Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1QkAJzGCNej41
Ćwiczenie 1
Zaznacz cele manipulacji językowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Przekonanie odbiorcy do czegoś., 2. Wywarcie na odbiorcy dobrego wrażenia.
R1Y2drrEEl0Wp1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, który środek stylistyczny pozwala uniknąć naruszenia tabu językowego. Możliwe odpowiedzi: 1. hiperbola, 2. eufemizm, 3. apostrofa, 4. wartościowanie
RWIqQ9ps0XnvP1
Ćwiczenie 3
Zaznacz przykład hiperboli. Możliwe odpowiedzi: 1. obóz koncentracyjny (o obozach zagłady), 2. superpromocja (obniżka o 30 groszy), 3. tragedia (o śmiertelnym wypadku drogowym), 4. głowa państwa (o prezydencie)
11
Ćwiczenie 4

Sformułuj tytuł dla artykułu prasowego, który będzie wolny od manipulacji językowej.

R1UBrttbNNPqd
(Uzupełnij).
Rvh0bxFWdbskF1
Ćwiczenie 5
Połącz w pary techniki manipulacji językowej z ich przejawami. wyrażenie wartościujące Możliwe odpowiedzi: 1. Za to kochamy Mickiewicza., 2. Polskie siatkarki zawojowały mistrzostwa Europy!, 3. Snajper został spacyfikowany przez policję., 4. Bezrobocie w Polsce. Tak źle jeszcze nie było!, 5. Biało-czerwoni znowu na podium. eufemizm Możliwe odpowiedzi: 1. Za to kochamy Mickiewicza., 2. Polskie siatkarki zawojowały mistrzostwa Europy!, 3. Snajper został spacyfikowany przez policję., 4. Bezrobocie w Polsce. Tak źle jeszcze nie było!, 5. Biało-czerwoni znowu na podium. hiperbolizacja Możliwe odpowiedzi: 1. Za to kochamy Mickiewicza., 2. Polskie siatkarki zawojowały mistrzostwa Europy!, 3. Snajper został spacyfikowany przez policję., 4. Bezrobocie w Polsce. Tak źle jeszcze nie było!, 5. Biało-czerwoni znowu na podium. pierwsza osoba liczby mnogiej Możliwe odpowiedzi: 1. Za to kochamy Mickiewicza., 2. Polskie siatkarki zawojowały mistrzostwa Europy!, 3. Snajper został spacyfikowany przez policję., 4. Bezrobocie w Polsce. Tak źle jeszcze nie było!, 5. Biało-czerwoni znowu na podium. nadużywanie symboliki Możliwe odpowiedzi: 1. Za to kochamy Mickiewicza., 2. Polskie siatkarki zawojowały mistrzostwa Europy!, 3. Snajper został spacyfikowany przez policję., 4. Bezrobocie w Polsce. Tak źle jeszcze nie było!, 5. Biało-czerwoni znowu na podium.
21
Ćwiczenie 6

Wyobraź sobie sytuację, w której wykorzystanie środków manipulacji językowej mogłoby być etycznie uzasadnione. Zapisz swoją odpowiedź.

RaHpIz0efc1Eb
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Czy wyrażenia wartościujące mają związek z hiperbolizacją? Sformułuj odpowiedź na pytanie, podając kilka argumentów.

R112PFExBDAuf
(Uzupełnij).
RjTilWg7dKF6431
Ćwiczenie 8
Oceń prawdziwość zdań. Hiperbolizacja to przesadny opis jakiegoś zjawiska. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do wyrażeń wartościujących należą takie przymiotniki jak zielony, późny, polityczny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. PRL był pierwszym okresem w dziejach Polski, kiedy stosowano środki manipulacji językowej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na środki językowego wpływu możemy się natknąć np. w marketingu czy debacie publicznej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przemilczenie prawdy to również manipulacja. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie istnieje wypowiedź wolna od wywierania wpływu na odbiorcę przez język. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nadużywanie symboliki może się przyczyniać do pogłębiania podziałów społeczeństwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 9

Wymień możliwe sposoby radzenia sobie z manipulacją językową.

RCEwZ2WwHjBnc
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Oceń poniższy tekst pod kątem manipulacji. Ustal, czy pojawiają się w nim zabiegi językowe świadczące o takim charakterze wypowiedzi.

Edward Gierek Fragment przemówienia

Głównym źródłem dotychczasowego dorobku i podstawową przesłanką przyszłości narodu polskiego jest jego jedność we wszystkich podstawowych kwestiach bytu narodowego i państwowego niezależnie od położenia społecznego, wykształcenia czy stosunku do religii. Jedność ta ogarnia dziś wszystkie generacje, wszystkie klasy i warstwy społeczne, zaangażowane w pracy dla Ojczyzny.

2 Źródło: Edward Gierek, Fragment przemówienia, [w:] "Życie Warszawy", 4 VI 1979.
RIEDN1PApvsYH
(Uzupełnij).