Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych
SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203
Nie wszystko można zaplanować - sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
GRA WCIELANIE SIĘ W ROLĘ

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DxVaEnvih
Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Pan Marian ma 43 lata, jest osobą niewidomą. Pomimo swojej niepełnosprawności prowadzi aktywne życie zawodowe i towarzyskie. W pracy posługuje się komputerem wyposażonym w specjalistyczne oprogramowanie udźwiękawiające. Dzięki niemu może korzystać z zasobów Internetu, tworzyć swoje dokumenty i obsługiwać pocztę elektroniczną. Od kilku lat pan Marian starał się o psa przewodnika w jednej z fundacji. Spełnił wszystkie niezbędne wymagania i od dwóch miesięcy korzysta z pomocy Brysia, labradora, który został wyszkolony na psa przewodnika osób niewidomych. Pan Marian jest bardzo zadowolony z możliwości poruszania się z Brysiem po mieście. Pies informuje go o przeszkodach na drodze, wskazuje przejścia dla pieszych, schody, drzwi, wolne miejsca, na których można usiąść i tym podobne.
Dzisiaj pan Marian wybiera się do innego miasta na spotkanie. Pojedzie pociągiem razem z Brysiem. Nie zna miasta, do którego jedzie po raz pierwszy. Nigdy jeszcze nie podróżował pociągiem ze swoim psem przewodnikiem.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością. Możliwe odpowiedzi: 1. Idziesz obok pana Mariana, po przeciwnej stronie niż pies przewodnik., 2. Idziesz obok psa przewodnika, po jego drugiej stronie idzie pan Marian.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością. Możliwe odpowiedzi: 1. Zwracasz się do dzieci i ich rodziców i tłumaczysz, że jest to pies przewodnik, który teraz pracuje i nie należy mu przeszkadzać i rozpraszać go., 2. Nie reagujesz. Pan Marian nie zorientował się co się dzieje, więc uważasz, że nic się nie stało.
Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Od pół roku jesteś asystentem 25‑letniej pani Justyny, która jest osobą z niepełnosprawnością intelektualną. Pani Justyna porozumiewa się z innymi osobami wypowiadając pojedyncze słowa, ale znacie się na tyle długo, że świetnie rozumiesz jej komunikaty i wiesz, co chce ci przekazać. Prawie codziennie chodzicie na spacery do pobliskiego parku, gdzie znajduje się spory staw, po którym pływają kaczki, jest dużo drzew i w ciągu dnia przebywa niewiele osób.
Dzisiaj, jak co dzień, asystujesz pani Justynie podczas spaceru w parku. Najpierw przechadzacie się nad stawem. Jest tam budka z karmą dla kaczek. Pani Justyna bardzo lubi karmić kaczki, więc pobiera porcję karmy i rzuca ją delikatnie do wody. Przygląda się wam starsza pani, podchodzi, zaczyna zadawać pytania pani Justynie. Pyta, ile ma lat, jak ma na imię i co robi o tej porze w parku. Pani Justyna trochę się denerwuje, przestaje karmić kaczki, rzuca karmę na chodnik, ale nic nie odpowiada.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością. Możliwe odpowiedzi: 1. Zwracasz grzecznie uwagę kobiecie, że mówi do dorosłej osoby i powinna mówić normalnie, a nie jak do dziecka., 2. Nie reagujesz, nie ma to dla ciebie znaczenia, ważne, że pani Justyna nie reaguje i huśta się dalej.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością. Możliwe odpowiedzi: 1. Wyjaśniasz mężczyźnie, że pani Justyna zachowuje się nietypowo, inaczej niż większość osób w jej wieku, ale to nie jest powód, aby była źle traktowana i dyskryminowana., 2. Chwytasz panią Justynę za rękę i mówisz do niej, że musicie już iść do domu.
Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Pan Krzysztof jest osobą głuchoniewidomą, ma zespól Ushera (choroba genetyczna, objawia się uszkodzeniem słuchu oraz wzroku). Dzięki aparatom słuchowym odbiera w niewielkim stopniu informacje dźwiękowe. Posiada także pewne możliwości wzrokowe, ale jego pole widzenia jest bardzo zawężone. W dzieciństwie słyszał na tyle dobrze, że nauczył się mówić i posługuje się mową w kontaktach z otoczeniem. Pan Krzysztof wybiera się za granicę i musi mieć aktualny paszport. Dzisiaj asystujesz mu podczas wizyty w urzędzie, gdzie ma zostać przygotowany dokument.
