierzęciem, albo bogiem.

E Źródło: Arystoteles, Polityka, t. 1, s. 12.
R1WqJNWpASDa8
Porównaj fragmenty dzieł Platona i Arystotelesa, dwóch wielkich myślicieli epoki starożytnej, w których rozważają oni znaczenie instytucji państwa w życiu obywateli, a następnie określ, czy ich zdania w tej kwestii są zgodne, czy też sobie przeczą. Uzasadnij odpowiedź. (Uzupełnij).