E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa systemów informatyki w medycynie

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

bg‑azure

Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki

ATLAS INTERAKTYWNY

1

Spis treści

2

Systemy informatyczne w wybranych placówkach medycznych

Rnfs6v9LUE6nC1
Ilustracja zatytułowana jest Systemy informatyczne w wybranych placówkach medycznych. Przedstawia sześć połączonych ze sobą zdjęć. W centrum zdjęcie gabinetu lekarskiego wyposażonego w kozetkę, biurko oraz fotel. Wokół tego zdjęcia pięć pozostałych fotografii. Pierwsza przedstawia zbliżenie na ręce mężczyzny, siedzącego przy biurku, na którym stoi laptop. Mężczyzna w dłoniach trzyma teczkę. Drugie przedstawia zbliżenie na publikację z wykresem słupkowym i liniowym. Trzecie przedstawia pracownika laboratorium w fartuchu, rękawiczkach, maseczce i okularach ochronnych. W dłoniach trzyma pipetę i szalkę Petriego. Czwarte przedstawia ladę rejestracji. Piąte zdjęcie przedstawia lekarkę w białym fartuchu ze stetoskopem powieszonym na szyi. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne oraz interaktywne menu, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Placówka medyczna
    Różne placówki medyczne korzystają z różnych systemów informatycznych. Wybór systemu zależy od wielkości placówki, liczby obsługiwanych pacjentów, posiadanego sprzętu, udziału w różnych programach współfinansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia czy Unię Europejską.
    System powinien pozwolić nie tylko na sprawne zarządzanie placówką, ale także na łączenie się z zewnętrznymi systemami informatycznymi Ministerstwa Zdrowia i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz systemami informatycznymi placówek współpracujących, np. laboratoriów diagnostycznych. System informatyczny musi współpracować z systemami różnych urządzeń medycznych posiadanych przez placówkę, np.: tomografu, ultrasonografu, aparatu do rezonansu magnetycznego.
  2. Kierownictwo
    Wspieranie zarządzania placówką:
    • monitorowanie działalności placówki,
    • monitorowanie realizacji umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, tworzenie i aneksowanie umów,
    • przekazywanie informacji o placówce do portalu świadczeniodawcy Narodowego Funduszu Zdrowia, na przykład: struktura poradni, personel, harmonogram pracy personelu medycznego, sprzęt medyczny, podwykonawcy, itp.,
    • poprzez połączenie z portalem świadczeniodawcy Narodowego Funduszu Zdrowia, system umożliwia przekazywanie zleceń na materiały medyczne konieczne do funkcjonowania placówki medycznej,
    • prowadzenie korespondencji z Narodowym Funduszem Zdrowia poprzez połączenie z portalem,
    • nadawanie uprawnień pracownikom placówki do korzystania z systemu informatycznego.
  3. Statystyka medyczna
    Zbieranie informacji statystycznych o działalności placówki:
    • sprawdzanie kompletności danych o podejmowanych działaniach przez personel medyczny,
    • opracowywanie zbiorczych informacji statystycznych o wykonanych usługach medycznych,
    • przekazywanie zgromadzonych danych do System Statystyki w Ochronie Zdrowia, w skrócie SSOZ,
    • przygotowanie danych do faktury dla Narodowego Funduszu Zdrowia,
    • przesyłanie informacji do Narodowego Funduszu Zdrowia o kolejkach pacjentów oczekujących na wizytę u lekarza.
    • Podmioty współpracujące
      Wspierania współpracy z podwykonawcami i innymi placówkami medycznymi:
      • przekazywanie zleceń na badania pacjentów placówki,
      • dostęp do wyników przeprowadzonych badań,
      • uzupełnianie profilu pacjenta o uzyskane wyniki badań.
    • Rejestracja
      Wspieranie rejestrowania pacjentów:
      • rejestrowanie pacjentów, zakładanie profilu pacjenta, rejestrowanie skierowań od lekarza z innej placówki,
      • przekazywanie informacji o rejestracji pacjenta do Centrum e‑zdrowie oraz zmiana statusu skierowania,
      • wyznaczanie wizyt na podstawie grafików pracowników medycznych: lekarzy położnych, pielęgniarek,
      • gromadzenie deklaracji od pacjentów,
      • sprawdzanie, czy pacjent posiada ubezpieczenie zdrowotne, poprzez połączenie z systemem eWUŚ czyli Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców,
      • pobieranie danych o pacjencie z portalu Centrum e‑zdrowie pod adresem: https://www.cez.gov.pl/pl.
    • Personel medyczny
      Wspieranie pracy personelu medycznego:
      • wystawianie zwolnień lekarskich, system przekazuje informację do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i pracodawcy pacjenta,
      • możliwość połączenia z portalem gabinet.gov.pl, co umożliwia wystawianie recept i e‑skierowań,
      • połączenie z systemem zawierającym aktualne informacje o lekach, ich dawkowaniu, odpłatności, odpowiednikach,
      • dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta poprzez profil pacjenta założony w placówce, wyników badań, lekach zapisanych przez innych lekarzy, zwolnieniach lekarskich, zleconych terapii, historii choroby,
      • dostęp do pełnej dokumentacji medycznej pacjenta poprzez połączenie z systemem SIM,
      • wypełnienie informacji o wizycie, w tym danych statystycznych: podanie kodu jednostki chorobowej, procedur medycznych wykonanych w trakcie wizyty, opis stanu pacjenta, wypisane recepty, wystawione zwolnienia lekarskie, zlecenia badań diagnostycznych, a także wystawienie skierowań, na przykład do poradni specjalistycznej, szpitala lub sanatorium.
Systemy informatyczne w wybranych placówkach medycznych
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Systemy informatyczne w aptece

