Zrzut ekranu z programu Scratch, przedstawiający dostępne operatory arytmetyczne i niektóre funkcje np. podłoga, sufit, pierwiastek kwadratowy
Zrzut ekranu z programu Scratch, przedstawiający dostępne operatory arytmetyczne i niektóre funkcje np. podłoga, sufit, pierwiastek kwadratowy
Działania matematyczne w Scratch
Zasoby własne ZPE
Sufit, podłoga i inne działania na liczbach
W tym materiale stworzymy skrypty, które pozwolą Ci na odkrycie różnych operacji matematycznych.
W kategorii Wyrażenia znajdują się zielone bloki pozwalające na wykonywanie podstawowych działań matematycznych, porównywanie liczb lub ich losowanie. Ale nie tylko. Poszukaj wśród zielonych bloków, tego który zawiera listę rozwijalną. Sprawdź, czy na liście znajdują się funkcje z grafiki poniżej.
R17nIlfcC4T8A
Ilustracja przedstawia bloki podłoga z oraz sufit z z kategorii wyrażenia. Blok pierwszy składa się z napisu podłoga z. Napis: podłoga znajduje się w rozwijalnym polu wyboru. Po literze Z występuje puste białe pole do wpisania. Blok drugi składa się z napisu sufit z. Napis: sufit znajduje się w rozwijalnym polu wyboru. Po literze Z występuje puste białe pole do wpisania.
Bloki „podłoga z…” oraz „sufit z…” z kategorii „Wyrażenia”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
Uruchom program Scratch i zbuduj skrypt taki, jak na zrzucie ekranu. Następnie sprawdź działanie programu dla różnych liczb.
RlbTfhyPaZkev
Ilustracja przedstawia przykładowy skrypt z wykorzystaniem bloku podłoga z. Na pierwszym bloku znajduje się napis: kiedy kliknięto. Obok umieszczono zieloną chorągiewkę. Na drugim bloku widoczny jest napis: powiedz podłoga z dwóch i ośmiu dziesiątych. Napis: podłoga znajduje się w rozwijalnym polu wyboru. Liczba dwa i osiem dziesiątych została wpisana w białym polu. Na trzecim bloku widoczny jest napis: zatrzymaj ten skrypt. Napis: ten skrypt znajduje się w rozwijalnym polu wyboru. Obok skryptu widoczny jest duszek kota. Odchodzi od niego dymek dialogowy z napisem: dwa.
Przykładowy skrypt z wykorzystaniem bloku „podłoga
z…”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RzsooB3RzCRjG
Na podstawie obserwacji działania swojego skryptu uzupełnij zdania:
Na podstawie obserwacji działania swojego skryptu uzupełnij zdania:
Wykorzystaj w swoim skrypcie bloki zapytaj i odpowiedź.
Funkcję podłoga należy wybrać z listy rozwijalnej, tak jak na rysunku poniżej.
RiR4rmVDnQB2T
Ilustracja przedstawia blok podłoga z z rozwiniętą listą rozwijaną, z której można wybrać inne opcje. Blok ten składa się z napisu: podłoga z. Napis: podłoga znajduje się w rozwijalnym polu wyboru. Rozwijalne pole wyboru zawiera następujące opcje: wartość bezwzględna, podłoga, sufit, pierwiastek kwadratowy, sinus, cosinus, tangens, arcus sinus, arcus cosinus, arcus tangens. Po literze Z występuje puste białe pole do wpisania.
Blok „podłoga z…” z rozwiniętą listą rozwijaną,
z której można wybrać inne opcje
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1V0DOCo3W1MP
Ćwiczenie 1
Podłoga to nazwa funkcji matematycznej, która: liczbę 1,2 zamienia na 1, liczbę 2,2 zamienia na 2, a liczbę -3,5 na -4. Podłoga liczby 7 to 7, a podłoga liczby -3 to -3. Zastanów się, jak działa funkcja podłoga. Uzupełnij zdania, by sprawdzić swoje przypuszczenia.
Podłoga to nazwa funkcji matematycznej, która: liczbę 1,2 zamienia na 1, liczbę 2,2 zamienia na 2, a liczbę -3,5 na -4. Podłoga liczby 7 to 7, a podłoga liczby -3 to -3. Zastanów się, jak działa funkcja podłoga. Uzupełnij zdania, by sprawdzić swoje przypuszczenia.
Ćwiczenie 2
Zmień poprzedni skrypt, zamieniając funkcję podłoga na funkcję sufit. Sprawdź działanie skryptu dla różnych liczb.
