Autor/autorka

Anna Zimnal

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa V

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Stwórzmy algorytm dla instrukcji warunkowej w Pixblocks

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Podczas lekcji programowania zauważyłam, że część uczniów ma problem ze skutecznym myśleniem proceduralnym. Uznałam, że konieczne jest przeprowadzenie ćwiczeń z podejścia algorytmicznego poprzez stworzenia prostego algorytmu z wykorzystaniem poleceń warunkowych.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Pixblocks jest wszechstronnym środowiskiem do nauki programowania – od podstaw programowania bloczkami do zaawansowanych zagadnień języka Python, stworzonym i rozwijanym w Polsce. Aplikacja zawiera panel nauczyciela, w którym można śledzić postępy nauki uczniów. Uczniowie chętnie programują w tej aplikacji, która jest bardzo przyjazna i intuicyjna, pozwala na duża samodzielność, a postępy w rozwiązywaniu zadań nagradza niebieskimi gwiazdkami. Algorytm będzie zapisany w postaci listy kroków w edytorze tekstowym, który dzieci znają.

7. Cel ogólny zajęć

Rozwijanie logicznego myślenia, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera z zastosowaniem podejścia algorytmicznego

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń potrafi wyjaśnić, czym jest algorytm.

  2. Uczeń potrafi opisać algorytm instrukcji warunkowej

  3. Uczeń umie zapisać algorytm instrukcji warunkowej

  4. Uczeń buduje skrypt z wykorzystaniem instrukcji warunkowej

9. Metody i formy pracy

Pokaz z użyciem rzutnika,
pogadanka,
praca indywidualna uczniów na komputerach

10. Środki dydaktyczne

komputery z dostępem do internetu
aplikacja Pixblocks zainstalowana na komputerach
krótki film https://youtube.com/shorts/gZc5Pwqs9K8?feature=share
materiały zpe:
https://zpe.gov.pl/a/wprowadzenie-do-algorytmiki/DbMjzfHF
https://zpe.gov.pl/a/podsumowanie/DANOolWEn

11. Wymagania w zakresie technologii

komputery z dostępem do internetu
rzutnik multimedialny,

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie - uczniowie oglądają pokaz przygotowany przez nauczyciela

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Za pomocą rzutnika nauczyciel przedstawia działanie instrukcji warunkowej https://youtube.com/shorts/gZc5Pwqs9K8?feature=share
      oraz demonstruje ćwiczenie w aplikacji Pixblocks.

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja - dzielenie się swoimi odkryciami

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela związane z obejrzanym materiałami:

      • uczniowie dzielą się spostrzeżeniami związanymi z działaniem instrukcji warunkowej

      • podejmują słownie próby ułożenia ciągu poleceń do ćwiczenia

      Nauczyciel zwraca uwagę na formę poleceń w tworzonym algorytmie

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria - omówienie sposobu

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel

      • omawia czym jest algorytm, wykorzystuje prezentacje z zpe

      • przedstawia różne sposoby jego zapisu, koncentrując się na zapisie w postaci listy kroków

      • pokazuje jakie bloczki są wykorzystywane w Pixblocks do pisania instrukcji warunkowych

  • Aktywność 4

    • Temat: Zastosowanie - zapis i implementacja algorytmu

    • Czas trwania: 25

    • Opis aktywności:

      Uczniowie uruchamiają edytor tekstu, na podstawie dyskusji, wskazówek nauczyciela zapisują algorytm w postaci listy kroków.
      Następnie na podstawie przygotowanego algorytmu tworzą instrukcję warunkową w Pixblocks.
      Sprawdzają działanie zapisanego programu.
      Dzielą się swoimi doświadczeniami z innymi uczniami.
      Zadanie dla chętnych:
      Napisanie algorytmu i skrytptów do kolejnego zadania w Pixblocks.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Obserwacja pracy uczniów
Sprawdzenie wykonania zadania w Panelu nauczyciela w aplikacji Pixblocks

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Uczniowie powinni wcześniej pracować w aplikacji Pixblocks.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna