Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Do podanych fragmentów biogramów oraz ilustracji dopasuj postaci.

R11D9h1cvHTLP
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1FB9uxWGjeq7
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Ilustracje pochodzą z Wikimedia Commons, domena publiczna oraz lic. CC BY-SA 3.0, autor: Ray9.
Ćwiczenie 1
R1eyxRnxvIn6S
1. Stanął na czele krucjaty przeciwko albigensom w 1209 r. Po szybkim zdobyciu dwóch centrów opanowanych przez heretycką sektę został mianowany namiestnikiem hrabstwa Tuluzy, które w wyniku kolejnych podbojów przejął. Zginął, nie doczekawszy się zakończenia krucjaty, uderzony kamieniem z maszyny miotającej podczas oblężenia miasta Foix. Walki kontynuował jego syn Amalryk. 2. Na jego terenie rozprzestrzeniała się herezja albigensów. Nie podejmował jednak żadnych działań zmierzających do powstrzymania jej rozwoju, prawdopodobnie sam był jej sympatykiem. Oskarżony o zabójstwo legata papieskiego, stał się celem świętej wojny. Został pozbawiony swoich włości i ekskomunikowany. 3. Wspierał krucjatę przeciwko albigensom. Sam nie uczestniczył w wyprawach, ale pozwolił na to swoim wasalom. Po pokonaniu albigensów i podboju Langwedocji obszar ten wszedł w skład jego domeny. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Dopasuj podane opisy do zamieszczonych niżej ilustracji.

  • Bitwa pod Muret z 1213 r., podczas której wojska Szymona de Montfort pokonały armię Piotra II Aragońskiego i jego wasali z Langwedocji.

  • Ogłoszenie zakończenia krucjat i przekazanie Langwedocji dowódcy w wyprawie przeciwko heretykom, Szymonowi de Montfort.

  • Papież Innocenty III wydaje bullę przeciwko albigensom i ogłasza krucjatę.

  • Dysputa między św. Dominikiem a albigensami, podczas której księgi obu stron zostały wrzucone do ognia celem dowiedzenia, które zawierają prawdziwe dogmaty wiary; katolickie dzieła nie spłonęły.

  • Proces inkwizycyjny i skazanie heretyków na spalenie.

R9NKj7C9kPUhG
Ilustracja A
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1URRAQ8HoNUK
Ilustracja B
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R10idHOiwXug4
Ilustracja C
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R11y6PIUqRgNB
Ilustracja D
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rw4Ne8yb3bjG9
Ilustracja 1. (Uzupełnij) Ilustracja 2. (Uzupełnij) Ilustracja 3. (Uzupełnij) Ilustracja 4. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
RgkK0xEf4ApOm
1. Bitwa pod Muret. 2. Ogłoszenie zakończenia krucjat i przekazanie Langwedocji dowódcy w wyprawie przeciwko heretykom, Szymonowi de Montfort. 3. Wydanie bulli przeciwko albigensom i ogłoszenie krucjaty przez Papieża Innocentego III . 4. Dysputa między św. Dominikiem a albigensami, podczas której księgi obu stron zostały wrzucone do ognia celem dowiedzenia, które zawierają prawdziwe dogmaty wiary; katolickie dzieła nie spłonęły. 5. Proces inkwizycyjny i skazanie heretyków na spalenie. (Uzupełnij).
R13Ec8U0y4v8O1
Ćwiczenie 3
Przeanalizuj poniższy tekst i zaznacz w nim fragment niepasujący pod względem logicznym i tematycznym do całości. Uzasadnij odpowiedź. {} 1. […] Obrzucamy klątwą i przeklinamy wszelką herezję odnoszącą się przeciw świętej, prawowiernej, katolickiej wierze […] potępiając wszystkich heretyków, jakimikolwiek imionami by ich określono.

{} 2. Potępieni zaś mają być wydani świeckim podestom [burmistrzom we Włoszech – przyp. K.S.S.] albo ich bajlifom [naczelnikom okręgu administracyjnego we Francji – przyp. K.S.S.] z odpowiednim poleceniem ukarania i po poprzednim pozbawieniu księży [kacerzy] ich godności, tak by dobra tych potępionych, jeśli byli świeckimi, uległy konfiskacie, jeżeli zaś duchownych, były przyłączone do kościołów […].

