Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Zasady savoir‑vivre'u stosowane wobec osób z niepełnosprawnościami

PLANSZA INTERAKTYWNA

R1ErZ8tv8CqpX1
Plansza zatytułowana jest Zasady savoir-vivre’u stosowane wobec osób z niepełnosprawnościami. Rozmieszczono na niej sześć okrągłych ikon, po trzy w jednym rzędzie. Na każdej z ikon umieszczono punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
Pierwsza ikona przedstawia uproszczoną sylwetkę osoby, która posiada protezę prawej nogi od wysokości kolana.
Treść opisu: Podstawowe zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami.
  • Zanim zaczniesz udzielać pomocy osobie z niepełnosprawnością, zapytaj, czy ona tego potrzebuje.
  • Zwracaj się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do osoby jej towarzyszącej.
  • Nie podejmuj decyzji za osobę z niepełnosprawnością.
  • Bądź cierpliwy i uważny. Niektóre osoby z niepełnosprawnością potrzebują więcej czasu na wykonanie jakiejś czynności lub podjęcie decyzji.
  • Nie używaj zwrotów typu: kaleka, cierpiący, inwalida, przykuty do wózka, itp.
  • Nie narzucaj się, udzielaj pomocy po otrzymaniu zgody osoby z niepełnosprawnością.
Druga ikona przedstawia idącą osobę, która trzyma przed sobą laskę dla osób niewidomych lub niedowidzących.
Treść opisu: Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością wzroku.
  • Podając wskazówki osobie niewidomej, bądź dokładny i zwracaj uwagę na szczegóły, które będą dla niej istotne. Nie używaj pojęć typu: w tamtym kierunku, za tym domem, przed czerwoną ławką.
  • W kontaktach z osobą niewidomą możesz używać pojęć odnoszących się do wzroku, typu: do widzenia lub zobaczymy.
  • Nie rozpraszaj psa przewodnika osoby niewidomej – nie mów do niego i nie głaszcz go.
  • Jeśli chcesz dotknąć osobę niewidomą, zawsze najpierw uprzedź ją i zapytaj o zgodę.
Trzecia ikona przedstawia osobę na wózku inwalidzkim.
Treść opisu: Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością ruchową.
  • Nie dotykaj wózka inwalidzkiego, kul ani laski – to naruszenie przestrzeni osobistej osoby z niepełnosprawnością.
  • Rozmawiając z osobą na wózku inwalidzkim, postaraj się usiąść na krześle lub ławce. Jeśli to niemożliwe, stań w odległości 1-2 kroków.
  • Nie stawaj za plecami osoby, która siedzi na wózku inwalidzkim.
  • Nie traktuj wózka inwalidzkiego jako miejsca, na którym można coś położyć.
Czwarta ikona, pierwsza od lewej w drugim rzędzie, przedstawia w symboliczny sposób klaszczące dłonie.
Treść opisu: Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością słuchu.
  • Podczas rozmowy z osobą niesłyszącą mów wyraźnie prostymi i krótkimi zdaniami, nie zasłaniaj ust i nie odwracaj głowy.
  • Jeśli nie rozumiesz, co mówi osoba niesłysząca, poproś ją o powtórzenie lub zapisanie informacji na kartce.
  • Zwracaj się bezpośrednio do osoby niesłyszącej, a nie do tłumacza języka migowego.
Piąta ikona przedstawia głowę, na której nałożony jest opatrunek w postaci krzyżujących się dwóch plastrów.
Treść opisu: Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  • W kontaktach z osobami z niepełnosprawnością intelektualną używaj form grzecznościowych, np. proszę pani, proszę pana.
  • Podczas rozmowy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną wyrażaj się jasno, używając języka łatwego do zrozumienia.
  • Nie traktuj osoby z niepełnosprawnością intelektualną jak dziecka.
Szósta ikona przedstawia osobę o pochylonej sylwetce, która podpiera się z przodu przyrządem na kształt laski.
Treść opisu: Savoir-vivre wobec osób z innymi niepełnosprawnościami.
  • Jeśli podczas rozmowy osoba z autyzmem nie patrzy w twoim kierunku i nie odpowiada, to nie zakładaj, że cię nie słucha.
  • Nie traktuj osoby niskorosłej jak dziecka.
  • Nie przerywaj i nie kończ zdań za osobę, która ma zaburzenia mowy i mówi niewyraźnie.
  • Nie zakładaj, że osoba mająca trudności z komunikowaniem się jest osobą niepełnosprawną intelektualnie.
  • Spokojnie poczekaj, jeśli u osoby z zespołem Tourette’a podczas rozmowy pojawią się tiki ruchowe i/lub głosowe.
  • Osoby z deformacjami ciała traktuj naturalnie, nie odwracaj od nich wzroku, nie przyglądaj się nadmiernie i nie udawaj, że ich nie dostrzegasz.
Zasady savoir‑vivre’u stosowane wobec osób z niepełnosprawnościami
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Miejsce na notatki

RFKW3h2T6CRIr
Miejsce na notatki (Uzupełnij).

Powiązane ćwiczenia