Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odkrycia w dziedzinie chemii od wieków budziły wiele emocji. Także obecnie w laboratoriach odkrywa się substancje o praktycznym znaczeniu. Niektóre z nich z pewnością zrewolucjonizują świat. Chemia jest wszędzie wokół nas. Dzięki niej żyjemy.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • definicję chemii oraz podstawy tego przedmiotu;

  • nazewnictwo podstawowego sprzętu laboratoryjnego i jego przeznaczenie;

  • znaczenie piktogramów ostrzegawczych na pojemnikach z odczynnikami chemicznymi;

  • zasady BHP obowiązujące podczas pracy z substancjami i preparatami.

Nauczysz się
  • bezpiecznie wykonywać doświadczenia w pracowni chemicznej;

  • określać korzystny i negatywny wpływ różnych substancji na zdrowie człowieka i środowisko;

  • oceniać rolę chemii we współczesnym świecie.

iwzG8sLf1B_d5e184

1. Chemia jako nauka: ścisła, przyrodnicza i eksperymentalna

Chemia to nauka, która zajmuje  się badaniem składu i budowy substancji, ich przemianami oraz warunkami, w jakich zachodzą. Naturę i właściwości substancji analizuje również fizyka. Te dwie nauki wzajemnie się przenikają i – podobnie jak matematyka – są zaliczane do przedmiotów ścisłych. Chemii nie wyobrażamy sobie także bez powiązania jej z biologią i geografią. Chemicy zajmują się bowiem wieloma ważnymi kwestiami dotyczącymi ludzkiego życia, jak i całego świata. Podstawą rozwoju tej nauki jest eksperyment, który fascynuje, pobudza wyobraźnię, ale może również powodować zagrożenie naszego zdrowia i życia. Zanim zaczniesz swoją kolejną przygodę z chemią, zapoznaj się z regulaminem pracowni chemicznej i z przepisami BHPBHPBHP.

R1C9kNseSScPT
Regulamin pracowni chemicznej
Źródło: Krzysztof Jaworski, Grażyna Makles, Anna Florek, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RvPMRLAEVFS
Przepisy <math aria‑label="B H P">BHP dotyczące wykonywania doświadczeń chemicznych
Źródło: Krzysztof Jaworski, Grażyna Makles, Anna Florek, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
R13Yd8kQPnwxR
Łączenie par. Na podstawie powyższego regulaminu pracowni chemicznej oraz wymienionych przepisów BHP wskaż, które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe, a które - fałszywe.. Na stole laboratoryjnym powinny znajdować się tylko sprzęty potrzebne do pracy, a na blacie powinno się utrzymywać porządek.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Badając zapach substancji można nachylić się nad próbką lub naganiać pary ręką w kierunku nosa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stłuczone szkło laboratoryjne można wyrzucić do kosza na odpady segregowane.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Eksperymenty należy wykonywać w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko wypadku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W laboratorium chemicznym nie można jeść ani pić.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Ira RemsenIra RemsenIra Remsen (amerykański chemik, który żył na przełomie XIXXX w.) tak opowiadał o swoim pierwszym spotkaniu z chemią:

Czytając podręcznik chemii, natrafiłem na zdanie «Kwas azotowy działa na miedź». Męczyło mnie czytanie takich pustych fraz, ale postanowiłem zobaczyć, co to oznacza. Miedź znałem jako tako, ponieważ w użyciu były miedziane centy. W gabinecie doktora, gdzie przesiadywałem, widziałem na stole butelkę podpisaną «kwas azotowy». Nie znałem jego szczególnych właściwości, ale byłem żądny wiedzy, a duch przygody był ze mną. Dla dobra nauki byłem nawet gotów poświęcić jedną z monet.
Otworzyłem więc butelkę oznaczoną «kwas azotowy», nalałem trochę cieczy na miedziaka i przygotowałem się do obserwacji. Ale cóż to za dziwo ujrzałem? Cent zmienił się i nie była to mała zmiana. Zielonkawoniebieska ciecz pieniła się i dymiła nad centem oraz stołem. Powietrze w otoczeniu zabarwiło się na kolor ciemnoczerwony. Wyrosła wielka, barwna chmura. Była nieprzyjemna i dusząca. Jak miałbym to zatrzymać?
Spróbowałem pozbyć się tego paskudztwa przez zebranie go i wyrzucenie przez okno, które w wcześniej otworzyłem. Poznałem wówczas inny fakt – kwas azotowy działa nie tylko na miedź, ale również na palce. Ból doprowadził do kolejnego niezaplanowanego eksperymentu. Wytarłem palce o spodnie i nastąpiło odkrycie kolejnego faktu – substancja ta działa też na spodnie.
Nawet dzisiaj mówię o tym z ożywieniem. Wówczas była to dla mnie rewelacja. Wywołała ona potrzebę dowiedzenia się czegoś więcej o tym szczególnym rodzaju działania. Jedynym sposobem poznania go było eksperymentowanie, praca w laboratorium (...)

Na opakowaniach związków chemicznych lub ich mieszanin (w tym także produktów chemii gospodarczej) umieszczane są piktogramy, czyli proste symbole obrazkowe, wskazujące na rodzaj zagrożenia. Symbole te należą do globalnie zharmonizowanego systemu klasyfikacji  i oznakowania chemikaliów.

Polecenie 2

Kwas azotowyV jest mocnym kwasem, który posiada właściwości utleniające. Korzystając z informacji zawartych w powyższej grafice interaktywnej wskaż, w jaki sposób powinna zostać oznaczona butelka kwasu azotowegoV.

RxQMjtYACFQvy
Piktogramy znajdujące się na opakowaniach
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1SGpgO8HzDMc
Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 4, 2. 5, 8, 3. 4, 8, 4. 4, 5
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R4PABvYD9cWD7
Spośród poniższych wybierz i zaznacz zagrożenia związane z kwasem azotowym(V) Możliwe odpowiedzi: 1. jest substancją żrącą, 2. działa korozyjnie, 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Doświadczenie 1

Mając podstawową wiedzę na temat przeprowadzania doświadczeń, przyjrzyj się prostemu eksperymentowi pod tytułem „Chemia czy magia”?

Doświadczenie to wykona na lekcji nauczyciel.

Rd3rrFdHyc2Lv
Problem badawczy. Hipoteza (Wybierz: ., .). Co będzie potrzebne . Instrukcja.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Możesz zapoznać się z filmem, który przedstawia to doświadczenie.

Problem badawczy:

Czy przemiany zachodzące pomiędzy glukozą i błękitem metylenowym w środowisku zasadowym są procesami odwracalnymi?

Hipoteza:

Powtarzająca się zmiana barwy roztworu to wynik procesów odwracalnych, które zachodzą w tym układzie.

