E-materiały do kształcenia zawodowego

Komputerowe systemy sterowania ruchem

Montaż i eksploatacja urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym — Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym

bg‑green

Struktura urządzeń komputerowych systemów SRK

GRAFIKA INTERAKTYWNA

1

Spis treści

2

Hierarchiczna struktura systemu sterowania ruchem

R2XkoR4WzQebK
Grafika interaktywna przedstawia ilustrację piramidy podzielonej na cztery moduły. Każdy z nich ma klikalny punkt: 1. System nadrzędny. 2. Systemy sterowania ruchem. 3. System zależnościowe. 4. Urządzenia przytorowe. W prawym górnym rogu znajduje się ikonka z literą "i", po kliknięciu w nią wyświetla się tekst.
Hierarchiczna struktura systemu sterowania ruchem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Grafika interaktywna przedstawia ilustrację piramidy podzielonej na cztery moduły. Każdy z nich ma klikalny punkt:

1. System nadrzędny.

2. Systemy sterowania ruchem.

3. System zależnościowe.

4. Urządzenia przytorowe.

W prawym górnym rogu znajduje się ikonka z literą „i”, po kliknięciu w nią wyświetla się tekst:

System sterowania ruchem kolejowym (SRK) stanowi kluczowy element zapewniający bezpieczny i kontrolowany ruch pociągów na sieci kolejowej, eliminując niekontrolowane przemieszczanie się oraz ryzyko kolizji. Technicznie rzecz biorąc, SRK składa się z różnorodnych urządzeń, obejmujących zarówno komponenty komputerowe, przekaźnikowe, jak i mechaniczne.

W ramach systemu SRK wyróżnia się różne typy technologii, m.in. systemy stacyjne, które odpowiadają za sterowanie ruchem pojazdów na obszarze pojedynczego posterunku ruchu lub na obszarze wielu posterunków, a także systemy liniowe, które zapewniają kontrolę nad sekwencją przemieszczania się pojazdów między stacjami. Te różnorodne systemy komunikują się między sobą przy użyciu standardów transmisji danych, tworząc kompleksowe sieci komputerowe.

Struktura systemów sterowania ruchem kolejowym opiera się na hierarchii, gdzie dyspozytorzy oraz dyżurni ruchu pełnią kluczową rolę w kontroli i sterowaniu ruchem pociągów na całym obszarze sieci. Korzystając z monitorów, mają oni ciągły wgląd w sytuację ruchową zarówno na szlakach, jak i na poszczególnych stacjach. Warunki ruchowe wymagają ciągłego nadzoru oraz operatywnego zarządzania systemem, co sprawia, że struktura zarządzania jest kluczowa dla efektywnego funkcjonowania SRK.

Przyjęcie hierarchicznej struktury zarządzania, wspartej odpowiednim kierowaniem, prowadzi do implementacji dodatkowych procesów związanych z wymianą informacji o ruchu, dokumentacją oraz archiwizacją zdarzeń, a także wydawaniem poleceń specjalnych. Dzięki temu możliwe jest skuteczne i bezpieczne funkcjonowanie całego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

System zarządzania i sterowania ruchem kolejowym

1
RREEjQ8n4yPk8
Grafika interaktywna przedstawia schemat systemu zarządzania i sterowania ruchem kolejowym. Składa się na nią siedem elementów, w centrum jest system zależności i system sterowników wykonawczych. Od niego wychodzą dwustronne strzałki do systemu nadrzędnego, systemu blokady liniowej, systemu licznika osi oraz urządzeń przytorowych. System blokady liniowej oraz system licznika osi wysyłają i odbierają sygnały z czujników koła.
System zarządzania i sterowania ruchem kolejowym
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Grafika interaktywna przedstawia schemat systemu zarządzania i sterowania ruchem kolejowym. Składa się na nią siedem elementów, w centrum jest system zależności i system sterowników wykonawczych. Od niego wychodzą dwustronne strzałki do systemu nadrzędnego, systemu blokady liniowej, systemu licznika osi oraz urządzeń przytorowych. System blokady liniowej oraz system licznika osi wysyłają i odbierają sygnały z czujników koła.