R17YqCJHHvLMN
Na podstawie obserwacji działania swojego skryptu uzupełnij zdania:
Na podstawie obserwacji działania swojego skryptu uzupełnij zdania:
R1ahZyQdBDym9
Ćwiczenie 2
Sufit to nazwa funkcji matematycznej, która: liczbę 1,2 zamienia na 2, liczbę 2,2 zamienia na 3, a liczbę -3,5 na -3. Sufit liczby 7 to 7, a sufit liczby -3 to -3. Zastanów się, jak działa funkcja sufit. Uzupełnij zdania, by sprawdzić swoje przypuszczenia.
Sufit to nazwa funkcji matematycznej, która: liczbę 1,2 zamienia na 2, liczbę 2,2 zamienia na 3, a liczbę -3,5 na -3. Sufit liczby 7 to 7, a sufit liczby -3 to -3. Zastanów się, jak działa funkcja sufit. Uzupełnij zdania, by sprawdzić swoje przypuszczenia.
Zapewne już wiesz, że funkcja podłoga zaokrągla liczbę rzeczywistą „w dół”, a funkcja sufit „w górę”. Wartością funkcji podłoga jest największa liczba całkowita mniejsza lub równa od parametru, a wartością funkcji sufit najmniejsza liczba całkowita większa od parametru.
Na przykład:
RlWC6NgW9IKuv
Ilustracja przedstawia przykładowy skrypt z wykorzystaniem bloku podłoga z. Na pierwszym bloku znajduje się napis: kiedy kliknięto. Obok umieszczono zieloną chorągiewkę. Na drugim bloku widoczny jest napis: powiedz podłoga z minus dwóch i ośmiu dziesiątych. Napis: podłoga znajduje się w rozwijalnym polu wyboru. Liczba minus dwa i osiem dziesiątych została wpisana w białym polu. Na trzecim bloku widoczny jest napis: zatrzymaj ten skrypt. Napis: ten skrypt znajduje się w rozwijalnym polu wyboru. Obok skryptu widoczny jest duszek kota. Odchodzi od niego dymek dialogowy z napisem: minus trzy.
Przykładowy skrypt z wykorzystaniem bloku „podłoga
z…”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Kad6333ZqSS
Ilustracja przedstawia przykładowy skrypt z wykorzystaniem bloku sufit z. Na pierwszym bloku znajduje się napis: kiedy kliknięto. Obok umieszczono zieloną chorągiewkę. Na drugim bloku widoczny jest napis: powiedz sufit z dwóch i dwóch dziesiątych. Napis: sufit znajduje się w rozwijalnym polu wyboru. Liczba dwa i dwie dziesiąte została wpisana w białym polu. Na trzecim bloku widoczny jest napis: zatrzymaj ten skrypt. Napis: ten skrypt znajduje się w rozwijalnym polu wyboru. Obok skryptu widoczny jest duszek kota. Odchodzi od niego dymek dialogowy z napisem: trzy.
Przykładowy skrypt z wykorzystaniem bloku „sufit
z…”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RTRpv6btGAQTt
Ilustracja przedstawia przykładowy skrypt z wykorzystaniem bloku sufit z. Na pierwszym bloku znajduje się napis: kiedy kliknięto. Obok umieszczono zieloną chorągiewkę. Na drugim bloku widoczny jest napis: powiedz sufit z minus dwóch i dwóch dziesiątych. Napis: sufit znajduje się w rozwijalnym polu wyboru. Liczba minus dwa i dwie dziesiąte została wpisana w białym polu. Na trzecim bloku widoczny jest napis: zatrzymaj ten skrypt. Napis: ten skrypt znajduje się w rozwijalnym polu wyboru. Obok skryptu widoczny jest duszek kota. Odchodzi od niego dymek dialogowy z napisem: minus dwa.
Przykładowy skrypt z wykorzystaniem bloku „sufit
z…”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Oczywiście wśród bloczków możemy tez znaleźć bloczek zaokrąglij.
R1SAFDbqA52eM
Ilustracja przedstawia blok zaokrąglij z kategorii wyrażenia. Blok ten składa się z napisu: zaokrąglij. Po napisie: zaokrąglij występuje puste białe pole do wpisania.
Blok „zaokrąglij…” z kategorii „Wyrażenia”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wartością jest argument zaokrąglony do najbliższej liczby całkowitej – zgodnie z regułami zaokrąglania, tzn. końcówka 0.5 i więcej jest zaokrąglana w górę, w przeciwnym przypadku w dół.
Ćwiczenie 3
Napisz skrypt, w którym będziesz podawać liczbę, a duszek będzie podawał jej zaokrąglenie. Wykorzystaj w skrypcie blok zaokrąglij.
