Powrót do spisu treści 1 Powrót do spisu treści
Struktura i elementy nadwozia samochodu „A” RlKRyXY1azSQw Opis alternatywny dotyczy mapy interaktywnej. Na grafice ukazany od boku duży czarny samochód marki VOLVO.
Lista elementów:
Nadwozie samochodowe
Struktura nadwozia samochodowego
Elementy nadwozia ze stali miękkiej
Elementy nadwozia ze stali wyższej wytrzymałości
Elementy nadwozia ze stali wysokiej wytrzymałości
Elementy nadwozia ze stali o podwyższonej wytrzymałości
Elementy nadwozia ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości
Elementy nadwozia z aluminium
Opis alternatywny dotyczy mapy interaktywnej. Na grafice ukazany od boku duży czarny samochód marki VOLVO.
Lista elementów:
Nadwozie samochodowe
Struktura nadwozia samochodowego
Elementy nadwozia ze stali miękkiej
Elementy nadwozia ze stali wyższej wytrzymałości
Elementy nadwozia ze stali wysokiej wytrzymałości
Elementy nadwozia ze stali o podwyższonej wytrzymałości
Elementy nadwozia ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości
Elementy nadwozia z aluminium
Nadwozie typu SUV
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
opis alternatywny dotyczy grafiki interaktywnej. Na ekranie przedstawiona jest struktura i elementy nadwozia samochodu. Do wyboru jest osiem haseł, po których kliknięciu lub odkliknięciu na ekranie pojawiają lub znikają dane elementy.
numer jeden. nadwozie samochodowe.
numer dwa. struktura nadwozia samochodowego.
numer trzy. elementy nadwozia ze stali miękkiej.
numer cztery. elementy nadwozia ze stali wyższej wytrzymałości.
numer pięć. elementy nadwozia ze stali wysokiej wytrzymałości.
numer sześć. elementy nadwozia ze stali o podwyższonej wytrzymałości.
numer siedem. elementy nadwozia ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości.
numer osiem. elementy nadwozia z aluminium.
Powrót do spisu treści 1 Powrót do spisu treści
Struktura i elementy nadwozia samochodu „B” R1JwNCphXkFT4 Opis alternatywny dotyczy mapy interaktywnej z grafiką samochodu. Jest to pojazd marki mercedes pokazany od boku.
Lista elementów:
Nadwozie samochodowe
Struktura nadwozia samochodowego
Elementy nadwozia ze stali głębokotłoczonej
Elementy nadwozia ze stali o podwyższonej wytrzymałości
Elementy nadwozia ze stali o wysokiej wytrzymałości
Elementy nadwozia ze stali ultrawytrzymałej
Elementy nadwozia ze stali ultrawytrzymałej tłoczonej na gorąco
Elementy nadwozia ze stopów aluminium
Elementy nadwozia z tworzyw sztucznych
Opis alternatywny dotyczy mapy interaktywnej z grafiką samochodu. Jest to pojazd marki mercedes pokazany od boku.
Lista elementów:
Nadwozie samochodowe
Struktura nadwozia samochodowego
Elementy nadwozia ze stali głębokotłoczonej
Elementy nadwozia ze stali o podwyższonej wytrzymałości
Elementy nadwozia ze stali o wysokiej wytrzymałości
Elementy nadwozia ze stali ultrawytrzymałej
Elementy nadwozia ze stali ultrawytrzymałej tłoczonej na gorąco
Elementy nadwozia ze stopów aluminium
Elementy nadwozia z tworzyw sztucznych
Nadwozie typu sedan
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Opis alternatywny dotyczy grafiki interaktywnej. Na ekranie przedstawiona jest struktura i elementy nadwozia samochodu. Do wyboru jest osiem haseł, po których kliknięciu lub odkliknięciu na ekranie pojawiają lub znikają dane elementy.
numer jeden. nadwozie samochodowe.
numer dwa. struktura nadwozia samochodowego.
numer trzy. elementy nadwozia ze stali miękkiej.
numer cztery. elementy nadwozia ze stali wyższej wytrzymałości.
numer pięć. elementy nadwozia ze stali wysokiej wytrzymałości.
numer sześć. elementy nadwozia ze stali o podwyższonej wytrzymałości.
numer siedem. elementy nadwozia ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości.
numer osiem. elementy nadwozia z aluminium.
Powrót do spisu treści 1 Powrót do spisu treści
Elementy karoserii samochodów „A” i „B”
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
R1UpJaZD0lrXo Opis alternatywny dotyczy grafiki interaktywnej samochodu marki VOLVO, na której zaznaczonych jest pięć elementów, po których kliknięciu wyskakuje okienko z opisem danej części oraz z nagraniem tożsamym z ową treścią. 1. Szyby wykonuje się ze szkła bezpiecznego, aby w razie ich stłuczenia nie powstawały ostre odłamki. Stosuje się szkło bezpieczne jednowarstwowe lub szkło bezpieczne dwuwarstwowe (szyby klejone).,
2. Dach Składa się ze szkieletu i poszycia. Poszycie stanowi wytłoczkę giętą - im większe wygięcie tym mniejsza podatność na drgania. Dach stanowi konstrukcję skorupową, usztywniającą poprzecznie i wzdłużnie cały szkielet nadwozia. W przypadku kadłubów otwartych sztywność zapewniają odpowiednio rozbudowane progi, tunel centralny płyty podłogowej i belki pod przednim i tylnym oknem połączone z podłogą masywnymi słupkami. Często stosowane są też wręgi przeciw kapotażowe, czyli sztywne pałąki nad przedziałem pasażerskim. Obecnie poszycie łączy się ze szkieletem za pomocą lasera. Szkielet dachu wykonuje się z wąskich profili wielowarstwowych o wysokiej wytrzymałości. W połączeniu z kilkoma poprzeczkami zapewniają one niezbędną wytrzymałość w razie dachowania. Konstrukcja dachu oraz słupki przednie (A), środkowe (B) i tylne (C) zapobiegają niepożądanym odkształceniom kabiny pasażerskiej.,
3. Błotniki Wykonane są na ogół z blachy stalowej lub aluminiowej. Coraz częściej błotniki wykonywane są z tworzyw sztucznych. Łączy się je z górnym profilem wnęki koła, słupkiem przednim i pasem przednim, przeważnie przez zgrzewanie punktowe. W celu uproszczenia demontażu błotniki są też przykręcane śrubami, co znacznie ułatwia montaż i demontaż oraz zmniejsza koszty naprawy., 4. Pokrywa maski i bagażnika Są największymi elementami metalowymi poszycia nadwozia. Jako elementy płaskie, tylko lekko wygięte, zachowują sztywność dzięki temu, że są umieszczone na szkielecie. Poszycie i szkielet są połączone przy brzegach przez wywijanie obrzeża, a w pozostałej części klejone. Pokrywa maski (silnika) musi być na tyle podatna, by w przypadku wypadku z udziałem pieszego lub rowerzysty ryzyko obrażeń było jak najmniejsze. Najczęściej od spodu maski znajduje się wykładzina dźwiękochłonna. Samochody z pionową szybą (kombi) lub pochyloną ścianą tylną (hatchback) mają na ogół dużą tylną maskę (klapę) umożliwiającą dostęp do bagażnika. Otwieranie klapy i jej utrzymanie w pozycji otwartej ułatwiają dwie sprężyny gazowe po jej bokach. Coraz częściej można spotkać elektryczne otwieranie i zmykanie klapy bagażnika.,
5. Drzwi mocuje się do nadwozia za pomocą zawiasów lub stosuje się drzwi odsuwane na rolkach. Wykonuje się je techniką skorupową, wytłaczania w całości, albo jako drzwi ramowe z ramą okna zespawaną lub przyspawaną do drzwi właściwych. Urządzenia montowane w drzwiach, takie jak podnośniki szyb, mechanizmy klamek zamki drzwi czy okablowanie montuje się zazwyczaj do specjalnego wspornika. Oprócz swojej podstawowej funkcji drzwi mają duże znaczenie dla bezpieczeństwa jadących. Mocne profile w drzwiach na wysokości pasa podokiennego stanowią ochronę przy uderzeniu bocznym. Aby zmniejszyć koszty naprawy w niektórych pojazdach poszycie drzwi przykręca się śrubami. Drzwi wykonuje się z blach stalowych o wysokiej wytrzymałości.
Opis alternatywny dotyczy grafiki interaktywnej samochodu marki VOLVO, na której zaznaczonych jest pięć elementów, po których kliknięciu wyskakuje okienko z opisem danej części oraz z nagraniem tożsamym z ową treścią. 1. Szyby wykonuje się ze szkła bezpiecznego, aby w razie ich stłuczenia nie powstawały ostre odłamki. Stosuje się szkło bezpieczne jednowarstwowe lub szkło bezpieczne dwuwarstwowe (szyby klejone).,
2. Dach Składa się ze szkieletu i poszycia. Poszycie stanowi wytłoczkę giętą - im większe wygięcie tym mniejsza podatność na drgania. Dach stanowi konstrukcję skorupową, usztywniającą poprzecznie i wzdłużnie cały szkielet nadwozia. W przypadku kadłubów otwartych sztywność zapewniają odpowiednio rozbudowane progi, tunel centralny płyty podłogowej i belki pod przednim i tylnym oknem połączone z podłogą masywnymi słupkami. Często stosowane są też wręgi przeciw kapotażowe, czyli sztywne pałąki nad przedziałem pasażerskim. Obecnie poszycie łączy się ze szkieletem za pomocą lasera. Szkielet dachu wykonuje się z wąskich profili wielowarstwowych o wysokiej wytrzymałości. W połączeniu z kilkoma poprzeczkami zapewniają one niezbędną wytrzymałość w razie dachowania. Konstrukcja dachu oraz słupki przednie (A), środkowe (B) i tylne (C) zapobiegają niepożądanym odkształceniom kabiny pasażerskiej.,
3. Błotniki Wykonane są na ogół z blachy stalowej lub aluminiowej. Coraz częściej błotniki wykonywane są z tworzyw sztucznych. Łączy się je z górnym profilem wnęki koła, słupkiem przednim i pasem przednim, przeważnie przez zgrzewanie punktowe. W celu uproszczenia demontażu błotniki są też przykręcane śrubami, co znacznie ułatwia montaż i demontaż oraz zmniejsza koszty naprawy., 4. Pokrywa maski i bagażnika Są największymi elementami metalowymi poszycia nadwozia. Jako elementy płaskie, tylko lekko wygięte, zachowują sztywność dzięki temu, że są umieszczone na szkielecie. Poszycie i szkielet są połączone przy brzegach przez wywijanie obrzeża, a w pozostałej części klejone. Pokrywa maski (silnika) musi być na tyle podatna, by w przypadku wypadku z udziałem pieszego lub rowerzysty ryzyko obrażeń było jak najmniejsze. Najczęściej od spodu maski znajduje się wykładzina dźwiękochłonna. Samochody z pionową szybą (kombi) lub pochyloną ścianą tylną (hatchback) mają na ogół dużą tylną maskę (klapę) umożliwiającą dostęp do bagażnika. Otwieranie klapy i jej utrzymanie w pozycji otwartej ułatwiają dwie sprężyny gazowe po jej bokach. Coraz częściej można spotkać elektryczne otwieranie i zmykanie klapy bagażnika.,
5. Drzwi mocuje się do nadwozia za pomocą zawiasów lub stosuje się drzwi odsuwane na rolkach. Wykonuje się je techniką skorupową, wytłaczania w całości, albo jako drzwi ramowe z ramą okna zespawaną lub przyspawaną do drzwi właściwych. Urządzenia montowane w drzwiach, takie jak podnośniki szyb, mechanizmy klamek zamki drzwi czy okablowanie montuje się zazwyczaj do specjalnego wspornika. Oprócz swojej podstawowej funkcji drzwi mają duże znaczenie dla bezpieczeństwa jadących. Mocne profile w drzwiach na wysokości pasa podokiennego stanowią ochronę przy uderzeniu bocznym. Aby zmniejszyć koszty naprawy w niektórych pojazdach poszycie drzwi przykręca się śrubami. Drzwi wykonuje się z blach stalowych o wysokiej wytrzymałości.
