Sprawdź się
Słowo utopia ma kilka znaczeń. Do którego z nich nawiązuje w swoim wierszu Wisława Szymborska?
Zaznacz w tekście wiersza na niebiesko wszystkie wyrazy i wyrażenia odnoszące się do rozumu, intelektu, operacji myślowych, a na czerwono elementy związane z topografią i przyrodą. Dwa wyrażenia mogą być zinterpretowane dwuznacznie. Oznacz je na żółto.
{czerwony}Wyspa{/czerwony} na której wszystko się {niebieski}wyjaśnia{/niebieski}.
Tu można stanąć na gruncie {niebieski}dowodów{/niebieski}.
Nie ma {zolty}dróg{/zolty} innych oprócz {zolty}drogi dojścia{/zolty}.
{czerwony}Krzaki{/czerwony} aż uginają się od {niebieski}odpowiedzi{/niebieski}.
Rośnie tu {czerwony}drzewo{/czerwony} {niebieski}Słusznego Domysłu{/niebieski}
o {niebieski}rozwikłanych{/niebieski} wiecznie {czerwony}gałęziach{/czerwony}.
Olśniewająco proste {czerwony}drzewo{/czerwony} {niebieski}Zrozumienia{/niebieski}
przy {zolty}źródle{/zolty}, co się zwie {niebieski}Ach Więc To Tak{/niebieski}.
Im dalej w {czerwony}las{/czerwony}, tym szerzej się otwiera
{niebieski}Dolina Oczywistości{/niebieski}.
Jeśli jakieś {niebieski}zwątpienie{/niebieski}, to {czerwony}wiatr{/czerwony} je rozwiewa.
{czerwony}Echo{/czerwony} bez wywołania głos zabiera
i {niebieski}wyjaśnia{/niebieski} ochoczo tajemnice światów.
W prawo {czerwony}jaskinia{/czerwony}, w której leży {niebieski}sens{/niebieski}.
W lewo {czerwony}jezioro{/czerwony} {niebieski}Głębokiego Przekonania{/niebieski}.
Z {czerwony}dna{/czerwony} odrywa się {niebieski}prawda{/niebieski} i lekko na wierzch wypływa.
Góruje nad {czerwony}doliną{/czerwony} {niebieski}Pewność Niewzruszona{/niebieski}.
Ze {czerwony}szczytu{/czerwony} jej roztacza się {niebieski}Istota Rzeczy{/niebieski}.
Mimo powabów {czerwony}wyspa{/czerwony} jest bezludna,
a widoczne po {czerwony}brzegach{/czerwony} drobne ślady stóp
bez wyjątku zwrócone są w kierunku {czerwony}morza{/czerwony}.
Jak gdyby tylko odchodzono stąd
i bezpowrotnie zanurzano się w {czerwony}topieli{/czerwony}.
W życiu {niebieski}nie do pojęcia{/niebieski}.
Wyszukaj siedem nazw topograficznych w wierszu i podaj ich źródło (tekst kultury lub wyrażenie językowe).
Podmiot liryczny ujawnia się nie ujawnia się.
Afirmuje Pozornie afirmuje sytuację panującą na wyspie.
Jego uczucia i myśli skrywają się za sytuacją liryczną są wyrażone wprost.
Taka kreacja podmiotu lirycznego domaga się analizy intelektualnego dyskursu podmiotu lirycznego skupienia się na rekonstrukcji stanów emocjonalnych.
Opis Utopii jest statyczny dynamiczny.
Przeważają rzeczowniki czasowniki.
Poetka wprowadza do wiersza innowacje frazeologiczne związki frazeologiczne.
Taki zabieg jest typowy nietypowy dla jej twórczości.
Według Szymborskiej Utopia jest 1. oświeceniowymi, 2. odbiega, 3. możliwa, 4. nie wyjaśnia, 5. afirmuje tę krainę, 6. dwie, 7. ironizuje, 8. niemożliwa, 9. nie ujawnia się, 10. nie odbiega, 11. jednoznaczny, 12. trzy, 13. ujawnia się, 14. wieloznaczny, 15. wyjaśnia, 16. romantycznymi.
Podmiot liryczny 1. oświeceniowymi, 2. odbiega, 3. możliwa, 4. nie wyjaśnia, 5. afirmuje tę krainę, 6. dwie, 7. ironizuje, 8. niemożliwa, 9. nie ujawnia się, 10. nie odbiega, 11. jednoznaczny, 12. trzy, 13. ujawnia się, 14. wieloznaczny, 15. wyjaśnia, 16. romantycznymi.
Podmiot liryczny 1. oświeceniowymi, 2. odbiega, 3. możliwa, 4. nie wyjaśnia, 5. afirmuje tę krainę, 6. dwie, 7. ironizuje, 8. niemożliwa, 9. nie ujawnia się, 10. nie odbiega, 11. jednoznaczny, 12. trzy, 13. ujawnia się, 14. wieloznaczny, 15. wyjaśnia, 16. romantycznymi, dlaczego wyspa jest bezludna.
Wiersz jest polemiką z ideałami 1. oświeceniowymi, 2. odbiega, 3. możliwa, 4. nie wyjaśnia, 5. afirmuje tę krainę, 6. dwie, 7. ironizuje, 8. niemożliwa, 9. nie ujawnia się, 10. nie odbiega, 11. jednoznaczny, 12. trzy, 13. ujawnia się, 14. wieloznaczny, 15. wyjaśnia, 16. romantycznymi.
Utwór można podzielić na 1. oświeceniowymi, 2. odbiega, 3. możliwa, 4. nie wyjaśnia, 5. afirmuje tę krainę, 6. dwie, 7. ironizuje, 8. niemożliwa, 9. nie ujawnia się, 10. nie odbiega, 11. jednoznaczny, 12. trzy, 13. ujawnia się, 14. wieloznaczny, 15. wyjaśnia, 16. romantycznymi części ze względu na zawartość semantyczną (znaczeniową).
Wiersz 1. oświeceniowymi, 2. odbiega, 3. możliwa, 4. nie wyjaśnia, 5. afirmuje tę krainę, 6. dwie, 7. ironizuje, 8. niemożliwa, 9. nie ujawnia się, 10. nie odbiega, 11. jednoznaczny, 12. trzy, 13. ujawnia się, 14. wieloznaczny, 15. wyjaśnia, 16. romantycznymi od poetyki typowej dla Szymborskiej.
Szymborska, opisując doskonałość wyspy, 1. oświeceniowymi, 2. odbiega, 3. możliwa, 4. nie wyjaśnia, 5. afirmuje tę krainę, 6. dwie, 7. ironizuje, 8. niemożliwa, 9. nie ujawnia się, 10. nie odbiega, 11. jednoznaczny, 12. trzy, 13. ujawnia się, 14. wieloznaczny, 15. wyjaśnia, 16. romantycznymi.
Dokończ zdania, które pomogą ci sformułować tezę interpretacyjną. Twoje odpowiedzi mogą różnić się od zaproponowanych, o ile udowodnisz je w kolejnych częściach pracy.
Prośba o wyspy szczęśliweA ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź,
wiatrem łagodnym włosy jak kwiaty rozwiej, zacałuj,
ty mnie ukołysz i uśpij, snem muzykalnym zasyp, otumań,
we śnie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze snu.Pokaż mi wody ogromne i wody ciche,
rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć zielonych,
dużo motyli mi pokaż, serca motyli przybliż i przytul,
myśli spokojne ponad wodami pochyl miłością.Źródło: Konstanty Ildefons Gałczyński, Prośba o wyspy szczęśliwe, [w:] tegoż, Warszawa 1968, s. 25.