Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Stanisława Bozowska i Paweł Obarecki – próba charakterystyki postaci

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń utrwala wiadomości dotyczące pisania charakterystyki postaci.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • przedstawić elementy składowe charakterystyki postaci,

  • scharakteryzować Stasię Bozowską i Pawła Obareckiego,

  • dokonać konfrontacji postaw głównych bohaterów Siłaczki,

  • swoje stanowisko poprzeć odpowiednimi przykładami z tekstu.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, praca analityczna z tekstem Siłaczki Stefana Żeromskiego, nauczanie sytuacyjne.

3. Środki dydaktyczne

Egzemplarze Siłaczki Stefana Żeromskiego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Sprawdzenie listy obecności.

2. Sprawdzenie zadania domowego.

3. Zapisanie tematu lekcji.

4. Swobodna dyskusja o kontraście występującym pomiędzy głównymi bohaterami Siłaczki.

b) Faza realizacyjna

Praca z tekstem: cytaty przedstawiające Stanisławę Bozowską i Pawła Obareckiego – skonstruowanie tabeli:

Plan charakterystyki

Stanisława Bozowska

Paweł Obarecki

Przedstawienie postaci

W chwili, kiedy poznał ją Paweł, nie miała więcej niż 17 lat; udzielała korepetycji; marzyła o wyjeździe do Zurychu lub Paryża, aby studiować tam medycynę; biedna – nie miała grosza przy duszy; zawsze nosiła pod pachą jakieś zeszyty, arkusze; darwinistka.

Student medycyny. Przyjaciel przedstawił go Stasi: Obarecki, refleksjonista,marzyciel, wielki leniuch – przyszła sława...

Charakterystyka zewnętrzna

Dziewczyna o ciężkim, długim, jasnopopielatym warkoczu; miała usta w kolorze torebek dzikiej róży, mądre, łagodne oczy (tajemniczo myslące, które przerażały go głębiną); ubrana biednie, niemodnie.

W czasach studenckich nosił paltocik ciasny, jak kaftan wariata; dziury w podeszwach tekturą umiejętnie zakrywał, a kiedy wyjeżdżał do młodej Stasi wdział futro, w którym można było otulić wiatrak, grube buty, kożuszek, przepasał się paskiem.

Pogląd na świat, zapatrywania

Otaczano ją szacunkiem, przywiązywano szczególną wagę do jej słów (lata studenckie); później poświęciła się całkowicie pracy nauczycielskiej na wsi; opracowała Fizykę dla ludu; była szanowana przez ludzi prostych, kochana przez dzieci, wyrażano się o niej z uznaniem.

W okresie studenckim toczył dyskusje o konieczności społecznego zaangażowania, rozumiał, że musi leczyć, ale także oświecać. W okresie pracy w Obrzydłówku starał się realizować swoje ideały, lecz później został zjedzony przez Obrzydłówek wraz z mózgiem, sercem i energią.

c) Faza podsumowująca

  • Dyskusja podsumowująca: Jak oceniacie postacie Stanisławy Bozowskiej i Pawła Obareckiego?

  • Podanie zadania domowego.

  • Nagrodzenie plusami uczniów, którzy wykazali się szczególną aktywnością w czasie lekcji.

5. Bibliografia

S. Żeromski, Siłaczka, Książka i Wiedza, Warszawa 1981.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Zastanówcie się, czy, według was, Stanisława Bozowska i Paweł Obarecki ponieśli klęskę.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jest to druga lekcja z cyklu trzech zajęć poświęconych analizie Siłaczki Stefana Żeromskiego – przeznaczona dla klasy pierwszej gimnazjum.

RQOM1dDhBB8tN

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.83 KB w języku polskim
R1HAx5DSYj1N2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.50 KB w języku polskim