Elementy karoserii typu SUV
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QdxSziNpWo0 Opis alternatywny dotyczy grafiki interaktywnej, na której zaznaczonych jest pięć elementów, po których kliknięciu wyskakuje okienko z opisem danej części oraz z nagraniem tożsamym z ową treścią. 1. Szyby wykonuje się ze szkła bezpiecznego, aby w razie ich stłuczenia nie powstawały ostre odłamki. Stosuje się szkło bezpieczne jednowarstwowe lub szkło bezpieczne dwuwarstwowe (szyby klejone)., 2. Dach Składa się ze szkieletu i poszycia. Poszycie stanowi wytłoczkę giętą - im większe wygięcie tym mniejsza podatność na drgania. Dach stanowi konstrukcję skorupową, usztywniającą poprzecznie i wzdłużnie cały szkielet nadwozia. W przypadku kadłubów otwartych sztywność zapewniają odpowiednio rozbudowane progi, tunel centralny płyty podłogowej i belki pod przednim i tylnym oknem połączone z podłogą masywnymi słupkami. Często stosowane są też wręgi przeciw kapotażowe, czyli sztywne pałąki nad przedziałem pasażerskim. Obecnie poszycie łączy się ze szkieletem za pomocą lasera. Szkielet dachu wykonuje się z wąskich profili wielowarstwowych o wysokiej wytrzymałości. W połączeniu z kilkoma poprzeczkami zapewniają one niezbędną wytrzymałość w razie dachowania. Konstrukcja dachu oraz słupki przednie (A), środkowe (B) i tylne (C) zapobiegają niepożądanym odkształceniom kabiny pasażerskiej., 3. Błotniki Wykonane są na ogół z blachy stalowej lub aluminiowej. Coraz częściej błotniki wykonywane są z tworzyw sztucznych. Łączy się je z górnym profilem wnęki koła, słupkiem przednim i pasem przednim, przeważnie przez zgrzewanie punktowe. W celu uproszczenia demontażu błotniki są mocowane z wykorzystaniem połączeń gwintowych, co znacznie ułatwia montaż i demontaż oraz zmniejsza koszty naprawy., 4. Pokrywa maski i bagażnika Są największymi elementami metalowymi poszycia nadwozia. Jako elementy płaskie, tylko lekko wygięte, zachowują sztywność dzięki temu, że są umieszczone na szkielecie. Poszycie i szkielet są połączone przy brzegach przez wywijanie obrzeża, a w pozostałej części klejone. Pokrywa maski (silnika) musi być na tyle podatna, by w przypadku wypadku z udziałem pieszego lub rowerzysty ryzyko obrażeń było jak najmniejsze. Najczęściej od spodu maski znajduje się wykładzina dźwiękochłonna. Samochody z pionową szybą (kombi) lub pochyloną ścianą tylną (hatchback) mają na ogół dużą tylną maskę (klapę) umożliwiającą dostęp do bagażnika. Otwieranie klapy i jej utrzymanie w pozycji otwartej ułatwiają dwie sprężyny gazowe po jej bokach. Coraz częściej można spotkać elektryczne otwieranie i zmykanie klapy bagażnika., 5. Drzwi mocuje się do nadwozia za pomocą zawiasów lub stosuje się drzwi odsuwane na rolkach. Wykonuje się je techniką skorupową, wytłaczania w całości, albo jako drzwi ramowe z ramą okna zespawaną lub przyspawaną do drzwi właściwych. Urządzenia montowane w drzwiach, takie jak podnośniki szyb, mechanizmy klamek zamki drzwi czy okablowanie montuje się zazwyczaj do specjalnego wspornika. Oprócz swojej podstawowej funkcji drzwi mają duże znaczenie dla bezpieczeństwa jadących. Mocne profile w drzwiach na wysokości pasa podokiennego stanowią ochronę przy uderzeniu bocznym. Aby zmniejszyć koszty naprawy w niektórych pojazdach poszycie drzwi przykręca się śrubami. Drzwi wykonuje się z blach stalowych o wysokiej wytrzymałości.
Opis alternatywny dotyczy grafiki interaktywnej, na której zaznaczonych jest pięć elementów, po których kliknięciu wyskakuje okienko z opisem danej części oraz z nagraniem tożsamym z ową treścią. 1. Szyby wykonuje się ze szkła bezpiecznego, aby w razie ich stłuczenia nie powstawały ostre odłamki. Stosuje się szkło bezpieczne jednowarstwowe lub szkło bezpieczne dwuwarstwowe (szyby klejone)., 2. Dach Składa się ze szkieletu i poszycia. Poszycie stanowi wytłoczkę giętą - im większe wygięcie tym mniejsza podatność na drgania. Dach stanowi konstrukcję skorupową, usztywniającą poprzecznie i wzdłużnie cały szkielet nadwozia. W przypadku kadłubów otwartych sztywność zapewniają odpowiednio rozbudowane progi, tunel centralny płyty podłogowej i belki pod przednim i tylnym oknem połączone z podłogą masywnymi słupkami. Często stosowane są też wręgi przeciw kapotażowe, czyli sztywne pałąki nad przedziałem pasażerskim. Obecnie poszycie łączy się ze szkieletem za pomocą lasera. Szkielet dachu wykonuje się z wąskich profili wielowarstwowych o wysokiej wytrzymałości. W połączeniu z kilkoma poprzeczkami zapewniają one niezbędną wytrzymałość w razie dachowania. Konstrukcja dachu oraz słupki przednie (A), środkowe (B) i tylne (C) zapobiegają niepożądanym odkształceniom kabiny pasażerskiej., 3. Błotniki Wykonane są na ogół z blachy stalowej lub aluminiowej. Coraz częściej błotniki wykonywane są z tworzyw sztucznych. Łączy się je z górnym profilem wnęki koła, słupkiem przednim i pasem przednim, przeważnie przez zgrzewanie punktowe. W celu uproszczenia demontażu błotniki są mocowane z wykorzystaniem połączeń gwintowych, co znacznie ułatwia montaż i demontaż oraz zmniejsza koszty naprawy., 4. Pokrywa maski i bagażnika Są największymi elementami metalowymi poszycia nadwozia. Jako elementy płaskie, tylko lekko wygięte, zachowują sztywność dzięki temu, że są umieszczone na szkielecie. Poszycie i szkielet są połączone przy brzegach przez wywijanie obrzeża, a w pozostałej części klejone. Pokrywa maski (silnika) musi być na tyle podatna, by w przypadku wypadku z udziałem pieszego lub rowerzysty ryzyko obrażeń było jak najmniejsze. Najczęściej od spodu maski znajduje się wykładzina dźwiękochłonna. Samochody z pionową szybą (kombi) lub pochyloną ścianą tylną (hatchback) mają na ogół dużą tylną maskę (klapę) umożliwiającą dostęp do bagażnika. Otwieranie klapy i jej utrzymanie w pozycji otwartej ułatwiają dwie sprężyny gazowe po jej bokach. Coraz częściej można spotkać elektryczne otwieranie i zmykanie klapy bagażnika., 5. Drzwi mocuje się do nadwozia za pomocą zawiasów lub stosuje się drzwi odsuwane na rolkach. Wykonuje się je techniką skorupową, wytłaczania w całości, albo jako drzwi ramowe z ramą okna zespawaną lub przyspawaną do drzwi właściwych. Urządzenia montowane w drzwiach, takie jak podnośniki szyb, mechanizmy klamek zamki drzwi czy okablowanie montuje się zazwyczaj do specjalnego wspornika. Oprócz swojej podstawowej funkcji drzwi mają duże znaczenie dla bezpieczeństwa jadących. Mocne profile w drzwiach na wysokości pasa podokiennego stanowią ochronę przy uderzeniu bocznym. Aby zmniejszyć koszty naprawy w niektórych pojazdach poszycie drzwi przykręca się śrubami. Drzwi wykonuje się z blach stalowych o wysokiej wytrzymałości.
