Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Sytuacje nietypowe w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

INTERAKTYWNE NARZĘDZIE TYPU SCENARIO BASED‑LEARNING

1
1
Instrukcja obsługi interaktywnego narzędzia typu scenario based‑learning

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Sytuacje nietypowe w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej” rozpoczyna się ekranem startowym. Klikając przycisk Dalej, gracz przechodzi do opisu celów i zasad gry oraz wyboru postaci. Przechodzenie między tymi ekranami umożliwiają przyciski Wstecz i Dalej.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning wykorzystuje model uczenia się na podstawie przypadków w oparciu o scenariusze. Gracz rozwiązuje kolejne problemy, z jakimi może się spotkać asystent osoby niepełnosprawnej podczas pracy, i podejmuje decyzje w różnych trudnych lub nietypowych sytuacjach, które wymagają kreatywności, otwartości na zmiany, współpracy i dobrej komunikacji.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning wykorzystuje model uczenia się na podstawie przypadków w oparciu o scenariusze. Gracz rozwiązuje kolejne problemy, z jakimi może się spotkać asystent osoby niepełnosprawnej podczas pracy, i podejmuje decyzje w różnych trudnych lub nietypowych sytuacjach, które wymagają kreatywności, otwartości na zmiany, współpracy i dobrej komunikacji.

Po wyborze postaci za pomocą przycisku Dalej gracz przechodzi do animacji, która przedstawia sytuację, a następnie podejmuje decyzje, jak powinien postąpić asystent osoby niepełnosprawnej, klikając wybrany tekst.

Po udzieleniu przez gracza odpowiedzi na wszystkie pytania w danej sytuacji pojawia się plansza informująca o prawidłowym lub nieprawidłowym przeprowadzeniu postępowania. Klikając przycisk Dalej, gracz przechodzi do ekranu podsumowującego, zawierającego następujące przyciski:

  • Spróbuj ponownie - umożliwia ponowną grę,

  • Wybór postaci - przejście do ekranu z wyborem osoby.

Na ekranie kończącym grę wyświetlana jest informacja o liczbie zdobytych punktów oraz przycisk Zagraj ponownie, umożliwiający przejście do ekranu startowego.