Co było potrzebne:

  • woda destylowana;

  • stały wodorotlenek sodu;

  • glukoza;

  • błękit metylenowy;

  • kolba stożkowa z korkiem;

  • waga laboratoryjna;

  • dwie naczyńka wagowe;

  • dwie łyżki;

  • lejek;

  • pipeta Pasteura;

  • cylinder miarowy.

Instrukcja:

Na wadze laboratoryjnej odważono około 1 g wodorotlenku sodu i 4 g glukozy. Do kolby miarowej o pojemności 10 cm3 wprowadzono około 75 cm3 wody destylowanej, dodano wcześniej odważone substancje. Kolbę zamknięto korkiem i wymieszano roztwór do rozpuszczenia odczynników. Następnie powoli dodano kilka kropli błękitu metylenowego, aż roztwór przyjął niebieską barwę, która jednak po chwili zanikła. Chcąc ponownie uzyskać niebieskie zabarwienie, jeszcze raz zamknięto naczynie korkiem i wstrząśnięto kolbą.

Obserwacje:

Dodanie błękitu metylenowego powoduje niebieskie zabarwienie roztworu, które po chwili zanika. Potrząsając kolbą można przywrócić niebieskie zabarwienie. Po potrząśnięciu kolor niebieski jest bardziej intensywny niż na początku.

Wniosek;

Dodanie błękitu metylenowego powoduje niebieskie zabarwienie roztworu, które po chwili zanika. Potrząsając kolbą można przywrócić niebieskie zabarwienie. Po tym kolor niebieski jest bardziej intensywny niż na początku.

Podsumowanie:

Glukoza w środowisku zasadowym redukuje błękit metylenowy, a sama się utlenia. Produkty tego procesu są bezbarwne. Potrząsanie naczyniem doprowadza tlen z powietrza, co powoduje, że odtwarza się błękit metylenowy, więc ponownie pojawia się niebieskie zabarwienie roztworu. Obserwowana zmiana barwy roztworu to wynik dwóch procesów, które zachodzą w przeciwnych kierunkach.

R1CQduMt4O7Vs
Film przedstawia reakcję oscylacyjną zachodzącą pomiędzy błękitem metylenowego, glukozą i wodorotlenkiem sodu. W filmie zaprezentowano etapy przygotowania doświadczenia jak i jego przebieg.
Ry7HIzFNrpc03
Zmiana barwy roztworu w kolbie
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3
RJCvrzwxRtSyr
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Dodanie jakiego barwnika spowodowało zmianę barwy wodnego roztworu wodorotlenku sodu i glukozy na niebieską?

R19GHNeiWpMYq
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iwzG8sLf1B_d5e326

2. Chemia w życiu codziennym

Rok 2011 został nazwany przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych Międzynarodowym Rokiem Chemii. Celem ONZ było uświadomienie ludzkości, że chemia jest nieodłączną częścią naszego życia. Praktycznie wszystko, co nas otacza, ma z nią coś wspólnego. Organizm każdego z nas to niezwykłe laboratorium chemiczne. Przez cały dzień człowiek ma kontakt z różnymi substancjami i procesami – zarówno w domu, szkole, jak i w pracy, podczas podróży czy też w trakcie wypoczynku.

Hasło, które towarzyszyło obchodom roku 2011, brzmiało: Chemia – nasze życie, nasza przyszłość i choć od tego czasu minęło kilka lat, to jest ono nadal aktualne. Chemia odgrywa bardzo ważną rolę we wszystkich gałęziach przemysłu, wpływających na postęp cywilizacyjnych. Chemia życia codziennego będzie przedmiotem naszych rozważań na tym etapie kształcenia, a dotyczące jej treści zostały podzielone na sześć działów tematycznych.

R8fTEynQUfHsR1
Tematyka podręcznika do chemii
Źródło: Dariusz Adryan, Stephen Codrington (https://commons.wikimedia.org), National Cancer Institute (https://commons.wikimedia.org), Andrecp (https://commons.wikimedia.org), Fahad Faisal (https://commons.wikimedia.org), Chris_Parfitt (https://www.flickr.com), Sdi-jr (http://en.wikipedia.org), Krzysztof Jaworski, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
iwzG8sLf1B_d5e359

Dział I – Materiały i tworzywa pochodzenia naturalnego

Czy surowce mineralne, które pozyskujemy z Ziemi, mogą nas jeszcze czymś zaskoczyć? Świat, jaki znamy, nie istniałby bez betonu, stali, aluminium, szkła czy tworzyw sztucznych. O węglu, występującym w postaci diamentu czy grafenu, może już słyszeliście, a jeśli nie, to z pewnością poznacie ten pierwiastek na lekcji chemii.

Wiele odkryć, bez których nie wyobrażamy sobie współczesnej cywilizacji, zawdzięczamy właśnie chemikom. Przykładem może być metoda hodowli kryształów Jana CzochralskiegoJan CzochralskiJana Czochralskiego. Do jej odkrycia doszło, jak to często bywa, przez przypadek. Profesor Czochralski przez pomyłkę zanurzył stalówkę swojego wiecznego pióra w tyglu z roztopioną cyną i okazało się, że wisząca na końcu stalówki cienka nić skrystalizowanego metalu była w całości jednolitym kryształem (monokryształemmonokryształmonokryształem). Jego pomysł, opracowany w 1916 r., to najstarszy i do dzisiaj jedyny znany sposób na otrzymywanie tego typu materiałów.

RDcDshFIfjNUZ
Monokryształ krzemu
Źródło: Simon Fraser University Public Affairs and Media Relations, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ciekawostka

Metoda opracowana przez Czochralskiego stała się fundamentem współczesnego przemysłu elektronicznego, ponieważ wykorzystuje się ją w procesie produkcji wszystkich układów scalonych. Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że właśnie to odkrycie wyprzedziło swoją epokę historyczną. Bez układów z krzemu nie byłoby: telewizorów, komputerów, telefonów, tabletów, zegarków elektronicznych itd. Krzem stał się materiałem XX w. I pomyśleć, że o tym wynalazku zadecydował przypadek!

Doświadczenie 2

Co się stanie, jeśli przez przypadek do roztworu siarczanuVI miedziII, w którym zanurzono folię aluminiową, wsypiemy nieco soli kuchennej (chlorku sodu)? Aby to sprawdzić, wykonaj poniższe doświadczenie. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

Jeżeli nie masz możliwości przeprowadzenia doświadczenia, zapoznaj się z filmem zamieszczonym poniżej.