{} 3. Tych zaś, co do których istniałoby tylko podejrzenie – jeżeliby stosownie do stopnia podejrzenia i charakteru osoby nie wykazywali własnej niewinności odpowiednim oczyszczeniem się – należy mieczem klątwy dotknąć i wszystkim wiernym zakazać z nimi obcowania aż do należnego z ich strony zadośćuczynienia.

# 4. Trzecie, że żaden człowiek nie ma obowiązku dawania dziesięciny – w sposób obecnie praktykowany – Kościołowi, ale dziesięciny takie i ofiary prawem boskim powinny dostać się ludziom ubogim. Czwarte, że nie ma papieża ani nie było nigdy od czasów św. Piotra. Piąte, że ani biskupia, ani papieska klątwa nikogo nie obciąża, ale tylko tego [obciąża], kto jej uprzednio wyklęty przez Boga. […] Siódme, że w Kościele bożym powinien być tylko jeden stopień kapłaństwa, a każdy uczciwy człowiek jest kapłanem i ma prawo do głoszenia słowa bożego […].

{} 5. […] Jeżeli zaś pan świecki wezwany i napomniany przez Kościół zaniechałby oczyścić ziemię swą z tej kacerskiej obrzydliwości […] kajdanami klątwy niechaj będzie związany. I jeżeliby w przeciągu roku ze wzgardą odrzucił zadośćuczynienie, to należy o tym donieść najwyższemu kapłanowi [papieżowi], aby odtąd zwolnił wasalów od wierności wobec niego i polecił ziemię zająć katolikom […].
Źródło: J. Garbacik, K. Pieradzka, Teksty źródłowe do nauki historii powszechnej wieków średnich, Kraków 1951, s. 137–138; Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997, s. 300.
21
Ćwiczenie 4

Wysłuchaj fragmentu relacji złożonej przez legata papieskiego Arnauda Amaury’ego do papieża Innocentego III, a następnie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z fragmentem relacji złożonej przez legata papieskiego Arnauda Amaury’ego do papieża Innocentego III, a następnie wykonaj polecenia.

R1ARUJUyT1tMj
Nagranie dźwiękowe z fragmentem relacji.
Źródło: List namiestnika apostolskiego Arnauda do papieża, w: The Chronicle of William of Puylaurens: The Albigensian Crusade and Its Aftermath, oprac. W.A. Sibly and M.D. Sibly, Boydell Press 2003, s. 128; tłum. K. Stojek‑Sawicka.
R19wwzDRdm5nc
Zaznacz poprawne stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. Relacja jest nacechowana emocjonalnie., 2. Legat papieski w negatywny sposób wypowiada się o albigensach., 3. Arnaud Amaury jest pod wrażeniem zdolności bojowych albigensów., 4. Zwycięstwo w walce z heretykami legat przypisuje wyłącznie boskiej interwencji., 5. Relacja ma charakter rzeczowy.
R17rcJ3KRb0Mr
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RV91RFRHQHxXj
Opisz w pięciu zdaniach przebieg wydarzeń przedstawionych przez legata papieskiego. (Uzupełnij).
RwpStBXj3kBsa
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

W twoje ręce trafiła kronika francuska z miniaturami autorstwa flamandzkiego iluminatora zwanego Mistrzem Godzinek Marszałka Boucicaut. Opisz poniższą miniaturę, przedstawiającą wygnanie katarów z Carcassonne w 1209 r.

R1J1FuW9YVzQq
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R10H4ReRyZQ5N
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
RBq6BImTLVtp1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Wyobraź sobie, że jako dominikanin, członek zakonu powołanego do zwalczania herezji, wędrujesz po całej Europie szlakiem heretyków. Posiłkując się mapą, określ, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.

RqjuyQA6IR2Fv
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie: R. Kulesza, K. Kowalewski, Zrozumieć przeszłość. Starożytność i średniowiecze. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum, cz. 1, Nowa Era, Warszawa 2014, s. 401, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyobraź sobie, że jako dominikanin, członek zakonu powołanego do zwalczania herezji, wędrujesz po całej Europie szlakiem heretyków. Określ, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.