Elementy karoserii typu sedan
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Powrót do spisu treści 1 Powrót do spisu treści
Nadwozie samochodów „A” i „B”
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
RI0Cp3JRJ3brl Opis alternatywny dotyczy grafiki interaktywnej, na której zaznaczonych jest szesnaście elementów, po których kliknięciu wyskakuje okienko z opisem danej części oraz z nagraniem tożsamym z ową treścią.1. Słupek A Słupki w samochodach określane są kolejnymi literami alfabetu (A, B, C itd.) Słupek A wykonywany jest na ogół ze stali głęboko tłoczonej, często z wewnętrznym wzmocnieniem, mającym na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa w przypadku dachowania lub zderzenia czołowego. Może stanowić element klatki bezpieczeństwa zintegrowanej z nadwoziem, jako element bezpieczeństwa biernego. Stanowi ramę drzwi i wzmacnia nadwozie, poprzez zastosowanie przestrzennej konstrukcji profili. Dodatkowym wzmocnieniem konstrukcji nadwozia jest wklejenie szyby przedniej i tylnej., 2. Słupek B Przy zderzeniu bocznym ma szczególne znaczenie jako część ramy bocznej. Ze względu na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów nie może się odkształcać, dlatego musi być szczególnie sztywny. Osiąga się to przez zastosowanie kilku części nadwozia stykających się ze sobą, wykonanych z blachy stalowej o wysokiej wytrzymałości., 3. Słupek C Stanowi, tak jak pozostałe słupki, ramę drzwi i wzmacnia nadwozie przy uderzeniu bocznym., 4. Słupek D Słupek ten, tak jak pozostałe słupki, jest elementem konstrukcyjnym nadwozia samochodu, który ma zwiększyć sztywność nadwozia. Służy również do mocowania szyb., 5. Progi Stanowią przedłużenie podłużnic przednich. Duży przekrój progów i zastosowanie profili zamkniętych zwiększają wytrzymałość konstrukcji na zginanie i skręcanie. Zwiększają dzięki temu odporności na uderzenia boczne. Wykonywane są zazwyczaj z blach o wysokiej wytrzymałości lub większej grubości., 6. Płyta podłogowa Stanowi podstawowy element nośny nadwozia. Jej podstawową strukturę nośną tworzą progi i ewentualnie tunel środkowy. W kierunku poprzecznym sztywność nadwozia zwiększają profile siedzeń przednich i tylnych, ewentualnie poprzeczki miedzy słupkami środkowymi. Grubość blach podłogowych wynosi ok. 1,5 mm, co zapewnia spełnienie wymagań w zakresie sztywności i tłumienia dźwięku. Płyta podłogowa składa się z trzech części: płyty przedniej, środkowej i tylnej. Płyta podłogowa jest płaskim elementem nośnym składającym się z wytłoczek podłogi pojazdu i odpowiednich kształtowników usztywniających wykonanych z blachy. Poszczególne części łączone są spawaniem i zgrzewaniem. Wymaganą sztywność zapewniają wzdłużne i poprzeczne przetłoczenia oraz usztywnienia poprzeczne o przekrojach zamkniętych. Spełnia ona, wraz z nadkolami przednimi i tylnymi, progami i podłużnicami, funkcje klasycznej ramy (do płyty podłogowej przymocowane są zawieszenia kół, zespół napędowy oraz wyposażenie wnętrza służące do przewozu osób i bagażu). Zwiększenie sztywności płata podłogi można uzyskać stosując przetłoczenia., 7. Tunel środkowy Na jego kształt wpływa rozwiązanie układu napędowego. W pojeździe z przednim napędem wystarczy wąski krótki tunel (eliminuje się konieczność umieszczenia w nim wału napędowego). W niektórych pojazdach nie ma go wcale. W samochodach z klasycznym układem napędowym tunel zajmuje sporo miejsca we wnętrzu pojazdu. Ze względu na umiejscowienie w nim wału napędowego i skrzyni biegów musi mieć dużą sztywność. Stanowi on ważny element nośny kabiny pasażerskiej., 8. Przegroda czołowa Oddziela komorę silnika od kabiny pasażerskiej. Znajdują się w niej otwory wentylacyjne, przepusty przewodów i pedałów. Od dołu przegroda czołowa jest zespawana z płytą podłogową, po bokach z nadkolami i słupkami przednimi, u góry znajduje się poprzeczka (pas podokienny) – wspornik deski rozdzielczej. Przegroda tworzy układ o dużej odporności na skręcanie. Wykonana jest ze stali formowanej na zimno lub z tłoczonego aluminium., 9. Pas podokienny Pas podokienny stanowi element łączący przegrodę czołową z elementami tworzącymi kabinę pasażerską. Jest strukturą poprzeczna w stosunku do osi długiej pojazdu, odpowiada wraz z pozostałymi elementami za odpowiednią sztywności nadwozia oraz stanowi element bezpieczeństwa pojazdu. Na pasie podokiennym zabudowana jest deska rozdzielcza i podszybie., 10. Crashbox Urządzenie pochłaniające energię instalowane w celu zmniejszenia kosztów naprawy w kolizjach pojazdów o małej prędkości. Może wystąpić jako rura sztylpowa lub skrzynia nożycowa. Rura sztylpowa składa się z rury stalowej o zróżnicowanej średnicy. Po przekroczeniu określonej wartości siły osiowej część o mniejszej średnicy wciska się do części o większej średnicy nie urywając się. Pozwala to osiągnąć względnie dużą drogę odkształceń. Skrzynia nożycowa składa się z profili blaszanych przymocowanych śrubami do przedniego końca podłużnicy. Przy uderzeniu element blaszany jest wsuwany w podłużnicę, przy czym śruby wcinają się w wyżłobienia wzdłużne, absorbując energię uderzenia., 11. Poprzeczki Pas przedni łączy obie podłużnice. Jeśli poprzeczka jest bardzo sztywna to w chwili wypadku odkształcenia obejmują także stronę przeciwną do uderzonej. Jednakże ze względów technologicznych ten element jest mocowany tylko śrubami, dlatego jego wpływ na zwiększenie sztywności jest nieznaczny. Pas przedni wykonany może być z aluminium i ze stali o wysokiej wytrzymałości., 12. Podłużnice przednie Mają zasadnicze znaczenie ze względu na planowane odkształcenia przedniej części pojazdu w czasie zderzenia. Przenoszą energię uderzenia na tunel środkowy, słupek przedni i progi. Podłużnice wykonuje się przeważnie ze stali o wysokiej wytrzymałości. Aby się odpowiednio odkształcały, montuje się je tak, by się opierały o kabinę pasażerską., 13. Nadkola przednie Składają się z kilku zespawanych części. Dzięki dodatkowym wzmocnieniom żłobkowym i odsadzeniom oraz wspawaniu obudowy kolumny zawieszenia mają one dużą odporność na zginanie i skręcanie. Sztywność można zwiększyć poprzez zastosowanie poprzeczki pomiędzy obudowami kolumn zawieszenia., 14. Wspornik silnika Niektóre pojazdy mają, na wysokości osi przedniej, wspawany lub przykręcany poprzeczny wspornik silnika. Dzięki czemu przód pojazdu jest bardziej stabilny i bardziej odporny na skręcanie. Wspornik pozwala też lepiej zamocować silnik., 15. Wzmocnienia nadwozia Dla zwiększenia bezpieczeństwa biernego pojazdu stosuje się wzmocnienia, które zwiększają wytrzymałość całości nadwozia. Wzmocnienia wykonuje się z profili aluminiowych lub ze stali formowanej na zimno., 16. Rama boczna Musi mieć bardzo dużą sztywność, aby mogła przenosić obciążenia zginające i skręcające pomiędzy osią przednią a tylną. Przy uderzeniu bocznym musi uniemożliwić wygięcie ściany bocznej do kabiny pasażerskiej. Podział na ramę boczną wewnętrzną i zewnętrzną tworzą dwuścienne profile, częściowo wzmocnione rurami lub dodatkowymi blachami usztywniającymi. Zewnętrzna ściana boczna stanowi jedną całość ze słupkami przednim (A), środowym (B) i tylnym (C), progami drzwi przednich i ramą dachu. W pojazdach dwudrzwiowych obejmuje jeszcze tylną część ściany bocznej, a w czterodrzwiowych próg drzwi tylnych z częścią wnęki koła. Wykonuje się je przeważnie z blach o zmiennej grubości. Przycięte na wymiar blachy o różnej grubości i wytrzymałości, głęboko tłoczone, spawa się np. techniką laserową.
