XX w. - pojawia się sztuka światła wykorzystująca zdobycze technologii świetlnych.
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000018
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1IV5mJCBGsIn1
Scenariusz lekcji do pobrania.
Scenariusz lekcji do pobrania.
Źródło: online-skills.
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000021
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000024
Nauczysz się
charakteryzować środki wyrazu artystycznego, takie jak: światło, barwa; interpretować motywy świetlne w pracach plastycznych; rozróżniać cechy i rodzaje kompozycji w sztukach plastycznych w dziełach mistrzów; rozpoznawać wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów; wymieniać, rozpoznawać i charakteryzować najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce; podejmować działalność twórczą posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego; doskonalić umiejętności plastyczne przejawiające się w indywidualnej działalności twórczej; interpretować obserwowane zjawiska, przedmioty, motywy, stosując środki wyrazu zgodnie w własnym odczuciem i wyobrażeniem.
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000054
Wprowadzenie
E‑materiał jest kontynuacją tematu Światło w obrazie – luminizm. Cz. I.
Szczególnym rodzajem obrazu tworzonym przez światło jest witraż, który w blasku promieni słońca przenika do wnętrz pomieszczeń, mieniąc się kolorowymi światełkami. Od setek lat jest wykorzystywany do ukazania magii, tajemnicy, boskości. Więcej na temat witrażu możesz dowiedzieć się z e‑materiału Witraż – obraz światłem malowany.
Przyjrzyj się, jaki efekt wywołują promienie świetlne przechodzące przez kolorowe szkiełka witrażu.
R1DQx4iHSVLuA1
Ilustracja przedstawia witraż w kościele w Pisco Elqui w Chile. Ukazuje fotografię z widokiem na okno z geometrycznymi szkłami w kolorach żółtym, niebieskim, czerwonym i zielonym. Okno zakończone jest łukiem ostrym i dzielone na dwie części. W każdej z nich formy geometryczne przybierają kształt rombów. Kolorowe światło odbija się we wnęce, w której osadzone jest okno.
Witraż, Kościół w Pisco Elqui, Chile, flickr.com, CC BY-NC 2.0
R1HSXpxvWFOUV1
Ilustracja przedstawia witraż w Katedrze Świętego Szczepana w Wiedniu. Ukazuje fragment kościoła w podłużnym oknem w stylu gotyckim. Okno zwieńczone jest maswerkiem i podzielone na kwadratowe pola. Kolumna pół po lewej stronie jest zabarwiona na żółto, pozostałe trzy na niebiesko. Po lewej stronie, za dekoracyjnym filarem z rzeźbą znajduje się kolejne okno w barwach: z różowej , żółtej i czerwonej. Światło wpadające przez okna odbija się kolorowymi plamami na ścianach i dzielącym okna filarze, wprowadzając efekt feerii barw.
Witraż, Katedra Świętego Szczepana, Wiedeń, Austria, flickr.com, CC BY-NC-ND 2.0
Rpp1tsYFdHpSQ1
Ilustracja przedstawia witraż w kościele w Paray-le-Monial. Ukazuje fotografię z widokiem na półokrągłe okno wypełnione trzeba kołowymi przedstawieniami figuratywnymi. Okno otoczone jest bordiurą . Przestrzenie pomiędzy motywami w kołach wypełnione są czerwonymi ornamentami geometrycznymi. Kolorowe światło odbija się we wnęce, w której osadzone jest okno.
Witraż, Kościół w Paray-le-Monial, Francja, flickr.com, CC BY-NC-ND 2.0
ReRyo30sOkXCW1
Ilustracja ukazuje wnętrze kościoła w Vao, Île des Pins w Nowej Kaledonii od strony wejścia. Drzwi wejściowe oraz okrągłe okno w ścianie wypełnione są białym oraz żółtym szkłem. Wpadające przez nie do wnętrza światło tworzy na posadzce smugę w dwu odcieniach - lewa strona jest ciepła, prawa - zimna.
Witraż, Kościół w Vao, Île des Pins, Nowa Kaledonia, flickr.com, CC BY 2.0
classicmobile
Ćwiczenie 1
R1XaFBilX2zAO1
Odpowiedz na pytanie. Jaką rolę pełni światło witraża? Możliwe odpowiedzi: 1. Jego zadaniem jest zaciemnić kościół. 2. Ma wprowadzać efekty świetlne, wpływające na nastrój. 3. Ma świadczyć o kontraście pomiędzy ciemnym kościołem a jasnością na zewnątrz.
Odpowiedz na pytanie. Jaką rolę pełni światło witraża? Możliwe odpowiedzi: 1. Jego zadaniem jest zaciemnić kościół. 2. Ma wprowadzać efekty świetlne, wpływające na nastrój. 3. Ma świadczyć o kontraście pomiędzy ciemnym kościołem a jasnością na zewnątrz.
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static
Ćwiczenie 1
Poniżej umieszczono zdjęcie, na którym widoczne są refleksy świetlne rzucane przez witraż. Przyjrzyj się trzem witrażom i zaznacz ten, który spowodował taki efekt świetlny.
Ilustracja przedstawia witraż w kościele w Christchurch w Nowej Zelandii,. Ukazuje fotografię z widokiem na półokrągłe okno wypełnione w dolnej części niebieskimi szkiełkami, a w górnej okręgiem w ciepłych barwach. Kolorowe światło odbija się na ścianie z płaskorzeźbą.
Witraż, Kościół w Christchurch, Nowa Zelandia, flickr.com, domena publiczna
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000065
Refleksy świetlne
Refleksy świetlne to smugi lub plamy świetlne, które tworzy światło odbite od dowolnej powierzchni lub przechodzące przez różne materie – nie tylko przez kolorowe szkła witrażu, co ilustrują niżej zamieszczone zdjęcia.
RDDa5JfPCzLGG1
Ilustracja przedstawia refleks świetlny. Ukazuje dwa głęboko osadzone i zakończone łukiem ostrym okna, zasłonięte częściowo roletami. Podziały okien odbijają się na powierzchni rolet.
Refleks świetlny, flickr.com, CC BY-NC 2.0
RToJcOimVbmT91
Ilustracja przedstawia refleks świetlny. Ukazuje trzy znajdujące się obok siebie okna, dzielone na mniejsze, kwadratowe pola. Szkiełka witraży są matowe. Odbijają się na nich refleksy, tworząc poprzeczne cienie.
Refleks świetlny, Brighton, Wielka Brytania, flickr.com, CC BY 2.0
Polecenie 1
Inspirując się zaprezentowanymi zdjęciami, wykonaj własne fotografie przedstawiające okno w różnym oświetleniu. Fotografuj wybrane okno o różnych porach dnia. W celu spotęgowania efektów świetlnych przesłaniaj je całościowo lub częściowo materiałami o różnej przezroczystości – przykładowo tkaninami, kalką techniczną, folią, siatką.
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000100
Światło elektryczne
Sztuka światła to dziedzina twórczości artystycznej, która upowszechniła się wraz z odkryciem światła elektrycznego. Dlatego w sposób szczególny łączy się z rozwojem technologii świetlnych, dając początek nowym kierunkom artystycznym. Współcześni artyści wiązani z nurtem sztuki luministycznej nie tylko tworzą iluzję światła, lecz także eksperymentują, czyniąc światło narzędziem albo budulcem dzieła. W wyniku tego przekracza ono ramy tradycyjnego obrazu i wkracza w przestrzeń wystawienniczą i publiczną. Artyści, opierając się na nowych technologiach, tworzą wielkie, wrażeniowe instalacje.
Dan Flavin uznany jest za pierwszego artystę, który w swoich pracach wykorzystał światło elektryczne. Tworzył on obiekty świetlne zbudowane z lamp fluorescencyjnych. Jego pierwsze prace zaliczane były do sztuki minimalistycznejSztuka minimalistycznasztuki minimalistycznej, artysta wykorzystywał w nich pojedyncze lampy. Z czasem zaczął rozbudowywać swoje instalacje, tworząc duże realizacje przestrzenne, zwane environmentamiEnvironmentenvironmentami.
Przyjrzyj się reprodukcjom dzieł Dana Flavina i rozwiąż zadanie.
R30uiKYgO1rwn1
Ilustracja przedstawia dzieło Dana Flavina "Untitled". Ukazuje environment z wykorzystaniem zimnego światła. Fotografia ukazuje niebieskie tło. Po lewej stronie znajdują się świetlówki. Po prawej stoi mężczyzna. Obraz przedstawiony jest do góry nogami i odbija się w poziomie.
