Sytuacja bez wyjścia
Przyjrzyj się ilustracji do bajki „Lis i kozieł”. Jak myślisz, o czym będzie ta opowieść?
Przeczytaj bajkę Adama Mickiewicza. Zwróć uwagę na zachowanie lisa. Dlaczego nie wpada w panikę w trudnej sytuacji?
Lis i koziełJuż był w ogródku, już witał się z gąską;
Kiedy, skok robiąc, wpadł w beczkę wkopaną,
Gdzie wodę zbierano;
Ani pomyśleć o wyskoczeniu.
Chociaż wody nie było i nawet nie grząskogrząsko:
Studnia na półczwarta łokciapółczwarta łokcia,
Za wysokie progi
Na lisie nogi;
ZrąbZrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibićwścibić paznokcia.
Postaw się teraz w tego lisa położeniu!
Inny zwierz pewno załamałby łapy
I bił się w chrapychrapy,
Wołając gromu, ażeby go dobił:
Nasz lis takich głupstw nie robił;
Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła.
Za czym maca wkoło zębem,
A patrzy w górę. Jakoż wkrótce ujrzał kozła,
Stojącego tuż nad zrębem
I patrzącego z ciekawością w studnię.
Lis wnet spuścił pysk na dno, udając, że pije;
Cmoka mocno, głośno chłepce
I tak sam do siebie szepce:
”Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję!
Smak lodu, a czysta cudnie.
Chce mi się całemu spłukać,
Ale mi ją szkoda zbrukaćzbrukać,
Szkoda!
Bo co też to za woda!”
Kozioł, który tam właśnie przyszedł wody szukać:
”Ej! – krzyknął z góry – ej, ty ryżyryży kudłakudła,
WaraWara od źródła!”
I hop w dół. Lis mu na kark, a z karku na rogi,
A z rogów na zrąb i w nogi.
Grupa I
Opiszcie sytuację, która miała miejsce przed punktem zwrotnym (zanim lis ujrzał kozła).
Grupa II
Opiszcie sytuację, która miała miejsce po punkcie zwrotnym (kiedy lis ujrzał kozła).
Podajcie inne rozwiązania, które można by było zastosować w sytuacji, w jakiej znalazł się lis.
Oceńcie realność pomysłów (który z pomysłów jest najbardziej prawdopodobny).
Wymień cechy tytułowych bohaterów bajki.
Oceń postępowanie lisa i kozła.
Czego uczy bajka Adama Mickiewicza? Sformułuj i zapisz kilka nauk w formie złotych myśli. Możesz wykorzystać także znane ci przysłowia.
Przerysuj tabelkę do zeszytu i ją uzupełnij.
Środek poetycki | Przykład z wiersza | Rola w utworze |
epitet | ||
wyraz dźwiękonaśladowczy |
Przygotujcie scenki teatralne na podstawie wybranej bajki. W tym celu wykonajcie działania opisane w kolejnych punktach:
zaprojektujcie afisz teatralny, scenografię, kostiumy i rekwizyty,
zaplanujcie ruch na scenie,
przydzielcie sobie role,
opanujcie pamięciowo tekst,
przeprowadźcie próby,
zaprezentujcie scenki przed klasową widownią.