Symulacja interaktywna
Badanie biegu wiązki światła napotykającej zwierciadła
Symulacja pozwoli Ci na zbadanie, jak odbicie od zwierciadeł zmienia bieg wiązki światła. Ustaw tarczę na polu gry. Na drodze promienia między laserem a tarczą ustaw co najmniej jedną przeszkodę. Postaraj się ustawić taki układ zwierciadeł, by pomimo przeszkód promień trafił w tarczę.
Zwróć uwagę, że nie wszystkie ruchy są dozwolone.
Zwierciadła należy ustawiać zgodnie z rosnącą numeracją.
Przeszkody półokrągłe można obracać tylko o kąty do 90 stopni (jedną w lewo, a drugą w prawo), a promień jest pochłaniany tylko przez wypukłą stronę.
Ustaw jedną przeszkodę oraz dwa zwierciadła płaskie tak, aby światło odbiło się od każdego z nich, a następnie trafiło w „środek” tarczy (żółty obszar).
Wybierz poziom rozszerzony i zaproś kolegę lub koleżankę do gry. Wylosowana osoba ustawia tarczę i przeszkody, a druga ma za zadanie tak ustawić zwierciadła, aby promień trafił w „środek” tarczy. Potem następuje zmiana ról.
Należy użyć jak najmniejszej liczby zwierciadeł oraz wykonać jak najmniejszą liczbę przesunięć raz ustawionych zwierciadeł. Wygrywa osoba, która zdobędzie najmniejszą liczbę punktów. Wesołej zabawy.
Proponowana punktacja:
Pierwsze ustawione zwierciadło – 0 pkt.
Drugie ustawione zwierciadło – 3 pkt.
Trzecie ustawione zwierciadło – 6 pkt.
Każde przesunięcie raz ustawionego zwierciadła – 1 pkt.
Każdy obrót zwierciadła – 0 pkt.
Zakończenie gry z trafieniem: w „środek” tarczy – 0 pkt.; w obszar czerwony – 2 pkt., w niebieski – 4 pkt., w czarny 6 pkt. (Ustawiający zwierciadła sam decyduje, czy kończy grę po trafieniu w którykolwiek obszar tarczy, czy zmienia dalej ustawienia zwierciadeł.)
Symulacja pozwala na zbadanie toru wiązki światła, która na swojej drodze napotyka zwierciadła płaskie i przeszkody. Zwierciadła odbijają światło w taki sposób, że kąt padania jest równy kątowi odbicia. Przeszkody natomiast całkowicie pochłaniają światło.