Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Interaktywne materiały sprawdzające

11
1. Komunikowanie się z osobami z niepełnosprawnością2D139cG6De
RJR5ooUAaRlKV
Uzupełnij zdania tak aby były prawdziwe. Przeciągnij prawidłowe wyrażenia. Podczas rozmowy z osobą niesłyszącą mów 1. bezpośrednio, 2. towarzyszącej, 3. głośno, 4. zrozumienia, 5. pracownika, 6. wypowiedzenia, 7. oczu, 8. dziecka, 9. wzroku, 10. pośrednio, 11. najbliższej, 12. szybko, 13. wyraźnie, 14. sprzężoną, 15. ust, 16. mowy, 17. rodzaj niepełnosprawności, 18. intelektualną, 19. niewidomą, 20. zgodę, 21. niewyraźnie prostymi i krótkimi zdaniami, nie zasłaniaj 1. bezpośrednio, 2. towarzyszącej, 3. głośno, 4. zrozumienia, 5. pracownika, 6. wypowiedzenia, 7. oczu, 8. dziecka, 9. wzroku, 10. pośrednio, 11. najbliższej, 12. szybko, 13. wyraźnie, 14. sprzężoną, 15. ust, 16. mowy, 17. rodzaj niepełnosprawności, 18. intelektualną, 19. niewidomą, 20. zgodę, 21. niewyraźnie i nie odwracaj głowy.
Rozmawiając z osobą z niepełnosprawnością intelektualną wyrażaj się jasno, używając języka łatwego do 1. bezpośrednio, 2. towarzyszącej, 3. głośno, 4. zrozumienia, 5. pracownika, 6. wypowiedzenia, 7. oczu, 8. dziecka, 9. wzroku, 10. pośrednio, 11. najbliższej, 12. szybko, 13. wyraźnie, 14. sprzężoną, 15. ust, 16. mowy, 17. rodzaj niepełnosprawności, 18. intelektualną, 19. niewidomą, 20. zgodę, 21. niewyraźnie.
Nie traktuj osoby z niepełnosprawnością 1. bezpośrednio, 2. towarzyszącej, 3. głośno, 4. zrozumienia, 5. pracownika, 6. wypowiedzenia, 7. oczu, 8. dziecka, 9. wzroku, 10. pośrednio, 11. najbliższej, 12. szybko, 13. wyraźnie, 14. sprzężoną, 15. ust, 16. mowy, 17. rodzaj niepełnosprawności, 18. intelektualną, 19. niewidomą, 20. zgodę, 21. niewyraźnie jak 1. bezpośrednio, 2. towarzyszącej, 3. głośno, 4. zrozumienia, 5. pracownika, 6. wypowiedzenia, 7. oczu, 8. dziecka, 9. wzroku, 10. pośrednio, 11. najbliższej, 12. szybko, 13. wyraźnie, 14. sprzężoną, 15. ust, 16. mowy, 17. rodzaj niepełnosprawności, 18. intelektualną, 19. niewidomą, 20. zgodę, 21. niewyraźnie.
Nie przerywaj i nie kończ zdań za osobę, która ma zaburzenia 1. bezpośrednio, 2. towarzyszącej, 3. głośno, 4. zrozumienia, 5. pracownika, 6. wypowiedzenia, 7. oczu, 8. dziecka, 9. wzroku, 10. pośrednio, 11. najbliższej, 12. szybko, 13. wyraźnie, 14. sprzężoną, 15. ust, 16. mowy, 17. rodzaj niepełnosprawności, 18. intelektualną, 19. niewidomą, 20. zgodę, 21. niewyraźnie i mówi 1. bezpośrednio, 2. towarzyszącej, 3. głośno, 4. zrozumienia, 5. pracownika, 6. wypowiedzenia, 7. oczu, 8. dziecka, 9. wzroku, 10. pośrednio, 11. najbliższej, 12. szybko, 13. wyraźnie, 14. sprzężoną, 15. ust, 16. mowy, 17. rodzaj niepełnosprawności, 18. intelektualną, 19. niewidomą, 20. zgodę, 21. niewyraźnie.
