Stanisława Bozowska i Paweł Obarecki - próba charakterystyki postaci
Stanisława Bozowska i Paweł Obarecki – próba charakterystyki postaci
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń utrwala wiadomości dotyczące pisania charakterystyki postaci.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
przedstawić elementy składowe charakterystyki postaci,
scharakteryzować Stasię Bozowską i Pawła Obareckiego,
dokonać konfrontacji postaw głównych bohaterów Siłaczki,
swoje stanowisko poprzeć odpowiednimi przykładami z tekstu.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, praca analityczna z tekstem Siłaczki Stefana Żeromskiego, nauczanie sytuacyjne.
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze Siłaczki Stefana Żeromskiego.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Sprawdzenie listy obecności.
2. Sprawdzenie zadania domowego.
3. Zapisanie tematu lekcji.
4. Swobodna dyskusja o kontraście występującym pomiędzy głównymi bohaterami Siłaczki.
b) Faza realizacyjna
Praca z tekstem: cytaty przedstawiające Stanisławę Bozowską i Pawła Obareckiego – skonstruowanie tabeli:
Plan charakterystyki | Stanisława Bozowska | Paweł Obarecki |
Przedstawienie postaci | W chwili, kiedy poznał ją Paweł, nie miała więcej niż 17 lat; udzielała korepetycji; marzyła o wyjeździe do Zurychu lub Paryża, aby studiować tam medycynę; biedna – nie miała grosza przy duszy; zawsze nosiła pod pachą jakieś zeszyty, arkusze; darwinistka. | Student medycyny. Przyjaciel przedstawił go Stasi: Obarecki, refleksjonista,marzyciel, wielki leniuch – przyszła sława... |
Charakterystyka zewnętrzna | Dziewczyna o ciężkim, długim, jasnopopielatym warkoczu; miała usta w kolorze torebek dzikiej róży, mądre, łagodne oczy (tajemniczo myslące, które przerażały go głębiną); ubrana biednie, niemodnie. | W czasach studenckich nosił paltocik ciasny, jak kaftan wariata; dziury w podeszwach tekturą umiejętnie zakrywał, a kiedy wyjeżdżał do młodej Stasi wdział futro, w którym można było otulić wiatrak, grube buty, kożuszek, przepasał się paskiem. |
Pogląd na świat, zapatrywania | Otaczano ją szacunkiem, przywiązywano szczególną wagę do jej słów (lata studenckie); później poświęciła się całkowicie pracy nauczycielskiej na wsi; opracowała Fizykę dla ludu; była szanowana przez ludzi prostych, kochana przez dzieci, wyrażano się o niej z uznaniem. | W okresie studenckim toczył dyskusje o konieczności społecznego zaangażowania, rozumiał, że musi leczyć, ale także oświecać. W okresie pracy w Obrzydłówku starał się realizować swoje ideały, lecz później został zjedzony przez Obrzydłówek wraz z mózgiem, sercem i energią. |
c) Faza podsumowująca
Dyskusja podsumowująca: Jak oceniacie postacie Stanisławy Bozowskiej i Pawła Obareckiego?
Podanie zadania domowego.
Nagrodzenie plusami uczniów, którzy wykazali się szczególną aktywnością w czasie lekcji.
5. Bibliografia
S. Żeromski, Siłaczka, Książka i Wiedza, Warszawa 1981.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Zastanówcie się, czy, według was, Stanisława Bozowska i Paweł Obarecki ponieśli klęskę.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jest to druga lekcja z cyklu trzech zajęć poświęconych analizie Siłaczki Stefana Żeromskiego – przeznaczona dla klasy pierwszej gimnazjum.