Przyszliście pół godziny wcześniej przed umówioną wizytą w urzędzie. Usiedliście na krzesłach, czekając na swoją kolej, czyli na wyświetlenie odpowiedniego numeru na elektronicznej tablicy. Małżeństwo stojące obok zaczęło dopytywać cię, po co osobie, która jest głuchoniewidoma paszport.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością. Możliwe odpowiedzi: 1. Informujesz na bieżąco pana Krzysztofa, jaki numer jest na wyświetlaczu., 2. Wychodzisz na chwilę z urzędu, aby zadzwonić. Pan Krzysztof posługuje się wzrokiem i słuchem, powinien poradzić sobie sam.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością. Możliwe odpowiedzi: 1. Prosisz, aby urzędnik zwracał się bezpośrednio do pana Krzysztofa, używając mikrofonu., 2. Przekazujesz wszystkie informacje panu Krzysztofowi, jesteś jego asystentem, ale zarazem przewodnikiem i tłumaczem.
Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Pani Jolanta ma 25 lat i jest osobą słabowidzącą. Swoją karierę zawodową wiąże ze znajomością języków obcych, chciałaby zostać tłumaczką. Zna dobrze język hiszpański i postanowiła zapisać się na intensywny kurs języka hiszpańskiego dla tłumaczy. Dzisiaj asystujesz jej podczas drogi do szkoły językowej i wizyty w sekretariacie, gdzie można zapisać się na kurs. Pani Jolanta widzi tylko na jedno oko w bardzo ograniczonym zakresie. Ma spore ubytki pola widzenia zwłaszcza w centralnej części i w związku z tym czytając i pisząc posługuje się głównie komputerem z oprogramowaniem udźwiękawiającym. Do chodzenia po mieście używa białej laski.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością. Możliwe odpowiedzi: 1. Czekasz, aż Pani Jolanta spyta, gdzie można zapisać się na kurs., 2. Informujesz portiera, że szukacie sekretariatu, gdzie można zapisać się na kurs.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością. Możliwe odpowiedzi: 1. Pani Jolanta prosi, aby rozmawiać bezpośrednio z nią, a ty stajesz z boku i nie włączasz się do rozmowy., 2. Kiwasz głową i przytakujesz. Przecież nie ma znaczenia do kogo mówi sekretarka.
Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.
Pan Tomasz jest osobą niesłyszącą poruszającą się na wózku inwalidzkim. Ma 40 lat, mieszka sam i potrzebuje wsparcia asystenta podczas kontaktów z otoczeniem, wizyt u lekarza i podczas robienia zakupów. Niepełnosprawność sprzężona bardzo utrudnia mu wykonywanie wielu czynności, dlatego korzysta z twojego wsparcia kilka razy w tygodniu.
Porozumiewacie się językiem migowym oraz za pomocą SMS‑ów. Dzisiaj pan Tomasz poprosił cię o asystowanie mu podczas robienia zakupów w centrum handlowym.
Przemieszczacie się pomiędzy regałami sklepu spożywczego, pan Tomasz nie zawsze może sięgnąć po towar, który chciałby kupić. Zatrzymujecie się co jakiś czas, a pan Tomasz w języku migowym mówi ci, co chcę kupić.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością. Możliwe odpowiedzi: 1. Przekazujesz informację panu Tomaszowi w języku migowym., 2. Mówisz kasjerowi, że to ty decydujesz i ma podać paczkę papierosów.
Wskaż, jak prawidłowo zachować się w tej sytuacji jako asystent osoby z niepełnosprawnością. Możliwe odpowiedzi: 1. Pośredniczysz w rozmowie jako tłumacz pana Tomasza., 2. Nie pośredniczysz w rozmowie między panem Tomaszem a sąsiadem, dzisiaj twoim zadaniem było tylko asystowanie w sklepie.
