bg‑azure

Michael Phelps − fenomen

R1QSaVa41SXrO1
Pierwsze zdjęcie przedstawia Michaela Phelpsa. Jest to mężczyzna o jasnym kolorze skóry i brązowych włosach. Na zdjęciu jest uśmiechnięty. Widać jego białe zęby oraz drobne zmarszczki na policzkach oraz w kącikach oczu. Drugie zdjęcie przedstawia mężczyznę płynącego stylem motylkowym. Na jego głowie znajduje się czepek, a ramiona są szeroko rozstawione. Trzecie zdjęcie przedstawia mężczyzn znajdujących się w basenie. Jeden z nich unosi się nad powierzchnią wody łapiąc oddech, natomiast drugi unosi swoje ręce wysoko do góry, dodatkowo wystawiając ku górze oba palce wskazujące. Czwarte zdjęcie przedstawia mężczyznę znajdującego się w basenie. Na jego głowie znajduje się czepek, a na oczach okulary pływackie. Jego ręce są częściowo uniesione do góry, natomiast palce zgięte są w kierunku jego twarzy.
Źródło: Fernando Frazão/Agência Brasil, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Przeanalizuj wykresy, a następnie zaznacz, który z wykresów mógłby odpowiadać parametrom przeciętnego, zdrowego mężczyzny, a który pasuje do charakterystyki Michaela Phelpsa.

RXwhIh8a81iWJ
Możliwe odpowiedzi: 1. pacjent nr 1 to Michael Phelps, 2. pacjent nr 1 to zdrowy mężczyzna, 3. pacjent nr 2 to zdrowy mężczyzna, 4. pacjent nr 2 to Michael Phelps
RUoLamNrPZpOQ
Uzasadnij swój wybór. (Uzupełnij).
RXjt2gaPhX9xH
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
1
Symulacja 1

Kliknij na poszczególne elementy symulacji i obserwuj jak zmienia się wykres prezentujący parametry oddechowe u pacjentów.

R1JtBef4sIPg41
Pomiar, Wdech/Wydech, Całkowita pojemność płuc, Objętość zapasowa, Powietrze zalegające, Minimum 1,5000,12000,5000,2000,1 2,6000,12000,5000,2000,1 3,5000,12000,5000,2000,1 4,6000,12000,5000,2000,1 5,5000,12000,5000,2000,1 6,6000,12000,5000,2000,1 7,5000,12000,5000,2000,1 8,2000,12000,5000,2000,1 9,5000,12000,5000,2000,1 10,6000,12000,5000,2000,1 11,12000,12000,5000,2000,1 12,6000,12000,5000,2000,1 13,5000,12000,5000,2000,1 14,6000,12000,5000,2000,1 15,5000,12000,5000,2000,1 16,6000,12000,5000,2000,1
R1RuaSE0UgK631
Pomiar, Wdech/Wydech, Całkowita pojemność płuc, Objętość zapasowa, Powietrze zalegające, Minimum 1,2500,5000,2500,1000,0 2,3000,5000,2500,1000,0 3,2500,5000,2500,1000,0 4,3000,5000,2500,1000,0 5,2500,5000,2500,1000,0 6,3000,5000,2500,1000,0 7,2500,5000,2500,1000,0 8,1080,5000,2500,1000,0 9,2500,5000,2500,1000,0 10,3000,5000,2500,1000,0 11,4900,5000,2500,1000,0 12,3000,5000,2500,1000,0 13,2500,5000,2500,1000,0 14,3000,5000,2500,1000,0 15,2500,5000,2500,1000,0 16,3000,5000,2500,1000,0
Polecenie 2
RFey7pcsoSI2X
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Polecenie 2
RA5MKTbAWh8IX
Porównaj oba wykres pojemności płuc, a następnie określ objętość maksymalnego wdechu i wydechu pacjenta nr 1 i pacjenta nr 2. (Uzupełnij).
Polecenie 3
R2INFOYgRlADH
Zastanów się, a następnie uzasadnij, jak wyglądałby wykres pojemności płuc, gdyby obaj mężczyźni byli zdenerwowani. (Uzupełnij).
Polecenie 2
R10pSt9DiLQPe
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Rna1WwhRcZbIb
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Polecenie 4
R15waXiWh0dR9
Określ wartość objętości powietrza stale zalegającego w płucach, którego nie można usunąć nawet po wykonaniu maksymalnego wydechu. (Uzupełnij).
Polecenie 5
R16lJ0K86KIZY
Opisz, o czym świadczy zbyt mała wartość pojemności życiowej płuc (największa objętość powietrza, jaką można wydmuchać z płuc po wykonaniu maksymalnego wdechu). (Uzupełnij).