1
Symulacja 1

Kliknij przycisk START, aby rozpocząć symulację.

RrEA6cB7ARUwk1
Symulacja daje możliwość analizy działania genów kumulatywnych u człowieka, zwierząt i roślin. W pierwszej części symulacji geny te mają wpływ na determinację barwy skóry człowieka, u zwierząt możemy sprawdzić determinację nieśności kur, a u roślin determinację barwy ziarniaków pszenicy. Pierwsze zadanie polega na uzupełnieniu krzyżówki genowej o odpowiednie genotypy. W drugim zadaniu możemy zbadać projekcje krzyżówki genowej na wykresie słupkowym
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symulacja. Na ekranie startowym pojawia się hasło poligenia, w tle znajdują się trzy podwójne helisy. Następnie pojawiają się trzy zdania: 1. Geny kumulatywne u człowieka. 2. Geny kumulatywne u zwierząt. 3. Geny kumulatywne u roślin. Po wybraniu punktu pierwszego, geny kumulatywne u człowieka, pojawia się zdanie Działanie genów kumulatywnych warunkujących barwę skóry człowieka i po prawej stronie na dole mamy przycisk dalej, aby przejść do kolejnego kroku, a po lewej stronie strzałkę, która pozwala nam się cofnąć do poprzedniego kroku. Pojawia się krzyżówka, gdzie uczeń musi sam napisać dane genotypy. Przykładowy ciąg genotypów wskazujący kolor skóry od najciemniejszej brązowej do średnio brązowej: męskie duże ABC w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp duże AABBCC; męskie duże A, duże B, małe c w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genom dwa duże A, dwa duże B, duże C małe c; męskie duże A małe b duże C w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp dwa duże A, duże B, małe b, dwa duże C; męskie małe a duże B duże C w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp duże A małe a dwa duże B, dwa duże C; męskie małe a, małe b duże C w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp duże A, małe a, duże B, małe b, dwa duże C; męskie małe a, duże B, małe c w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp duże A, małe a, dwa duże B, duże C, małe c; męskie duże A, małe b małe c w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp dwa duże A, duże B, małe b, duże C, małe c; męskie małe abc w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp duże A, małe a, duże B, małe b, duże C małe c.

Następnie pojawia grafika wskazująca rozkład fenotypów, czyli jak często występuje dany kolor skóry w populacji. Na osi x ukazany jest stopień niepigmentowania skóry, na osi y wskazana jest częstość fenotypów w skali od 0 do 0,3, z podziałem co jedną dziesiątą. Osób o skórze najjaśniejszej jest najmniej, niewiele powyżej zera, osób o nieco ciemniejszej skórze 0,1, osób o jeszcze ciemniejszej skórze nieco powyżej 0,2. Najwięcej jest osób o średniociemnym kolorze skóry, nieco powyżej 0,3, następnie znów jest mniej osób o jeszcze ciemniejszej skórze, bo nieco powyżej 0,2, jeszcze mniej osób o ciemnym kolorze skóry, bo 0,1, a najmniej osób o bardzo ciemnym kolorze skóry, bo nieco powyżej 0.

R6zuUAQIoCbJY
RCkgJq0U6t3AY
R17jhBvRtMIXj

Wracamy do planszy ze spisem i wchodzimy w punkt 2. Geny kumulatywne u zwierząt. Pojawia się zdanie Działanie genów kumulatywnych warunkujących nieśność kur i po prawej stronie na dole mamy strzałkę, aby przejść do kolejnego kroku, a po lewej stronie strzałkę, która pozwala nam się cofnąć do poprzedniego kroku. Pojawia się krzyżówka, gdzie uczeń musi sam napisać dane genotypy. Przykładowy ciąg genotypów kur: męskie duże ABC w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp duże AABBCC; męskie duże A, duże B, małe c w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genom dwa duże A, dwa duże B, duże C małe c; męskie duże A małe b duże C w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp dwa duże A, duże B, małe b, dwa duże C; męskie małe a duże B duże C w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp duże A małe a dwa duże B, dwa duże C; męskie małe a, małe b duże C w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp duże A, małe a, duże B, małe b, dwa duże C; męskie małe a, duże B, małe c w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp duże A, małe a, dwa duże B, duże C, małe c; męskie duże A, małe b małe c w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp dwa duże A, duże B, małe b, duże C, małe c; męskie małe abc w połączeniu z żeńskie duże ABC daje genotyp duże A, małe a, duże B, małe b, duże C małe c.