R4LV4mrD9TiOX
Co się stanie, jeśli przez przypadek do roztworu siarczanu(VI) miedzi(II), w którym zanurzono folię aluminiową, wsypiemy nieco soli kuchennej (chlorku sodu)? Aby to sprawdzić, wykonaj poniższe doświadczenie. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski. Jeżeli nie masz możliwości przeprowadzenia doświadczenia obejrzyj film zamieszczony poniżej. Problem badawczy: Czy dodatek chlorku sodu ma wpływ na reakcję siarczanu(VI) miedzi(II) z glinem?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. (Wybierz: Glin jest metalem bardziej aktywnym od miedzi, więc będzie wypierać miedź z roztworu CuSO4(aq) niezależnie od tego, czy chlorek sodu zostanie dodany do mieszaniny reakcyjnej., Glin jest metalem bardziej aktywnym od miedzi, a mimo tego nie będzie wypierać miedzi z roztworu CuSO4(aq) jeżeli chlorek sodu nie zostanie dodany do mieszaniny reakcyjnej.). Co będzie potrzebne: roztwór siarczanu(VI) miedzi(II); folia aluminiowa,; chlorek sodu; zlewka; cylinder miarowy; łyżeczka. Instrukcja: 1. Do zlewki nalej ok. 20 cm3 roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) i włóż kawałek folii aluminiowej, tak aby wystawała ponad naczynie. Obserwuj, czy zachodzą jakieś zmiany. 2. Następnie do roztworu dodaj szczyptę chlorku sodu. Obserwuj zachodzące zmiany.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy:

Czy dodatek chlorku sodu ma wpływ na reakcję siarczanuVI miedziII z glinem?

Hipoteza:

Glin jest metalem bardziej aktywnym od miedzi, a mimo tego nie będzie wypierać miedzi z roztworu CuSO4aq, jeżeli chlorek sodu nie zostanie dodany do mieszaniny reakcyjnej.

Co było potrzebne:

  • roztwór siarczanuVI miedziII;

  • folia aluminiowa;

  • chlorek sodu;

  • zlewka;

  • cylinder miarowy;

  • łyżeczka.

Instrukcja:

Do zlewki wlano 20 cm3 roztworu siarczanuVI miedziII i włóżono kawałek folii aluminiowej tak, aby wystawała ponad naczynie. Następnie do roztworu dodano szczyptę chlorku sodu.

Obserwacje:

Zanurzenie kawałka folii aluminiowej w roztworze siarczanuVI miedziII nie wywołuje żadnych zmian. Dodanie chlorku sodu do roztworu powoduje  rozpoczęcie reakcji, w wyniku której następuje zmiana koloru roztworu na ciemniejszy, wydzielanie się pęcherzyków gazu oraz wytrącenie ciemnoczerwonego osadu.

Wniosek:

Badana reakcja pomiędzy siarczanemVI miedziII a glinem nie zajdzie bez dodatku chlorku sodu do mieszaniny reakcyjnej.

Podsumowanie:

Mimo że glin jest metalem bardziej aktywnym od miedzi, po zanurzeniu folii aluminiowej do roztworu siarczanuVI miedziII, nie obserwujemy żadnych objawów reakcji chemicznej. Jest to spowodowane tym, że glin na powietrzu pasywuje, co oznacza, że na jego powierzchni tworzy się cienka ochronna warstwa związków glinu, która uniemożliwia dalszą reakcję chemiczną. Jednak dodatek chlorku sodu, a właściwie jonów chlorkowych, prowadzi do zniszczenia tej powłoki na folii aluminiowej. Dzięki temu glin zaczyna gwałtownie reagować (roztwarzać się), przeprowadzając jony miedzi w metal. W wyniku tej reakcji niebieski roztwór siarczanuVI miedziII ciemnieje, po czym na dnie zlewki gromadzi się ciemnoczerwony osad wytrąconej metalicznej miedzi.

RJJsDMmeIm1Dy
Film przedstawia doświadczenie, w którym badana jest reaktywność glinu zawartego w folii aluminiowej z roztworem siarczanu<math aria‑label="sześć">VI miedzi<math aria‑label="dwa">II. Porównano zachowanie się folii w roztworze samego siarczanu<math aria‑label="sześć">VI miedzi<math aria‑label="dwa">II oraz w takim roztworze z dodatkiem chlorku sodu.
R1c8p6PSNNwNt
Folia alumniowa w roztworze siarczanu<math aria‑label="sześć">VImiedzi<math aria‑label="dwa">II bez dodatku chlorku sodu, ale za to z chlorkiem sodu
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 4
RJCvrzwxRtSyr
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 4

Dlaczego na powierzchni foli aluminiowej nie zaszły żadne zmiany, po dodaniu jej do wodnego roztworu siarczanuVI miedziII?

REazEW2oX4L2E
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iwzG8sLf1B_d5e517

Dział II – Chemia środków czystości

Jak często sięgasz po środki myjące lub czyszczące? Czy możesz sobie wyobrazić, jak wyglądałoby nasze życie bez substancji zapachowych?
Już w starożytności pachnidła miały wysoką cenę i robiły zawrotną karierę. We współczesnym świecie spotykamy niezliczenie wiele zapachów. Uważa się, że zapachy mogą na nas silnie oddziaływać, wprawiając w odpowiedni nastrój. Prawdopodobnie aromat kawy pobudza i usuwa zmęczenie, woń cytryny i fiołka wspomaga koncentrację, a sam fiołek wonny korzystnie wpływa na szybkość uczenia się.

Aromaterapia jest niekonwencjonalną metodą leczenia wykorzystującą materiał roślinny, w tym oleje i olejki eteryczne, w celu poprawy fizycznego lub psychicznego samopoczucia. Podejmowano także próby wykorzystania jej jako terapii wspomagającej procesy wybudzania ludzi ze śpiączki. Zapachy ułatwiają komunikację w świecie zwierząt. Przykładem może być bombikol – pierwszy z opisanych chemicznie feromonówferomonyferomonów, wydzielany przez samice jedwabnika morwowego, który wabi samce już z odległości około 10 kilometrów.

Ciekawostka

Historia odkrycia bombikolu to opowieść o niezwykłej pomysłowości, determinacji i pracowitości. Niemiecki biochemik Adolf ButenandtAdolf ButenandtAdolf Butenandt1959 r. po raz pierwszy wyizolował ten związek organiczny, zaliczany do alkoholi. Substancję tę Butenandt pozyskał z ponad 500 000 żeńskich osobników jedwabnika morwowego, otrzymując zaledwie 6,4 mg tego związku. Samiec wyczuwa samicę, gdy jedna cząsteczka bombikolu przypada na trylion cząsteczek powietrza.

R1Eu2ddhVttYi
Bombikol
Źródło: Ed (Edgar181)(http://commons.wikimedia.org), smartneddy(http://commons.wikimedia.org), Krzysztof Jaworski, Aleksandra Ryczkowska, Grażyna Makles, Anna Florek, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

*Wzór kreskowy (w formie uproszczonej) to bardzo często stosowany w chemii organicznej sposób zapisu związku chemicznego. Pomija on symbole węgla i wodoru, które znajdują się w głównym szkielecie związku organicznego.

1
Polecenie 5

Czy zapach jest właściwością fizyczną, czy raczej właściwością chemiczną substancji? Odpowiedź krótko uzasadnij.

