Słowo utopia ma kilka znaczeń. Do którego z nich nawiązuje w swoim wierszu Wisława Szymborska?
R1SyRXbDAkYgi
Skorzystaj ze Słownika języka polskiego.
nierealny ideał szczęśliwego społeczeństwa,
pomysł niemożliwy do zrealizowania; mrzonka.
RTeOFjAUpBjTH1
Ćwiczenie 2
1
Ćwiczenie 2
R1cvGYJlloKBa
11
Ćwiczenie 3
RK2TYOG2qFZX2
Poszukaj takich fragmentów wiersza, w których Wisława Szymborska rozbija istniejące związki frazeologiczne.
Sprawdź, czy twoje odpowiedzi są prawidłowe. Porównaj je z poniższymi propozycjami.
Tu można stanąć na gruncie dowodów.
Podstawa: Stąpać po niepewnym gruncie.
Funkcja: 1. znaczenie przenośne (metafora) odsyłające do wiedzy, racjonalizmu; 2. określenie odnoszące się do topografii wyspy.
Im dalej w las, tym szerzej się otwiera / Dolina Oczywistości.
Podstawa: Im dalej w las, tym więcej drzew.
Funkcja: 1. przewrotna zmiana znaczenia przysłowia odsyła do sposobów ludzkiego poznania, które jest według podmiotu lirycznego procesem łatwym; 2. określenie opisujące topografię wyspy.
Z dna odrywa się prawda i lekko na wierzch wypływa.
Podstawa: Oliwa sprawiedliwa zawsze na wierzch wypływa
Funkcja: parafraza przysłowia odsyła do utopijnego procesu poznania.
11
Ćwiczenie 4
Wyszukaj siedem nazw topograficznych w wierszu i podaj ich źródło (tekst kultury lub wyrażenie językowe).
RQ0uzOQpYhlQc
Zastanów się, w jakich tekstach starożytnych pojawia się motyw raju, utopii.
język – źródło Ach Więc To Tak, jezioro Głębokiego Przekonania, góra Pewność Niewzruszona.
RLRIFwABxSM0h21
Ćwiczenie 5
RrdUUvy8LNMow21
Ćwiczenie 6
RvSmlCcxkPeVh21
Ćwiczenie 7
311
Ćwiczenie 8
Dokończ zdania, które pomogą ci sformułować tezę interpretacyjną. Twoje odpowiedzi mogą różnić się od zaproponowanych, o ile udowodnisz je w kolejnych częściach pracy.
RW8qdmmVk9VQI
Zastanów się, jaka jest uniwersalna wymowa wiersza. Odnieś jego sens do spraw ogólnoludzkich. Aby odczytać wiersz, trzeba odnieść się również do cech władzy totalitarnej. Sięgnij do swojej wiedzy historycznej.
Sprawdź, czy twoje odpowiedzi są bliskie poniższym propozycjom.
Wiersz Wisławy Szymborskiej pt. Utopia traktuje o… naturze człowieka jako istoty wątpiącej, myślącej.
Poetka wykorzystuje popularny w literaturze motyw utopii w celu… skontrastowania wykreowanej idealnej rzeczywistości i świata realnego, w którym ludzie mają prawo wątpić, mylić się, nie wiedzieć, szukać odpowiedzi, choćby to trwało przez całe życie.
By wydobyć sensy wiersza, konieczne jest wzięcie pod uwagę sytuacji politycznej w Polsce lat 70., kiedy po raz pierwszy go opublikowano. Wpływ sytuacji politycznej jest czytelny… gdy weźmie się pod uwagę, iż w systemach totalitarnych nie ma miejsca na wątpliwości, w ocenach moralnych wszystko jest dobre albo złe – brakuje opcji pośredniej. Władza dzieli ludzi na wrogów i przyjaciół. Nie można się wahać, być niepewnym.
Konstanty Ildefons GałczyńskiProśba o wyspy szczęśliwe
A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź, wiatrem łagodnym włosy jak kwiaty rozwiej, zacałuj, ty mnie ukołysz i uśpij, snem muzykalnym zasyp, otumań, we śnie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze snu.
Pokaż mi wody ogromne i wody ciche, rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć zielonych, dużo motyli mi pokaż, serca motyli przybliż i przytul, myśli spokojne ponad wodami pochyl miłością.
gałcz Źródło: Konstanty Ildefons Gałczyński, Prośba o wyspy szczęśliwe, [w:] tegoż, Warszawa 1968, s. 25.
31
Ćwiczenie 9
Na podstawie powyższego wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego porównaj wykreowany przez poetę obraz wyspy z Utopią z utworu Wisławy Szymborskiej.
Na podstawie powyższego wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego porównaj wykreowany przez poetę obraz wyspy z Utopią z utworu Wisławy Szymborskiej.
Na podstawie powyższego wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego porównaj wykreowany przez poetę obraz wyspy z Utopią z utworu Wisławy Szymborskiej.
Przeczytaj powyższy wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i porównaj wykreowany przez poetę obraz wyspy z Utopią z utworu Wisławy Szymborskiej.
RLRVDTtM7L0KR
31
Ćwiczenie 10
Ironia to właściwość stylu polegająca głównie na sprzeczności między dosłownym a właściwym znaczeniem wypowiedzi. Wymowa tekstu zgodna z intencją autora jest często głęboko ukryta i trudna do natychmiastowego rozpoznania przez czytelnika. Pamiętając o tych cechach ironii, zastanów się, jakie zabiegi wykorzystała w swoim wierszu Wisława Szymborska. Na czym polega sprzeczność w obrazie Utopii? Szukając odpowiedzi na pytanie, najpierw znajdź wszystkie określenia idealnego, pomocnego ludziom obrazu wyspy, a następnie wskaż fragment, w którym został ukryty inny sposób myślenia.
