Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

MAPA MYŚLI

1

Spis treści

2

Instrukcja obsługi

Mapę myśli możesz dowolnie modyfikować: rozbudowywać ją, dokładać gałęzie i węzły, wpisywać własne teksty albo dodawać grafiki, tworząc autorskie rozwiązania.

W centralnym punkcie mapy myśli znajduje się pierwszy węzeł. Po najechaniu na niego kursorem pokazują się przyciski funkcyjne, które umożliwiają modyfikację lub usunięcie elementu, a także dodanie nowego. Dwukrotne kliknięcie napisu na elemencie sprawia, że staje się on aktywny. Najechanie kursorem na ikony powoduje wyświetlenie opisów ich funkcjonalności. Można zmieniać położenie węzłów poprzez ich przeciągnięcie.

R1ahDbv0gd1dh1
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Biblioteka

Osoby
  • znajomi

  • sąsiedzi

  • rodzina

  • specjaliści

  • lekarz

  • psycholog

  • terapeuta

  • inni asystenci

Zjawiska pogodowe
  • burza

  • deszcz

  • grad

  • słońce

  • chmury

  • wiatr

Stany emocjonalne/zachowania
  • radość

  • smutek

  • lęk

  • niepewność

  • szczęście

  • zadowolenie

  • agresja

  • strach

  • niepokój

  • złość

Budynki
  • blok

  • dom

  • urząd

  • bank

  • szkoła

  • szpital

  • przychodnia zdrowia

  • sklep

Czynności życia codziennego
  • mycie

  • ubieranie

  • korzystanie z toalety

  • jedzenie

Czynności medyczne i rehabilitacyjne
  • bandażowanie

  • pomiar ciśnienia

  • pomiar poziomu glukozy

  • pomoc w przyjmowaniu leków

  • rehabilitacja ortopedyczna

  • rehabilitacja pooperacyjna

Aktywności życiowe
  • rozwijanie zainteresowań

  • aktywność na świeżym powietrzu

  • zajęcia sportowe

  • praca zawodowa

  • wolontariat

  • życie towarzyskie

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

Polecenie

Przygotuj w formie mapy myśli plan, w jaki sposób asystent osoby niepełnosprawnej może zachować się w sytuacji trudnej lub nietypowej. W centrum mapy umieść sytuację trudną lub nietypową. Wokół centralnego punktu zamieszczaj obszary związane z możliwościami rozwiązania trudnej sytuacji lub problemu. Plan uzupełniaj o dowolne elementy, które uznasz za konieczne. Możesz umieścić osoby, z którymi asystent będzie współpracować, dane kontaktowe, formy wsparcia i inne informacje, które uznasz za konieczne. Mapę myśli skomponuj według własnego pomysłu, wpisując unikatowe treści. Możesz skorzystać z gotowych bibliotek: osoby, zjawiska pogodowe, stany emocjonalne, budynki, czynności życia codziennego, czynności medyczne i rehabilitacyjne oraz aktywności życiowe. Poniżej zamieszczona jest przykładowa mapa myśli dotycząca sytuacji trudnej - osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim nie chce wychodzić z domu. Mapę myśli możesz dowolnie modyfikować, rozbudować, dokładać gałęzie i węzły, wpisywać własne teksty albo dodawać grafiki. Na jej postawie możesz projektować własne mapy myśli dotyczące sytuacji trudnych/nietypowych lub komponować własne autorskie rozwiązania.

Twoja mapa myśli

1
R1AfgigY0EUO41
Mapa myśli
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R12OGZQrtTr0Y
Ćwiczenie 1
Wybierz wszystkie sposoby, w jakie asystent osoby niepełnosprawnej może zachować się w sytuacji, kiedy osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim nie chce wychodzić z domu. Możliwe odpowiedzi: 1. asystowanie podczas wychodzenia z domu, 2. rozmowa z osobą z niepełnosprawnością, 3. bagatelizowanie barier komunikacyjnych podczas rozmowy z osobą z niepełnosprawnością, 4. wsparcie w pokonywaniu barier architektonicznych, 5. zaproponowanie aktywności związanej z zainteresowaniami osoby z niepełnosprawnością, 6. rozmowa z lekarzem osoby z niepełnosprawnością wbrew jej woli, 7. zaproponowanie form spędzania czasu poza domem, 8. rozmowa z najbliższego otoczenia osoby z niepełnosprawnością

Przykładowa mapa myśli

1
Pokaż przykładowe rozwiązanie1azurewhite

Przykładowa mapa myśli przedstawia trudną sytuację: osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim nie chce wychodzić z domu. Problem zobrazowany jest zdjęciem poglądowym, przedstawiającym wózek inwalidzki na drodze. Na mapie wymienione są możliwe rozwiązania problemu. Rozwiązania podzielone są w pierwszym rzędzie na cztery kategorie.

Pierwsza kategoria to rozmowa z osobami z najbliższego otoczenia osoby z niepełnosprawnością. Mogą to być sąsiedzi, znajomi lub rodzina. Kategoria jest zobrazowana poglądowym zdjęciem przedstawiającym grupę osób stojących na plaży nad brzegiem morza.

Druga kategoria to pomoc specjalisty i odpowiedź na pytanie, jak w ten sposób można pomóc. Kategoria zobrazowana jest poglądowym zdjęciem przedstawiającym znak zapytania. Możliwe w tej kategorii rozwiązania to rozmowa telefoniczna ze specjalistą, indywidualne spotkanie z psychologiem lub z grupą wsparcia oraz zaproponowanie fachowej publikacji z biblioteki lub Internetu.

Trzecią kategorią rozwiązania problemu jest zaproponowanie aktywności związanej z zainteresowaniami osoby z niepełnosprawnością. W tej kategorii na mapie zebrano cztery możliwości. Pierwsza możliwość to zaproponowanie aktywności poza domem: tenis na wózkach, spacer lub wycieczka, basen. Aktywności te zostały zobrazowane poglądowymi zdjęciami, które przedstawiają rakietę i piłkę tenisową, las, oraz basen. Druga możliwość to zorganizowanie udziału w spotkaniu z miłośnikami kina fińskiego lub w siedzibie Towarzystwa Polska‑Finlandia. Kolejną możliwością jest zorganizowanie spotkania z konkretną osobą, na przykład z przedstawicielem fundacji wspierającej osoby z niepełnosprawnościami lub z przedstawicielem Polskiego Związku Sportu Niepełnosprawnych. Ostatnią propozycją związaną z zainteresowaniami osoby z niepełnosprawnością jest zaproponowanie form spędzania czasu poza domem: wystawa, muzeum, kino lub teatr.

Czwartą kategorią rozwiązania problemu niechęci osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim do wychodzenia z domu jest rozmowa z nią. W rozmowie można użyć nawiązań do własnych doświadczeń zawodowych lub do doświadczeń innych osób. Można pomóc w zidentyfikowaniu trudności lub barier. Bariery te zostały zobrazowane trzema przykładowymi zdjęciami: muru chińskiego, schodów i autobusu jadącego miejską drogą. W rozmowie można także zaproponować formy wsparcia takie, jak wsparcie w pokonywaniu barier architektonicznych. Może mieć ono formę na przykład: pomocy w uzyskaniu dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych w PFRON‑ie, asystowania podczas wychodzenia z domu czy asystowania podczas podróżowania komunikacją miejską.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia