Symulacja interaktywna
Analiza ruchu w różnych układach odniesienia
Zapoznaj się z symulacją i wykonaj polecenie.
Za pomocą tej symulacji możesz obejrzeć, jak wygląda ruch różnych obiektów w różnych układach odniesienia. Po wybraniu układu odniesienia pokazują się też współrzędne prędkości poruszających się względem niego obiektów.
Uwaga: Praca z symulacją jest wygodniejsza po przełączeniu na widok pełnoekranowy.
Opis alternatywny symulacji interaktywnej.
Na symulacji widoczna jest narysowana ulica biegnąca poziomo. Do ulicy przyłożona jest pozioma oś skierowana w prawo i oznaczona małą literą x. Na ulicy widoczny jest czarny rowerzysta z lewej strony do którego przyłożono wektor prędkości mała litera v z indeksem dolnym jeden skierowany w prawo. Po lewej stronie widoczny jest ciemnoczerwony autobus do którego przyłożona wektor prędkości mała litera v z indeksem dolnym dwa, skierowany w lewo. Po lewej stronie obok rowerzysty widoczny jest zielony samochód do którego przyłożono wektor mała litera v z indeksem dolnym trzy, skierowanym w prawo. Nad ulicą z prawej strony widoczny jest spadochroniarz do którego przyłożono wektor prędkości mała litera v z indeksem dolnym cztery, skierowany pionowo w dół. Po środku długości ulicy widoczne jest nieruchome drzewo. Wektory prędkości rowerzysty i spadochroniarza są porównywalnej długości. Wektor prędkości autobusu jest najkrótszy a samochodu najdłuższy. Po wystartowaniu symulacji elementu układu zaczynają się poruszać zgodnie z wektorami prędkości. Wybierając punkt odniesienia jako jeden z wymienionych elementów układu widzimy przyłożoną do tego elementu oś mała litera y skierowaną pionowo w górę. Oś to porusza się wraz z elementem. Nad symulacją widoczne są prędkości wszystkich ciał w układzie względem wybranego punktu odniesienia.