RLqKGnr33JVUj
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iwzG8sLf1B_d5e577

Dział III – Chemia wspomaga nasze zdrowie. Chemia w kuchni

O tym, jak ważne jest, byśmy byli zdrowi, nie trzeba nikogo przekonywać. Wiemy również, że substancje chemiczne mogą zarówno leczyć, jak i wywoływać różne choroby. Współczesna farmacja oraz nowoczesna kuchnia to dwie dziedziny, które łączy dbałość o zdrowie. Hipokrates, uznawany za ojca medycyny, powiedział: Twoje pożywienie powinno być lekarstwem, a twoje lekarstwo powinno być pożywieniem. Te słowa uzmysławiają, jak istotny wpływ wywiera odżywianie na jakość naszego życia. Dotyczy to nie tylko osób zmagających się z otyłością oraz takimi jednostkami chorobowymi jak np. fenyloketonuria czy cukrzyca, ale także tych, którzy tej zależności na co dzień nie zauważają.

Ciekawostka

Osobom chorym na cukrzycę podaje się insulinęinsulinainsulinę i zaleca odpowiednią dietę. Insulina jest hormonem białkowym wytwarzanym przez komórki trzustki.  Ten regulujący zawartość glukozy we krwi hormon został odkryty przez Kanadyjczyków: lekarza fizjologa Fredericka BrantingaFrederick BantingFredericka Brantinga i jego asystenta – Charlesa BestaCharles Herbert BestCharlesa Besta. Wyizolowali oni insulinę z trzustki krowiej i po jej odpowiednim oczyszczeniu zdecydowali się podać ją pacjentowi. Po raz pierwszy miało to miejsce 22 stycznia 1922 r., kiedy została zaaplikowana 14-letniemu chłopcu chorującemu na cukrzycę typu I, co uratowało mu życie. Od 1982 r. insulinę produkuje się syntetycznie. W 2013 roku na świecie odnotowano około 382 miliony osób, które zmagają się z cukrzycą, dlatego zalicza się ją do chorób cywilizacyjnych. Diagnostyka tej choroby opiera się głównie na wynikach badania krwi, w której oznacza się stężenie glukozy. Dość powszechne jest także oznaczanie poziomu tego cukru w moczu.

Doświadczenie 3

Czy znasz jakiś sposób, który pozwoli na wykrycie obecności glukozy w roztworze? Aby go poznać, wykonaj poniższe doświadczenie. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

Jeżeli nie masz możliwości przeprowadzenia doświadczenia, obejrzyj film zamieszczony poniżej.

REMh09UfXmYZ2
Problem badawczy: Czy istnieje próba pozwalająca wykryć obecność glukozy w roztworze?. Hipoteza: Tak, glukozę można wykryć w próbie lustra srebrowego. Co będzie potrzebne: roztwór glukozy; odczynnik Tollensa, czyli amoniakalny roztwór tlenku srebra(I); fabrycznie nowa probówka (lub dokładnie odtłuszczona); łaźnia wodna; trójnóg; siatka ceramiczna; termometr; palnik. Instrukcja: 1. Do fabrycznie nowej lub dobrze odtłuszczonej probówki wprowadź ok. 2 cm3 roztworu glukozy i dodaj nieco odczynnika Tollensa. 2. Probówkę umieść w łaźni wodnej i ogrzewaj przez kilkanaście minut w temperaturze ok. 80°C.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czy znasz jakiś sposób, który pozwoli na wykrycie obecności glukozy w roztworze? Sprawdzono, w jaki sposób metan zachowuje się wobec wody bromowej. W tym celu wykonano doświadczenie.

Możesz zapoznać się z filmem, który przedstawia to doświadczenie.

Problem badawczy:

Czy istnieje próba pozwalająca wykryć obecność glukozy w roztworze?

Hipoteza:

Istnieje próba pozwalająca wykryć obecność glukozy w roztworze.

Co było potrzebne:

  • roztwór glukozy;

  • odczynnik Tollensa, czyli amoniakalny roztwór tlenku srebraI;

  • fabrycznie nowa probówka (lub dokładnie odtłuszczona);

  • łaźnia wodna;

  • trójnóg;

  • siatka ceramiczna;

  • termometr;

  • palnik.

Instrukcja:

Do odtłuszczonej probówki wprowadzono około 2 cm3 roztworu glukozy i dodano odczynnik Tollensa. Probówkę umieszczono w łaźni wodnej i ogrzewano przez kilkanaście minut w temperaturze około 80°C.

Obserwacje:

Roztwór, po zmieszaniu reagentów, jest klarowny i bezbarwny. W wyniku ogrzewania barwa roztworu zmienia się na bardziej żółtą. Następnie ścianki probówki ciemnieją, po czym pojawia się na nich srebrny nalot o metalicznym połysku.

Wniosek:

Glukoza reaguje z odczynnikiem Tollensa, dając pozytywny wynik tzw. próby lustra srebrowego.

Podsumowanie:

Badany cukier daje pozytywny wynik próby lustra srebrowego, natomiast nie jest to reakcja specyficzna dla glukozy. Ma ona właściwości redukujące, co w reakcji z odczynnikiem Tollensa (amoniakalnym roztworem tlenku srebraI) powoduje wydzielenie metalicznego srebra na ścianie probówki.

RhOcjwGRrWBqp
Film przedstawia doświadczenie, w którym wykrywana jest obecność glukozy w roztworze.
RaLqzc2ADKbgH
Lustro srebrowe. Zawartość probówki przed ogrzaniem i po ogrzewaniu
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 6
RJCvrzwxRtSyr
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 6
RQev7adEhnQJz
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dział IV – Chemia gleby

Środki chemiczne odgrywają ogromną rolę w rolnictwie. Pestycydy pomagają niszczyć szkodniki, chwasty, owady, grzyby. Mogą działać odstraszająco lub wabiąco na zwierzęta, a także ułatwiają usuwanie liści. Przyczyniają się do ich wysuszania przed zbiorem oraz zmniejszania nadmiernej liczby kwiatów w sadownictwie. Ponadto stosowanie nawozów powoduje zasilanie gleby w różne makro- i mikroelementy. Oczywiście ze wszystkich tych środków rolnicy powinni korzystać zgodnie z podanymi zasadami sporządzania roztworów o określonym stężeniu, ich wzajemnego mieszania oraz – co bardzo istotne – odpowiedniego dozowania.

11
Polecenie 7

Oblicz, ile gramów azotanu(V) amonu NH4NO3 (o nazwie zwyczajowej saletra amonowa) należy odważyć, aby uzyskać tyle samo azotu, ile znajduje się w 40 g mocznika (diamidu kwasu węglowego), czyli związku o wzorze: CONH22?

W obliczeniach zastosuj masy molowe z dokładnością do jedności, natomiast wynik podaj z dokładnością do dwóch liczb po przecinku.

