Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
MAPA MYŚLI
Spis treści
Instrukcja obsługiInstrukcja obsługi
BibliotekaBiblioteka
Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnejSytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
Instrukcja obsługi
Mapę myśli możesz dowolnie modyfikować: rozbudowywać ją, dokładać gałęzie i węzły, wpisywać własne teksty albo dodawać grafiki, tworząc autorskie rozwiązania.
W centralnym punkcie mapy myśli znajduje się pierwszy węzeł. Po najechaniu na niego kursorem pokazują się przyciski funkcyjne, które umożliwiają modyfikację lub usunięcie elementu, a także dodanie nowego. Dwukrotne kliknięcie napisu na elemencie sprawia, że staje się on aktywny. Najechanie kursorem na ikony powoduje wyświetlenie opisów ich funkcjonalności. Można zmieniać położenie węzłów poprzez ich przeciągnięcie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Biblioteka
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
Polecenie
Przygotuj w formie mapy myśli plan, w jaki sposób asystent osoby niepełnosprawnej może zachować się w sytuacji trudnej lub nietypowej. W centrum mapy umieść sytuację trudną lub nietypową. Wokół centralnego punktu zamieszczaj obszary związane z możliwościami rozwiązania trudnej sytuacji lub problemu. Plan uzupełniaj o dowolne elementy, które uznasz za konieczne. Możesz umieścić osoby, z którymi asystent będzie współpracować, dane kontaktowe, formy wsparcia i inne informacje, które uznasz za konieczne. Mapę myśli skomponuj według własnego pomysłu, wpisując unikatowe treści. Możesz skorzystać z gotowych bibliotek: osoby, zjawiska pogodowe, stany emocjonalne, budynki, czynności życia codziennego, czynności medyczne i rehabilitacyjne oraz aktywności życiowe. Poniżej zamieszczona jest przykładowa mapa myśli dotycząca sytuacji trudnej - osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim nie chce wychodzić z domu. Mapę myśli możesz dowolnie modyfikować, rozbudować, dokładać gałęzie i węzły, wpisywać własne teksty albo dodawać grafiki. Na jej postawie możesz projektować własne mapy myśli dotyczące sytuacji trudnych/nietypowych lub komponować własne autorskie rozwiązania.
Twoja mapa myśli
Przykładowa mapa myśli
Przykładowa mapa myśli przedstawia trudną sytuację: osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim nie chce wychodzić z domu. Problem zobrazowany jest zdjęciem poglądowym, przedstawiającym wózek inwalidzki na drodze. Na mapie wymienione są możliwe rozwiązania problemu. Rozwiązania podzielone są w pierwszym rzędzie na cztery kategorie.
Pierwsza kategoria to rozmowa z osobami z najbliższego otoczenia osoby z niepełnosprawnością. Mogą to być sąsiedzi, znajomi lub rodzina. Kategoria jest zobrazowana poglądowym zdjęciem przedstawiającym grupę osób stojących na plaży nad brzegiem morza.
Druga kategoria to pomoc specjalisty i odpowiedź na pytanie, jak w ten sposób można pomóc. Kategoria zobrazowana jest poglądowym zdjęciem przedstawiającym znak zapytania. Możliwe w tej kategorii rozwiązania to rozmowa telefoniczna ze specjalistą, indywidualne spotkanie z psychologiem lub z grupą wsparcia oraz zaproponowanie fachowej publikacji z biblioteki lub Internetu.
Trzecią kategorią rozwiązania problemu jest zaproponowanie aktywności związanej z zainteresowaniami osoby z niepełnosprawnością. W tej kategorii na mapie zebrano cztery możliwości. Pierwsza możliwość to zaproponowanie aktywności poza domem: tenis na wózkach, spacer lub wycieczka, basen. Aktywności te zostały zobrazowane poglądowymi zdjęciami, które przedstawiają rakietę i piłkę tenisową, las, oraz basen. Druga możliwość to zorganizowanie udziału w spotkaniu z miłośnikami kina fińskiego lub w siedzibie Towarzystwa Polska‑Finlandia. Kolejną możliwością jest zorganizowanie spotkania z konkretną osobą, na przykład z przedstawicielem fundacji wspierającej osoby z niepełnosprawnościami lub z przedstawicielem Polskiego Związku Sportu Niepełnosprawnych. Ostatnią propozycją związaną z zainteresowaniami osoby z niepełnosprawnością jest zaproponowanie form spędzania czasu poza domem: wystawa, muzeum, kino lub teatr.
Czwartą kategorią rozwiązania problemu niechęci osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim do wychodzenia z domu jest rozmowa z nią. W rozmowie można użyć nawiązań do własnych doświadczeń zawodowych lub do doświadczeń innych osób. Można pomóc w zidentyfikowaniu trudności lub barier. Bariery te zostały zobrazowane trzema przykładowymi zdjęciami: muru chińskiego, schodów i autobusu jadącego miejską drogą. W rozmowie można także zaproponować formy wsparcia takie, jak wsparcie w pokonywaniu barier architektonicznych. Może mieć ono formę na przykład: pomocy w uzyskaniu dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych w PFRON‑ie, asystowania podczas wychodzenia z domu czy asystowania podczas podróżowania komunikacją miejską.