Na grafice znajdują się dwa punkty interaktywne:

System nadrzędny to kompleksowo skonfigurowane i zaprogramowane urządzenia, które służą jako wsparcie dla pracy dyspozytora oraz realizują niezbędne funkcje potrzebne do właściwej kontroli ruchu kolejowego. System ten musi spełniać wszystkie wymagania formalne i techniczne stawiane tego typu infrastrukturze.

Oprócz podstawowej funkcji śledzenia i kierowania ruchem, system nadrzędny ma także za zadanie wykrywanie ewentualnych konfliktów oraz, w razie potrzeby, dokonywanie korekcji w ruchu pociągów. Integracja różnych systemów na poziomie centrum sterowania umożliwia przetwarzanie, analizę, monitorowanie oraz przekazywanie wszelkich istotnych informacji związanych ze sterowaniem i nadzorowaniem ruchu kolejowego. Dzięki temu dyspozytorzy mogą efektywnie wykonywać swoje zadania i podejmować szybkie decyzje w celu zapewnienia płynności i bezpieczeństwa ruchu na torach.

Poziom zależnościowy stanowi podstawową funkcję przetwarzania i sterowania w systemie. Jednostka zainstalowana w systemie przyjmuje polecenia nastawcze wydane przez obsługę, przetwarza je, a następnie przekazuje do pakietów transmisyjnych wejścia i wyjścia. Z pakietów wejścia‑wyjścia przetworzone polecenia oraz meldunki są transmitowane przez linie transmisji danych do lub z urządzeń zewnętrznych, takich jak zwrotnice czy semafory.

W przypadku wykrycia uszkodzenia, system automatycznie przełącza się z komputera głównego na drugi sprawnie działający komputer, o czym zostaje poinformowany operator systemu. Główny komputer zależnościowy odpowiada za wysyłanie rozkazów oraz odbieranie informacji ze sterowników obiektów pracujących w terenie. Dzięki temu mechanizmowi system może zapewnić ciągłość działania i bezpieczeństwo sterowania ruchem kolejowym nawet w przypadku awarii jednego z komputerów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Ogólna struktura urządzeń SRK

1
RTSOMtoznH7QP
Grafika interaktywna przedstawia ogólną strukturę urządzeń SRK. Widoczny jest następujący podział: 1. Centrum Zdalnego Sterowania: Komputer sterujący: Główny system komputerowy, integrujący informacje z różnych źródeł.Pulpity nastawcze: Interaktywne pulpity, umożliwiające dyżurnym monitorowanie i sterowanie ruchem. Stanowisko operatora: miejsce pracy operatora, z pulpitem nastawczym, panelem sterowania i monitorami.Systemy telekomunikacyjne: Zapewniające komunikację między centrum zdalnym a innymi częściami infrastruktury kolejowej. 2. Przekaźnikownia: W przekaźnikowni odczytywane są sygnały pochodzące z urządzeń przytorowych, takich jak sygnalizatory, czujniki torowe czy zwrotnice. Po zarejestrowaniu sygnałów przekaźniki przekazują je dalej do systemu komputerowego. 3. Szafa Zasilania: Zasilacze awaryjne: Urządzenia zapewniające stałe zasilanie, nawet w przypadku utraty zasilania głównego. Rozdzielnica elektryczna: System zarządzający zasilaniem dla wszystkich urządzeń SRK. 4. Urządzenia zewnętrzne. 5. Garnki kablowe. Oraz przykładowa dokumentacja taka jak: instrukcje eksploatacyjne, instrukcje branżowe, instrukcje obsługi pulpitu.
Ogólna struktura urządzeń SRK
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Grafika interaktywna przedstawia ogólną strukturę urządzeń SRK.

