Stwórzmy algorytm dla instrukcji warunkowej w Pixblocks
Autor/autorka
Anna Zimnal
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Stwórzmy algorytm dla instrukcji warunkowej w Pixblocks
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Podczas lekcji programowania zauważyłam, że część uczniów ma problem ze skutecznym myśleniem proceduralnym. Uznałam, że konieczne jest przeprowadzenie ćwiczeń z podejścia algorytmicznego poprzez stworzenia prostego algorytmu z wykorzystaniem poleceń warunkowych.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Pixblocks jest wszechstronnym środowiskiem do nauki programowania – od podstaw programowania bloczkami do zaawansowanych zagadnień języka Python, stworzonym i rozwijanym w Polsce. Aplikacja zawiera panel nauczyciela, w którym można śledzić postępy nauki uczniów. Uczniowie chętnie programują w tej aplikacji, która jest bardzo przyjazna i intuicyjna, pozwala na duża samodzielność, a postępy w rozwiązywaniu zadań nagradza niebieskimi gwiazdkami. Algorytm będzie zapisany w postaci listy kroków w edytorze tekstowym, który dzieci znają.
7. Cel ogólny zajęć
Rozwijanie logicznego myślenia, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera z zastosowaniem podejścia algorytmicznego
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń potrafi wyjaśnić, czym jest algorytm.
Uczeń potrafi opisać algorytm instrukcji warunkowej
Uczeń umie zapisać algorytm instrukcji warunkowej
Uczeń buduje skrypt z wykorzystaniem instrukcji warunkowej
9. Metody i formy pracy
Pokaz z użyciem rzutnika,
pogadanka,
praca indywidualna uczniów na komputerach
10. Środki dydaktyczne
komputery z dostępem do internetu
aplikacja Pixblocks zainstalowana na komputerach
krótki film https://youtube.com/shorts/gZc5Pwqs9K8?feature=share
materiały zpe:
https://zpe.gov.pl/a/wprowadzenie-do-algorytmiki/DbMjzfHF
https://zpe.gov.pl/a/podsumowanie/DANOolWEn
11. Wymagania w zakresie technologii
komputery z dostępem do internetu
rzutnik multimedialny,
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - uczniowie oglądają pokaz przygotowany przez nauczyciela
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Za pomocą rzutnika nauczyciel przedstawia działanie instrukcji warunkowej https://youtube.com/shorts/gZc5Pwqs9K8?feature=share
oraz demonstruje ćwiczenie w aplikacji Pixblocks.
Aktywność 2
Temat: Refleksja - dzielenie się swoimi odkryciami
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela związane z obejrzanym materiałami:
uczniowie dzielą się spostrzeżeniami związanymi z działaniem instrukcji warunkowej
podejmują słownie próby ułożenia ciągu poleceń do ćwiczenia
Nauczyciel zwraca uwagę na formę poleceń w tworzonym algorytmie
Aktywność 3
Temat: Teoria - omówienie sposobu
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel
omawia czym jest algorytm, wykorzystuje prezentacje z zpe
przedstawia różne sposoby jego zapisu, koncentrując się na zapisie w postaci listy kroków
pokazuje jakie bloczki są wykorzystywane w Pixblocks do pisania instrukcji warunkowych
Aktywność 4
Temat: Zastosowanie - zapis i implementacja algorytmu
Czas trwania: 25
Opis aktywności:
Uczniowie uruchamiają edytor tekstu, na podstawie dyskusji, wskazówek nauczyciela zapisują algorytm w postaci listy kroków.
Następnie na podstawie przygotowanego algorytmu tworzą instrukcję warunkową w Pixblocks.
Sprawdzają działanie zapisanego programu.
Dzielą się swoimi doświadczeniami z innymi uczniami.
Zadanie dla chętnych:
Napisanie algorytmu i skrytptów do kolejnego zadania w Pixblocks.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Obserwacja pracy uczniów
Sprawdzenie wykonania zadania w Panelu nauczyciela w aplikacji Pixblocks
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Uczniowie powinni wcześniej pracować w aplikacji Pixblocks.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna