Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Polecenie 1

Napisz program, który umożliwi użytkownikowi wpisanie n liczb z określonego zakresu, a następnie wylosuje tyle samo liczb z tego samego zakresu i wypisze pierwszą, która znajduje się w obu tablicach. Przetestuj jego działanie dla sześciu liczb z przedziału <1, 48>.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • n – liczba pobieranych liczb; liczba naturalna

  • los_max – maksymalna dozwolna wylosowana wartość

  • wpisane – tablica liczb naturalnych

  • wylosowane – tablica liczb wylosowanych przez program; tablica liczb naturalnych

Wynik:

Na standardowym wyjściu program prezentuje pierwszą liczbę występującą w obu tablicach.

R2RXOukKY4amh
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Polecenie 2

Porównaj swoje rozwiązanie z prezentacją.

R1Z9frAqgtOFV1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Symulacja bada właściwości przykładowego liniowego generatora liczb pseudolosowych, którego wzór podany jest poniżej. Podobne algorytmy mogą być stosowane w celu wyznaczania liczb losowych w metodach informatycznych. Modyfikując parametry generatora, obserwuj, w jaki sposób zmienia się rozkład generowanych przez niego liczb. Spróbuj dobrać parametry w taki sposób, aby rozkład był jak najbardziej jednorodny.

Schemat interaktywny bada właściwości przykładowego liniowego generatora liczb pseudolosowych, którego wzór podany jest poniżej. Podobne algorytmy mogą być stosowane w celu wyznaczania liczb losowych w metodach informatycznych. Możliwe jest modyfikowanie parametrów generatora, by zmieniał się rozkład generowanych przez niego liczb.

R1MCtyKhlgx4B1
Zasób interaktywny pozwala na zmianę parametrów równania wykorzystywanego do tworzenia liczb przypadkowych przedstawianych poprzez diagram słupkowy obok pól tekstowych po lewo. Wzór: x n + 1 równa się (a * x n + c) mod m. Wartości poczatkowe: x 0 = 15, a = 397204094, c = 7, m = 2147483647, liczba przedziałów = 10, liczba wygenerowanych prób = 10000.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.