Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑red

Wirtualny mikroskop

1
Symulacja 1

Za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadź obserwację elementów morfotycznych krwi. Zwróć uwagę na kształt, rozmiar oraz wybarwienie komórek, a także innych elementów morfotycznych widocznych w rozmazie krwi.

RjSMd1QMxXUV91
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Obserwacja elementów morfotycznych krwi pod mikroskopem świetlnym.
Źródło: Ilona Kruk, licencja: CC BY-SA 3.0.
Szczegóły obserwacji mikroskopowej 1bluewhite
Szczegóły obserwacji mikroskopowej 2redwhite
Szczegóły obserwacji mikroskopowej 3
Szczegóły obserwacji mikroskopowej 4greenwhite

Za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzono obserwację elementów morfotycznych krwi. Na preparacie mikroskopowym widać erytrocyty z przejaśnieniami w środku, co wskazuje na brak charakterystycznego dla nich jądra komórkowego. Na ilustracji w dziesięciokrotnym powiększeniu jest zagęszczenie różowych kropek, pomiędzy nimi rzadko występują ciemnoróżowe struktury. W stukrotnym powiększeniu widoczne są okrągłe i owalne struktury w kolorze jasnoróżowym.

Szczegóły obserwacji mikroskopowej. Na obrazie mikroskopowym widoczne są jasnoróżowe owale i okrągłe elementy z jasnymi środkami. Pomiędzy nimi rzadko znajdują się większe okrągłe struktury - na różowym tle mają ciemnoniebieskie plamy.

RaqQ7XxTDcIW7
Film nawiązujący do treści materiału, zawiera wskazówki dotyczące sposobu używania mikroskopu, jak i przykłady obserwacji.

Ogólne wskazówki dotyczące techniki mikroskopowania w warunkach szkolnych.

1. Należy ustawić właściwe oświetlenie pola widzenia (tak aby uzyskać równomierne, jasne oświetlenie). 2. Preparat umieszcza się na stoliku przedmiotowym między łapkami mikroskopu. 3. Za pomocą śrub służących do przesuwania preparatu ustawia się obiekt obserwacji mniej więcej na przedłużeniu osi obiektywu. 4. Najpierw wybiera się obiektyw o najmniejszym powiększeniu. 5. Patrząc przez okular, należy podnosić stolik przedmiotowy, aż do uzyskania obrazu. 6. Obraz wyostrza się za pomocą śruby mikrometrycznej. Można wówczas skorygować światło. 7. Aby zmienić powiększenie, należy przekręcić rewolwer na obiektyw o większym powiększeniu, np. 10×, 40×. 8. Ostrość obrazu koryguje się za pomocą śruby mikrometrycznej. 9. Po ukończeniu obserwacji należy opuścić stolik i wyłączyć światło, a następnie wyjąć preparat i ustawić obiektyw o najmniejszym powiększeniu: 4×. 10. Mikroskop przykrywa się foliowym pokrowcem, aby uchronić go przed zabrudzeniami.

11
Polecenie 1
RJTVhbCUP1qjr
Odpowiedz na poniższe pytania.
1. Jakie komórki krwi dominują na preparacie, który obserwujesz?
2. Zastanów się na jaki kolor są wybarwione?
3. Jaki kształt mają komórki które obserwujesz? Są okrągłe, owalne, wydłużone?
4. Czy cała komórka jest jednakowo i intensywnie wybarwiona? Jeśli nie, jak myślisz dlaczego?
5. Czy komórki, które obserwujesz mają jadro komórkowe?
6. Jak myślisz, jaki związek ma brak jądra komórkowego w obserwowanej komórce z pełnioną funkcją?
7. Czy erytrocyty posiadają mitochondrium? (Uzupełnij).
Polecenie 1
R1Oj1G5wWCZtU
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Polecenie 2

Oblicz wielkość powiększenia obrazu, jeśli podczas obserwacji zastosowano obiektyw o powiększeniu 20×, a mikroskop jest wyposażony w okular o powiększeniu 10×.

R90WIrNBzOOSa
(Uzupełnij).
1
Polecenie 3
RGOmwS2eLPh45
.
Polecenie 3
R1P4wCBUzYV3V
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.