Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Na podstawie lektury § 87. podaj władze przysługujące jednostce w stanie natury i w społeczeństwie. Opisz przyczyny ewentualnej różnicy między władzami przysługującymi w stanie natury i w stanie społecznym.

1
John Locke Dwa traktaty o rządzie

§ 87. Człowiek rodzi się, jak to już zostało udowodnione, z prawem do całkowitej wolności i nieograniczonego korzystania ze wszystkich uprawnień i przywilejów prawa natury w takim samym stopniu, w jakim są do tego uprawnieni wszyscy pozostali ludzie na świecie. Z natury więc dysponuje on władzą nie tylko zachowania swej własności, to znaczy swego życia, wolności i majątku przed wyrządzaniem krzywd czy atakami innych ludzi, ale też sądzenia i karania łamiących to prawo, jeśli uzna, że popełnienie przestępstwa na to zasługuje, łącznie z możliwością pozbawienia ich życia, gdy w jego przekonaniu ohyda popełnionej zbrodni tego wymaga. Żadne społeczeństwo polityczne nie może mieć miejsca bez istnienia w nim władzy zachowania własności i karania wszystkich przestępstw w tym społeczeństwie. Społeczeństwo polityczne istnieje tam i tylko tam, gdzie każdy z jego członków zrezygnował ze swej naturalnej władzy i złożył ją w ręce wspólnoty, nie wyłączając jednak tym samym możliwości odwołania się do ustanowionych przez nie praw. Stąd też ustają wszystkie prywatne sądy, a wspólnota na mocy stałych i niezmiennych praw jest bezstronnym i jedynym rozjemcą dla wszystkich. Ludzie, których wspólnota wyposażyła w autorytet do wykonywania tej władzy, decydują w spornych kwestiach dotyczących uprawnień, jakie mogą pojawić się między członkami społeczeństwa, oraz karzą za przestępstwa, jakich jego członkowie dopuszczają się przeciwko niemu, stosując kary przewidziane przez prawo. Po tym można łatwo poznać, którzy ludzie żyją w społeczeństwie politycznym, a którzy nie. Ci, którzy są zjednoczeni w jednej społeczności, podlegają wspólnie ustanowionemu prawu, posiadają trybunał, do którego mogą się odwołać, a który dysponuje autorytetem władnym rozstrzygać spory między nimi i karać przestępców, należą razem do społeczeństwa obywatelskiego. Natomiast ci, którzy nie mają takiej wspólnej instancji odwoławczej, ziemskiej instancji, nadal pozostają w stanie natury. Tam, gdzie nie ma żadnego innego sędziego, tam każdy jest sędzią i wykonawcą praw dla siebie samego, co właśnie, jak wykazałem wcześniej, cechuje zupełny stan natury (...)

2 Źródło: John Locke, Dwa traktaty o rządzie, tłum. Z. Rau, Warszawa 1992, s. 222–226.
RfaPf0F7NbfYC
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Na podstawie lektury § 87. opisz sytuację jednostek w społeczeństwie politycznym.

R14mLMxNayC46
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

W § 91. Locke charakteryzuje władzę absolutną. Na podstawie § 87. i § 91. porównaj ustrój absolutystyczny i społeczeństwo obywatelskie pod kątem możliwości obrony jednostki przed naruszeniem praw natury.

1
John Locke Dwa traktaty o rządzie

§ 91. Skoro przyjmuje się, że książę sam jeden dysponuje zarówno władzą ustawodawczą jak i wykonawczą, to nie ma już wtedy żadnego sędziego, do którego można by się zwrócić, by był władny orzekać sprawiedliwie i bezstronnie, od którego można by oczekiwać pomocy, naprawienia wyrządzonych krzywd, szkód i dolegliwości doznanych ze strony księcia bądź wyrządzonych na jego rozkaz. Taki człowiek, jakkolwiek różnie może być tytułowany, carem czy wielkim dożą, bardziej tkwi w stanie natury wobec pozostających pod jego panowaniem niż wobec reszty ludzkości. Gdziekolwiek dwóch ludzi nie posiada ustanowionych praw ani wspólnego dla nich sędziego, do którego ziemskich wyroków można by się odwołać w celu rozstrzygnięcia nieporozumień co do przysługujących im uprawnień, tam pozostają oni nadal w stanie natury wraz ze wszystkimi jego niedogodnościami.

