Symulacja interaktywna
Do czego służy jednostka nazywana parsekiem?
Symulacja pokazuje pozorny ruch gwiazdy na tle innych gwiazd wynikający z ruchu orbitalnego Ziemi, czyli obrazuje zjawisko paralaksy. Zmiana współrzędnych horyzontalnych (wysokość, azymut) pozwala na obserwację zjawiska w różnych punktach sfery niebieskiej. Możliwe jest też obejrzenie zdjęć ciekawych obiektów (Obserwacja 1, 2, 3) i poznanie ich odległości wyrażonych w parsekach.
Zapoznaj się z symulacją i wykonaj polecenia.
Symulacja pokazuje pozorny ruch gwiazdy na tle innych gwiazd wynikający z ruchu orbitalnego Ziemi, czyli obrazuje zjawisko paralaksy. Zmiana współrzędnych horyzontalnych (wysokość, azymut) pozwala na obserwację zjawiska w różnych punktach sfery niebieskiej.
Choć symulacja operuje na jednostkach umownych, to zawiera opisy trzech rzeczywistych przykładów:
Gromada gwiazdowa M13 w gwiazdozbiorze Herkulesa, odległa o 6.8 kpc. Jej średnica wynosi 20 minut łuku.
Galaktyka NGC3147 w gwiazdozbiorze Smoka. Rozmiary kątowe to 3.9 na 3.5 minuty łuku. Znajduje się w odległości około 40 Mpc od Ziemi.
Droga Mleczna. Odległość Słońca do środka naszej galaktyki wynosi około 8 kpc. Średnica wynosi pomiędzy 45 a 60 kpc, natomiast grubość dysku to 0.6 kpc.
Położenie punktu SG' na sferze niebieskiej nie zmienia się. Co to za punkt?