Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R5jz3Uer5cNpN11
Ćwiczenie 1
Wybierz odpowiedź, która najlepiej obrazuje gradację uczuć podmiotu lirycznego przeżywającego kryzys światopoglądowy w Trenach Jana Kochanowskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. bunt - rozpacz - zwątpienie - narastanie bólu - stopniowe ukojenie - pogodzenie się z losem, 2. narastanie bólu - rozpacz - bunt - zwątpienie - stopniowe ukojenie - pogodzenie się z losem, 3. bunt - zwątpienie - rozpacz - narastanie bólu - pogodzenie się z losem - ukojenie, 4. zwątpienie - bunt - rozpacz - narastanie bólu - pogodzenie się z losem - ukojenie
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z Trenem IX Jana Kochanowskiego. Zaznacz koncepcję filozoficzną, do której odwołuje się autor w tym tekście.

Jan Kochanowski Tren IX

Kupić by cięKupić by cięKupić by cię, Mądrości, za drogie pieniądze! 
Która, jeśli prawdziwie mieniąmienićmienią, wszytki żądze, 
Wszytki ludzkie frasunki umiesz wykorzenić, 
A człowieka tylko nie w anioła odmienić, 
Który nie wie, co boleść, frasunku nie czuje, 
Złym przygodamprzygodamprzygodam nie podległ, strachom nie hołdujenie hołdujenie hołduje
Ty wszytki rzeczy ludzkie masz zamieć zamasz za fraszkę sobie, 
Jednaką myśljednaka myślJednaką myśl tak w szczęściu, jako i w żałobiew żałobiew żałobie 
ZawżdyzawżdyZawżdy niesiesz. Ty śmierci namniejnamniejnamniej się nie boisz, 
Bezpieczna, nieodmienna, niepożyta stoiszbezpieczną, nieodmienną, niepożytą stoiszBezpieczna, nieodmienna, niepożyta stoisz
Ty bogactwa nie złotem, nie skarby wielkimi, 
Ale dosytem mierzysz i przyrodzonymiAle dosytem mierzysz i przyrodzonymiAle dosytem mierzysz i przyrodzonymi 
Potrzebami. Ty okiem swym nieuchronionymokiem nieuchronionymokiem swym nieuchronionym 
Nędznika upatrujesznędznika upatrujeszNędznika upatrujesz pod dachem złoconym, 
A uboższym nie zajźrzysz szczęśliwego mieniaA uboższym nie zajźrzysz szczęśliwego mieniA uboższym nie zajźrzysz szczęśliwego mienia
Kto by jednoby jednoby jedno chciał słuchać twego upomnienia. 
Nieszczęśliwy ja człowiek, którym lata swoje 
Na tym strawił, żebych był ujźrzał progi twoje! 
Terazem nagle z stopniów ostatnich zrzucony 
I między insze, jeden z wielajeden z wielajeden z wiela, policzony.

6 Źródło: Jan Kochanowski, Tren IX, [w:] tegoż, Treny, Wrocław 2019, s. 46.
R1UxE8IdHm59a
Możliwe odpowiedzi: 1. cynizm, 2. horacjanizm, 3. epikureizm, 4. stoicyzm
Kupić by cię
mienić
przygodam
nie hołduje
mieć za
jednaka myśl
w żałobie
zawżdy
namniej
bezpieczną, nieodmienną, niepożytą stoisz
Ale dosytem mierzysz i przyrodzonymi
okiem nieuchronionym
nędznika upatrujesz
A uboższym nie zajźrzysz szczęśliwego mieni
by jedno
jeden z wiela
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, w jaki sposób pojmowana jest w Trenie IX Jana Kochanowskiego mądrość. Nie cytuj.

R1BNiZhjuHq54
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z fragmentem Pochwały głupoty Erazma z Rotterdamu. Wyjaśnij, w jaki sposób koresponduje on z wymową Trenu IX Jana Kochanowskiego.