Dan Flavin, „Untitled”, 1970, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Waszyngton, Dystrykt Kolumbii, USA, flickr.com, CC BY-SA 2.0
RqYS1QPgdcUjo1
Ilustracja przedstawia dzieło Dana Flavina "Untitled". Ukazuje environment z wykorzystaniem barwnych świetlówek. Fotografia ukazuje czarne tło. W rzędzie zamieszczonych jest pięć poziomych., podwójnych świetlówek. Pod każdą z nich znajdują się cztery pionowe - od lewej: pomarańczowe, czerwone, żółte, niebieskie i zielone. Ich światła odbijają się w podłodze.
Dan Flavin, „Untitled”, 1987, Blackfriars Road, Londyn, Wielka Brytania, flickr.com, CC BY-SA 2.0
R1RVSV0ag7rfj1
Ilustracja przedstawia dzieło Dana Flavina "Untitled". Ukazuje environment z wykorzystaniem świetlówek. Fotografia dwie symetryczne względem siebie ściany. Lewa połowa jest niebieska, a prawa pomarańczowa. światło zamontowanych lamp odbija się w podłodze.
Dan Flavin, „Untitled”, 1970, Hofburg, Wiedeń, Austria, flickr.com, CC BY-NC-ND 2.0
classicmobile
Ćwiczenie 2
RNBdg1OLvlyBd1
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się działanie Dana Flavina? Możliwe odpowiedzi: 1. performance, 2. environment, 3. asamblaż
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się działanie Dana Flavina? Możliwe odpowiedzi: 1. performance, 2. environment, 3. asamblaż
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static
Ćwiczenie 2
Zaznacz rodzaj lampy, który artysta Dan Flavin wykorzystuje, tworząc swoje obiekty świetlne.
RI1fGphtx5PeA1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, cc0.
B
classicmobile
Ćwiczenie 3
RsVIV9FyiiWrl1
Dzieła świetlne Flavina należą do sztuki environment. Spośród niżej wymienionych haseł zaznacz te, które charakteryzują tego rodzaju sztukę. 1. Artysta prowokuje odbiór dzieła różnymi zmysłami. 2. Dzieło jest przedstawione na płaszczyźnie. 3. Dzieło to rodzaj wnętrza zaprojektowanego przez artystę. 4. Widz znajduje się wewnątrz aranżacji. 6. Otoczenie odgrywa rolę w odbiorze dzieła
Dzieła świetlne Flavina należą do sztuki environment. Spośród niżej wymienionych haseł zaznacz te, które charakteryzują tego rodzaju sztukę. 1. Artysta prowokuje odbiór dzieła różnymi zmysłami. 2. Dzieło jest przedstawione na płaszczyźnie. 3. Dzieło to rodzaj wnętrza zaprojektowanego przez artystę. 4. Widz znajduje się wewnątrz aranżacji. 6. Otoczenie odgrywa rolę w odbiorze dzieła
Dzieła świetlne Flavina należą do sztuki environment. Spośród niżej wymienionych haseł zaznacz te, które charakteryzują tego rodzaju sztukę.
Artysta prowokuje odbiór dzieła różnymi zmysłami.
Dzieło jest przedstawione na płaszczyźnie.
Dzieło to rodzaj wnętrza zaprojektowanego przez artystę.
Widz znajduje się wewnątrz aranżacji.
Otoczenie odgrywa rolę w odbiorze dzieła.
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static
Ćwiczenie 3
Dzieła świetlne Flavina należą do sztuki environment. Spośród niżej wymienionych haseł zaznacz te, które charakteryzują tego rodzaju sztukę.
A - Artysta prowokuje odbiór dzieła różnymi zmysłami. B - Dzieło jest przedstawione na płaszczyźnie. C - Dzieło to rodzaj wnętrza zaprojektowanego przez artystę. D - Widz znajduje się wewnątrz aranżacji. E - Otoczenie odgrywa rolę w odbiorze dzieła.
A
C
D
E
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000108
Sztuka konceptualna
Wykorzystanie światła jako elementu kreacyjnego było używane przez artystów sztuki konceptualnejSztuka konceptualnasztuki konceptualnej. Joseph Kosuth, uznawany za współtwórcę tego nurtu, w 1966 roku zastosował specjalny rodzaj lamp jako budulec liter i nośnik treści.
Re6bfrKciLTy41
Ilustracja przedstawia dzieło Joseph Kosuth pt. Neither Appearance Nor Illusion. Ukazuje wyświetlony na murze z kamienia biały napis.
Joseph Kosuth, „Neither Appearance Nor Illusion”, 2009, Luwr, Paryż, Francja, flickr.com, CC BY-NC 2.0
Rwj0oDYtVWnlg1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Joseph Kosuth pt. Four Colors Four Words. Ukazuje neonowe lampy, z których został skomponowany napis. Pod tekstem, na czarnym tle, znajdują się rozświetlone barwne pola: czerwone, niebieskie, zielone, błękitne. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Joseph Kosuth użył lamp neonowych, będących szklanymi rurami napełnionymi gazem szlachetnym. Kolor lampy uzależniony jest od składu zastosowanego gazu, związku chemicznego wzbudzającego świecenie, oraz koloru szkła. Ponieważ szklane rury można stosunkowo łatwo formować w różne kształty, neony w latach 60. i 70. XX wieku wykorzystywane były powszechnie w reklamie ulicznej. Neon jest także medium artystycznym – z lamp neonowych artyści tworzą instalacje świetlne.
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Joseph Kosuth pt. Four Colors Four Words. Ukazuje neonowe lampy, z których został skomponowany napis. Pod tekstem, na czarnym tle, znajdują się rozświetlone barwne pola: czerwone, niebieskie, zielone, błękitne. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Joseph Kosuth użył lamp neonowych, będących szklanymi rurami napełnionymi gazem szlachetnym. Kolor lampy uzależniony jest od składu zastosowanego gazu, związku chemicznego wzbudzającego świecenie, oraz koloru szkła. Ponieważ szklane rury można stosunkowo łatwo formować w różne kształty, neony w latach 60. i 70. XX wieku wykorzystywane były powszechnie w reklamie ulicznej. Neon jest także medium artystycznym – z lamp neonowych artyści tworzą instalacje świetlne.
Joseph Kosuth, „Four Colors Four Words”, 1966, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Waszyngton, Dystrykt Kolumbii, USA, online-skills, CC BY 3.0
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000155
Olafur Eliasson
Pisząc o świetle jako o narzędziu sztuki, nie sposób pominąć działań współczesnego duńskiego artysty Olafura Eliassona, tworzącego rzeźby i instalacje z wykorzystaniem światła, wody, a nawet temperatury powietrza. Dodatkowo artysta chętnie odwołuje się do odbicia, dlatego do swoich spektakularnych instalacji wprowadza lustra. Wykorzystuje wiedzę z dziedziny praw optyki, koncentrując uwagę na relacjach światło–kolor.
Jego najbardziej rozpoznawanym dziełem, które zaprezentował w londyńskim Tate Modern w 2003 roku, jest The weather project. Artysta zaaranżował zamkniętą przestrzeń w taki sposób, aby wprowadzić widza w tajemnicze wnętrze ukazujące zachód słońca podczas mglistego wieczoru. Dlatego pod sufitem zawiesił olbrzymich rozmiarów kulę, która składała się z dużej liczby żółtych lamp i wielkich luster. Dodatkowo za pomocą specjalnych nawilżaczy wytworzył mgłę, która rozpraszała światło.
Przyjrzyj się niżej zamieszczonym zdjęciom ilustrujących The weather project i rozwiąż zadanie.
Rwmh0SHbZb7PO1
Ilustracja przedstawia instalację Olafura Eliassona "The weather project". Fotografia ukazuje wnętrze architektoniczne, oświetlone przez znajdującą się na ścianie lampę imitującą słońce. Żółte światło lampy rozjaśnia pomieszczenie, w którym znajdują się zwiedzający ludzie. Blask światła tworzy efekty światłocieniowe na filarach występujących przed lico ścian znajdujących sie po bokach.