Widoczny jest następujący podział:

1. Centrum Zdalnego Sterowania:

Komputer sterujący: Główny system komputerowy, integrujący informacje z różnych źródeł.Pulpity nastawcze: Interaktywne pulpity, umożliwiające dyżurnym monitorowanie i sterowanie ruchem.  Stanowisko operatora: miejsce pracy operatora, z pulpitem nastawczym, panelem sterowania i monitorami.Systemy telekomunikacyjne: Zapewniające komunikację między centrum zdalnym a innymi częściami infrastruktury kolejowej.

2. Przekaźnikownia:

W przekaźnikowni odczytywane są sygnały pochodzące z urządzeń przytorowych, takich jak sygnalizatory, czujniki torowe czy zwrotnice. Po zarejestrowaniu sygnałów przekaźniki przekazują je dalej do systemu komputerowego.

3. Szafa Zasilania:

Zasilacze awaryjne: Urządzenia zapewniające stałe zasilanie, nawet w przypadku utraty zasilania głównego. Rozdzielnica elektryczna: System zarządzający zasilaniem dla wszystkich urządzeń SRK.

4. Urządzenia zewnętrzne.

5. Garnki kablowe.

Oraz przykładowa dokumentacja taka jak: instrukcje eksploatacyjne, instrukcje branżowe, instrukcje obsługi pulpitu.

RoUqedtX4CaGB
Nagranie

Cała struktura ma na celu skoordynowane sterowanie ruchem kolejowym, z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i efektywności. Monterzy SRK, bazując na dokumentacji i instrukcjach, są odpowiedzialni za utrzymanie, diagnozowanie i usuwanie wszelkich awarii, zapewniając nieprzerwaną pracę systemów sterowania ruchem kolejowym.

Monter SRK pełni kluczową rolę, sprawdzając i potwierdzając sprawność poszczególnych podzespołów. Jego obowiązki obejmują obsługę, utrzymanie i naprawy różnorodnych elementów elektronicznych. Regularnie przeprowadza kontrole, diagnozuje ewentualne awarie, a także dokonuje konserwacji systemu SRK w celu zapewnienia niezawodności i sprawności działania.

Współpraca między elektroniką a personelem utrzymania SRK jest niezbędna dla zapewnienia bezpiecznego i efektywnego sterowania ruchem kolejowym. Monter SRK przekazuje informacje personelowi odpowiadającemu za działanie systemu oprogramowania w przypadku stwierdzenia błędów poza zakresem standardowych sprawdzeń. Dodatkowo, każdy panel elektroniczny, wymieniany w przypadku awarii, musi posiadać certyfikat bezpieczeństwa dla swojego oprogramowania.

Ważnym elementem pracy montera SRK jest także sprawdzanie informacji z pulpitu diagnostycznego, który pozwala na monitorowanie i zarządzanie systemem. Monter SRK jest zaznajomiony z procedurami sprawdzania diod LED, resetowania błędnych informacji z terenu, regulacji napięcia na żarówkach, sprawdzania wygaszania sygnałów sprzężonych i innych istotnych aspektów zapewniających prawidłowe funkcjonowanie systemu sterowania ruchem kolejowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Stanowisko obsługi współpracujące z urządzeniami przekaźnikowymi SRK

RBKI8zanXAsWd
Grafika interaktywna przedstawia schemat zależności pomiędzy komputerowym stanowiskiem obsługi a innymi urządzeniami przekaźnikowymi SRK. Stanowisko obsługi jest bezpośrednio połączone ze sterownikami stacyjnymi, które wysyłają sygnały do sieci Ethernet. Z siecią tą są połączone również wszystkie pozostałe urządzenia przekaźnikowe. Przekaźnikowe układy SRK łączą ze sobą sterowniki poleceń, karty przekaźników wykonawczych oraz rozproszone moduły wejść i stanowią przetworzoną komunikację z urządzeniami przytorowymi.
Stanowisko obsługi współpracujące z urządzeniami przekaźnikowymi SRK
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Grafika interaktywna przedstawia schemat zależności pomiędzy komputerowym stanowiskiem obsługi a innymi urządzeniami przekaźnikowymi SRK. Stanowisko obsługi jest bezpośrednio połączone ze sterownikami stacyjnymi, które wysyłają sygnały do sieci Ethernet.  Z siecią tą są połączone również wszystkie pozostałe urządzenia przekaźnikowe. Przekaźnikowe układy SRK łączą ze sobą sterowniki poleceń, karty przekaźników wykonawczych oraz rozproszone moduły wejść i stanowią przetworzoną komunikację z urządzeniami przytorowymi.