RKxzvDAMzzYJ9
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JiO3G1YMqgs
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Zieleń paryska (zieleń szwajnfurcka) to podwójna sól kwasu octowego, kwasu metaersenowegoIII i miedziII. Jest to wysoce toksyczny związek, który był pierwszym środkiem owadobójczym wykorzystywanym na dużą skalę. Zaczęto ją w tym celu stosować od połowy XIX w. Substancję tę wykorzystywano głównie do walki ze stonką ziemniaczaną, ale jednocześnie stosowano ją do farbowania tkanin na kolor zielony. Wykorzystywano ją także jako zielony pigment w malarstwie – np. Vincent van Gogh Autoportret (dedykowany Paulowi Gauguinowi). Obecnie jest używana w przemyśle stoczniowym jako środek bakteriobójczy do konserwacji drewna.

R1OuEBtqCxvxT
Stonka ziemniaczana – pospolity szkodnik niszczący uprawy ziemniaków
Źródło: Scott Bauer, USDA ARS, edycja: Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
iwzG8sLf1B_d5e734

Dział V – Paliwa: obecnie i w przyszłości

Chemicy przez lata przyczyniali się do rozwoju energetyki i transportu, otrzymując coraz bardziej wydajne paliwa, doskonaląc źródła energii oraz materiały, z których buduje się samochody, samoloty czy statki kosmiczne. Co zrobi ludzkość, gdy skończą się paliwa kopalne? Czy rozwiązaniem będzie wykorzystanie gazu ze złóż łupkowych, czy energetyka podąży w całkiem innym kierunku?

Doświadczenie 4

Czy energia wydziela się tylko podczas spalania różnego rodzaju materiałów? Wykonajmy doświadczenie sprawdzające, czy możliwe jest otrzymanie energii na drodze reakcji perhydroluperhydrolperhydrolu} z manganianemVII potasu. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

Uwaga! Doświadczenie należy przeprowadzić pod dygestorium. Podczas lekcji wykona je nauczyciel.

Jeżeli nie ma możliwości przeprowadzenia doświadczenia, obejrzyj film zamieszczony poniżej.

RMWdvfwVC2Nqd
Problem badawczy: Czy w reakcji [perhydrolu]\pojecie-ref= {perhydrol} z manganianem(VII) potasu wydziela się energia?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. (Wybierz: W reakcji perhydrolu z manganianem(VII) potasu wydziela się duża ilość energii (jest to proces egzoenergetyczny)., W reakcji perhydrolu z manganianem(VII) potasu nie dochodzi do wydzielania się energii (jest to proces endoenergetyczny).). Co będzie potrzebne: kolba stożkowa (erlenmajerka) lub zlewka; cylinder miarowy; łyżka; perhydrol; kryształki manganianu(VII) potasu. Instrukcja: 1. Do kolby stożkowej nalej ok. 40 cm3 perhydrolu (roztwór H2O2 o stężeniu 30%) i ostrożnie wprowadź kilka kryształków mangnianu(VII) potasu KMnO4. 2. Po przeprowadzeniu doświadczenia ostrożnie sprawdź dłonią temperaturę kolby.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czy energia wydziela się tylko podczas spalania różnego rodzaju materiałów? Wykonano doświadczenie, dzięki któremu sprawdzono, czy możliwe jest otrzymanie energii na drodze reakcji perhydrolu z manganianemVII potasu.

Problem badawczy:

Czy w reakcji z manganianemVII potasu wydziela się energia?

Hipoteza:

W reakcji perhydrolu z manganianemVII potasu wydziela się duża ilość energii (jest to proces egzoenergetyczny).

Co było potrzebne:

  • kolba stożkowa (erlenmajerka) lub zlewka;

  • cylinder miarowy;

  • łyżka;

  • perhydrol;

  • kryształki manganianuVII potasu.

Instrukcja:

Do kolby stożkowej wlano około 40 cm3 perhydrolu (roztwór H2O2 o stężeniu 30%) i ostrożnie wprowadzono kilka kryształków mangnianuVII potasu KMnO4. Po przeprowadzeniu doświadczenia, ostrożnie sprawdzono dłonią temperaturę kolby.

Obserwacje:

Po dodaniu KMnO4 do perhydrolu, rozpoczęła się bardzo gwałtowna reakcja, której towarzyszyło wydzielenie dużej ilości pary. Ciecz w kolbie przyjęła ciemnobrązowe zabarwienie, a naczynie uległo rozgrzaniu.

Wniosek:

Po dodaniu KMnO4 do perhydrolu, rozpoczęła się bardzo gwałtowna reakcja, której towarzyszyło wydzielenie dużej ilości pary. Ciecz w kolbie przyjęła ciemnobrązowe zabarwienie, a naczynie uległo rozgrzaniu.

Podsumowanie:

Nadtlenek wodoru, będący składnikiem perhydrolu, redukuje manganianVII potasu do tlenku manganuIV, zgodnie z równaniem reakcji:

2KMnO4+3H2O22MnO2+2KOH+2H2O+3O2

Powstający tlenek manganuIV jest katalizatorem reakcji rozkładu H2O2:

2H2O2MnO22H2O+O2

Reakcja ta jest silnie egzoenergetyczna, co powoduje gwałtowne wrzenie roztworu i odparowanie powstającej wody.

R12ze1cc3ulaf
Film przedstawia doświadczenie chemiczne, w którym zaprezentowana jest reakcja pomiędzy nadtlenkiem wodoru oraz manganianem(VII) potasu.
1
Polecenie 8
RJCvrzwxRtSyr
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 8
R1ESUMygRWPlr
Uzupełnij poniższe zdanie. W reakcji perhydrolu z manganianem(VII) potasu wydziela się duża ilość energii (jest to proces 1. egzoenergetyczny, 2. endoenergetyczny).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R13AdT6JhwZf7
Chemiczna lokomotywa
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iwzG8sLf1B_d5e839

Dział VI – Chemia opakowań i odzieży

W wielu miejscach nasza planeta wygląda jak wielkie wysypisko śmieci. Kupujemy coraz więcej i często są to towary, z których korzystamy tylko przez krótki czas. Przykładem mogą być artykuły spożywcze w opakowaniach jednorazowego użytku, jak i zawartość naszej szafy z odzieżą, kiedy próbujemy nadążyć za ciągle zmieniającą się modą. Częściej wybieramy wyroby z tworzyw sztucznych, które dzięki dużej konkurencji na rynku są dla nas coraz atrakcyjniejsze, choć niekorzystnie wpływają na środowisko naturalne. Kto zastanawia się nad tym, ile odpadów codzienne się wyrzuca? Co zrobić z tą górą śmieci? Zalegają one nie tylko w pobliżu dużych aglomeracji miejskich – często trafiają też do mórz i oceanów. Zgromadziliśmy ich całkiem sporo także w przestrzeni kosmicznej.