Opis alternatywny dotyczy grafiki interaktywnej, na której zaznaczonych jest szesnaście elementów, po których kliknięciu wyskakuje okienko z opisem danej części oraz z nagraniem tożsamym z ową treścią.1. Słupek A Słupki w samochodach określane są kolejnymi literami alfabetu (A, B, C itd.) Słupek A wykonywany jest na ogół ze stali głęboko tłoczonej, często z wewnętrznym wzmocnieniem, mającym na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa w przypadku dachowania lub zderzenia czołowego. Może stanowić element klatki bezpieczeństwa zintegrowanej z nadwoziem, jako element bezpieczeństwa biernego. Stanowi ramę drzwi i wzmacnia nadwozie, poprzez zastosowanie przestrzennej konstrukcji profili. Dodatkowym wzmocnieniem konstrukcji nadwozia jest wklejenie szyby przedniej i tylnej., 2. Słupek B Przy zderzeniu bocznym ma szczególne znaczenie jako część ramy bocznej. Ze względu na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów nie może się odkształcać, dlatego musi być szczególnie sztywny. Osiąga się to przez zastosowanie kilku części nadwozia stykających się ze sobą, wykonanych z blachy stalowej o wysokiej wytrzymałości., 3. Słupek C Stanowi, tak jak pozostałe słupki, ramę drzwi i wzmacnia nadwozie przy uderzeniu bocznym., 4. Słupek D Słupek ten, tak jak pozostałe słupki, jest elementem konstrukcyjnym nadwozia samochodu, który ma zwiększyć sztywność nadwozia. Służy również do mocowania szyb., 5. Progi Stanowią przedłużenie podłużnic przednich. Duży przekrój progów i zastosowanie profili zamkniętych zwiększają wytrzymałość konstrukcji na zginanie i skręcanie. Zwiększają dzięki temu odporności na uderzenia boczne. Wykonywane są zazwyczaj z blach o wysokiej wytrzymałości lub większej grubości., 6. Płyta podłogowa Stanowi podstawowy element nośny nadwozia. Jej podstawową strukturę nośną tworzą progi i ewentualnie tunel środkowy. W kierunku poprzecznym sztywność nadwozia zwiększają profile siedzeń przednich i tylnych, ewentualnie poprzeczki miedzy słupkami środkowymi. Grubość blach podłogowych wynosi ok. 1,5 mm, co zapewnia spełnienie wymagań w zakresie sztywności i tłumienia dźwięku. Płyta podłogowa składa się z trzech części: płyty przedniej, środkowej i tylnej. Płyta podłogowa jest płaskim elementem nośnym składającym się z wytłoczek podłogi pojazdu i odpowiednich kształtowników usztywniających wykonanych z blachy. Poszczególne części łączone są spawaniem i zgrzewaniem. Wymaganą sztywność zapewniają wzdłużne i poprzeczne przetłoczenia oraz usztywnienia poprzeczne o przekrojach zamkniętych. Spełnia ona, wraz z nadkolami przednimi i tylnymi, progami i podłużnicami, funkcje klasycznej ramy (do płyty podłogowej przymocowane są zawieszenia kół, zespół napędowy oraz wyposażenie wnętrza służące do przewozu osób i bagażu). Zwiększenie sztywności płata podłogi można uzyskać stosując przetłoczenia., 7. Tunel środkowy Na jego kształt wpływa rozwiązanie układu napędowego. W pojeździe z przednim napędem wystarczy wąski krótki tunel (eliminuje się konieczność umieszczenia w nim wału napędowego). W niektórych pojazdach nie ma go wcale. W samochodach z klasycznym układem napędowym tunel zajmuje sporo miejsca we wnętrzu pojazdu. Ze względu na umiejscowienie w nim wału napędowego i skrzyni biegów musi mieć dużą sztywność. Stanowi on ważny element nośny kabiny pasażerskiej., 8. Przegroda czołowa Oddziela komorę silnika od kabiny pasażerskiej. Znajdują się w niej otwory wentylacyjne, przepusty przewodów i pedałów. Od dołu przegroda czołowa jest zespawana z płytą podłogową, po bokach z nadkolami i słupkami przednimi, u góry znajduje się poprzeczka (pas podokienny) – wspornik deski rozdzielczej. Przegroda tworzy układ o dużej odporności na skręcanie. Wykonana jest ze stali formowanej na zimno lub z tłoczonego aluminium., 9. Pas podokienny Pas podokienny stanowi element łączący przegrodę czołową z elementami tworzącymi kabinę pasażerską. Jest strukturą poprzeczna w stosunku do osi długiej pojazdu, odpowiada wraz z pozostałymi elementami za odpowiednią sztywności nadwozia oraz stanowi element bezpieczeństwa pojazdu. Na pasie podokiennym zabudowana jest deska rozdzielcza i podszybie., 10. Crashbox Urządzenie pochłaniające energię instalowane w celu zmniejszenia kosztów naprawy w kolizjach pojazdów o małej prędkości. Może wystąpić jako rura sztylpowa lub skrzynia nożycowa. Rura sztylpowa składa się z rury stalowej o zróżnicowanej średnicy. Po przekroczeniu określonej wartości siły osiowej część o mniejszej średnicy wciska się do części o większej średnicy nie urywając się. Pozwala to osiągnąć względnie dużą drogę odkształceń. Skrzynia nożycowa składa się z profili blaszanych przymocowanych śrubami do przedniego końca podłużnicy. Przy uderzeniu element blaszany jest wsuwany w podłużnicę, przy czym śruby wcinają się w wyżłobienia wzdłużne, absorbując energię