Na grafice interaktywnej znajdują się cztery punkty kilkalne:

Stanowisko obsługi pełni istotną rolę jako systemowa konsola operatorska, umożliwiając operatorowi wprowadzanie poleceń sterowania. Przetwarzane są tam dane pochodzące z różnych podzespołów systemu w celu bieżącej analizy dostępności poleceń nastawczych. Ponadto, zadaniem stanowiska obsługi jest przeprowadzanie procedur kontrolnych oraz rejestracja zdarzeń systemowych.

Sterownik stacyjny jest modułem pośredniczącym, który współpracuje z systemem zależnościowym stacji. Realizuje funkcje sterująco‑kontrolne, takie jak nastawianie przebiegowe. Sterownik stacyjny przekazuje odpowiednie polecenia nastawcze do sterownika poleceń i zbiera meldunki o stanie obiektów sterowanych, na przykład z układów przekaźnikowych warstwy podstawowej.

Sterownik poleceń jest odpowiedzialny za sterowanie przekaźnikami wykonawczymi oraz kontrolowanie ich działania.

System wejść rozproszonych umożliwia zbieranie i wprowadzanie do sterownika stacyjnego meldunków o stanie obiektów sterowanych poprzez sieć Ethernet. Zapewnia on sprzężenie sterownika stacyjnego z obiektem sterowanym w zakresie zbierania informacji o stanie obiektu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Plan blokowy systemu sterowania ruchem kolejowym urządzeń komputerowych

1
RBhsTiCxfxndx
Plan blokowy systemu sterowania ruchem kolejowym urządzeń komputerowych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia plan blokowy systemu sterowania ruchem kolejowym urządzeń komputerowych. Na planie wyróżniono pięć poziomów, od góry: Poziom obsługi, poziom wejścia wyjścia, poziom zależności, poziom nastawiania, poziom urządzeń zewnętrznych.
Na poziomie obsługi, umieszczonym najwyżej na schemacie, znajdują się stanowisko testowe oraz stanowisko dyżurnego ruchu numer jeden, gdzie rejestrowane są zdarzenia. Stanowisko dyżurnego ruchu zawiera urządzenia, dzięki którym dyżurny ruchu może wydawać polecenia dotyczące sterowania ruchem kolejowym (urządzenia przejazdowe, komputerowe stanowisko obsługi urządzeń nastawczych). Cztery z pięciu podzespołów będących częścią stanowiska dyżurnego ruchu numer jeden są połączone z odcinkiem podpisanym LAN. Jest to Główna magistrala sieciowa, czyli specjalnie przygotowana sieć do połączenia wszystkich urządzeń peryferyjnych i interfejsowych z modułami wykonawczymi. Z linią LAN połączona jest strzałka z napisem numery pociągów, nastawianie, programowanie oraz prostokąt z napisem moduł obsługi stanowiska. Jeden z elementów stanowiska dyżurnego oraz wszystkie elementy stanowiska testowego połączone są z modułem poleceń i meldunków, znajdującym się na kolejnym poziomie, poziomie wejścia ukośnik wyjścia. Linia LAN również połączona jest z modułem poleceń i meldunków. Moduł poleceń i meldunków przetwarza polecenia otrzymane od operatora na takie, które są zrozumiałe dla systemu zależnościowego.
Z tego modułu wychodzą trzy strzałki z napisami: zdalne sterowanie, kontrola dyspozytorska i informacja dla podróżnych. Na tym poziomie znajduje się również sterowanie pociągami na przykład , ale jest ono połączone z modułem zależnościowym, który znajduje się na poziomie zależnościowym poniżej. Moduł poleceń i meldunków również połączony jest z tym modułem. Moduł zależnościowy to fizycznie zlokalizowany system w pomieszczeniach przekaźnikowni lub komputerowni, które są zamknięte i zaplombowane. Jego zadaniem jest odbieranie poleceń od modułu nadrzędnego i bezpieczne ich przetwarzanie tak, aby nie dochodziło do sytuacji niepożądanych.
Na kolejnym poziomie, czyli poziomie nastawiania znajdują się układy nastawcze urządzeń zewnętrznych, które są połączone z modułem zależnościowym znajdującym się na poziomie wyższym oraz ze zwrotnicami, sygnalizatorami, urządzeniami kontroli zajętości, blokadami liniowymi, skrzyżowaniami drogowo —  kolejowymi, które należą do ostatniego poziomu, czyli poziomu urządzeń zewnętrznych. Układy nastawcze to sterowniki, które umożliwiają komunikację urządzeń przez nich sterowanych z systemem zależnościowym. Urządzenia zewnętrzne nastawcze są ostatnim poziomem sterowania, a tym samym są elementem wykonawczym zaangażowanym w całą procedurę nastawiania i zwalniania przebiegu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Struktura urządzeń SRK