Olafur Eliasson, „The weather project”, 2003, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, amazonaws.com, CC BY 3.0
RHfpYbFcrvUFi1
Olafur Eliasson, „The weather project”, 2003, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, flickr.com, CC BY 2.0
classicmobile
Ćwiczenie 4
Rhc2ApXw0zUfS1
Odpowiedz na pytanie. Dlaczego zwiedzający spontanicznie kładli się na podłodze w galerii? Możliwe odpowiedzi: 1. Dzieło artysty najlepiej widoczne było z pozycji leżącej. 2. Dzieło artysty do złudzenia imitowało efekty słoneczne. 3. Zachowanie takie sugerował artysta w opisie dzieła.
Odpowiedz na pytanie. Dlaczego zwiedzający spontanicznie kładli się na podłodze w galerii? Możliwe odpowiedzi: 1. Dzieło artysty najlepiej widoczne było z pozycji leżącej. 2. Dzieło artysty do złudzenia imitowało efekty słoneczne. 3. Zachowanie takie sugerował artysta w opisie dzieła.
Zastanów się, dlaczego zwiedzający spontanicznie kładli się na podłodze w galerii.
Dzieło artysty najlepiej widoczne było z pozycji leżącej.
Dzieło artysty do złudzenia imitowało efekty słoneczne.
Zachowanie takie sugerował artysta w opisie dzieła.
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static
Ćwiczenie 4
Zastanów się, dlaczego zwiedzający spontanicznie kładli się na podłodze w galerii.
A - Dzieło artysty najlepiej widoczne było z pozycji leżącej. B - Dzieło artysty do złudzenia imitowało efekty słoneczne. C - Zachowanie takie sugerował artysta w opisie dzieła.
B
R6P4RXuajGztt1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Olafur Eliasson "The weather project". Ukazuje zgromadzonych w pomieszczeniu ludzi. Pod sufitem wisi olbrzymich rozmiarów kula, złożona z dużej liczby żółtych lamp i wielkich luster. Wokół kuli pojawia się żółte, intensywne światło. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt, zawierający cztery fotografie z komentarzem:Zdjęcia po lewej stronie ilustrują słońce i ludzi na plaży, zdjęcia po prawej stronie ilustrują działo Olafura Eliassona zaaranżowane w galerii. Instalacja artysty spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem brytyjskiego środowiska - w kraju deszczu i mgły istniało miejsce, gdzie świeciło słońce. Jednak artyście nie chodziło tylko o stworzenie miejsca dającego możliwość miłego spędzenia czasu. Swoim działaniem chciał zwrócić uwagę na ekologiczne i energetyczne problemy świata.
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Olafur Eliasson "The weather project". Ukazuje zgromadzonych w pomieszczeniu ludzi. Pod sufitem wisi olbrzymich rozmiarów kula, złożona z dużej liczby żółtych lamp i wielkich luster. Wokół kuli pojawia się żółte, intensywne światło. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt, zawierający cztery fotografie z komentarzem:Zdjęcia po lewej stronie ilustrują słońce i ludzi na plaży, zdjęcia po prawej stronie ilustrują działo Olafura Eliassona zaaranżowane w galerii. Instalacja artysty spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem brytyjskiego środowiska - w kraju deszczu i mgły istniało miejsce, gdzie świeciło słońce. Jednak artyście nie chodziło tylko o stworzenie miejsca dającego możliwość miłego spędzenia czasu. Swoim działaniem chciał zwrócić uwagę na ekologiczne i energetyczne problemy świata.
Olafur Eliasson, „The weather project”, 2003, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, online-skills, CC BY 3.0
Przyjrzyj się zdjęciom zamieszczonym w galerii dokumentującym inną instalację Olafura Eliassona, a następnie rozwiąż zadanie.
R1HUopcer9ujb1
Ilustracja przedstawia zdjęcie dachu muzeum sztuki nowoczesnej w Aarhus, na którym zamieszczona jest instalacja artystyczna Olafura Eliassona w postaci bębna oszklonego w barwach tęczy. W tle znajdują się inne budynki przemysłowe.
Olafur Eliasson, Instalacja, Aarhus, Dania, flickr.com, CC BY 2.0
R15JURJx8C8RP1
Ilustracja przedstawia zdjęcie fragmentu dachu muzeum sztuki nowoczesnej w Aarhus, na którym zamieszczona jest instalacja artystyczna Olafura Eliassona w postaci bębna oszklonego w barwach tęczy. Zdjęcie ukazuje widok od wewnętrznej strony.
Olafur Eliasson, Instalacja, Aarhus, Dania, flickr.com, CC BY-NC 2.0
RnBRl1qunjfSg1
Ilustracja przedstawia zdjęcie fragmentu dachu muzeum sztuki nowoczesnej w Aarhus, na którym zamieszczona jest instalacja artystyczna Olafura Eliassona w postaci bębna oszklonego w barwach tęczy. Zdjęcie ukazuje zbliżenie na instalację.
Olafur Eliasson, Instalacja, Aarhus, Dania, flickr.com, CC BY-NC 2.0
RE1DOZVxKuixt1
Ilustracja przedstawia zdjęcie fragmentu dachu muzeum sztuki nowoczesnej w Aarhus, na którym zamieszczona jest instalacja artystyczna Olafura Eliassona w postaci bębna oszklonego w barwach tęczy. Zdjęcie ukazuje przechodzących wewnątrz korytarza ludzi. Za zielono-zółtą ścianą postacie podążają w grupach lub pojedynczo.
Olafur Eliasson, Instalacja, Aarhus, Dania, flickr.com, CC BY 2.0
R1ZpUsP3QOD0k1
Ilustracja przedstawia zdjęcie fragmentu dachu muzeum sztuki nowoczesnej w Aarhus, na którym zamieszczona jest instalacja artystyczna Olafura Eliassona w postaci bębna oszklonego w barwach tęczy. Zdjęcie ukazuje widok od wewnętrznej strony. Na korytarzu stoją ludzie i patrzą na panoramę miasta. Kolorowe ściany korytarza wprowadzają efekt barwnego wnętrza w odcieniach błękitu i czerwieni.
Olafur Eliasson, Instalacja, Aarhus, Dania, flickr.com, CC BY-NC 2.0
classicmobile
Ćwiczenie 5
RLpvxQ8bKnVBm1
Odpowiedz na pytanie. Jakim zjawiskiem meteorologicznym zainspirował się artysta, tworząc instalację w Aarhus? Możliwe odpowiedzi: 1. Burza, 2. Mgła, 3. Rosa, 4. Tęcza.
Odpowiedz na pytanie. Jakim zjawiskiem meteorologicznym zainspirował się artysta, tworząc instalację w Aarhus? Możliwe odpowiedzi: 1. Burza, 2. Mgła, 3. Rosa, 4. Tęcza.
Wskaż, jakim zjawiskiem meteorologicznym zainspirował się artysta, tworząc instalację zaprezentowaną w galerii.
Burza
Mgła
Rosa
Tęcza
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static
Ćwiczenie 5
Wskaż, jakim zjawiskiem meteorologicznym zainspirował się artysta, tworząc instalację zaprezentowaną w galerii.
Budowanie iluzji przestrzeni za pomocą światła, nie na obrazie, lecz w pomieszczeniu ekspozycyjnym, jest charakterystyczne dla amerykańskiego artysty – Jamesa Turrella. Precyzyjna projekcja światła i użycie hologramów tworzą iluzje ścian i brył. Prace Turrella wykorzystują przestrzeń i światło, jednak jak sam artysta twierdzi, jego głównym medium jest ludzka percepcja.
RAQudB3zxtu7L1
Ilustracja przedstawia dzieło James Turrell "Juke Green". Ukazuje zamontowaną w rogu pomieszczenia lampę. ściany wnętrza pomalowane są na zielono. Lampa również ma zielony odcień. Podłoga jest ciemna.
James Turrell, „Juke Green”, 1968, Meatpacking District, Nowy Jork, USA, flickr.com, CC BY-SA 2.0
Przyjrzyj się ilustracjom interaktywnym, na których widać dzieła Turrella. Po kliknięciu w nie dowiesz się więcej na temat tych prac.
RjTnOpClq67O31
Ilustracja przedstawia efekt świetlny w dziele Jamesa Turrella "Aten Reign". Ukazuje świetlik budowli oświetlony na zielono. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią wnętrza budowli i ludźmi podczas prezentacji działania. Do fotografii został dodany komentarz: Stworzona przez artystę instalacja została umieszczona w rotundzie - budynku w formie spirali zwieńczonej świetlikiem. To kilkudziesięciometrowa wieża wypełniona zmieniającym kolory światłem ledowym, połączonym z naturalnym słonecznym, wpadającym przez otwór w dachu.
