Procedura została opracowana w trzech wersjach, w zależności od posiadanej wiedzy nauczyciela na temat sytuacji dziecka i od tego, czy dziecko doświadczyło nagłego traumatyzującego wydarzenia czy też jest narażone na długotrwałe, powtarzające się traumy.

Ścieżka interwencji A dotyczy traumy dużej, ścieżka interwencji B – traumy małej, a w przypadku dzieci z Ukrainy niezbędne jest po wybraniu ścieżki zadbanie o zniesienie bariery językowej w postaci zapewnienia tłumacza lub nauczyciela znającego język ojczysty dziecka.

bg‑cyan

Wariant A – PTSD trauma duża

Jeśli nauczyciel posiada wiedzę, że w życiu dziecka nastąpiła ekspozycja na wyjątkowo zagrażające lub przerażające wydarzenie, jak na przykład bezpośrednie doświadczenie klęski żywiołowej, walki, wypadku, przemocy seksualnej, napaści, choroba zagrażająca życiu, niespodziewana śmierć rodzica lub bliskiej osoby, bycie świadkiem grożącego zranienia lub śmierci innych osób w sposób nagły, oraz zauważy niepokojące zachowanie dziecka, wówczas wybiera interwencję w wariancie A.

Krok 1. Zgromadzenie informacji przez nauczyciela na temat zaistniałego zdarzenia i omówienie sytuacji ucznia w czasie zebrania zespołu wychowawczego zwołanego przez dyrektora szkoły

W momencie, kiedy nauczyciel lub inny pracownik szkoły dowiaduje się o nagłej, trudnej, traumatycznej sytuacji, jaka zdarzyła się w życiu ucznia, pierwszym krokiem powinno być zgromadzenie informacji niezależnie przez nauczyciela i wychowawcę dziecka oraz psychologa lub pedagoga szkolnego na temat zaistniałej sytuacji, wykorzystując do tego różne źródła. Źródłem mogą być rodzice, inni nauczyciele przedmiotowi ucznia, pracownicy szkoły (na przykład woźny, pracownik ochrony), służby zaangażowane w sytuację (na przykład policja, straż pożarna), a także inne dzieci w szkole.

Po zebraniu informacji dyrektor szkoły powinien w trybie pilnym zwołać zebranie zespołu wychowawczego, w skład którego powinni wchodzić: psycholog, pedagog, wychowawca klasy, nauczyciele przedmiotowi uczący w klasie danego ucznia. Podczas spotkania należy omówić sytuację ucznia oraz uwspólnić wersję wydarzenia, na jakie zostało narażone dziecko.

Krok 2. Identyfikacja problemu dziecka i ustalenie, jakie przejawia objawy

Po ustaleniu, na jakie zdarzenie dziecko zostało narażone, psycholog wraz z pedagogiem szkolnym powinni zidentyfikować problem dziecka poprzez ustalenie, na jakie bodźce zostało narażone, czy było zagrożenie dla jego życia i jakie obecnie przejawia objawy, które mogą świadczyć, że znajduje się pod wpływem stresu posttraumatycznego. Narzędziem do tego jest checklista objawów dołączona do procedury, na której można zaznaczyć te punkty, które dotyczą danego dziecka i odpowiadają jego zachowaniom (Załącznik nr 1).

Krok 3. Ocena ryzyka zaistniałej sytuacji w celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecku oraz przywrócenia bezpieczeństwa w szkole czy szkolnej grupie rówieśniczej

Psycholog i/lub pedagog szkolny powinien według zdobytej wiedzy ocenić ryzyko zaistniałej sytuacji dla dziecka oraz sprawdzić, czy ma zapewnione bezpieczeństwo i podstawowe potrzeby w danej chwili. Zaopiekowanie się dzieckiem w postaci rozmowy o jego potrzebach może też pomóc w przywróceniu bezpieczeństwa w szkole i szkolnej grupie rówieśniczej, do której należy narażony uczeń.