R5ejgp7xfU9kI
Dzikie wysypisko śmieci
Źródło: Gonzalo Bauluz, edycja: Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Czy wiesz, że zużyty telefon komórkowy może być źródłem wartościowych surowców przemysłowych? Do wyprodukowania jednego telefonu komórkowego wykorzystywane jest 34 mg złota, ale już w 40 telefonach znajduje się go tyle, ile może znajdować się w jednej tonie rudy, z której pozyskuje się ten pierwiastek. Agencja Ochrony Środowiska (EPA) szacuje, że w jednym milionie telefonów komórkowych znajduje się blisko 16 ton miedzi, 350 kg srebra, 34 kg złota i 15 kg palladu, a także inne metale. Pomimo coraz większej świadomości ekologicznej konsumentów oraz rozwojowi technik recyklingu, nadal nie jest możliwe odzyskanie 100% surowców wykorzystanych w produkcji.

iwzG8sLf1B_d5e939

3. Chemia jako nauka z przyszłością

Nauka chemii w szkole średniej pozwoli wam lepiej zrozumieć otaczający świat, ułatwi dokonywanie wyborów, co do produktów używanych w życiu codziennym, oraz przyczyni się do wzrostu wrażliwości ekologicznej. Szwajcarski chemik Richard Robert ErnstRichard Robert ErnstRichard Robert Ernst, dzięki któremu w medycynie można diagnozować wiele chorób metodą rezonansu magnetycznego, powiedział: Przemysł chemiczny jest dzisiaj filarem ludzkiej cywilizacji i kultury. Bez przemysłu chemicznego społeczność ludzka, w obecnych i przyszłych formach, jest nie do pomyślenia. Te słowa, w pewnym sensie, podkreślają, że chemia tworzy otaczający nas świat.

iwzG8sLf1B_d5e970

Podsumowanie

  • Chemia to nauka, która zajmuje się badaniem składu i budowy substancji, ich przemian oraz warunków, w jakich zachodzą.

  • Należy przestrzegać regulaminu pracowni chemicznej, ponieważ wiele stosowanych tam substancji może stwarzać zagrożenie zdrowia i życia człowieka.

  • Wykonywanie doświadczeń chemicznych wymaga znajomości kart charakterystyki substancji oraz przepisów BHP.

  • Nieodzowną pomocą podczas nauki tego przedmiotu jest układ okresowy pierwiastków chemicznych.

Praca domowa
1
Polecenie 9.1

Uzasadnij stwierdzenie, że soda oczyszczona (NaHCO3) to związek o wszechstronnym zastosowaniu.

R1QYyvS7s2cAA
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iwzG8sLf1B_d5e1024

Biogramy

Frederick Banting1941.02.21Poniósł śmierć w wyniku katastrofy lotniczej (lot do Anglii)1891.11.14Alliston/Ontario (Kanada)
R11DeuUCjxCyc1
Źródło: Arthur S. Goss, edycja: Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Frederick Banting

Z wykształcenia lekarz (specjalizował się w pediatrii). Pracował również jako wykładowca farmakologii na Uniwersytecie w Toronto. Jego największym osiągnięciem było w 1922 r. odkrycie insuliny (wspólnie ze swoim asystentem – Charlesem Bestem), za co w 1923 r. otrzymał Nagrodę Nobla.

Charles Herbert Best1978.03.31Toronto (Kanada)1899.02.27West Pembroke/Ontario (Kanada)
R1X5vS0voJdxs1
Źródło: edycja: Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Charles Herbert Best

Kanadyjski fizjolog, współodkrywca insuliny w 1922 r. Po II wojnie światowej pracował jako naukowy ekspert w Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

Adolf Butenandt1995.01.18Monachium (Niemcy)1903.03.24Bremerhaven‑Wesermünde (Niemcy)
R1dDJQjD7lsEt1
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Adolf Butenandt

Niemiecki biochemik, który w swojej pracy naukowej zajmował się głównie badaniem nad hormonami płciowymi i substancjami wabiącymi u owadów. Za badania nad hormonami płciowymi i syntezę hormonów ludzkich w 1939 r. otrzymał Nagrodę Nobla (wspólnie z chorwackim chemikiem – Leopoldem Ružičką).

Jan Czochralski1953.04.22Poznań (Polska)1885.10.23Kcynia (Polska)
Rlv08Ap1ddCSS1
Źródło: edycja: Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Jan Czochralski

Był znanym chemikiem i metalurgiem, twórcą szeregu nowych metod badawczych i patentów (np. stop zwany metalem B, który znalazł zastosowanie w kolejnictwie). Największym jego osiągnięciem było opracowanie metody otrzymywania monokryształu krzemu. Uchwałą Sejmu RP rok 2013 został nazwany Rokiem Jana Czochralskiego.

Richard Robert Ernst2021.06.04Winterthur (Szwajcaria)1933.08.14Winterthur (Szwajcaria)
RPW52cM50UvJ01
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Richard Robert Ernst

Chemik, którego największym osiągnięciem był rozwój metody badań za pomocą magnetycznego rezonansu jądrowego, za co w 1991 r. otrzymał Nagrodę Nobla.

Ira Remsen1927.03.04Carmel/Kalifornia (USA)1846.02.10Nowy Jork (USA)
R11ReE0Q92eyD1
Źródło: edycja: Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Ira Remsen

Po ukończeniu medycyny nie podjął pracy na stanowisku lekarza, ale wyjechał do Niemiec, gdzie studiował chemię. W 1879 r. założył czasopismo naukowe (American Chemical Society), które redagował przez 35 lat. Największym jego osiągnięciem było odkrycie w tym samym roku, wspólnie z Constantinem Fahlbergiem, sacharyny (sztucznego środka słodzącego, który jest 300-500 razy słodszy od sacharozy).

Słownik

BHP
BHP

skrót określający zbiór zasad i przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, a także niezależna dziedzina wiedzy zajmująca się określaniem warunków pracy

feromony
feromony

związki chemiczne wydzielane i wyczuwane przez zwierzęta i rośliny w celu przekazywania informacji (komunikacji)

insulina
insulina

hormon peptydowy mający podstawowe znaczenie w przemianie cukrów, białek i tłuszczów

monokryształ
monokryształ

ciało krystaliczne odznaczające się jednakową orientacją sieci krystalicznej, niezależnie od wielkości kryształu

pasywacja
pasywacja

proces przeprowadzania substancji w stan pasywny; proces pasywacji dotyczy głównie metali, pokrywających się szczelną powłoką, która chroni je przed dalszymi reakcjami w danym środowisku oraz izoluje metal od substancji, które go otaczają