R13HUpSdzR6Sh
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj poniższe postulaty formułowane przez jedną z grup heretyckich w średniowieczu, a następnie w poniższym tekście podkreśl na czerwono stwierdzenia nieprawdziwe.

1

1. Wspomniani heretycy […] mają swoich spowiedników, jednak zupełnie świeckich naczelników sekty.

2. Wierzą oni, że nie od papieża albo jakiego biskupa katolickiego, ale od samego Boga otrzymali władzę kazania słowa Bożego.

3. Uważają ich za zastępców apostołów Chrystusa i prawych następców.

4. Potępiają Kościół rzymski dlatego, ponieważ od czasu papieża Sylwestra przyjmował, dzierżył i pozyskiwał posiadłości. […]

8. Wierzą, że Błogosławiona Dziewica i inni święci w niebie tak są przepojeni radością, żę wcale nie mogą myśleć o nas. […]

17. Nie przyjmują pogrzebu kościelnego, lecz powiadają i wierzą, że można i powinno się wszędzie grzebać […], nie uważają cmentarza za bardziej świętego od pola […], ogrodu albo jakiejkolwiek ziemi. […]

19. Poświęconego kościoła nie uważają za bardziej święty niż jakikolwiek dom zwykły.

20. Ołtarza poświęconego nie poczytują za bardziej święty od kupy kamieni.

21‑29. Potępiają i odrzucają śpiew kościelny, grę na organach, twierdzą, że nie należy odmawiać żadnych modlitw, poza „Ojcze Nasz”, potępiają i odrzucają kult obrazów, całowanie relikwii, odpusty przełożonych kościelnych, pielgrzymki do grobów świętych, ekskomuniki.

30. Twierdzą, że ojciec święty i pan nasz papież, jakikolwiek był by w danym czasie, jest głową i źródłem wszystkich heretyków.

31. Twierdzą i wierzą, że my wszyscy jesteśmy heretykami.

32. Potępiają i odrzucają procesje w dni niedzielne […].

41. Nie uważają drzewa z krzyża świętego za bardziej święte […] od zwykłego drzewa. [...]

55‑62. Wody chrzcielnej nie uważają za bardziej świętą od innej, gdyż z jakiejkolwiek wody można otrzymać chrzest. To samo myślą w odniesieniu do błogosławieństwa […], soli, palm, popiołu, świec, bicia w dzwony, roku jubileuszowego, błogosławienia pokarmów

63. Potępiają i odrzucają wszelkie przysięgi, jakkolwiek prawdziwe i dokonane sądownie. […]

68. Potępiają i odrzucają cesarzy, królów, książąt, margrabiów, landgrafów, baronów […], przysiężnych, sędziów i ławników z powodu jakiegokolwiek wyroku śmierci wydanego nawet w sądzie sprawiedliwie.

69. Potępiają i odrzucają papieża, wysyłającego przeciw Saracenom i głoszącego wyprawę krzyżową przeciw jakimkolwiek poganom […].

c7 Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 303–304.
RhMHyMlZSym8Q
Heretycy zaczęli pojawiać się na początku XII w.. Główne ich skupisko znajdowało się na terenie Europy Środkowo-Wschodniej, choć rozprzestrzenili się również na Włoch i Francji. W większości zrywali oni z religią chrześcijańską. Podłożem dla wystąpień była niezgoda na bogactwo i niemoralny tryb życia duchowieństwa. Postulaty ich dotyczyły przede wszystkim spraw społeczno-administracyjnych. Zwolennicy tego ruchu występowali przeciwko całej hierarchii świeckiej i duchownej. Kwestionowali również doktrynę Kościoła i jego dogmaty. Herezja ta miała krótki żywot i w przeciągu dwudziestu lat wszyscy jej zwolennicy zostali wytępieni. Duże zasługi na tym polu położył specjalny trybunał powołany przez Stolicę Apostolską.
RJphPYcIUIfvC
Heretycy zaczęli pojawiać się na początku XII w. Główne ich skupisko znajdowało się na terenie Europy Środkowo-Wschodniej, choć rozprzestrzenili się również we Włoszech i Francji. W większości zrywali oni z religią chrześcijańską. Podłożem wystąpień była niezgoda na bogactwo i niemoralny tryb życia duchowieństwa. Ich postulaty dotyczyły przede wszystkim spraw społeczno-administracyjnych. Zwolennicy tego ruchu występowali przeciwko całej hierarchii świeckiej i duchownej. Kwestionowali także doktrynę Kościoła i jego dogmaty. Herezja ta miała krótki żywot i w ciągu dwudziestu lat wszyscy jej zwolennicy zostali wytępieni. Duży udział miał w tym specjalny trybunał powołany przez Stolicę Apostolską. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem opisującym zdobycie miasta Béziers, które należy do najbardziej krwawych epizodów wojen z albigensami. Przeformułuj tekst w taki sposób, w jaki mógłby on wyglądać, gdybyś był Odonem III, księciem Burgundii, walczącym przeciwko katarom i składającym relację królowi francuskiemu ze zdobycia miasta.

1

21 lipca 1209 10‑tysięczna armia krzyżowców podeszła pod niewielkie miasteczko Béziers nad rzeką Orb, zamieszkane zarówno przez katolików, jak i katarów oraz Żydów. Dzień wcześniej Rajmund Roger Trencavel, wicehrabia CarcassonneBéziers, przekonał mieszczan, że powinni się bronić i wytrzymać kilka dni, zanim nadejdzie odsiecz. Tymczasem ani fortyfikacje miejskie, ani mieszkańcy nie byli przygotowani do oblężenia. Mury były stare, od dawna nienaprawiane, bramy miejskie ledwie trzymające się na zawiasach, a mieszkańcy od dawna nieszkoleni w rzemiośle wojennym.

Krzyżowcy oblegli miasto. Zażądali wydania katarów przebywających w mieście. Odmówiono im. Dowódcy zebrali się na naradę, by opracować szczegóły oblężenia, gdy tymczasem na moście nad rzeką pojawił się tłum mieszczan wywijających białymi flagami, strzelających z łuków i rzucających kamienie, wszystko do wtóru głośnych okrzyków mających sprowokować krzyżowców. Kilku rycerzy rzeczywiście ruszyło na most, ale szybko zostali odparci, zostawiając jednego zabitego, którego tłum poćwiartował i wrzucił do rzeki. To sprowokowało licznych, a spragnionych łupów ciurów obozowych. Zaczęli gromadzić się coraz liczniej przed wejściem na most, a pod wieczór zaatakowali i chociaż uzbrojeni byli w większości jedynie w noże i drewniane pałki, furia ich ataku była nadzwyczajna. Mieszczan na moście zatłuczono pałkami w kilka chwil, po czym nastąpił nieskoordynowany, przez nikogo niedowodzony szturm. Atakujący pięli się na mury i gołymi rękoma wyrywali kamienie z zaprawy. Pod uderzeniami drągów, siekier i zaimprowizowanych taranów ustąpiły bramy i rankiem 22 lipca żądny krwi tłum wdarł się do miasta.

W kościele wyrżnięto w pień 7000 ludzi, w tym mężczyzn, kobiety i dzieci, a nawet odprawiających mszę kapłanów. Podobnie było w kościele Saint‑Nazaire i w miejskiej synagodze. Na ulicach miasta zabito dalsze kilka tysięcy. Ludzi mordowano w domach, które po obrabowaniu podpalano. Dopiero w tym momencie wojsko zdecydowało się wkroczyć do akcji. Rycerstwo zajęło się głównie odbieraniem ciurom zrabowanych dóbr i przeszukiwaniem tych miejsc, które uszły uwagi pierwszej fali rabusiów. Tymczasem miasto płonęło coraz większym ogniem. Wkrótce hełmy i kolczugi zaczęły parzyć. Oślepieni dymem zdobywcy rzucili się do ucieczki w panice, tratując się nawzajem, zostawiając na pastwę płomieni tych mieszkańców Béziers, którzy przeżyli masakrę.

W czasie ucieczki z miasta runął do rzeki most miejski, grzebiąc kilkudziesięciu niedawnych rabusiów.

Na wieść o rzezi obrońców Béziers, część katarskich zamków poddała się bez walki.

c8 Cytat za: artykuł Rzeź Béziers, Wikipedia.org.
RJ0HiVEp94XQr
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).