2 Źródło: John Locke, Dwa traktaty o rządzie, tłum. Z. Rau, Warszawa 1992, s. 222–226.
Rofb86EePUtl6
(Uzupełnij).
RUk8KvnF2VPrM1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij zdania. 1. Filmer, jako rojalista, zmierzał do uzasadnienia absolutnej Tu uzupełnij monarchy. 2. Podmiotem władzy politycznej w społeczeństwie obywatelskim jest Tu uzupełnij. 3. W społeczeństwie obywatelskim Tu uzupełnij pełni rolę służebną. 4. W stanie natury jednostka ma uprawnienia do sądzenia naruszających Tu uzupełnij.
R18zTP9TxJPwV21
Ćwiczenie 5
Odnieś opisy sytuacji do stanu natury lub społeczeństwa obywatelskiego. 1. Ktoś naruszył moją wolność osobistą i mam władzę, by go osobiście surowo ukarać. Wybierz: stan natury czy społeczeństwo obywatelskie? 2. Ktoś pozbawił życia bliską mi osobę i liczę na sprawiedliwy wyrok bezstronnego sądu. Wybierz: stan natury czy społeczeństwo obywatelskie? 3. Będąc niezadowolonym z poczynań rządu, podejmę działania zmierzające do jego odwołania. Wybierz: stan natury czy społeczeństwo obywatelskie? 4. Jeżeli ktoś pozbawił mnie własności, to mogę samodzielnie pozbawić go własności w takiej mierze, jaką dyktuje mi rozumny namysł nad sytuacją. Wybierz: stan natury czy społeczeństwo obywatelskie? 5. Nie mogę zorganizować wspólnych działań w istotnych sprawach, ponieważ nie ma wśród nas żadnych sposobów na to, aby uzyskać zaufanie innych. Wybierz: stan natury czy społeczeństwo obywatelskie? 6. Dzięki umowie, którą zawarliśmy, nie mam już uprawnienia do ścigania przestępców, ale moje interesy są lepiej zabezpieczone niż wcześniej. Wybierz: stan natury czy społeczeństwo obywatelskie?
R19vy91BFi7Pl21
Ćwiczenie 6
Oceń prawdziwość zdań w tabeli. Zaznacz odpowiednio „Prawda” lub „Fałsz”.. W teorii umowy społecznej Locke’a jednostki powołują nieusuwalną władzę księcia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wg Locke’a do praw natury należy prawo wolności osobistej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W teorii umowy społecznej Locke’a jednostki uchwalają powrót do stanu natury.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wg Locke’a do praw natury należy prawo do owoców własnej pracy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RiylEsxsqijxe31
Ćwiczenie 7
Ze sformułowań dotyczących wolności człowieka wybierz te, które są charakterystyczne dla liberalizmu. Liberalizm Możliwe odpowiedzi: 1. Każdemu przysługuje taka miara wolności, jaką jest skłony przyznać innym w stosunku do siebie., 2. Moja wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka., 3. W państwie powinien istnieć katalog konkretnych wolności, poza który jednostki nie powinny wychodzić., 4. Wolność jest wartością najwyższą i dlatego im jest jej więcej, tym lepiej nawet kosztem równości., 5. Każde równe ograniczenie wolności jest możliwe do zaakceptowania, jeśli jego skutkiem jest zwiększenie wolności w stosunku do sytuacji wcześniejszej. Inne Możliwe odpowiedzi: 1. Każdemu przysługuje taka miara wolności, jaką jest skłony przyznać innym w stosunku do siebie., 2. Moja wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka., 3. W państwie powinien istnieć katalog konkretnych wolności, poza który jednostki nie powinny wychodzić., 4. Wolność jest wartością najwyższą i dlatego im jest jej więcej, tym lepiej nawet kosztem równości., 5. Każde równe ograniczenie wolności jest możliwe do zaakceptowania, jeśli jego skutkiem jest zwiększenie wolności w stosunku do sytuacji wcześniejszej.
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem I. Berlina dotyczącym dwu sposobów rozumienia wolności. Odpowiedz z punktu widzenia zasad liberalizmu Locke’a na każde z dwu pytań postawionych w tekście. Oceń te odpowiedzi ze swojego punktu widzenia.

1
Isaiah Berlin Cztery eseje o wolności

Pierwsze z tych politycznych znaczeń wolności czy też swobody (będę używał obu słów wymiennie), które (zgodnie z wieloma precedensami) będę nazywał „negatywnym”, wiąże się z odpowiedzią na pytanie: Jak daleko sięga obszar, w którego granicach podmiot — osoba bądź grupa osób — ma lub powinien mieć całkowitą swobodę bycia i działania wedle własnej woli, bez wtrącania się innych osób? Drugie, które nazwę „pozytywnym”, wiąże się z odpowiedzią na pytanie: Co lub kto jest źródłem władzy albo ingerencji, która może przesądzić, że ktoś ma zrobić raczej to niż tamto, być taki, a nie inny?

1 Źródło: Isaiah Berlin, Cztery eseje o wolności, tłum. D. Grinberg, Poznań 2000, s. 187.
R6aBYflMA9vxD
(Uzupełnij).