R128Q8mk4u4oW1
Ilustracja zatytułowana jest Systemy informatyczne w wybranych placówkach medycznych. Przedstawia sześć połączonych ze sobą zdjęć. W centrum zdjęcie gabinetu lekarskiego wyposażonego w kozetkę, biurko oraz fotel. Wokół tego zdjęcia pięć pozostałych fotografii. Pierwsza przedstawia zbliżenie na ręce mężczyzny, siedzącego przy biurku, na którym stoi laptop. Mężczyzna w dłoniach trzyma teczkę. Drugie przedstawia zbliżenie na publikację z wykresem słupkowym i liniowym. Trzecie przedstawia pracownika laboratorium w fartuchu, rękawiczkach, maseczce i okularach ochronnych. W dłoniach trzyma pipetę i szalkę Petriego. Czwarte przedstawia ladę rejestracji. Piąte zdjęcie przedstawia lekarkę w białym fartuchu ze stetoskopem powieszonym na szyi. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne oraz interaktywne menu, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Placówka medyczna
    Różne placówki medyczne korzystają z różnych systemów informatycznych. Wybór systemu zależy od wielkości placówki, liczby obsługiwanych pacjentów, posiadanego sprzętu, udziału w różnych programach współfinansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia czy Unię Europejską.
    System powinien pozwolić nie tylko na sprawne zarządzanie placówką, ale także na łączenie się z zewnętrznymi systemami informatycznymi Ministerstwa Zdrowia i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz systemami informatycznymi placówek współpracujących, np. laboratoriów diagnostycznych. System informatyczny musi współpracować z systemami różnych urządzeń medycznych posiadanych przez placówkę, np.: tomografu, ultrasonografu, aparatu do rezonansu magnetycznego.
  2. Kierownictwo
    Wspieranie zarządzania placówką:
    • monitorowanie działalności placówki,
    • monitorowanie realizacji umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, tworzenie i aneksowanie umów,
    • przekazywanie informacji o placówce do portalu świadczeniodawcy Narodowego Funduszu Zdrowia, na przykład: struktura poradni, personel, harmonogram pracy personelu medycznego, sprzęt medyczny, podwykonawcy, itp.,
    • poprzez połączenie z portalem świadczeniodawcy Narodowego Funduszu Zdrowia, system umożliwia przekazywanie zleceń na materiały medyczne konieczne do funkcjonowania placówki medycznej,
    • prowadzenie korespondencji z Narodowym Funduszem Zdrowia poprzez połączenie z portalem,
    • nadawanie uprawnień pracownikom placówki do korzystania z systemu informatycznego.
  3. Statystyka medyczna
    Zbieranie informacji statystycznych o działalności placówki:
    • sprawdzanie kompletności danych o podejmowanych działaniach przez personel medyczny,
    • opracowywanie zbiorczych informacji statystycznych o wykonanych usługach medycznych,
    • przekazywanie zgromadzonych danych do System Statystyki w Ochronie Zdrowia, w skrócie SSOZ,
    • przekazywanie do Systemu Informacji Medycznej danych o zrealizowanych, realizowanych i planowanych świadczeniach dla pacjentów,
    • przygotowanie danych do faktury dla Narodowego Funduszu Zdrowia,
    • przesyłanie informacji do Narodowego Funduszu Zdrowia o kolejkach pacjentów oczekujących na wizytę u lekarza.
    • Podmioty współpracujące
      Wspierania współpracy z podwykonawcami i innymi placówkami medycznymi:
      • przekazywanie zleceń na badania pacjentów placówki,
      • dostęp do wyników przeprowadzonych badań,
      • uzupełnianie profilu pacjenta o uzyskane wyniki badań.
    • Rejestracja
      Wspieranie rejestrowania pacjentów:
      • rejestrowanie pacjentów, zakładanie profilu pacjenta, rejestrowanie skierowań od lekarza z innej placówki,
      • przekazywanie informacji o rejestracji pacjenta do Centrum e‑zdrowie oraz zmiana statusu skierowania,
      • wyznaczanie wizyt na podstawie grafików pracowników medycznych: lekarzy położnych, pielęgniarek,
      • gromadzenie deklaracji od pacjentów,
      • sprawdzanie, czy pacjent posiada ubezpieczenie zdrowotne, poprzez połączenie z systemem eWUŚ czyli Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców,
      • pobieranie danych o pacjencie z portalu Centrum e‑zdrowie pod adresem: https://www.cez.gov.pl/pl.
    • Personel medyczny
      Wspieranie pracy personelu medycznego:
      • wystawianie zwolnień lekarskich, system przekazuje informację do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i pracodawcy pacjenta,
      • możliwość połączenia z portalem gabinet.gov.pl, co umożliwia wystawianie recept i e‑skierowań,
      • połączenie z systemem zawierającym aktualne informacje o lekach, ich dawkowaniu, odpłatności, odpowiednikach,
      • dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta poprzez profil pacjenta założony w placówce, wyników badań, lekach zapisanych przez innych lekarzy, zwolnieniach lekarskich, zleconych terapii, historii choroby,
      • dostęp do pełnej dokumentacji medycznej pacjenta poprzez połączenie z systemem SIM,
      • wypełnienie informacji o wizycie, w tym danych statystycznych: podanie kodu jednostki chorobowej, procedur medycznych wykonanych w trakcie wizyty, opis stanu pacjenta, wypisane recepty, wystawione zwolnienia lekarskie, zlecenia badań diagnostycznych, a także wystawienie skierowań, na przykład do poradni specjalistycznej, szpitala lub sanatorium.
Systemy informatyczne w aptece
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia