Strategia działania
Procedura została opracowana w trzech wersjach, w zależności od posiadanej wiedzy nauczyciela na temat sytuacji dziecka i od tego, czy dziecko doświadczyło nagłego traumatyzującego wydarzenia czy też jest narażone na długotrwałe, powtarzające się traumy.
Ścieżka interwencji A dotyczy traumy dużej, ścieżka interwencji B – traumy małej, a w przypadku dzieci z Ukrainy niezbędne jest po wybraniu ścieżki zadbanie o zniesienie bariery językowej w postaci zapewnienia tłumacza lub nauczyciela znającego język ojczysty dziecka.
Wariant A – PTSD trauma duża
Jeśli nauczyciel posiada wiedzę, że w życiu dziecka nastąpiła ekspozycja na wyjątkowo zagrażające lub przerażające wydarzenie, jak na przykład bezpośrednie doświadczenie klęski żywiołowej, walki, wypadku, przemocy seksualnej, napaści, choroba zagrażająca życiu, niespodziewana śmierć rodzica lub bliskiej osoby, bycie świadkiem grożącego zranienia lub śmierci innych osób w sposób nagły, oraz zauważy niepokojące zachowanie dziecka, wówczas wybiera interwencję w wariancie A.
Wariant B – PTSD trauma mała
Jeśli nauczyciel nie posiada dokładnej wiedzy na temat sytuacji dziecka, a zauważy u niego niepokojące objawy i zachowania, które dotychczas nie były ujawniane, podobne do dużego PTSD, ale znacznie osłabione, takie jak problemy w regulacji emocji, w tym nagłe wybuchy złości w odpowiedzi na drobne stresory, impulsywne lub autodestrukcyjne zachowania, otępienie emocjonalne, niezdolność do odczuwania pozytywnych, przyjemnych emocji czy negatywne przekonania dziecka na swój temat, poczucie porażki, wstydu, gorszości, wówczas wybiera interwencję w wariancie B.
Interwencja w tej formie jest bardzo podobna do wariantu A, różni się jednak kolejnością podejmowanych kroków i obejmuje niewielkie modyfikacje w postaci dodatkowych działań ze strony szkoły, takich jak w razie potrzeby zgłoszenie dziecka do odpowiednich instytucji.
Wariant C – dziecko uchodźcze z Ukrainy
W przypadku dzieci z Ukrainy niezbędne jest zebranie wstępnego wywiadu przez nauczyciela/psychologa/pedagoga szkolnego na temat sytuacji dziecka oraz wybranie odpowiadającego sytuacji wariantu interwencji – A lub B.
Kluczowe w opiece nad dziećmi uchodźczymi jest zadbanie podczas interwencji o zniesienie lub przynajmniej złagodzenie bariery językowej w postaci zapewnienia tłumacza lub osoby ze szkoły znającej ojczysty język dziecka.
Interwencja w wariancie A dla dzieci świeżo przybywających do Polski z założeniem, że są bezpośrednio po doświadczeniach traumatycznych, powinna być uzupełniona o psychoedukację na temat radzenia sobie z traumą oraz z przedłużającą się sytuacją stresową według scenariusza serii lekcji wychowawczych przeprowadzanych przez psychologa/pedagoga szkolnego wspieranego przez tłumacza lub psychologa mówiącego w języku ojczystym dzieci (Załącznik nr 6).
Interwencja w wariancie B dla dzieci już przebywających w Polsce od jakiegoś czasu powinna być poszerzona o psychoedukację na temat radzenia sobie z traumą oraz z przedłużającą się sytuacją stresową według scenariusza lekcji wychowawczej przeprowadzonej przez psychologa/pedagoga szkolnego wspieranego przez tłumacza lub psychologa mówiącego w języku ojczystym dzieci (Załącznik nr 6), a także o propozycje spotkań wsparciowych dla dzieci, które zgłaszają potrzebę uzyskania wsparcia w postaci rozmowy z psychologiem/pedagogiem szkolnym według wytycznych rozmowy (Załącznik nr 2, Załącznik nr 7) lub współpracy z psychologiem/interwentem z jednostki zewnętrznej, który mógłby pełnić dyżury wsparciowe w szkole dla potrzebujących/chętnych uczniów (z pobliskiego Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej lub ze Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży po nawiązaniu współpracy przez dyrektora szkoły).
Czas trwania:
W zależności od wariantu czas trwania interwencji może się różnić.