Krok 4. Normalizacja i psychoedukacja dziecka przez psychologa lub pedagoga szkolnego – rozmowa z dzieckiem po traumie

Po zapewnieniu podstawowych potrzeb dziecka kolejnym krokiem powinna być rozmowa z dzieckiem na temat doświadczonych przez niego traumatycznych wydarzeń w celu normalizacji emocji i psychoedukacji dziecka na temat tego, jak może się czuć i zachowywać w takich okolicznościach („normalna reakcja na nienormalną sytuację”). Rozmowa powinna być ustrukturalizowana według wytycznych, które dotyczą tego, jak rozmawiać z dzieckiem o traumie, co może przeżywać w danej chwili i w kolejnym czasie, jak może reagować na daną sytuację, co może myśleć i jak może się zachowywać lub jakie trudności może przeżywać. Należy wykorzystać listę pytań i wskazówek do rozmowy załączoną do procedury (Załącznik nr 2).

Krok 5. Rozmowa z rodzicami/opiekunami dziecka po traumie

Po rozmowie z dzieckiem należy zaprosić do szkoły rodziców lub opiekunów prawnych ucznia oraz powinna zostać przeprowadzona rozmowa nauczyciela i psychologa lub pedagoga szkolnego z rodziną, polegająca na psychoedukacji systemu pozaszkolnego, uwzględniającej uważność na mogące pojawiać się problemy w funkcjonowaniu dziecka w szkole i poza szkołą. Rodzicom należy przekazać wskazówki będące niejako instrukcją, jak postępować z dzieckiem, jak z nim rozmawiać, a także należy zachęcić do kontroli objawów dziecka. Należy wykorzystać listę pytań i wskazówek do rozmowy załączoną do procedury (Załącznik nr 3).

Krok 6. Identyfikacja potrzeb dziecka i określenie sieci wsparcia dziecka w trudnej sytuacji

Po rozpoznaniu okoliczności, w jakich znalazło się dziecko oraz po rozmowie na temat przeżywanej traumy i identyfikacji potrzeb dziecka na daną chwilę psycholog wraz z pedagogiem szkolnym oraz nauczycielem/wychowawcą powinni stworzyć listę osób, które mogą zapewnić bezpieczeństwo dziecku i wspierać go w trudnych chwilach. Na liście mogą znaleźć się – w zależności od informacji posiadanych przez psychologa/pedagoga szkolnego i wychowawcę – takie osoby jak nauczyciele, rodzina, rodzeństwo, psycholog/pedagog szkolny, które mogą być dyspozycyjne, gdy dziecko będzie tego potrzebować, np. na przerwie czy podczas zajęć szkolnych. Do tego celu można wykorzystać formularz przygotowany do procedury dotyczącej sieci wsparcia dziecka (Załącznik nr 4).

Krok 7. Dalsza obserwacja dziecka po traumie i jego zachowań oraz przekierowanie dziecka do dalszych oddziaływań poza szkołą w celu specjalistycznej diagnozy i uzyskania profesjonalnego wsparcia

Po wykonaniu poprzednich kroków należy kontynuować obserwację funkcjonowania dziecka w dalszych dniach, tygodniach. Jeśli wychowawca wraz z psychologiem/pedagogiem szkolnym ocenią, że dziecko sobie nie radzi mimo udzielanego wsparcia, że trudności przewyższają zasoby dziecka do poradzenia sobie z nimi, objawy dłuższy czas nie ustępują lub nasilają się, wówczas należy umówić kolejne spotkanie z rodzicami lub opiekunami prawnymi w celu przekierowania dziecka do dalszych oddziaływań i specjalistycznej diagnozy. Na tym etapie niezbędne będzie włączenie innych podmiotów wspierających dziecko i system rodzinny, w tym Ośrodka środowiskowej pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej – I poziom referencyjny. Rodzicom można podać listę podmiotów, do których można ich wraz z dzieckiem przekierować w celu otrzymania profesjonalnej pomocy (Załącznik nr 5).

Krok 8. Sesja koordynacji zewnętrznej zorganizowana przez psychologa lub pedagoga szkolnego z innymi pracownikami podmiotów, do których rodzice zgłosili dziecko

Jeśli rodzice zdecydują się na skorzystanie z pomocy poza szkołą i poinformują o tym szkołę, dyrektor szkoły powinien podpisać z podmiotem leczącym porozumienie o współpracy (Załącznik nr 10). Następnie powinna odbyć się sesja koordynacji zewnętrznej polegająca na kontakcie psychologa i/lub pedagoga szkolnego z innymi podmiotami, pod których opieką znajduje się dziecko. Sesję taką inicjuje psycholog i/lub pedagog szkolny poprzez kontakt z osobami wskazanymi przez rodziców, takimi jak psycholog interwent z Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej lub psycholog diagnosta z Ośrodka środowiskowej pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej – I poziom referencyjny. Sesja taka będzie pomocna w wypracowaniu i wyznaczeniu indywidualnego planu działania wobec dziecka, który może zawierać wytyczne i wskazówki dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych, a także rady, jak reagować na posttraumatyczne zachowania dziecka oraz co robić, gdy dziecko na lekcji zaczyna płakać, reaguje agresywnie w określonych sytuacjach lub unika pewnych sytuacji.

Krok 9. Utrzymanie współpracy pomiędzy szkołą a jednostkami zewnętrznymi

W kolejnym kroku, gdy dziecko pozostanie pod wpływem oddziaływań w jednostkach poza szkołą, powinna zostać podtrzymana współpraca pomiędzy szkołą a jednostkami zewnętrznymi. Rekomenduje się stały kontakt pomiędzy psychologiem i pedagogiem szkolnym a psychologiem diagnostą dziecka w Ośrodku środowiskowej pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej – I poziom referencyjny oraz z terapeutą środowiskowym dedykowanym rodzinie dziecka, a także włączenie szkoły do realizacji Indywidualnego Planu Zdrowienia dziecka oraz prowadzenie ustalonych na pierwszym spotkaniu comiesięcznych sesji koordynacji między jednostkami.

Krok 10. Psychoedukacja otoczenia dziecka po traumie

Jeśli objawy dziecka utrzymują się przez dłuższy czas i wpływają na całą grupę rówieśniczą dziecka, to może okazać się niezbędna psychoedukacja pozostałych uczniów w klasie w zakresie reagowania na kryzys i poznania zachowań, z jakimi mogą się spotkać w sytuacjach kryzysowych – lekcja wychowawcza według scenariusza (Załącznik nr 6).

bg‑cyan

Wariant B – PTSD trauma mała

Jeśli nauczyciel nie posiada dokładnej wiedzy na temat sytuacji dziecka, a zauważy u niego niepokojące objawy i zachowania, które dotychczas nie były ujawniane, podobne do dużego PTSD, ale znacznie osłabione, takie jak problemy w regulacji emocji, w tym nagłe wybuchy złości w odpowiedzi na drobne stresory, impulsywne lub autodestrukcyjne zachowania, otępienie emocjonalne, niezdolność do odczuwania pozytywnych, przyjemnych emocji czy negatywne przekonania dziecka na swój temat, poczucie porażki, wstydu, gorszości, wówczas wybiera interwencję w wariancie B.

Interwencja w tej formie jest bardzo podobna do wariantu A, różni się jednak kolejnością podejmowanych kroków i obejmuje niewielkie modyfikacje w postaci dodatkowych działań ze strony szkoły, takich jak w razie potrzeby zgłoszenie dziecka do odpowiednich instytucji.

Krok 1. Zgromadzenie informacji przez nauczyciela/wychowawcę na temat nietypowych/problemowych zachowań ucznia

W momencie, kiedy nauczyciel/wychowawca otrzymuje od innych nauczycieli czy pracowników szkoły informacje na temat problemowych/nietypowych zachowań ucznia, pierwszym krokiem powinno być zgromadzenie informacji niezależnie przez nauczyciela/wychowawcę dziecka oraz psychologa lub pedagoga szkolnego na temat zaistniałej sytuacji, wykorzystując do tego różne źródła. Źródłem może być niezależna obserwacja dziecka lub rozmowa z innymi nauczycielami przedmiotowymi ucznia czy z administracyjnymi pracownikami szkoły (np. woźny/a, pracownik ochrony).