RaNJCezxy03hH
Rn7Czkq8j3j2X
RLMKNOyXGDxRM

Wracamy do planszy ze spisem i wchodzimy w punkt 3. Geny kumulatywne u roślin. Pojawia się zdanie Działanie genów kumulatywnych warunkujących barwę ziarniaków pszenicy i po prawej stronie na dole mamy strzałkę, aby przejść do kolejnego kroku, a po lewej stronie strzałkę, która pozwala nam się cofnąć do poprzedniego kroku. Pojawia się krzyżówka, gdzie uczeń musi sam napisać dane genotypy. Przykładowy ciąg genotypów warunkujących barwę, gdzie męskie duże R 1 małe r 1 duże R 2 małe r2 duże R 3 małe r3, żeńskie duże R 1 małe r 1 duże R 2 małe r 2 duże R 3 małe r 3 daje następujące genotypy. Pierwszy wariant: Męskie duże R 1 duże R 2 małe r 3, żeńskie duże R 1, R 2, R 3 – genotyp dwa duże R 1 dwa duże R 2 duże R 3 małe r 3 (ciemna barwa ziarna). Drugi wariant: męskie duże R 1, małe r 2 duże R 3, żeńskie trzy duże R 1, R 2, R 3 daje genotyp dwa duże R 1 duże R 2 małe r 2 dwa duże R3 (ciemna barwa ziarna). Trzeci wariant: męskie małe r1  małe r 2 duże R 3, żeńskie trzy duże R 1, R 2, R 3 daje genotyp duże R 1 małe r 1 duże R 2 małe r 2, dwa duże R 3 (średnie wybarwienie ziarna). Czwarty wariant: męskie małe r 1 duże R 2 małe r 3 i żeńskie trzy duże R 1, R 2 R 3 daje genotyp duże R 1 małe r 1 dwa duże R 2 duże R 3 małe r 3 (średnie wybarwienie ziarna). Piąty wariant: męskie duże R 1 małe r 2 małe r 3 i żeńskie trzy duże R 1, R 2 R 3 daje genotyp dwa duże R 1 duże R 2 małe r 2 duże R 3 małe r 3 (średnie wybarwienie ziarna).

Następnie pojawia grafika wskazująca rozkład fenotypów, czyli jak często występuje stopień zabarwienia ziarniaków. Na osi x ukazany jest stopień zabarwienia ziarniaków, na osi y wskazana jest częstość fenotypów w skali od 0 do 0,3, z podziałem co jedną dziesiątą. Ziarniaków najjaśniejszych jest najmniej, niewiele powyżej zera, Ziarniaków o nieco ciemniejszym wybarwieniu 0,1, ziarniaków o jeszcze ciemniejszej barwie nieco powyżej 0,2. Najwięcej jest ziarniaków o średniociemnym kolorze, nieco powyżej 0,3, następnie znów jest mniej ziarniaków o jeszcze ciemniejszej barwie, bo nieco powyżej 0,2, jeszcze mniej jest ziarniaków o ciemnej barwie, bo 0,1, a najmniej ziarniaków o bardzo ciemnej barwie, bo nieco powyżej 0.

R1bO3rItU1WA0
R1Q5qD6x80Z4i
R1MX4Nd66Hycd
Polecenie 1
RKwG8kWEFU5ha
Zastanów się, jaki kolor skóry będzie miało potomstwo, jeśli jeden z rodziców jest homozygotą dominująca, a drugi rodzic homozygotą recesywną pod względem tej cechy. (Uzupełnij).
Polecenie 2
RoqNnDaSG0YuR
Wypisz genotypy i fenotypy jakie są możliwe, jeśli oboje z rodziców są heterozygotami pod względem barwy skóry. (Uzupełnij).
Polecenie 3

Nieśność kur warunkowana jest trzema parami alleli z różnych loci. Kury o genotypach AABBCC znoszą 240 jaj rocznie, a te o genotypach aabbcc: 120. Założono, że efekty genów A, B i C są identyczne, tzn. każdy z nich zwiększa nieśność kur o 20 jaj.

R1a4cJCxpr9Ym