RIClpfqloUhkT
Zrzut ekranu przedstawiający początek działania skryptu. Duszek prosi o podanie liczby do zaokrąglenia.
Ekran rozpoczynający działanie skryptu z blokiem "zaokrąglij".
W swoim skrypcie wykorzystaj bloki zapytaj i czekaj oraz odpowiedź.
Twój skrypt może wyglądać na przykład tak:
ROWhTjsDQDLat
Ilustracja przedstawia przykładowy skrypt z wykorzystaniem bloku zaokrąglij oraz jego działanie. Skrypt prezentuje się następująco. Na pierwszym bloku znajduje się napis: kiedy kliknięto. Obok umieszczono zieloną chorągiewkę. Na drugim bloku widoczny jest napis: zapytaj: podaj liczbę rzeczywistą, a ja ją zaokrąglę i czekaj. Napis: podaj liczbę rzeczywistą, a ja ją zaokrąglę został wpisany w białym polu. Na trzecim bloku widoczny jest napis: powiedz zaokrąglij odpowiedź. Na czwartym bloku widoczny jest napis: zatrzymaj ten skrypt. Napis: ten skrypt znajduje się w rozwijalnym polu wyboru. Nad skryptem widoczny jest duszek kota. Odchodzi od niego dymek dialogowy z napisem: podaj liczbę rzeczywistą, a ja ją zaokrąglę. Poniżej znajduje się pole, w którym wpisano jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, a następnie zatwierdzono. Obok skryptu widoczny jest duszek kota. Odchodzi od niego dymek dialogowy z cyfrą dwa.
Przykładowy skrypt z wykorzystaniem bloku „zaokrąglij”
oraz jego działanie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RvqOhgqRD0G5R
Ćwiczenie 3
Bloczek zaokrąglij, zaokrągla podaną liczbę do całości. Podaj, jakie czynności należy wykonać, aby wykorzystując tylko ten blok i działania matematyczne zaokrąglić liczbę do części dziesiętnych? Wstaw w tekst podane słowa, tak aby utworzyły poprawną instrukcję.
Bloczek zaokrąglij, zaokrągla podaną liczbę do całości. Podaj, jakie czynności należy wykonać, aby wykorzystując tylko ten blok i działania matematyczne zaokrąglić liczbę do części dziesiętnych? Wstaw w tekst podane słowa, tak aby utworzyły poprawną instrukcję.
Wśród bloków w kategorii Wyrażenia możesz znaleźć taki blok:
RDlp8Mzh7NbQz
Zrzut ekranu przedstawia zielony blok do tworzenia skryptów w Scratch z kategorii Wyrażenia z komunikatem reszta z dzielenia przez.
Klocek języka Scratch realizujący resztę z dzielenia wybranej przez nas liczby przez z inną przez nas zadeklarowaną
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Bloczek ten podaje resztę z dzielenia dwóch liczb całkowitych. W matematyce i informatyce działanie to nazywamy modulo i oznaczamy: mod.
Dla przykładu działania:
Wynikiem () będzie , ponieważ dzielone przez to , a reszty zostaje .
Aby to sprawdzić, można wykonać operacje , a następnie , co odpowiada również .
Ćwiczenie 4
Napisz skrypt, w którym będziesz podawać liczbę, a duszek będzie określał, czy jest to liczba parzysta, czy nieparzysta. W swoim skrypcie wykorzystaj blok reszta z dzielenia.
Pamiętaj, że liczba parzysta jest podzielna przez 2, czyli reszta z dzielenia wynosi zero.
Twój skrytp może wyglądać na przykład tak:
R1G6P61YPHlbN
Przedstawiono skrypt sprawdzający parzystość liczb. Składa się on z bloków: kiedy kliknięto zieloną flagę; zapytaj, podaj liczbę całkowitą, i czekaj; jeżeli reszta z dzielenia odpowiedź przez dwa równa się zero, to; powiedz Podałeś liczbę parzystą; w przeciwnym raziepowiedz Podałeś liczbę nieparzystą; zatrzymaj ten skrypt.
Skrypt sprawdzający parzystość liczb
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rq8izbUkKJiyJ
Ćwiczenie 4
Uzupełnij zdanie, tak aby było prawdziwe.
Uzupełnij zdanie, tak aby było prawdziwe.
Poniżej znajduje się pole tekstowe przeznaczone do zapisywania notatek. Możesz w nim zapisać wszystkie informacje, które uważasz za potrzebne.
RODPNT7o0mXlx
Pole tekstowe do zapisywania odpowiedzi i notatek.