Krok 2. Identyfikacja problemu dziecka i ustalenie, jakie przejawia objawy

Po zebraniu informacji i ich analizie oraz ustaleniu, w jakiej trudnej sytuacji dziecko może się znajdować, psycholog wraz z pedagogiem szkolnym powinni zidentyfikować problem dziecka poprzez ustalenie, czy objawy i reakcje, jakie obecnie przejawia, mogą wynikać z przeżywanego stresu po możliwej traumie. Narzędziem do tego jest checklista objawów dołączona do procedury, na której można zaznaczyć te punkty, które dotyczą danego dziecka i odpowiadają jego zachowaniom (Załącznik nr 1).

Krok 3. Rozmowa dziecka z psychologiem lub pedagogiem szkolnym w celu pogłębienia informacji i normalizacji emocji dziecka

Po zebraniu informacji kolejnym krokiem powinna być rozmowa z dzieckiem na temat doświadczanych przez niego traumatycznych zdarzeń w celu pogłębienia wiedzy o sytuacji dziecka i normalizacji jego emocji. Należy wykorzystać listę pytań i wskazówek do rozmowy załączoną do procedury (Załącznik nr 2).

Krok 4. Ocena ryzyka zaistniałej sytuacji w celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecku oraz omówienie sytuacji ucznia w czasie zebrania zespołu wychowawczego zwołanego przez dyrektora szkoły

Psycholog i/lub pedagog szkolny powinni według zdobytej wiedzy ocenić ryzyko zaistniałej sytuacji dla dziecka, a także sprawdzić, czy ma ono zapewnione bezpieczeństwo i podstawowe potrzeby w danej chwili. Zaopiekowanie się dzieckiem w postaci rozmowy o jego potrzebach może też pomóc w przywróceniu bezpieczeństwa w szkole i szkolnej grupie rówieśniczej, do której należy narażony uczeń.

Po zebraniu informacji i ocenie ryzyka dyrektor szkoły powinien w trybie pilnym zwołać zebranie zespołu wychowawczego, w skład którego powinni wchodzić: psycholog, pedagog, wychowawca klasy, nauczyciele przedmiotowi uczący w klasie danego ucznia. Podczas spotkania należy omówić sytuację ucznia i ustalić, w jaki sposób zaopiekować się dzieckiem oraz jakimi możliwościami pomocy dysponuje szkoła. W zaistniałej sytuacji trauma dziecka musi zostać zakończona, uczeń nie może być narażony na kolejne traumatyczne przeżycia (np. trwającą przemoc).

Krok 5. Rozmowa z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka

Po rozmowie z dzieckiem i spotkaniu zespołu wychowawczego należy zaprosić do szkoły rodziców lub opiekunów prawnych ucznia oraz powinna zostać przeprowadzona rozmowa nauczyciela i psychologa lub pedagoga szkolnego z rodziną, polegająca na omówieniu zaobserwowanych objawów i problemów ucznia, a także zidentyfikowanie problemu w systemie pozaszkolnym i psychoedukacji, uwzględniające uważność na mogące pojawiać się problemy w funkcjonowaniu dziecka w szkole i poza szkołą. Należy wykorzystać listę pytań i wskazówek do rozmowy z rodzicami załączoną do procedury (Załącznik nr 3).

Krok 6. W zależności od stopnia trudności problemu zawiadomienie przez dyrektora szkoły odpowiednich służb

Po rozpoznaniu okoliczności, w jakich znalazło się dziecko, identyfikacji problemu i rozmowie na ten temat z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka oraz uznaniu, że bezpieczeństwo i dobrostan dziecka są zaburzone, dyrektor szkoły powinien powiadomić o tym fakcie odpowiednie służby, takie jak ośrodek pomocy społecznej, sąd rodzinny lub policja.