W wariancie A, dotyczącym traumy dużej, procedura interwencji powinna być uruchomiona zaraz po otrzymaniu przez nauczyciela informacji, że dziecko uległo trudnemu doświadczeniu i nie powinna ona trwać dłużej niż 2 tygodnie, do kroku 7, kiedy dziecko podlega dalszej obserwacji przez nauczyciela oraz psychologa/pedagoga szkolnego. Jest to wersja optymalna, która może zagwarantować zapewnienie dziecku odpowiedniej opieki. Kolejne kroki – od 8 do 11 – będą zależne od woli rodzica, czy zgłosi dziecko do jednostek poza szkołą i jak szybko dziecko zostanie tam objęte oddziaływaniami pomocowymi.
W wariancie B, dotyczącym traumy małej, procedura może trwać dłużej, w zależności od ilości informacji, jakie zbierze nauczyciel/wychowawca oraz psycholog i pedagog szkolny. Realizacja procedury do kroku 8 nie powinna jednak zająć dłużej niż miesiąc od momentu zauważenia u ucznia niepokojących objawów czy otrzymania zgłoszenia o zachowaniach problemowych. Jest to wersja optymalna, która może zagwarantować zapewnienie dziecku odpowiedniej opieki. Każde wydłużenie procedury naraża ucznia na występowanie kolejnych traumatycznych wydarzeń i może pogłębić zespół stresu pourazowego. Kolejne kroki, czyli 9 i 10, będą zależne od woli rodzica, czy zgłosi dziecko do jednostek poza szkołą i jak szybko dziecko zostanie tam objęte oddziaływaniami pomocowymi.
Monitorowanie i ewaluacja skuteczności:
W celu monitorowania i ewaluacji skuteczności wprowadzonej procedury należy przeprowadzić trzy kroki.
W pierwszym kroku dyrektor szkoły powinien posiadać listę zalecanych interwencji pomagającą ustalić, czy wszystkie punkty z zalecanej interwencji zostały wypełnione przez kolejne wyznaczone przez dyrektora szkoły osoby (Załącznik nr 8). Lista ta powinna być wypełniana przez poszczególne osoby zaangażowane w interwencję na terenie szkoły i biorące udział w interwencji oraz powinna być złożona do dyrektora szkoły w momencie osiągnięcia ostatniego punktu, gdy dziecko jest już zaopiekowane przez instytucje pozaszkolne.
Kolejnym krokiem powinno być wypełnienie przez nauczyciela/wychowawcę oraz psychologa i pedagoga szkolnego arkusza obserwacji ucznia (Załącznik nr 9). Arkusz ten ma służyć monitorowaniu zachowania dziecka w środowisku szkolnym przez nauczyciela/psychologa/pedagoga oraz określeniu, czy objawy się zmniejszyły/ustąpiły, czy nadal występują zachowania problemowe i jaka jest ocena frekwencji dziecka. Taki arkusz powinien być wypełniany raz w miesiącu i omawiany podczas sesji koordynacji zewnętrznej z jednostkami udzielającymi wsparcia poza szkołą.
Trzecim ważnym elementem ewaluacji jest regularne sprawdzanie i monitorowanie przez psychologa/pedagoga szkolnego, czy dziecko przekierowane do dalszych oddziaływań otrzymało pomoc poza placówką szkoły i w jakim zakresie. Takie informacje powinny być kontrolowane raz w miesiącu podczas sesji koordynacji z podmiotami udzielającymi dziecku wsparcia poza szkołą.
Ryzyko/zagrożenia w realizacji:
Realizacja interwencji nie zawsze jest łatwa i bezproblemowa. Objawy związane ze stresem posttraumatycznym mają różnorodną specyfikę i wymagają dużej wiedzy, aby móc je odpowiednio zidentyfikować i następnie zaopiekować się dzieckiem w odpowiedni sposób. W związku z tym pojawia się szereg czynników ryzyka, które mogą utrudniać odpowiednią realizację interwencji.
Konieczność wyposażenia nauczycieli w odpowiednią wiedzę na temat traumy i jej objawów oraz zrozumienie przyczyn zachowań dziecka po traumie
Rozpoznanie objawów charakterystycznych dla przeżywanego stresu posttraumatycznego u dziecka wymaga wiedzy na temat zaburzenia i jego objawów. Wymaga to przeszkolenia nauczycieli/wychowawców oraz psychologów i pedagogów szkolnych w tym zakresie, aby mieli możliwość zrozumieć, że nawet najbardziej destrukcyjne zachowania mogą być efektem doświadczanego niepokoju i są przejściowe, a nie charakterystyczne dla dziecka. Niedostępność takich szkoleń dla nauczycieli i specjalistów w szkole może sprawić, że dziecko we właściwym czasie nie otrzyma odpowiedniej pomocy i procedura będzie bezużyteczna, a objawy będą miały długotrwały i destrukcyjny wpływ na zdrowie, rozwój i poczucie bezpieczeństwa dziecka.