uderzenia., 11. Poprzeczki Pas przedni łączy obie podłużnice. Jeśli poprzeczka jest bardzo sztywna to w chwili wypadku odkształcenia obejmują także stronę przeciwną do uderzonej. Jednakże ze względów technologicznych ten element jest mocowany tylko śrubami, dlatego jego wpływ na zwiększenie sztywności jest nieznaczny. Pas przedni wykonany może być z aluminium i ze stali o wysokiej wytrzymałości., 12. Podłużnice przednie Mają zasadnicze znaczenie ze względu na planowane odkształcenia przedniej części pojazdu w czasie zderzenia. Przenoszą energię uderzenia na tunel środkowy, słupek przedni i progi. Podłużnice wykonuje się przeważnie ze stali o wysokiej wytrzymałości. Aby się odpowiednio odkształcały, montuje się je tak, by się opierały o kabinę pasażerską., 13. Nadkola przednie Składają się z kilku zespawanych części. Dzięki dodatkowym wzmocnieniom żłobkowym i odsadzeniom oraz wspawaniu obudowy kolumny zawieszenia mają one dużą odporność na zginanie i skręcanie. Sztywność można zwiększyć poprzez zastosowanie poprzeczki pomiędzy obudowami kolumn zawieszenia., 14. Wspornik silnika Niektóre pojazdy mają, na wysokości osi przedniej, wspawany lub przykręcany poprzeczny wspornik silnika. Dzięki czemu przód pojazdu jest bardziej stabilny i bardziej odporny na skręcanie. Wspornik pozwala też lepiej zamocować silnik., 15. Wzmocnienia nadwozia Dla zwiększenia bezpieczeństwa biernego pojazdu stosuje się wzmocnienia, które zwiększają wytrzymałość całości nadwozia. Wzmocnienia wykonuje się z profili aluminiowych lub ze stali formowanej na zimno., 16. Rama boczna Musi mieć bardzo dużą sztywność, aby mogła przenosić obciążenia zginające i skręcające pomiędzy osią przednią a tylną. Przy uderzeniu bocznym musi uniemożliwić wygięcie ściany bocznej do kabiny pasażerskiej. Podział na ramę boczną wewnętrzną i zewnętrzną tworzą dwuścienne profile, częściowo wzmocnione rurami lub dodatkowymi blachami usztywniającymi. Zewnętrzna ściana boczna stanowi jedną całość ze słupkami przednim (A), środowym (B) i tylnym (C), progami drzwi przednich i ramą dachu. W pojazdach dwudrzwiowych obejmuje jeszcze tylną część ściany bocznej, a w czterodrzwiowych próg drzwi tylnych z częścią wnęki koła. Wykonuje się je przeważnie z blach o zmiennej grubości. Przycięte na wymiar blachy o różnej grubości i wytrzymałości, głęboko tłoczone, spawa się np. techniką laserową.
Elementy nadwozia typu SUV
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RQ5kC8c4L5qLK Opis alternatywny dotyczy grafiki interaktywnej, na której zaznaczonych jest szesnaście elementów, po których kliknięciu wyskakuje okienko z opisem danej części oraz z nagraniem tożsamym z ową treścią. 1. Słupek A Słupki w samochodach określane są kolejnymi literami alfabetu (A, B, C itd.) Słupek A wykonywany jest na ogół ze stali głęboko tłoczonej, często z wewnętrznym wzmocnieniem, mającym na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa w przypadku dachowania lub zderzenia czołowego. Może stanowić element klatki bezpieczeństwa zintegrowanej z nadwoziem, jako element bezpieczeństwa biernego. Stanowi ramę drzwi i wzmacnia nadwozie, poprzez zastosowanie przestrzennej konstrukcji profili. Dodatkowym wzmocnieniem konstrukcji nadwozia jest wklejenie szyby przedniej i tylnej., 2. Słupek B Przy zderzeniu bocznym ma szczególne znaczenie jako część ramy bocznej. Ze względu na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów nie może się odkształcać, dlatego musi być szczególnie sztywny. Osiąga się to przez zastosowanie kilku części nadwozia stykających się ze sobą, wykonanych z blachy stalowej o wysokiej wytrzymałości., 3. Słupek C Stanowi, tak jak pozostałe słupki, ramę drzwi i wzmacnia nadwozie przy uderzeniu bocznym., 4. Słupek D Słupek ten, tak jak pozostałe słupki, jest elementem konstrukcyjnym nadwozia samochodu, który ma zwiększyć sztywność nadwozia. Służy również do mocowania szyb., 5. Progi Stanowią przedłużenie podłużnic przednich. Duży przekrój progów i zastosowanie profili zamkniętych zwiększają wytrzymałość konstrukcji na zginanie i skręcanie. Zwiększają dzięki temu odporności na uderzenia boczne. Wykonywane są zazwyczaj z blach o wysokiej wytrzymałości lub większej grubości., 6. Płyta podłogowa Stanowi podstawowy element nośny nadwozia. Jej podstawową strukturę nośną tworzą progi i ewentualnie tunel środkowy. W kierunku poprzecznym sztywność nadwozia zwiększają profile siedzeń przednich i tylnych, ewentualnie poprzeczki miedzy słupkami środkowymi. Grubość blach podłogowych wynosi ok. 1,5 mm, co zapewnia spełnienie wymagań w zakresie sztywności i tłumienia dźwięku. Płyta podłogowa składa się z trzech części: płyty przedniej, środkowej i tylnej. Płyta podłogowa jest płaskim elementem nośnym składającym się z wytłoczek podłogi pojazdu i odpowiednich kształtowników usztywniających wykonanych z blachy. Poszczególne