RrOnHrZNt0bxa
Grafika interaktywna omawia podział struktury urządzeń SRK na trzy poziomy: operatorski, zależnościowy i urządzeń nastawczych. Na ilustracji znajdują się trzy punkty interaktywne rozwijające poruszone zagadnienie.
Struktura urządzeń SRK
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Grafika interaktywna omawia podział struktury urządzeń SRK na trzy poziomy: operatorski, zależnościowy i urządzeń nastawczych. Na ilustracji znajdują się trzy punkty interaktywne rozwijające poruszone zagadnienie.

W strukturze urządzeń komputerowych, które zbiorczo można nazwać nastawnicą, wyróżnia się trzy poziomy:

  1. poziom operatorski,

  2. poziom zależnościowy,

  3. poziom urządzeń nastawczych.

Poziom operatorski i zależnościowy usytuowany jest z reguły w nastawniach miejscowych lub odcinkowych. Zwane są też one pomieszczeniem zdalnego sterowania.

Poziom urządzeń nastawczych zlokalizowany jest w odległości od kilkunastu metrów do kilkudziesięciu kilometrów od nastawni, która nie musi znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie torów kolejowych.

Poziom operatorski jest wyposażony w pulpit nastawczy, który w tym przypadku złożony jest z wielu ekranów komputerowych, połączonych z komputerami obsługi.

Drugim zadaniem poziomu operatorskiego jest pobieranie informacji o sytuacji ruchowej i stanie systemu z komputera zależnościowego oraz sąsiednich posterunków i obrazowanie ich na monitorach.

Polecenia nastawcze realizowane są za pomocą myszy i klawiatury.

W praktyce poziom operatorski to poziom bezpośrednio związany z zarządzaniem obiektami, które podlegają sterowaniu przez dyżurnego ruchu. Takim obiektem może być np. rozjazd lub semafor świetlny. Dyżurny ruchu za pomocą myszki zmienia położenie danego rozjazdu na pulpicie komputerowym. Tak samo może wyświetlić sygnał zezwalający na jazdę pociągu, wyświetlić sygnał zezwalający na tarczy manewrowej i wiele innych.