Krok 7. Normalizacja i psychoedukacja dziecka przez psychologa lub pedagoga szkolnego – rozmowa z dzieckiem po traumie

Po zapewnieniu podstawowych potrzeb dziecka kolejnym krokiem powinna być ponowna rozmowa z dzieckiem na temat doświadczonych przez niego traumatycznych wydarzeń w celu normalizacji emocji i psychoedukacji dziecka na temat tego, jak może się czuć i zachowywać w takich okolicznościach („normalna reakcja na nienormalną sytuację”). Rozmowa powinna być ustrukturalizowana według wytycznych wskazujących, jak rozmawiać z dzieckiem o traumie, co może przeżywać w danej chwili i w kolejnym czasie, jak może reagować na tę sytuację, co może myśleć i jak może się zachowywać lub jakie trudności może przeżywać. Należy wykorzystać listę pytań i wskazówek do rozmowy załączoną do procedury (Załącznik nr 2).

Krok 8. Dalsza obserwacja dziecka po traumie i jego zachowań oraz przekierowanie dziecka do dalszych oddziaływań poza szkołą w celu specjalistycznej diagnozy i uzyskania profesjonalnego wsparcia

Po wykonaniu poprzednich kroków należy kontynuować obserwację funkcjonowania dziecka w dalszych dniach. Jeśli wychowawca wraz z psychologiem/pedagogiem szkolnym ocenią, że dziecko sobie nie radzi mimo udzielanego wsparcia, trudności przewyższają zasoby dziecka do poradzenia sobie z nimi, a objawy dłuższy czas nie ustępują lub się nasilają, należy umówić kolejne spotkanie z rodzicami lub opiekunami prawnymi w celu przekierowania dziecka do dalszych oddziaływań i specjalistycznej diagnozy. Na tym etapie niezbędne będzie włączenie innych podmiotów wspierających dziecko i system rodzinny, w tym Ośrodka środowiskowej pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej – I poziom referencyjny. Rodzicom można podać listę podmiotów, do których można ich wraz z dzieckiem przekierować w celu otrzymania profesjonalnej pomocy (Załącznik nr 5).

Krok 9. Sesja koordynacji zewnętrznej zorganizowana przez psychologa lub pedagoga szkolnego z innymi pracownikami podmiotów, do których rodzice zgłosili dziecko

Jeśli rodzice zdecydują się na skorzystanie z pomocy poza szkołą i poinformują o tym szkołę, dyrektor szkoły powinien podpisać z podmiotem leczącym porozumienie o współpracy (Załącznik nr 10). Następnie powinna odbyć się sesja koordynacji zewnętrznej polegająca na kontakcie psychologa i/lub pedagoga szkolnego z innymi podmiotami, pod opieką których znajduje się dziecko. Sesję taką inicjuje psycholog i/lub pedagog szkolny poprzez kontakt z osobami wskazanymi przez rodziców, takimi jak psycholog interwent z Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej lub psycholog diagnosta z Ośrodka środowiskowej pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej – I poziom referencyjny. Sesja taka będzie pomocna w wypracowaniu i wyznaczeniu indywidualnego planu działania wobec dziecka, który może zawierać wytyczne i wskazówki dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych wskazujące, jak reagować na posttraumatyczne zachowania dziecka, co robić, gdy dziecko na lekcji zaczyna płakać oraz reaguje agresywnie w określonych sytuacjach lub unika pewnych sytuacji.

Krok 10. Utrzymanie współpracy pomiędzy szkołą a jednostkami zewnętrznymi i monitorowanie sytuacji dziecka

W dalszej kolejności, gdy dziecko pozostanie pod wpływem oddziaływań w jednostkach poza szkołą, powinna zostać podtrzymana współpraca pomiędzy szkołą a jednostkami zewnętrznymi. Rekomendowany jest stały kontakt pomiędzy psychologiem i pedagogiem szkolnym a psychologiem diagnostą dziecka w poradni psychologicznej I poziomu referencyjnego oraz z terapeutą środowiskowym dedykowanym rodzinie dziecka, a także włączenie szkoły do realizacji Indywidualnego Planu Zdrowienia dziecka oraz ustalonych na pierwszym spotkaniu comiesięcznych sesji koordynacji między jednostkami, tak aby można było na bieżąco monitorować sytuację dziecka i go wspierać.

bg‑cyan

Wariant C – dziecko uchodźcze z Ukrainy

W przypadku dzieci z Ukrainy niezbędne jest zebranie wstępnego wywiadu przez nauczyciela/psychologa/pedagoga szkolnego na temat sytuacji dziecka oraz wybranie odpowiadającego sytuacji wariantu interwencji – A lub B.

