1
Symulacja 1

W życiu codziennym często spotykasz produkty ze szkła lub zawierające elementy wykonane z tego materiału. Czy zastanawiałeś się jakie różnice we właściwościach wykazują różne rodzaje szkła i w jaki sposób wiążą się one z zastosowaniem? Zapoznaj się z symulacją pt. „Badanie właściwości fizykochemicznych szkła”, a następnie odpowiedz na poniższe pytania.

W życiu codziennym często spotykasz produkty ze szkła lub zawierające elementy wykonane z tego materiału. Czy wiesz jakie różnice we właściwościach wykazują różne rodzaje szkła i w jaki sposób wiążą się one z zastosowaniem? Zapoznaj się z poniższymi informacjami oraz z opisem symulacji pt. „Badanie właściwości fizykochemicznych szkła”. Wykorzystując symulację zbadaj odporność szkła typu float na działanie wody, wybranych kwasów, wodorotlenku sodu i węglanu sodu. Wyznacz gęstość tego szkła i oceń jego twardość.

R1PrDVtNB5Ofq
Co to jest szkło float? Szkło float "szkło zwykłe" - podstawowy rodzaj szkła charakteryzuje się lekko zielonkawą barwą (zawartość tlenków żelaza), jest gładkie, przeźroczyste. Jest produkowane w taflach o różnych grubościach., Proces produkcji opis WCAG, Zastosowanie Ten typ szkła jest stosowany m.in. do produkcji:
    elementów szklanych w pojazdach (np. szyb, lusterek);
  • luster;
  • elementów mebli (blatów stołów, półek);
  • okien i drzwi;
  • większość form szkła specjalistycznego np. szkło hartowane, szkło matowe i szkło dźwiękochłonne.
R1SMpPuA6W3Ws
Symulacja dotyczy badania właściwości fizykochemicznych szkła. Doświadczenie 1. Badamy wodoodporność. W środowisku badania mamy do wyboru temperaturę, wilgotność w procentach, czas narażenia na podane czynniki: od dwóch do sześciu miesięcy. Wstawiamy różne wartości. Kawałek szkła umieszczamy w zakręconym naczyniu. Szkło nie ulega zmianie. Wyniki eksperymentu: szkło float ma klasę hydrolityczną od trzech do pięciu. Doświadczenie 2. Badamy kwasoodporność. W środowisku badania do wyboru mamy następujące rodzaje kwasu: ha Ce eL, Ha be er, ha en o trzy, Ha dwa eS O cztery, Ha trzy Pe O cztery. Czas narażenia na podane czynniki: od dwóch do sześciu miesięcy po wstawieniu odpowiednich danych parametrów i wyborze rodzaju kwasu wynik eksperymentu jest następujący: szkło float ma kwasoodporność jeden. Doświadczenie 3. Gęstość przy 18 stopniach Celsjusza. Wskazówki: zważ pusty plik piknometr. W pierwszym kroku wytaruj wagę i postaw piknometr na wadze. Masa piknometru równa się 25 przecinek 8640 gramów. Kolejna wskazówka. Ściągnij piknometr z wagi. Napełnij piknometr wodą i zważ. Piknometr z wodą waży 50 przecinek 0236 gramów. Kolejny krok: opróżnij piknometr. Dodajemy 5 gram substancji stałe. Masa piknometru z badanym ciałem wynosi 30 przecinek 8640 g. Wskazówki: dopełnij piknometr z badanym ciałem wodą i zważ. Masa piknometru z badanym ciałem i wodą wynosi 53 przecinek 0236 g. Wykonaj obliczenia. Pamiętaj, że gęstość wody to: de równa się 1 gram na centymetr sześcienny. Wynik: gęstość badanej próbki szkła float wynosi 2 przecinek 5 g na centymetr sześcienny. W kolejnych próbach dodajemy 10 gram i 20 gram substancji. Przy 10 gramach substancji piknometr z badanym ciałem waży 35 przecinek 8640 gramów, a z wodą 56 przecinek 0236 g. Po dodaniu 20 g substancji piknometr waży 45 przecinek 8640 g, a z wodą 62 przecinek 0236 g. Wynik doświadczenia zawsze taki sam: gęstość badanej próbki szkła float wynosi 2 przecinek 5 g na centymetr sześcienny. Doświadczenie 4. Twardość. Na powierzchnię szkła działamy różnymi minerałami. Jego powierzchnię rysuje korund, diament, apatyt, ortoklaz oraz kwarc. Powierzchni nie rysują talk, gips, kalcyt, fluoryt, topaz.
1
Ćwiczenie 1