Blokada dziecka w mówieniu o trudnych przeżyciach
Dla dziecka rozmowa z nauczycielem, psychologiem lub pedagogiem szkolnym może być okazją do wyrażenia swoich obaw i lęków oraz opowiedzenia o traumie. Jednak nie każde dziecko, będąc w lęku, jest w stanie się otworzyć i opowiedzieć o tym, czego doświadczyło i czy stale tego doświadcza, nie zawsze też szuka pomocy u dorosłego. Brak chęci dzielenia się trudnym doświadczeniem jest jednym z objawów zaburzeń po stresie traumatycznym, ale może wynikać również z chęci ochrony siebie lub rodzica. Taka rozmowa wymaga od nauczyciela umiejętności rozmowy z dzieckiem i budowania relacji, która stworzy bezpieczną przestrzeń do wyznania, co dziecko przeżyło. Nie każdy nauczyciel posiada takie umiejętności, co może blokować dziecko i utrudniać poznanie realnej sytuacji, w jakiej dziecko się znalazło.
Brak współpracy rodziców
Wspólnym celem nauczyciela i rodzica lub opiekuna dziecka powinna być współpraca pomiędzy środowiskami, w jakich dziecko funkcjonuje oraz szukanie wspólnych rozwiązań. Psycholog i pedagog szkolny, pomimo odpowiedniej psychoedukacji i poinformowania rodziców o zaistniałych problemach, może mieć utrudniony wpływ na decyzję rodziców na temat podjęcia pomocy w placówkach pozaszkolnych. Jeśli dziecko nie zostanie przekierowane do podmiotów leczących, istnieje duże ryzyko, że objawy będą się utrzymywać, a trauma się utrwali i będzie problemem w życiu dziecka na dalszych etapach.
Zrzucanie odpowiedzialności na środowisko szkolne oraz brak gotowości do współpracy ze strony rodziców i dostrzegania własnego udziału w rozwoju zaburzeń u dziecka
Czasami rodzicom trudno samym odnaleźć się w traumatycznej sytuacji – przejawiają chaos i bezradność w swoich zachowaniach, utrudniając dziecku wypracowanie adaptacyjnych form radzenia sobie. Jeśli rodzic nie potrafi dojrzale zinterpretować dziecku trudnej sytuacji, jaka go spotkała, a jednocześnie nie chce uzyskać pomocy i wsparcia z zewnątrz w tym zakresie, wówczas dziecko będzie zagrożone głębokim i dramatycznym przeżywaniem traumy.
Długi okres oczekiwania na pomoc w jednostkach leczących poza szkołą
Instytucje pozaszkolne działające na rzecz pomocy i wsparcia dziecka w kryzysie często są przeciążone ilością takich przypadków, co sprawia, że dostępność specjalistów nie zawsze jest natychmiastowa. W momencie, kiedy wsparcie ze strony środowiska szkolnego wydaje się niewystarczające i pomimo współpracy rodziców dziecko „utknie” w kolejce do specjalistów i dedykowanych oddziaływań, procedura może nie być doprowadzona do końca, niezależnie od przygotowania do niej szkoły.
Niechęć nauczycieli do współpracy między sobą w środowisku szkolnym oraz z podmiotami zewnętrznymi – natłok obowiązków, brak czasu
W pomocy dziecku z objawami stresu posttraumatycznego niezbędna jest praca zespołowa dorosłych, która może przynieść najbardziej efektywny wynik. Tworząc wspólną linię opieki nad dzieckiem, uwzględniającą jego potrzeby, mamy pewność uzyskania najlepszych efektów w poradzeniu sobie dziecka z traumą. Niestety wiemy, że nauczyciele są w szkołach obciążeni obowiązkami w ramach swoich etatów i często trudno jest wygospodarować dodatkową przestrzeń na współpracę między sobą, a co dopiero z osobami z systemu spoza szkoły. Należy zwrócić na to uwagę i zastanowić się, jak zorganizować pracę, aby nikt nie odczuwał przeciążenia podczas realizacji procedury.
Bariera językowa uniemożliwiająca pomoc dzieciom uchodźczym, niedostępność tłumaczy i nauczycieli specjalistów w języku ojczystym dziecka
Kluczowe w opiece nad dziećmi uchodźczymi jest zadbanie podczas interwencji o zniesienie lub chociażby złagodzenie bariery językowej w postaci zapewnienia tłumacza lub osoby ze szkoły znającej ojczysty język dziecka. Jak dobrze wiemy, nie jest to proste do zorganizowania we wszystkich placówkach ze względu na małą dostępność tego typu specjalistów.