Obrazowanie sytuacji ruchowej na monitorze to w praktyce zbieranie informacji o położeniu pociągów i animowanie ich przejazdów na planie świetlnym. Jest to możliwe dzięki rozmieszczeniu wielu elementów urządzeń SRK. Oprócz schematycznego przedstawiania układu torowego umieszcza się nazwy posterunków czy pola dla numerów pociągów. Pulpit obrazuje stan blokady stacyjnej, położenia zwrotnic, niezajętość torów, a także stan przejazdów kolejowo‑drogowych jeśli są w obrębie sterowania z danego posterunku.

Poziom zależnościowy realizowany jest przez komputer zależnościowy oraz zespół sterowników pętli transmisyjnych. Uwzględnia on także komputer numer dwa, który może działać jako rezerwa obciążona tzw. gorąca.

Następnie, po przetworzeniu informacji za pomocą modułów transmisyjnych, przekazuje się polecenia i meldunki do obiektów sterowanych w terenie. Przekazywanie odbywa się na zasadzie dwuprzewodowych pętlicowych linii transmisyjnych, które kopane są do koncentratorów przytorowych. Do każdego koncentratora sygnał może docierać z dwóch stron, co sprawia, że system jest bardziej odporny na uszkodzenia kabla. Z koncentratorów sygnały przekazywane są następnie do obiektów sterowanych, zwanych też sterownikami obiektowymi. Koncentratory torowe zamiennie są też określane mianem kontenerów przytorowych lub szaf aparatowych.

R14Dj10ycc20M
Nagranie

W sterowniki obiektowe wyposażone są:

  • napędy zwrotnicowe,

  • obwody świateł sygnałowych: semaforowe i tarcz manewrowych,

  • obwody TOP

  • sterowniki samoczynnej sygnalizacji przejazdowej,

  • urządzenia komunikacji z pojazdem, czyli przekazywania informacji pojazdowi takie jak balisy, GSM‑R

  • system kontroli niezajętości obwodów torowych

  • inne urządzenia sterowania, biorące udział w zabezpieczeniu ruchu pociągów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Struktura wewnętrzna urządzeń

R1XOBpJtgKH4n
Nagranie tożsame z treścią akapitu.

Aby układ mógł poprawnie działać, konieczne jest zbieranie informacji o urządzeniach i ich aktualnym stanie. Dokonuje się tego przy pomocy meldunków z urządzeń sterowanych np. w postaci napięcia lub ciągu bitów. Wykorzystywane są również zestyki kontroli położenia napędu zwrotnicowego lub też próbkowanie wielkości prądu w obwodach żarówek sygnalizatorów.

Integralną częścią działania układu urządzeń jest system zasilania. Jego poszczególne elementy posiadają dwie niezależne linie sieci zasilające. Standardem w zapewnianiu bezusterkowej pracy w przypadku zaniku napięcia jest stosowanie dwóch linii zasilających urządzenia: zespół agregatu prądotwórczego oraz przetwornic zasilanych z baterii akumulatorów.

W stanie krytycznym zasilania, system musi zapewniać przynajmniej energię elektryczną do obwodów światła czerwonego w semaforach, niebieskiego w tarczach manewrowych i umożliwienia przejścia pozostałych urządzeń do stanu zasadniczego. Do kontroli zasilania systemu sterowania może służyć tablica zasilająca. Stanowi ona podstawowy element, który w zależności od swojego miejsca zabudowy, może przyjmować rolę kontrolną zasilania lub całego panelu do zarządzania i rozrządzania.

Oprócz szaf aparatowych, kontenerów w których znajdują się elementy urządzeń SRK czy obiektów sterowanych spotyka się też bierne elementy infrastruktury kolejowej, które umożliwiają połączenie wszystkich urządzeń SRK oraz ich wygodną obsługę i eksploatację. Można do nich zaliczyć garnki kablowe, które są przeznaczone do rozdziału żył kablowych głównych i połączenia ich z żyłami kabli doprowadzających do poszczególnych urządzeń w terenie. Garnki zazwyczaj wykonywane są z żeliwa lub laminatu. Najczęściej malowane są na kolor żółty, który przyciąga uwagę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Książka E1758

Technik automatyk oraz dyżurny ruchu wypełniają książkę E1758, czyli Książkę Kontroli Urządzeń Sterowania Ruchem Kolejowym. To w niej zapisuje się informacje o wykonanych konserwacjach, usterkach urządzeń, ich usunięciu albo konieczności wprowadzenia dodatkowych obostrzeń podczas prowadzenia ruchu kolejowego.

