1
Symulacja 1

Przeanalizuj poniższą symulację. Zbadaj, jak zmienia się aktywność wybranych metali. W tym celu umieść je w wybranych roztworach soli, sprawdź, jakie zachodzą w nich zmiany, a następnie rozwiąż ćwiczenia sprawdzające.

Rx8Q8EzBdzRKD
Symulacja interaktywna pt. „Jak doświadczalnie sprawdzisz aktywność metali?"
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeanalizuj poniższy opis symulacji, a następnie rozwiąż ćwiczenia sprawdzające.

Symulacja przedstawiająca pięć probówek, w których znajdują się kolejno wodne roztwory siarczanu(VI) miedzi(II) CuSO4, azotanu(V) srebra(I) AgNO3, siarczanu(VI) manganu(II) MnSO4, fosforanu(V) sodu Na3PO4, siarczanu(VI) żelaza(II) FeSO4. Do każdej z probówek dodawano kolejno metale:

1.      Miedź

Probówka 1. (CuSO4) – brak zmian.

Probówka 2. (AgNO3) – roztwór zabarwił się na niebiesko, a płytka miedziana pokryła się srebrnym nalotem.

Probówka 3. (MnSO4) – brak zmian.

Probówka 4. (ZnNO32) – brak zmian.

Probówka 5. (FeSO4) – brak zmian.

2.      Srebro

Probówka 1. (CuSO4) – brak zmian.

Probówka 2. (AgNO3) – brak zmian.

Probówka 3. (MnSO4) – brak zmian.

Probówka 4. (ZnNO32) – brak zmian.

Probówka 5. (FeSO4) – brak zmian.

3.      Mangan

Probówka 1. (CuSO4) – roztwór przybrał bladoróżowe zabarwienie, a mangan pokrył się miedzianym nalotem.

Probówka 2. (AgNO3) – roztwór przybrał bladoróżowe zabarwienie, a mangan pokryło się srebrnym nalotem.

Probówka 3. (MnSO4) – brak zmian.

Probówka 4. (ZnNO32) – brak zmian.

Probówka 5. (FeSO4) – roztwór przybrał bladoróżowe zabarwienie.

4.      Cynk

Probówka 1. (CuSO4) – nastąpiło odbarwienie roztworu, a cynk pokrył się miedzianym nalotem.

Probówka 2. (AgNO3) – cynk pokrywa się srebrnym nalotem. 

Probówka 3. (MnSO4) – brak zmian.

Probówka 4. (ZnNO32) – brak zmian.

Probówka 5. (FeSO4) –  nastąpiło odbarwienie roztworu.

5.      Żelazo

Probówka 1. (CuSO4) – roztwór przybrał jasnozielone zabarwienie, a żelazo pokryło się miedzianym nalotem.

Probówka 2. (AgNO3) – roztwór przybrał jasnozielone zabarwienie, a żelazo pokryło się srebrnym nalotem.

Probówka 3. (MnSO4) – brak zmian.

Probówka 4. (ZnNO32) – brak zmian.

Probówka 5. (FeSO4) – brak zmian.

RDZwQCuRfQhNs
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie. Po wprowadzeniu metali do roztworu siarczanu sześć manganu nie są zauważalne żadne zmiany, ponieważ Możliwe odpowiedzi: 1. mangan posiada najniższy potencjał standardowy w stosunku do pozostałych metali użytych w doświadczeniu, 2. mangan posiada najwyższy potencjał standardowy w stosunku do pozostałych metali użytych w doświadczeniu., 3. mangan posiada najniższy potencjał czynnościowy w stosunku do pozostałych metali użytych w doświadczeniu., 4. mangan posiada najwyższy potencjał czynnościowy w stosunku do pozostałych metali użytych w doświadczeniu.
RutZyzsR2N4fr
Ćwiczenie 2
Wybierz prawidłowe wyrazy, tak aby powstałe zdania były prawdziwe. Metale 1. aktywniejsze, 2. mniej aktywne mają zdolność do wypierania metali z roztworów soli. Spowodowane jest to 1. wyższym, 2. niższym potencjałem standardowym wypieranych metali. Na podstawie powyższej symulacji można stwierdzić, że najaktywniejszym metalem był 1. mangan, 2. srebro, 3. miedź, 4. żelazo, 5. cynk.
RfwEk5lBR0CvQ
Ćwiczenie 3
Oceń prawdziwość zdań. 1. Wskutek wprowadzenia srebra do probówki z siarczanem sześć miedzi roztwór odbarwia się., 2. Miedź nie reaguję z siarczanem sześć żelaza dwa, ponieważ posiada wyższy potencjał standardowy niż dwuwartościowe żelazo w szeregu napięciowym metali., 3. Mangan wypiera z roztworu azotanu pięć srebra srebro, co widoczne jest poprzez zmianę zabarwienia roztworu na kolor jasnoróżowy.