System operacyjny Windows
Scenariusz lekcji – System operacyjny Windows
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Zapoznanie uczniów z pojęciem i zadaniami systemu operacyjnego Windows.
Zapoznanie uczniów z kolejnymi wersjami systemu operacyjnego Windows i najważniejszymi różnicami pomiędzy nimi.
Zapoznanie uczniów z właściwościami wersji systemu dostępnej w szkolnej pracowni komputerowej.
b) Umiejętności
Kształcenie umiejętności pracy z systemem w trybie graficznym.
Kształcenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach awarii systemu graficznego.
Kształcenie umiejętności przemieszczania się między różnymi zadaniami.
2. Metoda i forma pracy
Wykład.
Prezentacja.
Praca komputerze grupach przy komputerze.
Praca z kartą pracy ucznia.
3. Środki dydaktyczne
Prezentacja multimedialna: „System operacyjny Windows”.
Karta pracy ucznia: „.System operacyjny Windows”.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Odczytanie obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji, zalogowanie do systemu Windows.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję pytaniem: Jaki system operacyjny jest zainstalowany na Waszych komputerach? Jak to sprawdzić?
Uczniowie odpowiadają. W celu potwierdzenia swojej odpowiedzi, otwierają okienko właściwości Mojego komputera:
klikając prawym przyciskiem myszy na ikonie „Mój komputer” wybierają z menu podręcznego Właściwości;
z zakładki Ogólne odczytują informacje o wersji systemu operacyjnego oraz właścicielu licencji. (3 min)
Kolejne pytanie: Z jakimi innymi wersjami systemu operacyjnego zetknęliście się np. w domu lub u kolegi albo koleżanki? Czy wiecie, co je różni?
Uczniowie: wymieniają znane im wersje systemu, oraz zauważone cechy itp.
Nauczyciel prezentuje oraz omawia pokaz multimedialny: „System operacyjny Windows” z poleceniem zanotowania kolejnych wersji systemu.
Uczniowie oglądają pokaz, zgodnie z poleceniem zapisują chronologicznie nazwy najbardziej znanych wersji systemu – notatka 1:
Microsoft Windows NT 3.1 - 1993
Microsoft Windows NT 3.5 - 1994
Microsoft Windows XP 64‑bit - 2002
Microsoft Windows XP Professional x64 (NT 5.2) - 2005 (10 min)
Nauczyciel wyjaśnia znaczenie najważniejszych cech systemu: wielozadaniowość z wywłaszczaniem.
Uczniowie wchodzą na stronę: http://www.microsoft.com/poland/athome/security/viruses/default.mspx,
wpisują pojęcie „wielozadaniowość” i zapisują definicję – notatka 2:
Wielozadaniowość jest to cecha systemu operacyjnego, umożliwiająca mu równoczesne wykonywanie więcej niż jednego procesu”. W systemach z wywłaszczaniem może nastąpić przerwanie wykonywania procesu. Program nie wykonywany pozostaje „w uśpieniu” do momentu, gdy znów zostanie mu przydzielony czas procesora. (5 min)
Nauczyciel prezentuje praktycznie wielozadaniowości systemu, poleca uruchomienie 3 aplikacji i otwarcie okna menedżera zadań.
Uczniowie pracują w grupach 2‑osobowych:
każda grupa uruchamia trzy wybrane programy z pakietu Office lub z grupy Akcesoria, np. Notatnik, Paint, Word;
uczniowie otwierają kombinacją Alt+Ctrl+Del Menedżera zadań, sprawdzają zadania w okienku Aplikacje, przełączają zadania, zamykają. (5 min)
Nauczyciel przedstawia zadanie – zasady rozwiązywania zadania z karty pracy ucznia.
Praca własna – wykonanie kolejnych poleceń zapisanych w karcie pracy „System operacyjny Windows”. (15 min_
c) Faza podsumowująca
Notatka 3, podsumowująca wiadomości o systemie operacyjnym Windows XP:
system wielozadaniowy, wielowątkowy, w pełni spolszczona wersja językowa;
oparty na jądrze NT – obsługuje system plików NTFS, zapewniając wysokie bezpieczeństwo;
wersje Professional i Home Editions zawierają zintegrowaną zaporę sieciową;
oprócz przeglądarki internetowej zawiera odtwarzacz multimedialny;
ulepszone menu Start;
nagrywanie CD oraz lepsza obsługa urządzeń;
przełączanie użytkownika.
5. Bibliografia
Witold Wrotek, Technologia informacyjna, wyd. Helion,
strony internetowe:
http://www.systemyoperacyjne.of.pl
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
System operacyjny Windows
b) Zadanie domowe
Wyszukaj i opisz metody usuwania i przywracania plików w systemie Windows. Opisz właściwości Kosza systemu Windows.