Ilustracja przedstawia efekt świetlny w dziele Jamesa Turrella "Aten Reign". Ukazuje świetlik budowli oświetlony na zielono. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią wnętrza budowli i ludźmi podczas prezentacji działania. Do fotografii został dodany komentarz: Stworzona przez artystę instalacja została umieszczona w rotundzie - budynku w formie spirali zwieńczonej świetlikiem. To kilkudziesięciometrowa wieża wypełniona zmieniającym kolory światłem ledowym, połączonym z naturalnym słonecznym, wpadającym przez otwór w dachu.
James Turrell, „Aten Reign”, 2013, Nowy Jork, USA, online-skills, CC BY 3.0
R13vrIR52LpGj1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Jamesa Turrella "The Light Inside". Ukazuje wnętrze oświetlone na niebiesko. W głębi znajduje się wejście z różowym światłem, które na kolejnych zdjęciach zostaje ukazane w zbliżeniu. Na pierwszej fotografii w głębi jest jedna postać, na drugiej grupa ludzi, na trzeciej ujęcie przedstawia samo wejście bez postaci. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Ta instalacja wykonana została w podziemnym tunelu łączącym dwa budynki. Wyniesiony chodnik daje zwiedzającym wrażenie unoszenia się w przestrzeni. Światło wypełnia ściany tunelu, a zmieniający się cykl oświetlenia (od niebieskiego, poprzez karmazyn, do magenty) ma zachęcić do kontemplacji podczas wędrówki.
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Jamesa Turrella "The Light Inside". Ukazuje wnętrze oświetlone na niebiesko. W głębi znajduje się wejście z różowym światłem, które na kolejnych zdjęciach zostaje ukazane w zbliżeniu. Na pierwszej fotografii w głębi jest jedna postać, na drugiej grupa ludzi, na trzeciej ujęcie przedstawia samo wejście bez postaci. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Ta instalacja wykonana została w podziemnym tunelu łączącym dwa budynki. Wyniesiony chodnik daje zwiedzającym wrażenie unoszenia się w przestrzeni. Światło wypełnia ściany tunelu, a zmieniający się cykl oświetlenia (od niebieskiego, poprzez karmazyn, do magenty) ma zachęcić do kontemplacji podczas wędrówki.
James Turrell, „The Light Inside”, 1999, MFAH, Houston, Teksas, USA, online-skills, CC BY 3.0
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000179
Agnieszka Majak
Prace Flavina, Turrella i Eliassona zainspirowały polską młodą artystkę – Agnieszkę Majak, która stworzyła cykl prac pt. Powidoki. Według autorki tytuł z jednej strony ma wskazywać na mechanizm zjawiska optycznego – kontrastu następczego, który możemy tłumaczyć jako ślad światła, z drugiej zaś na obrazy, które pozostają w naszej pamięci i silnie połączone są z przeżyciami związanymi z ważnymi miejscami i osobistymi faktami. Obejrzyj w galerii reprodukcje prac artystki.
RaUwQUqfqhiso1
Ilustracja przedstawia pracę Agnieszki Majak "(Po)widok1-morze". Jest instalacją ukazującą kwadratową powierzchnię oświetloną różnobarwnymi lampami. W pracy dominuje kolor zielony. Światło lamp w kolorach: fioletowym, seledynowym, białym tworzy pionowe smugi.
Agnieszka Majak, „(Po)widok1-morze”, 2016, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
RFEyY1bGNJ2mM1
Ilustracja przedstawia pracę Agnieszki Majak "(Po)widok2-morze". Jest instalacją ukazującą kwadratową powierzchnię oświetloną kilkoma jasnymi smugami na zielonym tle. Tworzy cienie walorowe przejścia światłocieniowe, przechodzące od ciemnej zieleni do bieli.
Agnieszka Majak, „(Po)widok2-morze”, 2016, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
Rveg7kA6WEzuA1
Ilustracja przedstawia pracę Agnieszki Majak "(Po)widok1-dom". Jest instalacją ukazującą kwadratową,niebieską powierzchnię oświetloną białymi lampami. Poziome pasy światła lamp tworzą łagodne przejścia od niebieskiej do białej barwy.
Agnieszka Majak, „(Po)widok1-dom”, 2016, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
ReSUm5IPdh3XI1
Ilustracja przedstawia pracę Agnieszki Majak "(Po)widok2-dom". Jest instalacją ukazującą kwadratową,różową powierzchnię oświetloną lampami. Poziome pasy światła lamp tworzą łagodne przejścia od intensywnego różu po fiolet.
Agnieszka Majak, „(Po)widok2-dom”, 2016, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000188
Luzinterruptus
Ponieważ światło ma moc magiczną i w sposób szczególny przyciąga uwagę człowieka, grupa artystyczna Luzinterruptus wykorzystuje to narzędzie plastyczne dla realizacji ważnych celów społecznych – za jego pomocą zwraca uwagę na aktualne problemy społeczne i polityczne. Swoje projekty realizuje w miejskich przestrzeniach publicznych, a ich instalacje mają charakter publicznego manifestu, będąc interwencjami artystycznymiInterwencje artystyczneinterwencjami artystycznymi. Przykładem mogą być interwencje miejskie poruszające problem ekologiczny (zaśmiecanie Ziemi).
Zamiast świątecznej choinki na placu stanęła instalacja nawiązująca do kształtu bożonarodzeniowego drzewka, stworzona z kolorowych, podświetlanych jednorazowych reklamówek; z torebek foliowych wykonano także łańcuchy świetlne zawieszane nad ulicami. Innym razem fontannę wypełniły plastikowe butelki na wodę. Przyjrzyj się ilustracjom.
ROOLEBqcOcvDR1
Ilustracja przedstawia trzy fotografie prezentujące instalacje świetlne z Durham. Pierwsza ukazuje zawieszone w rzędach różnokolorowe lampki w kształcie woreczków. Na niektórych lampach znajdują się napisy. Drugie zdjęcie przedstawia wielobarwną choinkę świetlną w postaci stożka. Przed nią stoją postacie. Trzecia fotografia ukazuje zbliżenie na choinkę. Jedna z osób dotyka lamp w postaci worków z napisami.
Instalacja, 2013, Durham, Wielka Brytania, flickr.com, huffingtonpost.com, CC BY 2.0, CC BY-NC-ND 2.0, CC BY 3.0
RzhB0L32cgzN81
Ilustracja przedstawia trzy fotografie prezentujące instalacje świetlne z Placu Trafalgarskiego w Londynie. Pierwsza ukazuje fontannę, wokół której znajdują się podświetlone butelki pływające na wodzie. Druga i trzecia są zbliżeniami na butelki i fragment wody.
Instalacja, Plac Trafalgarski, Londyn, Wielka Brytania, flickr.com, inhabitat.com, CC BY 2.0, CC BY 3.0
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000194
Joanna Chołaścińska
Światło, jego odbicia, świetlistość, migotanie, przez swą niematerialność, ulotność i moc skupiania uwagi jest nośnikiem wielu symboli, np. wieczności, życia, chwały Boga, Chrystusa, objawienia, świętości, moralności, dobrobytu, radości duchowej, intelektu, wiedzy, natchnienia. Zobacz fragment filmu autorskiego, w którym artystka poprzez „łapanie światła” ukazuje znacznie więcej niż tylko błyski. Dzieło Joanny Chołaścińskiej powstało w 2017 roku, a zatytułowane jest Podróż na Wschód.
R1X1EyRxOtRIU
Ukazuje się przydrożny stalowy krzyż prawosławny po prawej stronie ekranu, na tle polnej drogi i młodego lasu. Pojawia się kobieta w szarych spodniach, białej koszulce i żółtym szalu. Unosi prawą rękę w której trzyma lusterko. Obracając nim odbija światło słoneczne w stronę kamery.
Ukazuje się kobieta w dżinsowych spodniach, czarnej koszulce i niebieskim szalu, stojąca na polnej drodze ma tle drzew, linii wysokiego napięcia po jej prawej stronie oraz szarego nieba. Ponownie uniesioną dłonią z lusterkiem odbija promienie słoneczne w stronę kamery. Kolejne ujęcia ukazują kobietę w dwóch zbliżeniach.