perhydrol
perhydrol

wodny roztwór nadtlenku wodoru (H2O2) o stężeniu około 30%

surowce mineralne
surowce mineralne

skały i minerały wykorzystywane przez człowieka w różnych dziedzinach życia

iwzG8sLf1B_d5e1702

Ćwiczenia

1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
1
Rmv8dpbfmgnSf
Na podstawie posiadanej już wiedzy oraz wspomagając się informacjami zawartymi w tym materiale, połącz w pary nazwiska chemików wraz z fragmentami ich biografii.
Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GyTWpnIpUWz
Uczona ta jest jedyną kobietą, która dwukrotnie otrzymała Nagrodę Nobla. Była pierwszą kobietą - profesorem na paryskiej Sorbonie. Możliwe odpowiedzi: 1. Irena Joliot-Curie, 2. Kazimierz Funk, 3. Jan Czochralski, 4. Ignacy Mościcki, 5. Maria Skłodowska-Curie Córka Marii i Piotra Curie; razem z mężem Fredericiem odkryła zjawisko promieniotwórczości sztucznej, otrzymując za to odkrycie nagrodę Nobla. Możliwe odpowiedzi: 1. Irena Joliot-Curie, 2. Kazimierz Funk, 3. Jan Czochralski, 4. Ignacy Mościcki, 5. Maria Skłodowska-Curie Zawdzięczamy mu przede wszystkim opracowanie metody otrzymywania monokryształów krzemu. Możliwe odpowiedzi: 1. Irena Joliot-Curie, 2. Kazimierz Funk, 3. Jan Czochralski, 4. Ignacy Mościcki, 5. Maria Skłodowska-Curie W latach 1926-1939 prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Budowniczy polskiego przemysłu chemicznego. Możliwe odpowiedzi: 1. Irena Joliot-Curie, 2. Kazimierz Funk, 3. Jan Czochralski, 4. Ignacy Mościcki, 5. Maria Skłodowska-Curie Odkrywca witamin; w 1912 roku otrzymał z otrąb ryżowych nowy związek - witaminę B1. Możliwe odpowiedzi: 1. Irena Joliot-Curie, 2. Kazimierz Funk, 3. Jan Czochralski, 4. Ignacy Mościcki, 5. Maria Skłodowska-Curie
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R88kEzocud8sU
Połącz w pary piktogramy z rodzajami zagrożeń, o których ostrzegają.
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
R58P2IEhZw4rn
O jakim zagrożeniu informuje piktogram ostrzegawczy, na którym widnieje martwa ryba oraz drzewo pozbawione liści. Możliwe odpowiedzi: 1. substancja łatwopalna, 2. substancja szkodliwa dla środowiska wodnego, 3. gazy pod ciśnieniem, 4. substancja toksyczna
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RmSrzgnYQFxX6
Połącz w pary przedstawiony na rysunku sprzęt laboratoryjny z odpowiednimi nazwami.
Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ajadsngL3oy
Wskaż szkło laboratoryjne używane w doświadczeniach zawartych w tej lekcji. Możliwe odpowiedzi: 1. kolba miarowa;, 2. kolba stożkowa;, 3. cylinder miarowy;, 4. zlewka;, 5. naczynka wagowe;, 6. chłodnica zwrotna;, 7. rozdzielacz;, 8. wkraplacz;, 9. probówka;, 10. naczynie Schlenka.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Zaznacz poprawne odpowiedzi.

R14j57n5hC7xY1
zadanie interaktywne
Źródło: Grażyna Makles, Anna Florek, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5
Rf4rGUoUCcSDm1
zadanie interaktywne
Źródło: Grażyna Makles, Anna Florek, licencja: CC BY 3.0.
Rsp2DXNRw0HLp
Uzupełnij poniższe zdania. 1. Nazwa 92. pierwiastka w układzie okresowym to 1. Skłodowska, 2. analiza, 3. denaturacja, 4. izotopy, 5. czerwona, 6. uran, 7. fenoloftaleina, 8. okresy, 9. pehametr, 10. polimer, 11. pipeta.
2. Nazwa poziomych szeregów układu okresowego to 1. Skłodowska, 2. analiza, 3. denaturacja, 4. izotopy, 5. czerwona, 6. uran, 7. fenoloftaleina, 8. okresy, 9. pehametr, 10. polimer, 11. pipeta.
3. Popularny wskaźnik do określania odczynu zasadowego to 1. Skłodowska, 2. analiza, 3. denaturacja, 4. izotopy, 5. czerwona, 6. uran, 7. fenoloftaleina, 8. okresy, 9. pehametr, 10. polimer, 11. pipeta
4. Rodowe nazwisko jedynej kobiety, która dwukrotnie otrzymała Nagrodę Nobla to 1. Skłodowska, 2. analiza, 3. denaturacja, 4. izotopy, 5. czerwona, 6. uran, 7. fenoloftaleina, 8. okresy, 9. pehametr, 10. polimer, 11. pipeta.
5. Inna nazwa reakcji rozkładu to 1. Skłodowska, 2. analiza, 3. denaturacja, 4. izotopy, 5. czerwona, 6. uran, 7. fenoloftaleina, 8. okresy, 9. pehametr, 10. polimer, 11. pipeta
6. Barwa, jaką przyjmuje uniwersalny papierek wskaźnikowy w kwasach to barwa 1. Skłodowska, 2. analiza, 3. denaturacja, 4. izotopy, 5. czerwona, 6. uran, 7. fenoloftaleina, 8. okresy, 9. pehametr, 10. polimer, 11. pipeta.
7. Urządzenie elektroniczne stosowane do wyznaczania odczynu roztworu to 1. Skłodowska, 2. analiza, 3. denaturacja, 4. izotopy, 5. czerwona, 6. uran, 7. fenoloftaleina, 8. okresy, 9. pehametr, 10. polimer, 11. pipeta.
8. Proces, jakiemu ulega białko jaja kurzego na patelni to 1. Skłodowska, 2. analiza, 3. denaturacja, 4. izotopy, 5. czerwona, 6. uran, 7. fenoloftaleina, 8. okresy, 9. pehametr, 10. polimer, 11. pipeta.
9. Główny produkt procesu polimeryzacji lub polikondensacji to 1. Skłodowska, 2. analiza, 3. denaturacja, 4. izotopy, 5. czerwona, 6. uran, 7. fenoloftaleina, 8. okresy, 9. pehametr, 10. polimer, 11. pipeta.
10. Szklana lub wytworzona z tworzywa sztucznego rurka, która służy do odmierzania i przenoszenia cieczy to 1. Skłodowska, 2. analiza, 3. denaturacja, 4. izotopy, 5. czerwona, 6. uran, 7. fenoloftaleina, 8. okresy, 9. pehametr, 10. polimer, 11. pipeta.
11. Odmiany tego samego pierwiastka różniące się liczbą neutronów w jądrze atomowym to 1. Skłodowska, 2. analiza, 3. denaturacja, 4. izotopy, 5. czerwona, 6. uran, 7. fenoloftaleina, 8. okresy, 9. pehametr, 10. polimer, 11. pipeta.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6
R1No2GUWMFtkc1
zadanie interaktywne
Źródło: Grażyna Makles, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 7

Oblicz, ile cząsteczek bombikolu znajdowało się w 6,4 mg próbki, którą otrzymał Butenandt, skoro trylion cząsteczek tego związku ma masę około 4·10-4 g.