Kluczowe w opiece nad dziećmi uchodźczymi jest zadbanie podczas interwencji o zniesienie lub przynajmniej złagodzenie bariery językowej w postaci zapewnienia tłumacza lub osoby ze szkoły znającej ojczysty język dziecka.

Interwencja w wariancie A dla dzieci świeżo przybywających do Polski z założeniem, że są bezpośrednio po doświadczeniach traumatycznych, powinna być uzupełniona o psychoedukację na temat radzenia sobie z traumą oraz z przedłużającą się sytuacją stresową według scenariusza serii lekcji wychowawczych przeprowadzanych przez psychologa/pedagoga szkolnego wspieranego przez tłumacza lub psychologa mówiącego w języku ojczystym dzieci (Załącznik nr 6).

Interwencja w wariancie B dla dzieci już przebywających w Polsce od jakiegoś czasu powinna być poszerzona o psychoedukację na temat radzenia sobie z traumą oraz z przedłużającą się sytuacją stresową według scenariusza lekcji wychowawczej przeprowadzonej przez psychologa/pedagoga szkolnego wspieranego przez tłumacza lub psychologa mówiącego w języku ojczystym dzieci (Załącznik nr 6), a także o propozycje spotkań wsparciowych dla dzieci, które zgłaszają potrzebę uzyskania wsparcia w postaci rozmowy z psychologiem/pedagogiem szkolnym według wytycznych rozmowy (Załącznik nr 2, Załącznik nr 7) lub współpracy z psychologiem/interwentem z jednostki zewnętrznej, który mógłby pełnić dyżury wsparciowe w szkole dla potrzebujących/chętnych uczniów (z pobliskiego Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej lub ze Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży po nawiązaniu współpracy przez dyrektora szkoły).

Czas trwania:

W zależności od wariantu czas trwania interwencji może się różnić.

W wariancie A, dotyczącym traumy dużej, procedura interwencji powinna być uruchomiona zaraz po otrzymaniu przez nauczyciela informacji, że dziecko uległo trudnemu doświadczeniu i nie powinna ona trwać dłużej niż 2 tygodnie, do kroku 7, kiedy dziecko podlega dalszej obserwacji przez nauczyciela oraz psychologa/pedagoga szkolnego. Jest to wersja optymalna, która może zagwarantować zapewnienie dziecku odpowiedniej opieki. Kolejne kroki – od 8 do 11 – będą zależne od woli rodzica, czy zgłosi dziecko do jednostek poza szkołą i jak szybko dziecko zostanie tam objęte oddziaływaniami pomocowymi.

W wariancie B, dotyczącym traumy małej, procedura może trwać dłużej, w zależności od ilości informacji, jakie zbierze nauczyciel/wychowawca oraz psycholog i pedagog szkolny. Realizacja procedury do kroku 8 nie powinna jednak zająć dłużej niż miesiąc od momentu zauważenia u ucznia niepokojących objawów czy otrzymania zgłoszenia o zachowaniach problemowych. Jest to wersja optymalna, która może zagwarantować zapewnienie dziecku odpowiedniej opieki. Każde wydłużenie procedury naraża ucznia na występowanie kolejnych traumatycznych wydarzeń i może pogłębić zespół stresu pourazowego. Kolejne kroki, czyli 9 i 10, będą zależne od woli rodzica, czy zgłosi dziecko do jednostek poza szkołą i jak szybko dziecko zostanie tam objęte oddziaływaniami pomocowymi.