Erazm z Rotterdamu Pochwała głupoty

A całe życie ludzkie czymże jest innym, jak nie jakąś komedią, w której każdy występuje w innej masce i każdy gra swoją rolę, dopóki reżyser nie sprowadzi go ze sceny. Każe on jednak nieraz temu samemu człowiekowi występować w różnych rolach, tak że ten, kto niedawno w purpurze grał króla, teraz odgrywa służkę odzianego w gałgany. Pewnie, wszystko to gra cieni, ale nie inaczej i z tą komedią ludzkiego życia.

7 Źródło: Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty, tłum. Edwin Jędrkiewicz, Wrocław 1953, s. 81.
R96pP6Jbi6qXt
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z Trenem X Jana Kochanowskiego. Zaznacz poprawne zdania.

Jan Kochanowski Tren X

Orszulo moja wdzięczna, gdzieś mi się podziała? 
W którą stronę, w którąś się krainę udała? 
Czyś ty nad wszytki nieba wysoko wniesiona 
I tam w liczbę aniołków małych policzona? 
Czyliś do raju wzięta? Czyliś na szczęśliwe 
Wyspy zaprowadzona? Czy cię przez teskliwe 
Charon jeziora wiezie i napawa zdrojem 
Niepomnym, że ty nie wiesz nic o płaczu mojem? 
Czy, człowieka zrzuciwszy i myśli dziewicze, 
Wzięłaś na się postawę i piórka słowicze? 
Czyli się w czyścu czyścisz, jesli z strony ciała 
Jakakolwiek zmazeczka na tobie została? 
Czyś po śmierci tam poszła, kędyś pierwej była, 
Niżeś się na mą ciężką żałość urodziła? 
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest, lituj mej żałości, 
A nie możesz li w onej dawnej swej całości, 
Pociesz mię, jako możesz, a staw' się przede mną 
Lubo snem, lubo cieniem, lub marą nikczemną!

8 Źródło: Jan Kochanowski, Tren X, [w:] tegoż, Treny, Wrocław 2019, s. 48.
R1HzLjkMx6ddG
1. Tren X można określić jako przełomowy w kontekście całego cyklu Trenów Jana Kochanowskiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 2. Odniesienie się do wizji zaświatów pochodzących z różnych systemów religijnych ostatecznie przynosi poecie spokój, staje się źródłem pocieszenia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3. Pytania retoryczne pojawiające się w Trenie X Jana Kochanowskiego są odzwierciedleniem stanu duchowego poety, który zaczyna kontestować ustalony porządek świata. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 4. Odwołanie do toposu ubi sunt w Trenie X Jana Kochanowskiego jest wyrazem tęsknoty za czasami minionymi, poczucia marności świata i przemijania. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RdZ3cfDPVkaqK2
Ćwiczenie 6
Zaznacz cytat, który należy uznać za wyraz kulminacji zwątpienia cierpiącego poety w Trenie X. Możliwe odpowiedzi: 1. Orszulo moja wdzięczna, gdzieś mi się podziała?, 2. Czy, człowieka zrzuciwszy i myśli dziewicze, / Wzięłaś na się postawę i piórka słowicze?, 3. Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest, lituj mej żałości, 4. Pociesz mię, jako możesz, a staw' się przede mną / Lubo snem, lubo cieniem, lub marą nikczemną!
31
Ćwiczenie 7

Porównaj stosunek poety do Boga i wiary w Trenie X i XVIII. Podaj dwie różnice.

RC72gHvbBfhzQ
Tren X. Tren XVIII. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Nawiedzająca Jana Kochanowskiego we śnie matka stara się wytłumaczyć sens śmierci Urszuli. Dokonuje bilansu zysków i strat. Wymień przykłady tego, co Urszula straciła oraz tego, co zyskała po śmierci. Zastanów się, jaką funkcję pełni to zestawienie.

RNBhDGE0rk3lN
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Śmierć Urszuli
    • Elementy należące do kategorii Śmierć Urszuli
    • Nazwa kategorii: strata
    • Nazwa kategorii: zysk
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Śmierć Urszuli
R1Pp0M4pL5mOH
Strata (Uzupełnij) Zysk (Uzupełnij) Funkcja (Uzupełnij).
Praca domowa

Jakie tezy związane z wiarą, filozofią stoicką i potęgą rozumu wkłada poeta w usta zmarłej matki? Wyszukaj odpowiednie cytaty w Trenie XIX i dokonaj ich interpretacji.