RJjefxri6gL61
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
RWbVTbT3ojUlk
Sytuacje nietypowe w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZCChijTTej9
Ćwiczenie 1
Jesteś asystentem pani Anny, która jest osobą niewidomą. Wsiadacie do autobusu. W autobusie niespodziewanie obca kobieta podchodzi do pani Anny, łapie ją za rękę i prowadzi w głąb autobusu.
Zaznacz wszystkie prawidłowe zachowania, jakie mógłbyś podjąć w tej sytuacji jako asystent.
Możliwe odpowiedzi: 1. Natychmiast reagujesz i stajesz pomiędzy panią Anną a nieznajomą., 2. Pouczasz nieznajomą, że nie powinna się tak zachowywać., 3. Łapiesz panią Annę za rękę i mówisz, żeby nigdzie nie szła., 4. Cały czas jesteś w pobliżu pani Anny i obserwujesz, co się dzieje., 5. Patrzysz w okno i nie interesujesz się dalszym przebiegiem zdarzenia., 6. Widzisz, jak nieznajoma osoba wskazuje pani Annie miejsce siedzące. Stajesz obok, ale nie informujesz o tym pani Anny., 7. Pani Anna zwraca się do ciebie, mówi, że nie wie, co się dzieje. Uprzejmie prosisz nieznajomą, żeby powiedziała, co chce zrobić., 8. Pani Anna zwraca się do ciebie, mówi, że nie wie, co się dzieje. Mówisz, aby radziła sobie sama.
R1DAmpMcr900T
Ćwiczenie 2
Od miesiąca asystujesz pani Janinie, która z powodu paraplegii porusza się na wózku inwalidzkim. Nie ma dodatkowych schorzeń, ale lekarz zalecił jej, aby schudła, ponieważ ma nadwagę. Dzisiaj przyszłaś do pani Janiny i okazało się, że była u niej koleżanka, która przyniosła duży tort. Podczas spotkania panie zjadły połowę tortu. Teraz pani Janina prosi, abyś podała jej kolejna porcję, bo ma ochotę na coś słodkiego.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością.
Możliwe odpowiedzi: 1. Kroisz tort i kładziesz na talerzyk, a następnie stawiasz go przed panią Janiną i podajesz do niego widelczyk., 2. Przypominasz pani Janinie, że powinna się odchudzać i dzisiaj nie będzie już jadła tortu., 3. Robisz krótki wykład na temat szkodliwości spożywania słodyczy i chowasz tort do lodówki., 4. Stawiasz tort przed panią Janiną, ale pouczasz, że nie powinna jeść kolejnego kawałka tortu.
RPpZAyMkogUxF
Ćwiczenie 3
Pani Bożena jest osobą niesłyszącą. Asystujesz jej od roku. Porozumiewacie się polskim językiem migowym. Zwykle wspierasz panią Bożenę w kontaktach z innymi osobami, załatwianiu spraw urzędowych, itp. Dzisiaj pani Bożena powiedziała, że czeka na znajomych i chciałaby, abyś posprzątał jej mieszkanie i wyszedł z psem na spacer, bo ona musi jeszcze przygotować kolację.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością.
Możliwe odpowiedzi: 1. Grzecznie wyjaśniasz pani Bożenie, że z powodu swojej niepełnosprawności nie wymaga pomocy przy sprzątaniu i wychodzeniu z psem na spacer., 2. Obrażony wychodzisz, mówiąc, że to nie należy do twoich obowiązków., 3. Tłumaczysz, że sam nie będziesz sprzątać, ale możesz pomóc w porządkach i wyjdziesz z psem na spacer., 4. Zabierasz się za porządki, odkurzasz mieszkanie, układasz porozrzucane rzeczy.
R19RUQ6AXTG2b
Ćwiczenie 4
Pan Marek jest osobą słabowidzącą. Na miejscu prawego oka ma protezę, w lewym oku ma duży mroczek centralny. Na co dzień porusza się z białą laską. Dzisiaj asystujesz mu podczas wizyty w urzędzie. Urzędnik obsługując pana Marka, cały czas zwraca się do ciebie i pytania kieruje tylko do ciebie.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością.
Możliwe odpowiedzi: 1. Przy pierwszym pytaniu skierowanym do ciebie, prosisz, aby urzędnik zwracał się bezpośrednio do pana Marka, bo to on jest klientem., 2. Pouczasz urzędnika. Wyjaśniasz mu, że zachowuje się niegrzecznie i nie zna zasad obsługi klientów z niepełnosprawnościami., 3. Często spotykasz się z taką sytuacją, jesteś przyzwyczajony. Uważasz to za normalną sytuację., 4. Czekasz, bo wiesz, że pan Marek sam reaguje w takich sytuacjach i poprosi urzędnika, aby rozmawiał z nim bezpośrednio., 5. Nie przeszkadza ci taka sytuacja, możesz być pośrednikiem w rozmowie między urzędnikiem a panem Markiem.
R1IGKw8ldqCK0
Ćwiczenie 5
Od ponad roku jesteś asystentem pana Michała. Pan Michał ma 75 lat, mieszka sam, jest osobą z niepełnosprawnością ruchową i słyszy dzięki aparatom słuchowym. Ma trudności w samodzielnym poruszaniu się i wykonywaniu czynności dnia codziennego. Do pana Michała przychodzisz codziennie na 4 godziny. Dzisiaj, kiedy razem porządkowaliście dokumenty, do mieszkania weszła córka pana Michała z trzyletnim synkiem i powiedziała, że zostawi go pod twoją opieką na kilka godzin.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością.
Możliwe odpowiedzi: 1. Po chwili wyjaśniasz, że nie możesz zająć się chłopcem, bo jesteś w pracy, która polega na asystowaniu panu Michałowi. Zdecydowanie odmawiasz., 2. Próbujesz się tłumaczyć, że nie umiesz zajmować się małymi dziećmi., 3. Twierdzisz, że chłopiec może zostać pod twoją opieką, ale tylko dzisiaj., 4. Z radością zaczynasz bawić się z malcem i zostawiasz dokumenty pana Michała., 5. Wypraszasz córkę pana Michała i jej dziecko. Każesz im wyjść z mieszkania.

Powiązane ćwiczenia