Monitorowanie i ewaluacja skuteczności:

W celu monitorowania i ewaluacji skuteczności wprowadzonej procedury należy przeprowadzić trzy kroki.

W pierwszym kroku dyrektor szkoły powinien posiadać listę zalecanych interwencji pomagającą ustalić, czy wszystkie punkty z zalecanej interwencji zostały wypełnione przez kolejne wyznaczone przez dyrektora szkoły osoby (Załącznik nr 8). Lista ta powinna być wypełniana przez poszczególne osoby zaangażowane w interwencję na terenie szkoły i biorące udział w interwencji oraz powinna być złożona do dyrektora szkoły w momencie osiągnięcia ostatniego punktu, gdy dziecko jest już zaopiekowane przez instytucje pozaszkolne.

Kolejnym krokiem powinno być wypełnienie przez nauczyciela/wychowawcę oraz psychologa i pedagoga szkolnego arkusza obserwacji ucznia (Załącznik nr 9). Arkusz ten ma służyć monitorowaniu zachowania dziecka w środowisku szkolnym przez nauczyciela/psychologa/pedagoga oraz określeniu, czy objawy się zmniejszyły/ustąpiły, czy nadal występują zachowania problemowe i jaka jest ocena frekwencji dziecka. Taki arkusz powinien być wypełniany raz w miesiącu i omawiany podczas sesji koordynacji zewnętrznej z jednostkami udzielającymi wsparcia poza szkołą.

Trzecim ważnym elementem ewaluacji jest regularne sprawdzanie i monitorowanie przez psychologa/pedagoga szkolnego, czy dziecko przekierowane do dalszych oddziaływań otrzymało pomoc poza placówką szkoły i w jakim zakresie. Takie informacje powinny być kontrolowane raz w miesiącu podczas sesji koordynacji z podmiotami udzielającymi dziecku wsparcia poza szkołą.

Ryzyko/zagrożenia w realizacji:

Realizacja interwencji nie zawsze jest łatwa i bezproblemowa. Objawy związane ze stresem posttraumatycznym mają różnorodną specyfikę i wymagają dużej wiedzy, aby móc je odpowiednio zidentyfikować i następnie zaopiekować się dzieckiem w odpowiedni sposób. W związku z tym pojawia się szereg czynników ryzyka, które mogą utrudniać odpowiednią realizację interwencji.

bg‑cyan

Konieczność wyposażenia nauczycieli w odpowiednią wiedzę na temat traumy i jej objawów oraz zrozumienie przyczyn zachowań dziecka po traumie

Rozpoznanie objawów charakterystycznych dla przeżywanego stresu posttraumatycznego u dziecka wymaga wiedzy na temat zaburzenia i jego objawów. Wymaga to przeszkolenia nauczycieli/wychowawców oraz psychologów i pedagogów szkolnych w tym zakresie, aby mieli możliwość zrozumieć, że nawet najbardziej destrukcyjne zachowania mogą być efektem doświadczanego niepokoju i są przejściowe, a nie charakterystyczne dla dziecka. Niedostępność takich szkoleń dla nauczycieli i specjalistów w szkole może sprawić, że dziecko we właściwym czasie nie otrzyma odpowiedniej pomocy i procedura będzie bezużyteczna, a objawy będą miały długotrwały i destrukcyjny wpływ na zdrowie, rozwój i poczucie bezpieczeństwa dziecka.

bg‑cyan

Blokada dziecka w mówieniu o trudnych przeżyciach

Dla dziecka rozmowa z nauczycielem, psychologiem lub pedagogiem szkolnym może być okazją do wyrażenia swoich obaw i lęków oraz opowiedzenia o traumie. Jednak nie każde dziecko, będąc w lęku, jest w stanie się otworzyć i opowiedzieć o tym, czego doświadczyło i czy stale tego doświadcza, nie zawsze też szuka pomocy u dorosłego. Brak chęci dzielenia się trudnym doświadczeniem jest jednym z objawów zaburzeń po stresie traumatycznym, ale może wynikać również z chęci ochrony siebie lub rodzica. Taka rozmowa wymaga od nauczyciela umiejętności rozmowy z dzieckiem i budowania relacji, która stworzy bezpieczną przestrzeń do wyznania, co dziecko przeżyło. Nie każdy nauczyciel posiada takie umiejętności, co może blokować dziecko i utrudniać poznanie realnej sytuacji, w jakiej dziecko się znalazło.

bg‑cyan

Brak współpracy rodziców

Wspólnym celem nauczyciela i rodzica lub opiekuna dziecka powinna być współpraca pomiędzy środowiskami, w jakich dziecko funkcjonuje oraz szukanie wspólnych rozwiązań. Psycholog i pedagog szkolny, pomimo odpowiedniej psychoedukacji i poinformowania rodziców o zaistniałych problemach, może mieć utrudniony wpływ na decyzję rodziców na temat podjęcia pomocy w placówkach pozaszkolnych. Jeśli dziecko nie zostanie przekierowane do podmiotów leczących, istnieje duże ryzyko, że objawy będą się utrzymywać, a trauma się utrwali i będzie problemem w życiu dziecka na dalszych etapach.

bg‑cyan

Zrzucanie odpowiedzialności na środowisko szkolne oraz brak gotowości do współpracy ze strony rodziców i dostrzegania własnego udziału w rozwoju zaburzeń u dziecka

Czasami rodzicom trudno samym odnaleźć się w traumatycznej sytuacji – przejawiają chaos i bezradność w swoich zachowaniach, utrudniając dziecku wypracowanie adaptacyjnych form radzenia sobie. Jeśli rodzic nie potrafi dojrzale zinterpretować dziecku trudnej sytuacji, jaka go spotkała, a jednocześnie nie chce uzyskać pomocy i wsparcia z zewnątrz w tym zakresie, wówczas dziecko będzie zagrożone głębokim i dramatycznym przeżywaniem traumy.

bg‑cyan

Długi okres oczekiwania na pomoc w jednostkach leczących poza szkołą

Instytucje pozaszkolne działające na rzecz pomocy i wsparcia dziecka w kryzysie często są przeciążone ilością takich przypadków, co sprawia, że dostępność specjalistów nie zawsze jest natychmiastowa. W momencie, kiedy wsparcie ze strony środowiska szkolnego wydaje się niewystarczające i pomimo współpracy rodziców dziecko „utknie” w kolejce do specjalistów i dedykowanych oddziaływań, procedura może nie być doprowadzona do końca, niezależnie od przygotowania do niej szkoły.

bg‑cyan

Niechęć nauczycieli do współpracy między sobą w środowisku szkolnym oraz z podmiotami zewnętrznymi – natłok obowiązków, brak czasu

W pomocy dziecku z objawami stresu posttraumatycznego niezbędna jest praca zespołowa dorosłych, która może przynieść najbardziej efektywny wynik. Tworząc wspólną linię opieki nad dzieckiem, uwzględniającą jego potrzeby, mamy pewność uzyskania najlepszych efektów w poradzeniu sobie dziecka z traumą. Niestety wiemy, że nauczyciele są w szkołach obciążeni obowiązkami w ramach swoich etatów i często trudno jest wygospodarować dodatkową przestrzeń na współpracę między sobą, a co dopiero z osobami z systemu spoza szkoły. Należy zwrócić na to uwagę i zastanowić się, jak zorganizować pracę, aby nikt nie odczuwał przeciążenia podczas realizacji procedury.

bg‑cyan

Bariera językowa uniemożliwiająca pomoc dzieciom uchodźczym, niedostępność tłumaczy i nauczycieli specjalistów w języku ojczystym dziecka

Kluczowe w opiece nad dziećmi uchodźczymi jest zadbanie podczas interwencji o zniesienie lub chociażby złagodzenie bariery językowej w postaci zapewnienia tłumacza lub osoby ze szkoły znającej ojczysty język dziecka. Jak dobrze wiemy, nie jest to proste do zorganizowania we wszystkich placówkach ze względu na małą dostępność tego typu specjalistów.