części łączone są spawaniem i zgrzewaniem. Wymaganą sztywność zapewniają wzdłużne i poprzeczne przetłoczenia oraz usztywnienia poprzeczne o przekrojach zamkniętych. Spełnia ona, wraz z nadkolami przednimi i tylnymi, progami i podłużnicami, funkcje klasycznej ramy (do płyty podłogowej przymocowane są zawieszenia kół, zespół napędowy oraz wyposażenie wnętrza służące do przewozu osób i bagażu). Zwiększenie sztywności płata podłogi można uzyskać stosując przetłoczenia., 7. Tunel środkowy Na jego kształt wpływa rozwiązanie układu napędowego. W pojeździe z przednim napędem wystarczy wąski krótki tunel (eliminuje się konieczność umieszczenia w nim wału napędowego). W niektórych pojazdach nie ma go wcale. W samochodach z klasycznym układem napędowym tunel zajmuje sporo miejsca we wnętrzu pojazdu. Ze względu na umiejscowienie w nim wału napędowego i skrzyni biegów musi mieć dużą sztywność. Stanowi on ważny element nośny kabiny pasażerskiej., 8. Przegroda czołowa Oddziela komorę silnika od kabiny pasażerskiej. Znajdują się w niej otwory wentylacyjne, przepusty przewodów i pedałów. Od dołu przegroda czołowa jest zespawana z płytą podłogową, po bokach z nadkolami i słupkami przednimi, u góry znajduje się poprzeczka (pas podokienny) – wspornik deski rozdzielczej. Przegroda tworzy układ o dużej odporności na skręcanie. Wykonana jest ze stali formowanej na zimno lub z tłoczonego aluminium., 9. Pas podokienny Pas podokienny stanowi element łączący przegrodę czołową z elementami tworzącymi kabinę pasażerską. Jest strukturą poprzeczna w stosunku do osi długiej pojazdu, odpowiada wraz z pozostałymi elementami za odpowiednią sztywności nadwozia oraz stanowi element bezpieczeństwa pojazdu. Na pasie podokiennym zabudowana jest deska rozdzielcza i podszybie, 10. Crashbox Urządzenie pochłaniające energię instalowane w celu zmniejszenia kosztów naprawy w kolizjach pojazdów o małej prędkości. Może wystąpić jako rura sztylpowa lub skrzynia nożycowa. Rura sztylpowa składa się z rury stalowej o zróżnicowanej średnicy. Po przekroczeniu określonej wartości siły osiowej część o mniejszej średnicy wciska się do części o większej średnicy nie urywając się. Pozwala to osiągnąć względnie dużą drogę odkształceń. Skrzynia nożycowa składa się z profili blaszanych przymocowanych śrubami do przedniego końca podłużnicy. Przy uderzeniu element blaszany jest wsuwany w podłużnicę, przy czym śruby wcinają się w wyżłobienia wzdłużne, absorbując energię uderzenia., 11. Poprzeczki Pas przedni łączy obie podłużnice. Jeśli poprzeczka jest bardzo sztywna to w chwili wypadku odkształcenia obejmują także stronę przeciwną do uderzonej. Jednakże ze względów technologicznych ten element jest mocowany tylko śrubami, dlatego jego wpływ na zwiększenie sztywności jest nieznaczny. Pas przedni wykonany może być z aluminium i ze stali o wysokiej wytrzymałości., 12. Podłużnice przednie Mają zasadnicze znaczenie ze względu na planowane odkształcenia przedniej części pojazdu w czasie zderzenia. Przenoszą energię uderzenia na tunel środkowy, słupek przedni i progi. Podłużnice wykonuje się przeważnie ze stali o wysokiej wytrzymałości. Aby się odpowiednio odkształcały, montuje się je tak, by się opierały o kabinę pasażerską., 13. Nadkola przednie Składają się z kilku zespawanych części. Dzięki dodatkowym wzmocnieniom żłobkowym i odsadzeniom oraz wspawaniu obudowy kolumny zawieszenia mają one dużą odporność na zginanie i skręcanie. Sztywność można zwiększyć poprzez zastosowanie poprzeczki pomiędzy obudowami kolumn zawieszenia., 14. Wspornik silnika Niektóre pojazdy mają, na wysokości osi przedniej, wspawany lub przykręcany poprzeczny wspornik silnika. Dzięki czemu przód pojazdu jest bardziej stabilny i bardziej odporny na skręcanie. Wspornik pozwala też lepiej zamocować silnik., 15. Wzmocnienia nadwozia Dla zwiększenia bezpieczeństwa biernego pojazdu stosuje się wzmocnienia, które zwiększają wytrzymałość całości nadwozia. Wzmocnienia wykonuje się z profili aluminiowych lub ze stali formowanej na zimno., 16. Rama boczna Musi mieć bardzo dużą sztywność, aby mogła przenosić obciążenia zginające i skręcające pomiędzy osią przednią a tylną. Przy uderzeniu bocznym musi uniemożliwić wygięcie ściany bocznej do kabiny pasażerskiej. Podział na ramę boczną wewnętrzną i zewnętrzną tworzą dwuścienne profile, częściowo wzmocnione rurami lub dodatkowymi blachami usztywniającymi. Zewnętrzna ściana boczna stanowi jedną całość ze słupkami przednim (A), środowym (B) i tylnym (C), progami drzwi przednich i ramą dachu. W pojazdach dwudrzwiowych obejmuje jeszcze tylną część ściany bocznej, a w czterodrzwiowych próg drzwi tylnych z częścią wnęki koła. Wykonuje się je przeważnie z blach o zmiennej grubości. Przycięte na wymiar blachy o różnej grubości i wytrzymałości, głęboko tłoczone, spawa się np. techniką laserową.
