Symulacja interaktywna
Konstrukcja obrazu po przejściu promieni przez soczewkę rozpraszającą
Niniejsza symulacja pozwoli Ci lepiej zrozumieć, w jaki sposób powstają obrazy po przejściu promieni przez soczewkę rozpraszającą oraz nauczy określać cechy tych obrazów. Zastanów się, jakie są cechy takich obrazów. Gdzie w życiu codziennym znajdziesz soczewki rozpraszające?
Aby rozpocząć symulację ustaw przedmiot przed soczewką wybierając odległość, w jakiej ma się on znajdować. Następnie kliknij przycisk „Rozpocznij symulację!” i przeanalizuj bieg promieni po przejściu przez soczewkę rozpraszającą.
Opis alternatywny do symulacji interaktywnej
Na symulacji znajduje się symbol soczewki rozpraszającej. Przez środek soczewki przechodzi linia pozioma, będąca osią soczewki. Na osi zaznaczone są dwa ogniska, lezące w równej odległości od soczewki i oznaczone jako wielkie F. Zaznaczone są też 2 punkty w odległości od soczewki 2 razy większej niż ogniska. Oznaczone są jako 2 razy wielkie F. Pionowa strzałka, symbolizująca przedmiot, ma początek na osi soczewki. Można wybrać odległość x przedmiotu od soczewki. Gdy naciśniemy start, pojawiają się trzy promienie przechodzące przez koniec strzałki i biegnące w kierunku soczewki. Promień numer 1 leży nad osią soczewki i jest do niej równoległy. Promień załamany biegnie ukośnie w górę i w prawo. Przedłużenie promienia załamanego, poprowadzone na lewo, przechodzi przez lewe ognisko. Promień numer 2 trafia w środek soczewki i przechodzi przez nią, nie zmieniając kierunku. Promień numer 3 ma kierunek, którego przedłużenie trafia w prawe ognisko soczewki, a po przejściu przez soczewkę biegnie równolegle do osi soczewki. Przedłużenia wszystkich trzech promieni załamanych przecinają się w jednym punkcie po lewej stronie soczewki, który jest końcem pionowego wektora, symbolizującego pozorny obraz przedmiotu. Obraz pozorny dla każdej odległości przedmiotu od soczewki powstaje między soczewką i lewym ogniskiem i jest mniejszy od przedmiotu. Gdy wybierzemy odległość x od soczewki większą od zera i mniejszą od ogniskowej f, obraz pozorny jest większy niż połowa przedmiotu. Gdy wybierzemy odległość x od soczewki równą ogniskowej f, obraz pozorny jest 2 razy mniejszy niż przedmiot. Gdy wybierzemy odległość x od soczewki większą od ogniskowej f i mniejszą niż podwójna ogniskowa 2 razy f, obraz pozorny jest mniejszy niż połowa przedmiotu. Gdy wybierzemy odległość x od soczewki równą podwójnej ogniskowej 2 razy f, obraz pozorny jest jeszcze mniejszy niż poprzednio. Gdy wybierzemy odległość x od soczewki większą niż podwójna ogniskowa 2 razy f, obraz pozorny jest najmniejszy.
Zastanów się, jakie wyglądałby i gdzie powstałby obraz, gdybyśmy dostawili do soczewki rozpraszającej jeszcze jedną soczewkę, ale tym razem skupiającą, o takiej samej co do wartości bezwzględnej ogniskowej.