Kadr przedstawiający promienie słoneczne przebijające przez prześwity między drzewami, które tworzą wokół siebie poświatę z promieniami, rozjaśniającą pejzaż.
Tłem do filmu jest muzyka. Słyszymy dźwięki pianina i dzwonków, oraz odgłos wiatru.
Ukazuje się przydrożny stalowy krzyż prawosławny po prawej stronie ekranu, na tle polnej drogi i młodego lasu. Pojawia się kobieta w szarych spodniach, białej koszulce i żółtym szalu. Unosi prawą rękę w której trzyma lusterko. Obracając nim odbija światło słoneczne w stronę kamery.
Ukazuje się kobieta w dżinsowych spodniach, czarnej koszulce i niebieskim szalu, stojąca na polnej drodze ma tle drzew, linii wysokiego napięcia po jej prawej stronie oraz szarego nieba. Ponownie uniesioną dłonią z lusterkiem odbija promienie słoneczne w stronę kamery. Kolejne ujęcia ukazują kobietę w dwóch zbliżeniach.
Kadr przedstawiający promienie słoneczne przebijające przez prześwity między drzewami, które tworzą wokół siebie poświatę z promieniami, rozjaśniającą pejzaż.
Tłem do filmu jest muzyka. Słyszymy dźwięki pianina i dzwonków, oraz odgłos wiatru.
Ukazuje się przydrożny stalowy krzyż prawosławny po prawej stronie ekranu, na tle polnej drogi i młodego lasu. Pojawia się kobieta w szarych spodniach, białej koszulce i żółtym szalu. Unosi prawą rękę w której trzyma lusterko. Obracając nim odbija światło słoneczne w stronę kamery.
Ukazuje się kobieta w dżinsowych spodniach, czarnej koszulce i niebieskim szalu, stojąca na polnej drodze ma tle drzew, linii wysokiego napięcia po jej prawej stronie oraz szarego nieba. Ponownie uniesioną dłonią z lusterkiem odbija promienie słoneczne w stronę kamery. Kolejne ujęcia ukazują kobietę w dwóch zbliżeniach.
Kadr przedstawiający promienie słoneczne przebijające przez prześwity między drzewami, które tworzą wokół siebie poświatę z promieniami, rozjaśniającą pejzaż.
Tłem do filmu jest muzyka. Słyszymy dźwięki pianina i dzwonków, oraz odgłos wiatru.
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000007
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000007
Światło, jego odbicia, świetlistość, migotanie, przez swą niematerialność, ulotność i moc skupiania uwagi jest nośnikiem wielu symboli, np. wieczności, życia, chwały Boga, Chrystusa, objawienia, świętości, moralności, dobrobytu, radości duchowej, intelektu, wiedzy, natchnienia. Zobacz fragment filmu autorskiego, w którym artystka poprzez łapanie światła ukazuje znacznie więcej niż tylko błyski. Dzieło Joanny Chołaścińskiej powstało w 2017 roku, a zatytułowane jest Podróż na Wschód.
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000214
Festiwale światła
Techniki świetlne od zawsze skupiały uwagę ludzi, między innymi dlatego że są bardzo dekoracyjne. Stąd też ich popularność nieustannie rośnie i coraz częściej organizowane są festiwale światła, które przyciągają tłumy turystów. Do najbardziej znanych należą Festival of Lights w Berlinie czy Prague Light Festival Signal, a w Polsce – Bella Skyway Festival w Toruniu oraz Festiwal Kinestetycznej Sztuki Światła w Łodzi. Zapoznaj się ze zdjęciami w galerii.
RHMvvS7Yj86NL1
Ilustracja przedstawia fotografię z Prague Light Festival Signal. Ukazuje instalację świetlną, podczas której na tle budynku został zaprezentowany wiszący obiekt przypominający kształtem meduzę. Oświetlony jest czerwono-pomarańczowo-niebieskimi poziomymi pasami.
Prague Light Festival Signal, Praga, Czechy, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
R15zGbbwXtva41
Ilustracja przedstawia technikę świetlną na Festival of lights w Berlinie. Ukazuje instalację, prezentującą zbudowaną z podświetlonych kart do gry architektoniczną konstrukcję. Instalacja znajduje się na tle wieżowców z żółtym i pomarańczowym światłem okien.
Festival of lights, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, CC BY 2.0
RKn5CaHvlM86j1
Ilustracja przedstawia technikę świetlną na Festival of lights w Berlinie. Ukazuje wyświetlone na tle budynku okrągłe koła, w których znajdują się animowane głowy osób i zwierząt. Dodatkowo budowla podświetlona jest na pomarańczowo.
Festival of lights, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, CC BY 2.0
R1YvZz6s53hVd1
Ilustracja przedstawia fotografię instalacji świetlnej z Bella Skyway Festival w Toruniu. Ukazuje kamienicę na Starym Rynku, na której zostały zaprezentowane nakładające się na siebie witrażowe ornamenty w kolorach: zielonym, niebieskim, białym.
Bella Skyway Festival, Toruń, Polska, wikimedia.org, CC BY 3.0
Rl8gesHIrx3zf1
Ilustracja przedstawia fotografię instalacji świetlnej z Festiwalu Kinestetycznej Sztuki Światła w Łodzi. Zdjęcie ukazuje szereg kamienic oświetlonych różnymi barwami. Kolory świateł są intensywne i jaskrawe. Są to zielenie, pomarańcze, czerwienie, fiolety i błękity. Przed budynkami zgromadzeni są ludzie.
Festiwal Kinestetycznej Sztuki Światła, Łódź, Polska, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0
RUcjgjj51mM841
Ilustracja przedstawia fotografię instalacji świetlnej z Festiwalu Kinestetycznej Sztuki Światła w Łodzi. Ukazuje kobietę stojącą pod lampą w kształcie grzyba. Żółte światło lampy wydobywa się spod kapelusza.
Festiwal Kinestetycznej Sztuki Światła, Łódź, Polska, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
Na festiwalach światła obiektami ulegającymi metamorfozie często stają się budynki. Poniżej przedstawiono jeden z toruńskich gmachów, który uległ zmianie w trakcie trwania Bella Skyway Festival. Kliknij w ilustrację i zobacz efekt działań artystycznych prezentowany podczas festiwalu.
R1cw7MxnLeCXp1
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Collegium Maximum UMK w Toruniu. Ukazuje budynek w stylu manieryzmu niderlandzkiego. Fasada posiada dekoracyjne założenie portalowe oraz bogato zdobiony szczyt, flankowanym dwiema wieżyczkami. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt zawierający trzy fotografie z festiwali. Na pierwszej na budynku wyświetlana jest projekcja świateł. Druga wykonana jest nocą i prezentuje żółto-błękitne efekty świetlne, trzecia ukazuje detal z projekcji.
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Collegium Maximum UMK w Toruniu. Ukazuje budynek w stylu manieryzmu niderlandzkiego. Fasada posiada dekoracyjne założenie portalowe oraz bogato zdobiony szczyt, flankowanym dwiema wieżyczkami. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt zawierający trzy fotografie z festiwali. Na pierwszej na budynku wyświetlana jest projekcja świateł. Druga wykonana jest nocą i prezentuje żółto-błękitne efekty świetlne, trzecia ukazuje detal z projekcji.
Collegium Maximum UMK, Toruń, Polska, online-skills, CC BY 3.0
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000253
3D mapping
Audiowizualny pokaz polegający na wyświetleniu statycznego obrazu lub animacji na prawdziwym trójwymiarowym obiekcie, na przykład na budynku, nazywany jest 3D mappingiem. Jest to technika polegająca na nałożeniu na obiekt innego obrazu za pomocą nowych technologii (głównie projektora). W ten sposób za pomocą światła tworzone są nowe jakości wizualne, mające na celu stworzenie iluzji ożywienia i przedstawienia oryginalnego, żywego obrazu. Zapoznaj się z poniższymi zdjęciami ilustrującymi wykorzystanie techniki 3D mappingu.
RUQYxutOAqpLS1
Ilustracja przedstawia budynek w Berlinie, na którym wyświetlany jest 3D mapping. W górnej części, na niebieskim tle ukazane są białe postacie podczas jazdy na nartach oraz snowboardingu. Dolna część przedstawia wyświetloną fasadę typu bazylikowego. z dekoracyjnym, , półokrągłym wejściem. Przed budynkiem rosną choinki.
