1
Symulacja 1

Kliknij odruch bezwarunkowy lub odruch warunkowy, aby sprawdzić ich przebieg.

RFXkYxXhFwvCF1
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symulacja interaktywna porównuje odruchy warunkowe i bezwarunkowe. Napis: Porównanie odruchów warunkowych i bezwarunkowych znajduje się w białym prostokącie na tle zdjęcia oka z brązową tęczówką. Pod spodem w białym prostokącie widnieje napis: Odruch bezwarunkowy, a w drugim białym prostokącie: Odruch warunkowy. Po kliknięciu na prostokąt z napisem: Odruch bezwarunkowy pojawia się biały prostokąt z napisem: Nakarm psa i literą „i” w okręgu, a obok niego animowana postać kremowego psa z czarnymi uszami i ogonem, który mruga oczami. Po najechaniu kursorem myszki na literkę „i” w okręgu pojawia się napis: Przyjmowanie i rozdrabnianie pokarmu są sygnałami do wydzielania śliny, która zmiękcza go i ułatwia jego przełykanie. Zwiększona produkcja śliny podczas jedzenia jest odruchem bezwarunkowym, wrodzonym. Po kliknięciu na prostokątne pole z napisem: Nakarm psa, pojawia się talerz z plastrem szynki, a z pyska psa zaczyna kapać ślina. Po kliknięciu na strzałkę w bok pojawia się kolejne pole z białym prostokątem, napisem: Zapal światło oraz postacią psa, nad którym widoczna jest żarówka. Po kliknięciu na to pole żarówka zapala się, a napis w prostokącie zmienia się na: Nakarm psa. Po kliknięciu na to pole żarówka zapala się, przed psem pojawia się talerz z plastrem szynki, a napis w prostokącie zmienia się na: Powtarzaj przy każdym posiłku przez 2 tygodnie. Przy pysku animowanej postaci psa pojawia się ślina, a ogon zaczyna się poruszać na boki. Po kliknięciu na strzałkę znajdującą się w lewym górnym rogu planszy wracamy do pierwszego ekranu w symulacji. Po kliknięciu na prostokąt z napisem: Odruch warunkowy pojawia się biały prostokąt z napisem: Zapal światło. Światło się zapala, a napis w prostokącie zmienia się na: Nakarm psa. Po kliknięciu na to pole żarówka zapala się, przed psem pojawia się talerz z plastrem szynki, a napis w prostokącie zmienia się na: Powtarzaj przy każdym posiłku przez 2 tygodnie. Przy pysku animowanej postaci psa pojawia się ślina, a ogon zaczyna się poruszać na boki. Po kliknięciu na strzałkę w bok pojawia się kolejne pole z białym prostokątem, napisem: Zapal światło i literą „i” w okręgu. Po najechaniu kursorem myszki na literkę „i” w okręgu pojawia się napis: Sygnał świetlny nie jest bezpośrednio związany z przyjmowaniem pokarmu, ale jeżeli zostanie wielokrotnie powtórzony łącznie z karmieniem, te dwa bodźce zostaną skojarzone. Zwiększona produkcja śliny na sygnał zapalenia żarówki jest odruchem warunkowym, wyuczonym. Aby utrzymać odruch, wspólne działanie bodźców musi być powtarzane. Po kliknięciu na pole z napisem: Zapal światło, przy pysku animowanej postaci psa pojawia się ślina, a ogon zaczyna się poruszać na boki.

Polecenie 1
R1KzUyEdRhGMh
Zapoznaj się z symulacją i określ, co w doświadczeniu Pawłowa stanowiło bodziec kluczowy, a co bodziec obojętny. (Uzupełnij).
Polecenie 2
RdmJAfZRIttJU
Jakie inne rodzaje bodźców mogą uruchomić odruch bezwarunkowy wydzielania śliny? (Uzupełnij).