Odporność hydrolityczną szkła można określić ustalając zużycie kwasu chlorowodorowego (solnego) o stężeniu 0,01 moldm3, na masę ziaren szkła użytych do sporządzenia miareczkowanego tym kwasem roztworu. Zużycie to podawane jest w centymetrach sześciennych na gram szkła (cmIndeks górny 3/g).

Zależność między zużyciem roztworu kwasu chlorowodorowego, a klasą odporności hydrolitycznej szkła przedstawiono w poniższej tabeli.

Zużycie roztworu kwasu chlorowodorowego (solnego) na 1 g ziaren szkła użytego do przygotowania roztworu cm3g

Klasa odporności hydrolitycznej szkła

do 0,10 włącznie

1

od 0,10 do 0,20 włącznie

2

od 0,20 do 0,85 włącznie

3

od 0,85 do 2,00 włącznie

4

od 2,00 do 3,50 włącznie

5

W oparciu o dane uzyskane podczas pracy z symulacją, ustal klasę odproności hydrolitycznej szkła.

RCLn8getulR7C
1
Ćwiczenie 2

Na podstawie przeprowadzonej symulacji porównaj odporność badanego szkła na działanie kwasu chlorowodorowego i kwasu fluorowodorowego. 

Korzystając ze swojej wiedzy lub/i dostępnych źródeł informacji, wyjaśnij krótko różnicę w odporności chemicznej badanego szkła na działanie dwóch wymienionych kwasów.

R1H8pwOc8hJLS
1
Ćwiczenie 3

Szkło ze względu na swoje właściwości chemiczne znalazło zastosowanie w laboratorium.

Napisz, jaka właściwość szkła umożliwia stosowanie go w laboratorium.

RcDei6RvXz2in
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Niektóre związki chemiczne mogą jednak niszczyć szkło. Podaj dwa przykłady takich związków.

RJulSAN7I17d2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 4
RrP3V5n9OQ3us
Zaznacz, którymi z minerałów możemy zarysować szkło typu float. Możliwe odpowiedzi: 1. diament, 2. apatyt, 3. korund, 4. topaz, 5. ortoklaz, 6. kwarc, 7. talk, 8. gips
R181iRV9ubYaR
Ćwiczenie 5
Jakie kroki wykonasz, aby zbadać gęstość szkła? Uporządkuj elementy w odpowiedniej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. Wytaruję wagę. Zmierzę temperaturę wody, której będę używać w doświadczeniu., 2. Zważę pusty piknometr, zapiszę otrzymaną wartość i zdejmę piknometr z wagi., 3. Napełnię piknometr określoną objętością wody i ponownie zważę. Zapiszę otrzymaną wartość., 4. Na podstawie zebranych danych wyznaczę gęstość badanej próbki podstawiając otrzymane wartości do odpowiedniego wzoru., 5. Do piknometru wsypię określoną masę badanego ciała. Zważę, zapiszę odpowiednią wartość, a następnie zdejmę piknometr z wagi., 6. Opróżnię i dokładnie osuszę piknometr., 7. Piknometr z badanym ciałem wypełnię wodą. Zważę go i zapiszę odpowiednią wartość.