Symulacja interaktywna
Pomiar prędkości ciał poruszających się jedno za drugim w tym samym kierunku
Symulacja pokazuje, jak wygląda ruch dwóch biegaczy w dwóch układach odniesienia. Biegacze startują w pewnej odległości od siebie, jeden biegacz goni drugiego.
Zapoznaj się z symulacją i wykonaj polecenie.
Uwaga: Praca z symulacją jest wygodniejsza po przełączeniu na widok pełnoekranowy.
Opis alternatywny symulacji interaktywnej.
W symulacji widoczna jest brązowa bieżnia o dwóch torach biegnąca w kierunku poziomym. Obok bieżni widoczne są dwa pasy zieleni po obu stronach. W połowie długości bieżni na górnym pasie zieleni narysowano drzewo. Pod nim na górnym torze widoczny jest niebieski biegacz. Przed nim na dolnym torze widoczny jest żółty biegacz. Niebieski biegacz goni biegacza żółtego. Użytkownik może dokonać wyboru punktu odniesienia spośród drogi i żółtego biegacza. Może on dodatkowo dokonać wyboru prędkości z jakimi poruszają się biegacze za pomocą dwóch poziomych suwaków. Prędkość biegacza żółtego małą litera v z indeksem dolnym jeden można zmieniać od jednego do dziesięciu metrów na sekundę. Prędkość biegacza niebieskiego mała litera v z indeksem dolnym dwa można zmieniać od dwóch do dwunastu metrów na sekundę. Po wystartowaniu biegacz niebieski zaczyna gonić biegacza żółtego. Jeśli prędkość biegacza niebieskiego jest większa niż biegacza żółtego to po pewnym czasie dogoni go. Panel wyboru parametrów ruchu i punktu odniesienia znajduje się powyżej bieżni. Po wystartowaniu symulacji, po prawej stronie od panelu wyboru widoczne są parametry ruchu w stosunku do wybranego punktu odniesienia. Pojawia się informacja o czasie potrzebnym na dogonienie przez biegacza niebieskiego zawodnika żółtego, a także droga przebyta przez zawodników i ich prędkość względem punktu odniesienia.