Imagine a situation in which a bus comes to the bus stopbus stopbus stop and passengers get on it. Create a simple storystorystory about the sprite that gets on the bus. Consider what actionsactionsactions the sprite should perform. Select the appropriate backdrop and modify it according to your idea.
To make sure that your work on writing a script runs smoothly, think the consecutive steps over. Before you start writing a script, think about what the sprite at the bus stopbus stopbus stop should do, and what should be included in the script belonging to the bus‑sprite. It's always worth writing your ideas on a piece of paper or in a text file.
Place the sprite at the bus stop. When the bus comes to the bus stop, it has to stop. The sprite does not get on the bus yet.
RZNGqW2It14mi1
Na ilustracji przedstawiony jest zrzut ekranu, na którym widoczne są wszystkie okna programu Scratch. Na górze pasek menu z logo, ikoną umożliwiającą zmianę języka, File, Edit, Tips, About. Na środku paska ikony narzędzi: stempel, nożyce, pomniejszenie, powiększenie, pomoc. Poniżej po lewej okno podglądu. W nim na środku widoczne jest tło z ulicą, po prawej stronie jest przystanek autobusowy opisany B, w tle oświetlone budynki. Na górze okna po lewej ikona sceny i napis I167, po prawej stronie ikona flaga oznaczająca play, ikona ośmiokąt oznaczająca stop. Na dole okna po prawej znaczniki położenia duszka na scenie x i y. Pod oknem podglądu znajduje się okno z ustawieniami. Po lewej stronie wyróżnione tło z okna podglądu Stage 1 backdrop. Poniżej New backdrop. Poniżej ikony nowe tło, edycja tła, pobranie tła z zewnętrznego pliku, podgląd tła. Na środku okna ustawień od góry napis Sprites, po prawej napis New sprite oraz ikony nowy duszek, edycja, pobranie z zewnętrznego pliku, podgląd. Poniżej obrazek duszka (kotka) opisany Sprite1 oraz obrazek autobusu opisany Bus. Po prawej okno edycji zajmujące ponad połowę ekranu. Po lewej stronie okna edycji znajdują się zakładki Scripts, Backdrops, Sounds. Widoczne są elementy z zakładki Backdrops. Poniżej New backdrop. Poniżej ikony nowe tło, edycja tła, pobranie tła z zewnętrznego pliku, podgląd tła. Poniżej zaznaczone tło z okna podglądu opisane night city with ... 480 na 360. Po prawej widoczne jest tło night city with ..., na około którego znajdują się elementy do edycji tła. Na górze nazwa tła, przyciski do cofania i powtarzania, czyszczenia, dodania i importu obrazków oraz do przycięcia i odbicia. Po lewej stronie pasek narzędzi do rysowania, pisania, usuwania i kopiowania. Na dole paleta kolorów.
The bus can move if it does not touch the cat‑sprite. You can use the block repeat until ... and the sensorsensorsensor touching ... .
RAN2TK1NqtllP
Na ilustracji przedstawiony jest bloczek „powtarzaj aż” z dodanym operatorem „dotyka duszka1”: repeat until touching Sprite1. Widoczne są polecenia w języku angielskim: repeat - until - touching - Spirit1.
You can solve the problem of getting the sprite on the bus in various ways. For example, the approaching bus broadcasts a message that you can get on it. The sprite receives the message and gets on the bus.
While watching a slideshow, you can learn one of the possible solutions.
REUwvQeqOAvcf1
Pokaz slajdów – Duszek wsiada do autobusu. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
Pokaz slajdów – Duszek wsiada do autobusu. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
Your sprite can already get on the bus. But not every bus is suitable for him. Create a script in which several buses come, but the sprite will only get on the one that has the right number.
Use of conditional instructions helps to solve a lot of problems.
Exercises
Exercise 1
RDPUSOD6UIPWx
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. The sprite recognizes other sprite by means of the sensor touching ..., 2. Spirits can send each other messages., 3. Blocks starting with a word “if” are conditional statements., 4. Comments added to the script interfere with its operation.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. The sprite recognizes other sprite by means of the sensor touching ..., 2. Spirits can send each other messages., 3. Blocks starting with a word “if” are conditional statements., 4. Comments added to the script interfere with its operation.
Determine which sentences are true.
The sprite recognizes other sprite by means of the sensor touching ...
Spirits can send each other messages.
Blocks starting with a word “if” are conditional statements.
Comments added to the script interfere with its operation.
zadanie
Source: Gromar.
Exercise 2
Modify your script so that other vehicles also take part in traffic.
Exercise 3
Describe in English how the spirits can send information to each other.
Exercise 4
R1KSVVuqrLUf6
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. instrukcja warunkowa - conditional instruction, 2. warunek - condition, 3. przystanek autobusowy - bus stop, 4. czujnik - sensor , 5. działanie - story
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. instrukcja warunkowa - conditional instruction, 2. warunek - condition, 3. przystanek autobusowy - bus stop, 4. czujnik - sensor , 5. działanie - story
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
instrukcja warunkowa - conditional instruction
warunek - condition
przystanek autobusowy - bus stop
czujnik - sensor
działanie - story
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RifQDsmTWwjrv1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
sensor
story
historia
bus stop
przystanek autobusowy
condition
conditional instruction
czujnik
warunek
instrukcja warunkowa
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.