Ironia to właściwość stylu polegająca głównie na sprzeczności między dosłownym a właściwym znaczeniem wypowiedzi. Wymowa tekstu zgodna z intencją autora jest często głęboko ukryta i trudna do natychmiastowego rozpoznania przez czytelnika. Pamiętając o tych cechach ironii, zastanów się, jakie zabiegi wykorzystała w swoim wierszu Wisława Szymborska. Na czym polega sprzeczność w obrazie Utopii? Szukając odpowiedzi na pytanie, najpierw znajdź wszystkie określenia idealnego, pomocnego ludziom obrazu wyspy, a następnie wskaż fragment, w którym został ukryty inny sposób myślenia.
Ironia to właściwość stylu polegająca głównie na sprzeczności między dosłownym a właściwym znaczeniem wypowiedzi. Wymowa tekstu zgodna z intencją autora jest często głęboko ukryta i trudna do natychmiastowego rozpoznania przez czytelnika. Pamiętając o tych cechach ironii, zastanów się, jakie zabiegi wykorzystała w swoim wierszu Wisława Szymborska. Na czym polega sprzeczność w obrazie Utopii? Szukając odpowiedzi na pytanie, najpierw znajdź wszystkie określenia idealnego, pomocnego ludziom obrazu wyspy, a następnie wskaż fragment, w którym został ukryty inny sposób myślenia.
Ironia to właściwość stylu polegająca głównie na sprzeczności między dosłownym a właściwym znaczeniem wypowiedzi. Wymowa tekstu zgodna z intencją autora jest często głęboko ukryta i trudna do natychmiastowego rozpoznania przez czytelnika. Pamiętając o tych cechach ironii, zastanów się, jakie zabiegi wykorzystała w swoim wierszu Wisława Szymborska. Na czym polega sprzeczność w obrazie Utopii? Zapisz swoje obserwacje poniżej. Szukając odpowiedzi na pytanie, najpierw znajdź wszystkie określenia idealnego, pomocnego ludziom obrazu wyspy, a następnie wskaż fragment, w którym został ukryty inny sposób myślenia.
Rwtle293bLuOy
Zastanów się, w którym miejscu wiersza następuje podział. Gdzie zmienia się jego wymowa? Poszukaj kontrastu, rozdwojenia, pęknięcia.
Sprawdź, czy w twojej odpowiedzi znalazło się odniesienie do wyraźnego podziału utworu na dwie części przebiegającego przed dwiema ostatnimi strofoidami. To dopiero w nich odnajdujemy zupełnie inną wizję wyspy: bezludnej, pozbawionej człowieczeństwa wraz ze wszystkimi pytaniami i problemami, które towarzyszą nam w życiu. Ironia ukryta w wierszu polega na zderzeniu wizji wyspy idealnej, bezproblemowej, wyjaśniającej „ochoczo tajemnice światów” z jej pustką i brakiem człowieczeństwa. Dla kogo zatem miałaby istnieć Utopia?
Praca domowa
Jeszcze raz zapoznaj się dokładnie z tekstem wiersza Wisławy Szymborskiej oraz fragmenty Utopii Tomasza Morusa. Porównaj je, biorąc pod uwagę: czas powstania obu utworów, rodzaje i gatunki literackie, do których możemy je zaliczyć, przeznaczenie obu tekstów i ich potencjalnych odbiorców, ton obu wypowiedzi, opisy wyspy, dwie inne wymyślone przez ciebie kategorie. Czy twoim zdaniem utopia rozumiana jako „wyspa szczęśliwa” jest możliwa?
Jeszcze raz zapoznaj się dokładnie z tekstem wiersza Wisławy Szymborskiej oraz fragmenty Utopii Tomasza Morusa. Porównaj je, biorąc pod uwagę: czas powstania obu utworów, rodzaje i gatunki literackie, do których możemy je zaliczyć, przeznaczenie obu tekstów i ich potencjalnych odbiorców, ton obu wypowiedzi, opisy wyspy, dwie inne wymyślone przez ciebie kategorie. Czy twoim zdaniem utopia rozumiana jako „wyspa szczęśliwa” jest możliwa?
Jeszcze raz zapoznaj się dokładnie z tekstem wiersza Wisławy Szymborskiej oraz fragmenty Utopii Tomasza Morusa. Porównaj je, biorąc pod uwagę: czas powstania obu utworów, rodzaje i gatunki literackie, do których możemy je zaliczyć, przeznaczenie obu tekstów i ich potencjalnych odbiorców, ton obu wypowiedzi, opisy wyspy, dwie inne wymyślone przez ciebie kategorie. Czy twoim zdaniem utopia rozumiana jako „wyspa szczęśliwa” jest możliwa?
Jeszcze raz przeczytaj dokładnie tekst wiersza Wisławy Szymborskiej oraz fragmenty Utopii Tomasza Morusa. Porównaj je, biorąc pod uwagę:
- czas powstania obu utworów,
- rodzaje i gatunki literackie, do których możemy je zaliczyć,
- przeznaczenie obu tekstów i ich potencjalnych odbiorców,
- ton obu wypowiedzi,
- opisy wyspy,
- dwie inne wymyślone przez ciebie kategorie.
W przynajmniej pięciu zdaniach złożonych napisz, czy twoim zdaniem utopia rozumiana jako „wyspa szczęśliwa” jest możliwa.