3D mapping, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0
RpefVWWolPmTP1
Ilustracja przedstawia prezentację 3D mappingu w Łodzi. Ukazuje wyświetloną na fasadzie budynku przestrzenną kompozycję, złożoną z ustawionych jedna za drugą linearnych konstrukcji, które tworzą perspektywiczny efekt stojących świetlnych ram.
3D mapping, Łódź, Polska, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0
Obejrzyj film z Festiwalu Mappingu PIRANIA, który odbył się w 2017 roku w Koninie. Film przedstawia dzieło artysty Tomasza Wlaźlaka.
Rr23VIjKya2u2
Film z Festiwalu Mappingu PIRANIA. Pojawia się ujęcie nocne na oświetlony dwupiętrowy budynek który jest w oddali. Na budynku wyświetlane są animacje. Następują zmiany kolorów i figur na budynku.
Pierwsza animacja to zmiana kolorów z bieli na różnobarwne pasy pojawiające się i znikające bardzo szybko. Na środku pojawia się ryba której łuski są ukazane jako piksele w kolorach:niebieskim, żółtym i zielonym. Jedynie oko jest czerwonym kwadratem z czarnym punktem w środku. Przesuwa się ona po ekranie, odwraca się płetwą w stronę kamery by pozornie odpłynąć. Zawraca jednak, płynąc prosto w stronę widza. Pojawia się biały rozbłysk, i ukazuje się zielona plansza złożona z podskakujących kwadratów. Na nich poruszają się swobodnie białe punkty. Zielona plansza zwęża się do środka, wykonując obrót wokół osi poziomej o sto osiemdziesiąt stopni. Ukazuje się owal który powiększa się i znika, a w jego miejsce pojawiają się nowe efekty świetlne. Białe punkty zaczynają wirować i znikać, na ich miejsce pojawiają się kolorowe. Tłem muzycznym obrazu jest muzyka elektroniczna wykorzystująca mocne dźwięki.
Film z Festiwalu Mappingu PIRANIA. Pojawia się ujęcie nocne na oświetlony dwupiętrowy budynek który jest w oddali. Na budynku wyświetlane są animacje. Następują zmiany kolorów i figur na budynku.
Pierwsza animacja to zmiana kolorów z bieli na różnobarwne pasy pojawiające się i znikające bardzo szybko. Na środku pojawia się ryba której łuski są ukazane jako piksele w kolorach:niebieskim, żółtym i zielonym. Jedynie oko jest czerwonym kwadratem z czarnym punktem w środku. Przesuwa się ona po ekranie, odwraca się płetwą w stronę kamery by pozornie odpłynąć. Zawraca jednak, płynąc prosto w stronę widza. Pojawia się biały rozbłysk, i ukazuje się zielona plansza złożona z podskakujących kwadratów. Na nich poruszają się swobodnie białe punkty. Zielona plansza zwęża się do środka, wykonując obrót wokół osi poziomej o sto osiemdziesiąt stopni. Ukazuje się owal który powiększa się i znika, a w jego miejsce pojawiają się nowe efekty świetlne. Białe punkty zaczynają wirować i znikać, na ich miejsce pojawiają się kolorowe. Tłem muzycznym obrazu jest muzyka elektroniczna wykorzystująca mocne dźwięki.
Film z Festiwalu Mappingu PIRANIA. Pojawia się ujęcie nocne na oświetlony dwupiętrowy budynek który jest w oddali. Na budynku wyświetlane są animacje. Następują zmiany kolorów i figur na budynku.
Pierwsza animacja to zmiana kolorów z bieli na różnobarwne pasy pojawiające się i znikające bardzo szybko. Na środku pojawia się ryba której łuski są ukazane jako piksele w kolorach:niebieskim, żółtym i zielonym. Jedynie oko jest czerwonym kwadratem z czarnym punktem w środku. Przesuwa się ona po ekranie, odwraca się płetwą w stronę kamery by pozornie odpłynąć. Zawraca jednak, płynąc prosto w stronę widza. Pojawia się biały rozbłysk, i ukazuje się zielona plansza złożona z podskakujących kwadratów. Na nich poruszają się swobodnie białe punkty. Zielona plansza zwęża się do środka, wykonując obrót wokół osi poziomej o sto osiemdziesiąt stopni. Ukazuje się owal który powiększa się i znika, a w jego miejsce pojawiają się nowe efekty świetlne. Białe punkty zaczynają wirować i znikać, na ich miejsce pojawiają się kolorowe. Tłem muzycznym obrazu jest muzyka elektroniczna wykorzystująca mocne dźwięki.
classicmobile
Ćwiczenie 6
R1ogPIkToXwGi1
Na podstawie filmu wyjaśnij, czym jest 3D mapping.
Na podstawie filmu wyjaśnij, czym jest 3D mapping.
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static
Ćwiczenie 6
Poniżej zamieszczono przykłady instalacji prezentowanych podczas festiwalu światła. Zaznacz tę fotografię, która ilustruje 3D mapping.
RPKOXpCxkTlER1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, cc0.
B
Na poniższej ilustracji przedstawione są cztery różne fotografie z festiwalu światła Bella Skyway Festival w Toruniu. Przyjrzyj się jej uważnie i rozwiąż zadanie.
RLpgYkKCpYz2g1
Ilustracja przedstawia cztery różne fotografie z festiwalu światła Bella Skyway Festival w Toruniu. Na pierwszej znajdują się czerwone lampy w postaci masek. Druga ukazuje lampy w formie przezroczystych namiotów z zamieszczonymi wewnątrz postaciami. Trzecia prezentuje wyświetlane na budynku animacje w kolorach czerwono-czarnych. Czwarte zdjęcie to 3D mapping złożony z żeberkowych konstrukcji w kolorach pomarańczowym i turkusowym.
Bella Skyway Festival, Toruń, Polska, flickr.com, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 7
Rj3zNeOyukgBI1
Odpowiedz na pytanie. Jakiemu terminowi odpowiada poniższa definicja? Działania artystyczne polegające na umieszczeniu w przestrzeni publicznej jakiegoś obiektu, a przez to zmianę kontekstu i znaczenia zarówno przedmiotu, jak i miejsca. Możliwe odpowiedzi: 1. Interwencje artystyczne, 2. Environment, 3. Sztuka konceptualna.
Odpowiedz na pytanie. Jakiemu terminowi odpowiada poniższa definicja? Działania artystyczne polegające na umieszczeniu w przestrzeni publicznej jakiegoś obiektu, a przez to zmianę kontekstu i znaczenia zarówno przedmiotu, jak i miejsca. Możliwe odpowiedzi: 1. Interwencje artystyczne, 2. Environment, 3. Sztuka konceptualna.
Źródło: Zakład Edukacji Artystycznej.
static
Ćwiczenie 7
Jedna z prezentowanych wyżej fotografii przedstawia 3D mapping na znanym toruńskim zabytku. Przyjrzyj się zdjęciom zabytków Torunia i zaznacz ten, który został wykorzystany podczas projekcji na festiwalu światła.
R1MPkSKvztEFA1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, cc0.
C
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000008
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000008
Obejrzyj film z Festiwalu Mappingu PIRANIA, który odbył się w 2017 roku w Koninie. Film przedstawia dzieło artysty Tomasza Wlaźlaka.
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000270
Słownik pojęć
Environment
Environment
(z ang. otoczenie, środowisko) – to jeden ze środków wypowiedzi artystycznej sztuki współczesnej. Polega na aranżowaniu przestrzeni w taki sposób, aby odbiorca znalazł się w środku przestrzennej kompozycji i odbierał ją z różnych stron swoimi zmysłami (wzroku, słuchu, dotyku). Environmenty są często składnikami spektakli kinetyczno‑świetlnych.
Interwencje artystyczne
Interwencje artystyczne
działania artystyczne polegające na umieszczeniu w przestrzeni publicznej jakiegoś obiektu, a przez to zmianę kontekstu i znaczenia zarówno przedmiotu, jak i miejsca.
Sztuka konceptualna
Sztuka konceptualna
kierunek w sztuce, który sprowadza dzieło do konceptu, czyli idei, dzięki czemu eksponowany jest proces twórczy, a nie jego wytwór.
