Nie wszystko można zaplanować - sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
GRA WCIELANIE SIĘ W ROLĘ
Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Pan Marian ma 43 lata, jest osobą niewidomą. Pomimo swojej niepełnosprawności prowadzi aktywne życie zawodowe i towarzyskie. W pracy posługuje się komputerem wyposażonym w specjalistyczne oprogramowanie udźwiękawiające. Dzięki niemu może korzystać z zasobów Internetu, tworzyć swoje dokumenty i obsługiwać pocztę elektroniczną. Od kilku lat pan Marian starał się o psa przewodnika w jednej z fundacji. Spełnił wszystkie niezbędne wymagania i od dwóch miesięcy korzysta z pomocy Brysia, labradora, który został wyszkolony na psa przewodnika osób niewidomych. Pan Marian jest bardzo zadowolony z możliwości poruszania się z Brysiem po mieście. Pies informuje go o przeszkodach na drodze, wskazuje przejścia dla pieszych, schody, drzwi, wolne miejsca, na których można usiąść i tym podobne.
Dzisiaj pan Marian wybiera się do innego miasta na spotkanie. Pojedzie pociągiem razem z Brysiem. Nie zna miasta, do którego jedzie po raz pierwszy. Nigdy jeszcze nie podróżował pociągiem ze swoim psem przewodnikiem.
Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Od pół roku jesteś asystentem 25‑letniej pani Justyny, która jest osobą z niepełnosprawnością intelektualną. Pani Justyna porozumiewa się z innymi osobami wypowiadając pojedyncze słowa, ale znacie się na tyle długo, że świetnie rozumiesz jej komunikaty i wiesz, co chce ci przekazać. Prawie codziennie chodzicie na spacery do pobliskiego parku, gdzie znajduje się spory staw, po którym pływają kaczki, jest dużo drzew i w ciągu dnia przebywa niewiele osób.
Dzisiaj, jak co dzień, asystujesz pani Justynie podczas spaceru w parku. Najpierw przechadzacie się nad stawem. Jest tam budka z karmą dla kaczek. Pani Justyna bardzo lubi karmić kaczki, więc pobiera porcję karmy i rzuca ją delikatnie do wody. Przygląda się wam starsza pani, podchodzi, zaczyna zadawać pytania pani Justynie. Pyta, ile ma lat, jak ma na imię i co robi o tej porze w parku. Pani Justyna trochę się denerwuje, przestaje karmić kaczki, rzuca karmę na chodnik, ale nic nie odpowiada.
Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Pan Krzysztof jest osobą głuchoniewidomą, ma zespól Ushera (choroba genetyczna, objawia się uszkodzeniem słuchu oraz wzroku). Dzięki aparatom słuchowym odbiera w niewielkim stopniu informacje dźwiękowe. Posiada także pewne możliwości wzrokowe, ale jego pole widzenia jest bardzo zawężone. W dzieciństwie słyszał na tyle dobrze, że nauczył się mówić i posługuje się mową w kontaktach z otoczeniem. Pan Krzysztof wybiera się za granicę i musi mieć aktualny paszport. Dzisiaj asystujesz mu podczas wizyty w urzędzie, gdzie ma zostać przygotowany dokument.
Przyszliście pół godziny wcześniej przed umówioną wizytą w urzędzie. Usiedliście na krzesłach, czekając na swoją kolej, czyli na wyświetlenie odpowiedniego numeru na elektronicznej tablicy. Małżeństwo stojące obok zaczęło dopytywać cię, po co osobie, która jest głuchoniewidoma paszport.
Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Pani Jolanta ma 25 lat i jest osobą słabowidzącą. Swoją karierę zawodową wiąże ze znajomością języków obcych, chciałaby zostać tłumaczką. Zna dobrze język hiszpański i postanowiła zapisać się na intensywny kurs języka hiszpańskiego dla tłumaczy. Dzisiaj asystujesz jej podczas drogi do szkoły językowej i wizyty w sekretariacie, gdzie można zapisać się na kurs. Pani Jolanta widzi tylko na jedno oko w bardzo ograniczonym zakresie. Ma spore ubytki pola widzenia zwłaszcza w centralnej części i w związku z tym czytając i pisząc posługuje się głównie komputerem z oprogramowaniem udźwiękawiającym. Do chodzenia po mieście używa białej laski.
Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Pan Tomasz jest osobą niesłyszącą poruszającą się na wózku inwalidzkim. Ma 40 lat, mieszka sam i potrzebuje wsparcia asystenta podczas kontaktów z otoczeniem, wizyt u lekarza i podczas robienia zakupów. Niepełnosprawność sprzężona bardzo utrudnia mu wykonywanie wielu czynności, dlatego korzysta z twojego wsparcia kilka razy w tygodniu.
Porozumiewacie się językiem migowym oraz za pomocą SMS‑ów. Dzisiaj pan Tomasz poprosił cię o asystowanie mu podczas robienia zakupów w centrum handlowym.
Przemieszczacie się pomiędzy regałami sklepu spożywczego, pan Tomasz nie zawsze może sięgnąć po towar, który chciałby kupić. Zatrzymujecie się co jakiś czas, a pan Tomasz w języku migowym mówi ci, co chcę kupić.