Opis alternatywny dotyczy grafiki interaktywnej, na której zaznaczonych jest szesnaście elementów, po których kliknięciu wyskakuje okienko z opisem danej części oraz z nagraniem tożsamym z ową treścią. 1. Słupek A Słupki w samochodach określane są kolejnymi literami alfabetu (A, B, C itd.) Słupek A wykonywany jest na ogół ze stali głęboko tłoczonej, często z wewnętrznym wzmocnieniem, mającym na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa w przypadku dachowania lub zderzenia czołowego. Może stanowić element klatki bezpieczeństwa zintegrowanej z nadwoziem, jako element bezpieczeństwa biernego. Stanowi ramę drzwi i wzmacnia nadwozie, poprzez zastosowanie przestrzennej konstrukcji profili. Dodatkowym wzmocnieniem konstrukcji nadwozia jest wklejenie szyby przedniej i tylnej., 2. Słupek B Przy zderzeniu bocznym ma szczególne znaczenie jako część ramy bocznej. Ze względu na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów nie może się odkształcać, dlatego musi być szczególnie sztywny. Osiąga się to przez zastosowanie kilku części nadwozia stykających się ze sobą, wykonanych z blachy stalowej o wysokiej wytrzymałości., 3. Słupek C Stanowi, tak jak pozostałe słupki, ramę drzwi i wzmacnia nadwozie przy uderzeniu bocznym., 4. Słupek D Słupek ten, tak jak pozostałe słupki, jest elementem konstrukcyjnym nadwozia samochodu, który ma zwiększyć sztywność nadwozia. Służy również do mocowania szyb., 5. Progi Stanowią przedłużenie podłużnic przednich. Duży przekrój progów i zastosowanie profili zamkniętych zwiększają wytrzymałość konstrukcji na zginanie i skręcanie. Zwiększają dzięki temu odporności na uderzenia boczne. Wykonywane są zazwyczaj z blach o wysokiej wytrzymałości lub większej grubości., 6. Płyta podłogowa Stanowi podstawowy element nośny nadwozia. Jej podstawową strukturę nośną tworzą progi i ewentualnie tunel środkowy. W kierunku poprzecznym sztywność nadwozia zwiększają profile siedzeń przednich i tylnych, ewentualnie poprzeczki miedzy słupkami środkowymi. Grubość blach podłogowych wynosi ok. 1,5 mm, co zapewnia spełnienie wymagań w zakresie sztywności i tłumienia dźwięku. Płyta podłogowa składa się z trzech części: płyty przedniej, środkowej i tylnej. Płyta podłogowa jest płaskim elementem nośnym składającym się z wytłoczek podłogi pojazdu i odpowiednich kształtowników usztywniających wykonanych z blachy. Poszczególne części łączone są spawaniem i zgrzewaniem. Wymaganą sztywność zapewniają wzdłużne i poprzeczne przetłoczenia oraz usztywnienia poprzeczne o przekrojach zamkniętych. Spełnia ona, wraz z nadkolami przednimi i tylnymi, progami i podłużnicami, funkcje klasycznej ramy (do płyty podłogowej przymocowane są zawieszenia kół, zespół napędowy oraz wyposażenie wnętrza służące do przewozu osób i bagażu). Zwiększenie sztywności płata podłogi można uzyskać stosując przetłoczenia., 7. Tunel środkowy Na jego kształt wpływa rozwiązanie układu napędowego. W pojeździe z przednim napędem wystarczy wąski krótki tunel (eliminuje się konieczność umieszczenia w nim wału napędowego). W niektórych pojazdach nie ma go wcale. W samochodach z klasycznym układem napędowym tunel zajmuje sporo miejsca we wnętrzu pojazdu. Ze względu na umiejscowienie w nim wału napędowego i skrzyni biegów musi mieć dużą sztywność. Stanowi on ważny element nośny kabiny pasażerskiej., 8. Przegroda czołowa Oddziela komorę silnika od kabiny pasażerskiej. Znajdują się w niej otwory wentylacyjne, przepusty przewodów i pedałów. Od dołu przegroda czołowa jest zespawana z płytą podłogową, po bokach z nadkolami i słupkami przednimi, u góry znajduje się poprzeczka (pas podokienny) – wspornik deski rozdzielczej. Przegroda tworzy układ o dużej odporności na skręcanie. Wykonana jest ze stali formowanej na zimno lub z tłoczonego aluminium., 9. Pas podokienny Pas podokienny stanowi element łączący przegrodę czołową z elementami tworzącymi kabinę pasażerską. Jest strukturą poprzeczna w stosunku do osi długiej pojazdu, odpowiada wraz z pozostałymi elementami za odpowiednią sztywności nadwozia oraz stanowi element bezpieczeństwa pojazdu. Na pasie podokiennym zabudowana jest deska rozdzielcza i podszybie, 10. Crashbox Urządzenie pochłaniające energię instalowane w celu zmniejszenia kosztów naprawy w kolizjach pojazdów o małej prędkości. Może wystąpić jako rura sztylpowa lub skrzynia nożycowa. Rura sztylpowa składa się z rury stalowej o zróżnicowanej średnicy. Po przekroczeniu określonej wartości siły osiowej część o mniejszej średnicy wciska się do części o większej średnicy nie urywając się. Pozwala to osiągnąć względnie dużą drogę odkształceń. Skrzynia nożycowa składa się z profili blaszanych przymocowanych śrubami do przedniego końca podłużnicy. Przy uderzeniu element blaszany jest wsuwany w podłużnicę, przy czym śruby wcinają się w wyżłobienia wzdłużne, absorbując energię uderzenia., 11. Poprzeczki Pas przedni łączy obie podłużnice. Jeśli poprzeczka jest bardzo sztywna to w chwili wypadku odkształcenia obejmują także stronę przeciwną do uderzonej. Jednakże ze względów technologicznych ten element jest mocowany tylko śrubami, dlatego jego wpływ na zwiększenie sztywności jest nieznaczny. Pas przedni wykonany może być z aluminium i ze stali o wysokiej wytrzymałości., 12. Podłużnice przednie Mają zasadnicze znaczenie ze względu na planowane odkształcenia przedniej części pojazdu w czasie zderzenia. Przenoszą energię uderzenia na tunel środkowy, słupek przedni i progi. Podłużnice wykonuje się przeważnie ze stali o wysokiej wytrzymałości. Aby się odpowiednio odkształcały, montuje się je tak, by się opierały o kabinę pasażerską., 13. Nadkola przednie Składają się z kilku zespawanych części. Dzięki dodatkowym wzmocnieniom żłobkowym i odsadzeniom oraz wspawaniu obudowy kolumny zawieszenia mają one dużą odporność na zginanie i skręcanie. Sztywność można zwiększyć poprzez zastosowanie poprzeczki pomiędzy obudowami kolumn zawieszenia., 14. Wspornik silnika Niektóre pojazdy mają, na wysokości osi przedniej, wspawany lub przykręcany poprzeczny wspornik silnika. Dzięki czemu przód pojazdu jest bardziej stabilny i bardziej odporny na skręcanie. Wspornik pozwala też lepiej zamocować silnik., 15. Wzmocnienia nadwozia Dla zwiększenia bezpieczeństwa biernego pojazdu stosuje się wzmocnienia, które zwiększają wytrzymałość całości nadwozia. Wzmocnienia wykonuje się z profili aluminiowych lub ze stali formowanej na zimno., 16. Rama boczna Musi mieć bardzo dużą sztywność, aby mogła przenosić obciążenia zginające i skręcające pomiędzy osią przednią a tylną. Przy uderzeniu bocznym musi uniemożliwić wygięcie ściany bocznej do kabiny pasażerskiej. Podział na ramę boczną wewnętrzną i zewnętrzną tworzą dwuścienne profile, częściowo wzmocnione rurami lub dodatkowymi blachami usztywniającymi. Zewnętrzna ściana boczna stanowi jedną całość ze słupkami przednim (A), środowym (B) i tylnym (C), progami drzwi przednich i ramą dachu. W pojazdach dwudrzwiowych obejmuje jeszcze tylną część ściany bocznej, a w czterodrzwiowych próg drzwi tylnych z częścią wnęki koła. Wykonuje się je przeważnie z blach o zmiennej grubości. Przycięte na wymiar blachy o różnej grubości i wytrzymałości, głęboko tłoczone, spawa się np. techniką laserową.
Elementy nadwozia typu sedan
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Powrót do spisu treści 1 Powrót do spisu treści
Powiązane ćwiczenia