Sztuka minimalistyczna
Sztuka minimalistyczna
(ang. minimal art) – kierunek w sztuce charakteryzujący się prostotą i dążeniem do ograniczenia środków plastycznych.
Źródło:
sjp.pwn.pl
m3ca6f9eaa1ad3d8c_0000000000345
Galeria dzieł sztuki
R1DQx4iHSVLuA1
Ilustracja przedstawia witraż w kościele w Pisco Elqui w Chile. Ukazuje fotografię z widokiem na okno z geometrycznymi szkłami w kolorach żółtym, niebieskim, czerwonym i zielonym. Okno zakończone jest łukiem ostrym i dzielone na dwie części. W każdej z nich formy geometryczne przybierają kształt rombów. Kolorowe światło odbija się we wnęce, w której osadzone jest okno.
Witraż, Kościół w Pisco Elqui, Chile, flickr.com, CC BY-NC 2.0
R1HSXpxvWFOUV1
Ilustracja przedstawia witraż w Katedrze Świętego Szczepana w Wiedniu. Ukazuje fragment kościoła w podłużnym oknem w stylu gotyckim. Okno zwieńczone jest maswerkiem i podzielone na kwadratowe pola. Kolumna pół po lewej stronie jest zabarwiona na żółto, pozostałe trzy na niebiesko. Po lewej stronie, za dekoracyjnym filarem z rzeźbą znajduje się kolejne okno w barwach: z różowej , żółtej i czerwonej. Światło wpadające przez okna odbija się kolorowymi plamami na ścianach i dzielącym okna filarze, wprowadzając efekt feerii barw.
Witraż, Katedra Świętego Szczepana, Wiedeń, Austria, flickr.com, CC BY-NC-ND 2.0
Rpp1tsYFdHpSQ1
Ilustracja przedstawia witraż w kościele w Paray-le-Monial. Ukazuje fotografię z widokiem na półokrągłe okno wypełnione trzeba kołowymi przedstawieniami figuratywnymi. Okno otoczone jest bordiurą . Przestrzenie pomiędzy motywami w kołach wypełnione są czerwonymi ornamentami geometrycznymi. Kolorowe światło odbija się we wnęce, w której osadzone jest okno.
Witraż, Kościół w Paray-le-Monial, Francja, flickr.com, CC BY-NC-ND 2.0
ReRyo30sOkXCW1
Ilustracja ukazuje wnętrze kościoła w Vao, Île des Pins w Nowej Kaledonii od strony wejścia. Drzwi wejściowe oraz okrągłe okno w ścianie wypełnione są białym oraz żółtym szkłem. Wpadające przez nie do wnętrza światło tworzy na posadzce smugę w dwu odcieniach - lewa strona jest ciepła, prawa - zimna.
Witraż, Kościół w Vao, Île des Pins, Nowa Kaledonia, flickr.com, CC BY 2.0
R4x0ZbViuZAgb1
Ilustracja przedstawia witraż w kościele w Christchurch w Nowej Zelandii,. Ukazuje fotografię z widokiem na półokrągłe okno wypełnione w dolnej części niebieskimi szkiełkami, a w górnej okręgiem w ciepłych barwach. Kolorowe światło odbija się na ścianie z płaskorzeźbą.
Witraż, Kościół w Christchurch, Nowa Zelandia, flickr.com, domena publiczna
RJk45dOVH6s751
Ilustracja przedstawia witraż w kościele w Unity w Wisconsin. Ukazuje fotografię z witrażowym okem, na którym znajduje się biblijna scena z Chrystusem modlącym się w Ogrójcu. Trójdzielne okno zwieńczone jest prostą dekoracją, Boczne okna są bezbarwne.
Witraż, Kościół w Unity, Wisconsin, USA, flickr.com, CC BY-NC 2.0
R1MFNi1sjHBVP1
Ilustracja przedstawi witraż w kościele. Dwudzielne okno zawiera dwie sceny. Pierwsza ukazuje Święta Rodzinę. U dołu siedzi Maria, w jej stronę zmierza mały Jezus, W tle znajduje się Święty Józef. Drugi witraż przedstawia Ucieczkę do Egiptu. Maria z Dzieciątkiem siedzą na osiołku, a przed nimi idzie Święty Józef, trzymając w dłoni lampę.
Witraż, flickr.com, CC BY-NC 2.0
R30uiKYgO1rwn1
Ilustracja przedstawia dzieło Dana Flavina "Untitled". Ukazuje environment z wykorzystaniem zimnego światła. Fotografia ukazuje niebieskie tło. Po lewej stronie znajdują się świetlówki. Po prawej stoi mężczyzna. Obraz przedstawiony jest do góry nogami i odbija się w poziomie.
Dan Flavin, „Untitled”, 1970, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Waszyngton, Dystrykt Kolumbii, USA, flickr.com, CC BY-SA 2.0
RqYS1QPgdcUjo1
Ilustracja przedstawia dzieło Dana Flavina "Untitled". Ukazuje environment z wykorzystaniem barwnych świetlówek. Fotografia ukazuje czarne tło. W rzędzie zamieszczonych jest pięć poziomych., podwójnych świetlówek. Pod każdą z nich znajdują się cztery pionowe - od lewej: pomarańczowe, czerwone, żółte, niebieskie i zielone. Ich światła odbijają się w podłodze.
Dan Flavin, „Untitled”, 1987, Blackfriars Road, Londyn, Wielka Brytania, flickr.com, CC BY-SA 2.0
R1RVSV0ag7rfj1
Ilustracja przedstawia dzieło Dana Flavina "Untitled". Ukazuje environment z wykorzystaniem świetlówek. Fotografia dwie symetryczne względem siebie ściany. Lewa połowa jest niebieska, a prawa pomarańczowa. światło zamontowanych lamp odbija się w podłodze.
Dan Flavin, „Untitled”, 1970, Hofburg, Wiedeń, Austria, flickr.com, CC BY-NC-ND 2.0
Re6bfrKciLTy41
Ilustracja przedstawia dzieło Joseph Kosuth pt. Neither Appearance Nor Illusion. Ukazuje wyświetlony na murze z kamienia biały napis.
Joseph Kosuth, „Neither Appearance Nor Illusion”, 2009, Luwr, Paryż, Francja, flickr.com, CC BY-NC 2.0
RzZpO8mISJ0bl1
Ilustracja przedstawia dzieło Joseph Kosuth pt. Four Colors Four Words. Ukazuje neonowe lampy, z których został skomponowany napis. Pod tekstem, na czarnym tle, znajdują się rozświetlone barwne pola: czerwone, niebieskie, zielone, błękitne.
Joseph Kosuth, „Four Colors Four Words”, 1966, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Waszyngton, Dystrykt Kolumbii, USA, flickr.com, CC BY-SA 2.0
Rwmh0SHbZb7PO1
Ilustracja przedstawia instalację Olafura Eliassona "The weather project". Fotografia ukazuje wnętrze architektoniczne, oświetlone przez znajdującą się na ścianie lampę imitującą słońce. Żółte światło lampy rozjaśnia pomieszczenie, w którym znajdują się zwiedzający ludzie. Blask światła tworzy efekty światłocieniowe na filarach występujących przed lico ścian znajdujących sie po bokach.
Olafur Eliasson, „The weather project”, 2003, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, amazonaws.com, CC BY 3.0
RUIBg93h4No2T1
Ilustracja przedstawia dzieło Olafur Eliasson "The weather project". Ukazuje zgromadzonych w pomieszczeniu ludzi. Pod sufitem wisi olbrzymich rozmiarów kula, złożona z dużej liczby żółtych lamp i wielkich luster. Wokół kuli pojawia się żółte, intensywne światło.
Olafur Eliasson, „The weather project”, 2003, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, flickr.com, CC BY-SA 2.0
R1HUopcer9ujb1
Ilustracja przedstawia zdjęcie dachu muzeum sztuki nowoczesnej w Aarhus, na którym zamieszczona jest instalacja artystyczna Olafura Eliassona w postaci bębna oszklonego w barwach tęczy. W tle znajdują się inne budynki przemysłowe.
Olafur Eliasson, Instalacja, Aarhus, Dania, flickr.com, CC BY 2.0
R15JURJx8C8RP1
Ilustracja przedstawia zdjęcie fragmentu dachu muzeum sztuki nowoczesnej w Aarhus, na którym zamieszczona jest instalacja artystyczna Olafura Eliassona w postaci bębna oszklonego w barwach tęczy. Zdjęcie ukazuje widok od wewnętrznej strony.
Olafur Eliasson, Instalacja, Aarhus, Dania, flickr.com, CC BY-NC 2.0
RnBRl1qunjfSg1
Ilustracja przedstawia zdjęcie fragmentu dachu muzeum sztuki nowoczesnej w Aarhus, na którym zamieszczona jest instalacja artystyczna Olafura Eliassona w postaci bębna oszklonego w barwach tęczy. Zdjęcie ukazuje zbliżenie na instalację.
Olafur Eliasson, Instalacja, Aarhus, Dania, flickr.com, CC BY-NC 2.0
RE1DOZVxKuixt1
Ilustracja przedstawia zdjęcie fragmentu dachu muzeum sztuki nowoczesnej w Aarhus, na którym zamieszczona jest instalacja artystyczna Olafura Eliassona w postaci bębna oszklonego w barwach tęczy. Zdjęcie ukazuje przechodzących wewnątrz korytarza ludzi. Za zielono-zółtą ścianą postacie podążają w grupach lub pojedynczo.
Olafur Eliasson, Instalacja, Aarhus, Dania, flickr.com, CC BY 2.0
R1ZpUsP3QOD0k1
Ilustracja przedstawia zdjęcie fragmentu dachu muzeum sztuki nowoczesnej w Aarhus, na którym zamieszczona jest instalacja artystyczna Olafura Eliassona w postaci bębna oszklonego w barwach tęczy. Zdjęcie ukazuje widok od wewnętrznej strony. Na korytarzu stoją ludzie i patrzą na panoramę miasta. Kolorowe ściany korytarza wprowadzają efekt barwnego wnętrza w odcieniach błękitu i czerwieni.
Olafur Eliasson, Instalacja, Aarhus, Dania, flickr.com, CC BY-NC 2.0
RAQudB3zxtu7L1
Ilustracja przedstawia dzieło James Turrell "Juke Green". Ukazuje zamontowaną w rogu pomieszczenia lampę. ściany wnętrza pomalowane są na zielono. Lampa również ma zielony odcień. Podłoga jest ciemna.
James Turrell, „Juke Green”, 1968, Meatpacking District, Nowy Jork, USA, flickr.com, CC BY-SA 2.0
RWgIHGP5p0P7N1
Ilustracja przedstawia efekt świetlny w dziele Jamesa Turrella "Aten Reign". Ukazuje świetlik budowli oświetlony na zielono.
James Turrell, „Aten Reign”, 2013, Nowy Jork, USA, flickr.com, CC BY-NC 2.0
R1H2Nd7ECpTEd1
Ilustracja przedstawia dzieło Jamesa Turrella "The Light Inside". Ukazuje wnętrze oświetlone na niebiesko. Na fotografii w głębi jest jedna postać.
James Turrell, „The Light Inside”, 1999, MFAH, Houston, Teksas, USA, flickr.com, CC BY-NC 2.0
R1BcQpPcAiobN1
Ilustracja przedstawia dzieło Jamesa Turrella "The Light Inside". Ukazuje wnętrze oświetlone na niebiesko. Na fotografii ukazana jest grupa ludzi.
James Turrell, „The Light Inside”, 1999, MFAH, Houston, Teksas, USA, flickr.com, CC BY-NC 2.0
RnNB7grifgFmE1
Ilustracja przedstawia dzieło James Turrell pt. The Light Inside.
James Turrell, „The Light Inside”, 1999, MFAH, Houston, Teksas, USA, flickr.com, CC BY-NC-ND 2.0
RaUwQUqfqhiso1
Ilustracja przedstawia pracę Agnieszki Majak "(Po)widok1-morze". Jest instalacją ukazującą kwadratową powierzchnię oświetloną różnobarwnymi lampami. W pracy dominuje kolor zielony. Światło lamp w kolorach: fioletowym, seledynowym, białym tworzy pionowe smugi.
Agnieszka Majak, „(Po)widok1-morze”, 2016, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
RFEyY1bGNJ2mM1
Ilustracja przedstawia pracę Agnieszki Majak "(Po)widok2-morze". Jest instalacją ukazującą kwadratową powierzchnię oświetloną kilkoma jasnymi smugami na zielonym tle. Tworzy cienie walorowe przejścia światłocieniowe, przechodzące od ciemnej zieleni do bieli.
Agnieszka Majak, „(Po)widok2-morze”, 2016, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
Rveg7kA6WEzuA1
Ilustracja przedstawia pracę Agnieszki Majak "(Po)widok1-dom". Jest instalacją ukazującą kwadratową,niebieską powierzchnię oświetloną białymi lampami. Poziome pasy światła lamp tworzą łagodne przejścia od niebieskiej do białej barwy.
Agnieszka Majak, „(Po)widok1-dom”, 2016, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
ReSUm5IPdh3XI1
Ilustracja przedstawia pracę Agnieszki Majak "(Po)widok2-dom". Jest instalacją ukazującą kwadratową,różową powierzchnię oświetloną lampami. Poziome pasy światła lamp tworzą łagodne przejścia od intensywnego różu po fiolet.
Agnieszka Majak, „(Po)widok2-dom”, 2016, instalacja, online-skills, CC BY 3.0
RHMvvS7Yj86NL1
Ilustracja przedstawia fotografię z Prague Light Festival Signal. Ukazuje instalację świetlną, podczas której na tle budynku został zaprezentowany wiszący obiekt przypominający kształtem meduzę. Oświetlony jest czerwono-pomarańczowo-niebieskimi poziomymi pasami.
Prague Light Festival Signal, Praga, Czechy, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
R15zGbbwXtva41
Ilustracja przedstawia technikę świetlną na Festival of lights w Berlinie. Ukazuje instalację, prezentującą zbudowaną z podświetlonych kart do gry architektoniczną konstrukcję. Instalacja znajduje się na tle wieżowców z żółtym i pomarańczowym światłem okien.
Festival of lights, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, CC BY 2.0
RKn5CaHvlM86j1
Ilustracja przedstawia technikę świetlną na Festival of lights w Berlinie. Ukazuje wyświetlone na tle budynku okrągłe koła, w których znajdują się animowane głowy osób i zwierząt. Dodatkowo budowla podświetlona jest na pomarańczowo.
Festival of lights, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, CC BY 2.0
R1YvZz6s53hVd1
Ilustracja przedstawia fotografię instalacji świetlnej z Bella Skyway Festival w Toruniu. Ukazuje kamienicę na Starym Rynku, na której zostały zaprezentowane nakładające się na siebie witrażowe ornamenty w kolorach: zielonym, niebieskim, białym.
Bella Skyway Festival, Toruń, Polska, wikimedia.org, CC BY 3.0
Rl8gesHIrx3zf1
Ilustracja przedstawia fotografię instalacji świetlnej z Festiwalu Kinestetycznej Sztuki Światła w Łodzi. Zdjęcie ukazuje szereg kamienic oświetlonych różnymi barwami. Kolory świateł są intensywne i jaskrawe. Są to zielenie, pomarańcze, czerwienie, fiolety i błękity. Przed budynkami zgromadzeni są ludzie.
Festiwal Kinestetycznej Sztuki Światła, Łódź, Polska, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0
RUcjgjj51mM841
Ilustracja przedstawia fotografię instalacji świetlnej z Festiwalu Kinestetycznej Sztuki Światła w Łodzi. Ukazuje kobietę stojącą pod lampą w kształcie grzyba. Żółte światło lampy wydobywa się spod kapelusza.
Festiwal Kinestetycznej Sztuki Światła, Łódź, Polska, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
RUQYxutOAqpLS1
Ilustracja przedstawia budynek w Berlinie, na którym wyświetlany jest 3D mapping. W górnej części, na niebieskim tle ukazane są białe postacie podczas jazdy na nartach oraz snowboardingu. Dolna część przedstawia wyświetloną fasadę typu bazylikowego. z dekoracyjnym, , półokrągłym wejściem. Przed budynkiem rosną choinki.
3D mapping, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0
RpefVWWolPmTP1
Ilustracja przedstawia prezentację 3D mappingu w Łodzi. Ukazuje wyświetloną na fasadzie budynku przestrzenną kompozycję, złożoną z ustawionych jedna za drugą linearnych konstrukcji, które tworzą perspektywiczny efekt stojących świetlnych ram.
3D mapping, Łódź, Polska, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0