Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Polecenie 1

Zapoznaj się z symulacją interaktywną. Możesz w niej zmienić położenie punktów wielokąta oraz położenie głównego punktu.
Po uruchomieniu testu przynależności program wykryje, czy punkt należy do wielokąta.

RPWfDwSdS5Ea4
Grafika interaktywna przedstawia działanie programu wykrywającego położenie ustawianego przez użytkownika punktu.
Na górze znajduje się przycisk z napisem Klinkij, aby przeprowadzić test przynależności punktu do wielokąta.
Oraz obok przycisk z napisem Reset.
W głównej części obrazka znajduje się wielokąt, którego wierzchołki można przesunąć w dowolnej kolejności i konfiguracji.
Obok niego umieszczono punkt, który podobnie co do wierzchołków można przesunąć w dowolne miejsce.
Po uruchomieniu testu, na ekranie wyświetla się napis informujący nas o ilości przecięć
oraz o tym czy ilość przecięć jest parzysta czy też nie.
Po przecięciu jednego boku bądź też wierzchołka, test wskazuje że punkt znajduje się wewnątrz figury,
natomiast po ustawieniu punktu poza figurą, liczba przecięć oznaczona czerwonymi kropkami jest zawsze parzysta.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symulacja interaktywna przedstawia działanie algorytmu. Przedstawione są 2 przyciski, uruchomienia symulacji oraz resetu.

Po uruchomieniu, symulacja przedstawia wielobok złożony z wielu punktów, oraz oznaczone szarym kolorem pole tej figury. Pokazana także jest półprosta, poprowadzona od niebieskiego punktu, który można dowolnie przesuwać po symulacji.

Po przesunięciu linii tak, aby przecinała się z bokami figury, pojawia się napis Ilość przecięć oraz liczba przecięć, każde przecięcie jest oznaczone czerwonym punktem na boku figury.

Pod liczbą przecięć pojawia się napis: Ilość przecięć jest nieparzysta – punkt należy do wielokąta. Zostanie zmienione w razie potrzeby na parzystą i punkt nie należy do wielokąta.

Polecenie 2
R15kQMnqPiCeH
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Polecenie 3

Zastanów się, czy przedstawiony w symulacji algorytm jest odpowiedni w każdym przypadku.