Ilustracja przedstawia wzór książka kontroli urządzeń es er ka. Na środku strony znajduje się tytuł dokumentu: Książka kontroli urządzeń sterowania ruchem kolejowym początek nawiasu na przejeździe kolejowym oraz o wprowadzeniu i odwołaniu obostrzeń. Poniżej znajduje się miejsce na uzupełnienie następujących informacji: nazwa posterunku lub bocznicy, przejazd w kilometrach, posterunek nastawczy początek nawiasu rodzaj, skrót oznaczenia koniec nawiasu, rodzaj i typ urządzeń na przejeździe. Następnie należy zapisać kiedy rozpoczęto prowadzenie książki, kiedy zakończono oraz ile kart ponumerowanych zawiera książka. Na samym dole jest miejsce na podpis kierownika jednostki organizacyjnej.

Ilustracja przedstawia drugą stronę książki kontroli urządzeń es er ka. Znajdują się na niej dwie tabele. Tabela a przedstawiająca wykaz pracowników, upoważnionych do samodzielnego usuwania usterek i prowadzenia robót w czynnych urządzeniach, zamykanych i plombowanych w obrębie posterunku ruchu ukośnik bocznicy wymienionego ukośnik wymienionej na stronie tytułowej. Tabela składa się z sześciu kolumn i dwóch wierszy, przy czym drugi wiersz jest miejscem na wpisanie danych. W pierwszym wierszu w pierwszej kolumnie jest napis liczba porządkowa, w drugiej nazwisko i imię, w trzeciej stanowisko, w czwartej jednostka i numer telefonu, w piątej numer plombownicy i w szóstej uwagi. Druga tabela - tabela Be, przedstawia wykaz pracowników, upoważnionych do prowadzenia robót związanych z naprawą i regulacją działania iglic zwrotnicowych i ich osprzętu w obrębie posterunku ruchu ukośnik bocznicy wymienionego ukośnik wymienionej na stronie tytułowej. Tabela składa się z pięciu kolumn i dwóch wierszy, przy czym drugi wiersz jest miejscem na wpisanie danych. W pierwszym wierszu w pierwszej kolumnie jest napis liczba porządkowa, w drugiej nazwisko i imię, w trzeciej stanowisko, w czwartej jednostka i numer telefonu i w piątej uwagi.

Ilustracja przedstawia trzecią stronę książki kontroli urządzeń es er ka. Na środku strony jest napis część pierwsza. Pod spodem znajduje się tabela składająca się z dwóch wierszy i trzech kolumn, przy czym drugi wiersz jest miejscem na wpisanie danych. W pierwszym wierszu w pierwszej kolumnie znajduje się napis data i godzina, w drugkiej kolumnie: rodzaj przeszkoly lub uszkodzenia, przyczyny ich powstania, roboty związane z ich usunięciem, zdjęciem i założeniem plomb, wprowadzenie i odwołanie obostrzeń. W trzeciej kolumnie jest napis: uwagi organu nadzorczego.

Ilustracja przedstawia czwartą stronę książki kontroli urządzeń es er ka. Na środku strony jest napis część druga. Pod spodem znajduje się tabela składająca się z dwóch wierszy i dwóch kolumn, przy czym drugi wiersz jest miejscem na wpisanie danych. W pierwszym wierszu w pierwszej kolumnie jest napis data i godzina, w drugiej kolumnie jest napis: zapis o wykonanych tymczasowo wprowadzonych zmianach i sprawdzeniach urządzeń oraz o wprowadzeniu i odwołaniu obostrzeń.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Ćwiczenia powiązane