R1ZTtix15GnKa
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R129MiwAxpZKW
Wpisz wynik: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 8
R1LzrmoSwVtAa
Assign the correct description to undermentioned compounds. glucose Możliwe odpowiedzi: 1. one of an air component; is used to make a soda drinks, 2. alkaloid present in cocoa and chocolate; highly toxic for pets (especially for dogs), 3. simply sugar; the main source of energy for the human body, 4. also known as baking soda; widely used compound (e.g. for cooking, cleaning, removing unpleasant smell), 5. known as salt; it gives food a salty taste, 6. alkaloid present in coffee and tea; the central nervous system stimulant, reduce feeling of tiredness and sleepiness sodium chloride Możliwe odpowiedzi: 1. one of an air component; is used to make a soda drinks, 2. alkaloid present in cocoa and chocolate; highly toxic for pets (especially for dogs), 3. simply sugar; the main source of energy for the human body, 4. also known as baking soda; widely used compound (e.g. for cooking, cleaning, removing unpleasant smell), 5. known as salt; it gives food a salty taste, 6. alkaloid present in coffee and tea; the central nervous system stimulant, reduce feeling of tiredness and sleepiness caffeine Możliwe odpowiedzi: 1. one of an air component; is used to make a soda drinks, 2. alkaloid present in cocoa and chocolate; highly toxic for pets (especially for dogs), 3. simply sugar; the main source of energy for the human body, 4. also known as baking soda; widely used compound (e.g. for cooking, cleaning, removing unpleasant smell), 5. known as salt; it gives food a salty taste, 6. alkaloid present in coffee and tea; the central nervous system stimulant, reduce feeling of tiredness and sleepiness theobromine Możliwe odpowiedzi: 1. one of an air component; is used to make a soda drinks, 2. alkaloid present in cocoa and chocolate; highly toxic for pets (especially for dogs), 3. simply sugar; the main source of energy for the human body, 4. also known as baking soda; widely used compound (e.g. for cooking, cleaning, removing unpleasant smell), 5. known as salt; it gives food a salty taste, 6. alkaloid present in coffee and tea; the central nervous system stimulant, reduce feeling of tiredness and sleepiness sodium bicarbonate Możliwe odpowiedzi: 1. one of an air component; is used to make a soda drinks, 2. alkaloid present in cocoa and chocolate; highly toxic for pets (especially for dogs), 3. simply sugar; the main source of energy for the human body, 4. also known as baking soda; widely used compound (e.g. for cooking, cleaning, removing unpleasant smell), 5. known as salt; it gives food a salty taste, 6. alkaloid present in coffee and tea; the central nervous system stimulant, reduce feeling of tiredness and sleepiness carbon dioxide Możliwe odpowiedzi: 1. one of an air component; is used to make a soda drinks, 2. alkaloid present in cocoa and chocolate; highly toxic for pets (especially for dogs), 3. simply sugar; the main source of energy for the human body, 4. also known as baking soda; widely used compound (e.g. for cooking, cleaning, removing unpleasant smell), 5. known as salt; it gives food a salty taste, 6. alkaloid present in coffee and tea; the central nervous system stimulant, reduce feeling of tiredness and sleepiness
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Jones L., Atkins P., Chemia ogólna – cząsteczki, materia, reakcje, Warszawa 2009.

Piktogramy - rodzaje, online: https://clp.gov.pl/clp/pl/oznakowanie/piktogramy/, dostęp: 08.09.2021.

bg‑gray3

Notatnik

RkMHkXg8V6ubX
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ira Remsen1927.03.04Carmel/Kalifornia (USA)1846.02.10Nowy Jork (USA)
R11ReE0Q92eyD1
Źródło: edycja: Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Ira Remsen

Po ukończeniu medycyny nie podjął pracy na stanowisku lekarza, ale wyjechał do Niemiec, gdzie studiował chemię. W 1879 r. założył czasopismo naukowe (American Chemical Society), które redagował przez 35 lat. Największym jego osiągnięciem było odkrycie w tym samym roku, wspólnie z Constantinem Fahlbergiem, sacharyny (sztucznego środka słodzącego, który jest 300-500 razy słodszy od sacharozy).

Jan Czochralski1953.04.22Poznań (Polska)1885.10.23Kcynia (Polska)
Rlv08Ap1ddCSS1
Źródło: edycja: Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Jan Czochralski

Był znanym chemikiem i metalurgiem, twórcą szeregu nowych metod badawczych i patentów (np. stop zwany metalem B, który znalazł zastosowanie w kolejnictwie). Największym jego osiągnięciem było opracowanie metody otrzymywania monokryształu krzemu. Uchwałą Sejmu RP rok 2013 został nazwany Rokiem Jana Czochralskiego.

Adolf Butenandt1995.01.18Monachium (Niemcy)1903.03.24Bremerhaven‑Wesermünde (Niemcy)
R1dDJQjD7lsEt1
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Adolf Butenandt

Niemiecki biochemik, który w swojej pracy naukowej zajmował się głównie badaniem nad hormonami płciowymi i substancjami wabiącymi u owadów. Za badania nad hormonami płciowymi i syntezę hormonów ludzkich w 1939 r. otrzymał Nagrodę Nobla (wspólnie z chorwackim chemikiem – Leopoldem Ružičką).

Frederick Banting1941.02.21Poniósł śmierć w wyniku katastrofy lotniczej (lot do Anglii)1891.11.14Alliston/Ontario (Kanada)
R11DeuUCjxCyc1
Źródło: Arthur S. Goss, edycja: Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Frederick Banting

Z wykształcenia lekarz (specjalizował się w pediatrii). Pracował również jako wykładowca farmakologii na Uniwersytecie w Toronto. Jego największym osiągnięciem było w 1922 r. odkrycie insuliny (wspólnie ze swoim asystentem – Charlesem Bestem), za co w 1923 r. otrzymał Nagrodę Nobla.

Charles Herbert Best1978.03.31Toronto (Kanada)1899.02.27West Pembroke/Ontario (Kanada)
R1X5vS0voJdxs1
Źródło: edycja: Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Charles Herbert Best

Kanadyjski fizjolog, współodkrywca insuliny w 1922 r. Po II wojnie światowej pracował jako naukowy ekspert w Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

Richard Robert Ernst2021.06.04Winterthur (Szwajcaria)1933.08.14Winterthur (Szwajcaria)
RPW52cM50UvJ01
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Richard Robert Ernst

Chemik, którego największym osiągnięciem był rozwój metody badań za pomocą magnetycznego rezonansu jądrowego, za co w 1991 r. otrzymał Nagrodę Nobla.