Jeśli chcesz dotknąć osobę 1. bezpośrednio, 2. towarzyszącej, 3. głośno, 4. zrozumienia, 5. pracownika, 6. wypowiedzenia, 7. oczu, 8. dziecka, 9. wzroku, 10. pośrednio, 11. najbliższej, 12. szybko, 13. wyraźnie, 14. sprzężoną, 15. ust, 16. mowy, 17. rodzaj niepełnosprawności, 18. intelektualną, 19. niewidomą, 20. zgodę, 21. niewyraźnie, zawsze najpierw zapytaj ją o 1. bezpośrednio, 2. towarzyszącej, 3. głośno, 4. zrozumienia, 5. pracownika, 6. wypowiedzenia, 7. oczu, 8. dziecka, 9. wzroku, 10. pośrednio, 11. najbliższej, 12. szybko, 13. wyraźnie, 14. sprzężoną, 15. ust, 16. mowy, 17. rodzaj niepełnosprawności, 18. intelektualną, 19. niewidomą, 20. zgodę, 21. niewyraźnie.
Zwracaj się 1. bezpośrednio, 2. towarzyszącej, 3. głośno, 4. zrozumienia, 5. pracownika, 6. wypowiedzenia, 7. oczu, 8. dziecka, 9. wzroku, 10. pośrednio, 11. najbliższej, 12. szybko, 13. wyraźnie, 14. sprzężoną, 15. ust, 16. mowy, 17. rodzaj niepełnosprawności, 18. intelektualną, 19. niewidomą, 20. zgodę, 21. niewyraźnie do osoby z niepełnosprawnością, a nie do osoby jej 1. bezpośrednio, 2. towarzyszącej, 3. głośno, 4. zrozumienia, 5. pracownika, 6. wypowiedzenia, 7. oczu, 8. dziecka, 9. wzroku, 10. pośrednio, 11. najbliższej, 12. szybko, 13. wyraźnie, 14. sprzężoną, 15. ust, 16. mowy, 17. rodzaj niepełnosprawności, 18. intelektualną, 19. niewidomą, 20. zgodę, 21. niewyraźnie.
2. Zasady pracy asystenta osoby niepełnosprawnej1D1CLGAiac
R1UskrRy6WcXx
Łączenie par. Wskaż, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe w sytuacjach nietypowych w pracy asystenta osoby niepełnosprawne.. Asystowanie osobom z niepełnosprawnościami wiąże się zawsze z występowaniem sytuacji trudnych dla asystenta.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podczas sytuacji trudnych asystent powinien reagować elastycznie i zdecydowanie. Powinien pamiętać o tym aby zachowywać się profesjonalnie i przestrzegać zasad etyki zawodowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Asystent powinien wypowiadać się w imieniu osoby, której asystuje, nawet jeżeli może zrobić to sama.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Profesjonalny asystent nie tylko wspiera w sytuacjach kiedy jest taka potrzeba ale także wyręcza jeśli tylko jest okazja.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Asystent wykonuje te czynności, których nie może wykonać osoba z niepełnosprawnością z powodu swojej niepełnosprawności.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Asystent powinien być zainteresowany tym co dzieje się z osobą, której asystuje.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
3. Zasady wspierania osób z niepełnosprawnościami1DxVaEnvih
R1CBaagRuuPs6
Łączenie par. Wskaż, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe w sytuacjach spotykanych w pracy asystenta osoby niepełnosprawne.. Idąc z osobą niewidomą, którą prowadzi pies przewodnik powinno się zawsze iść po przeciwnej stronie niż pies.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jeżeli osoba niewidoma poruszająca się z psem przewodnikiem poprosi o wsparcie asystenta, powinno się jej odmówić.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wskazanie osobie niewidomej wolnego miejsca siedzącego polega na położeniu jej dłoni na oparciu lub siedzisku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jeżeli osoba z niepełnosprawnością chce kupić słodycze, papierosy albo alkohol, asystent powinien jej to utrudniać.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pies przewodnik potrafi wskazać osobie niewidomej wolne miejsce siedzące o konkretnym numerze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podczas gdy pies przewodnik prowadzi osobę niewidomą można do niego mówić i głaskać go, ponieważ to jest bardzo łagodny pies.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jeżeli ktoś z otoczenia dyskryminuje osobę z niepełnosprawnością, asystent powinien zawsze reagować, z wyjątkiem sytuacji kiedy osoba z niepełnosprawnością zareaguje sama.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Asystent może tolerować fakt, że współrozmówcy zwracają się bezpośrednio do niego zamiast do osoby z niepełnosprawnością, z którą rozmawiają.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Asystent powinien zaakceptować potrzeby osoby, której asystuje, a nie kierować się własną wygodą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoba z niepełnosprawnością sama decyduje, co chce kupić, asystent nie powinien wpływać na jej wybory.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
4. Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych
1Wspieranie osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach trudnych1152355Brawo! Udało Ci się rozwiązać test. Oznacza to, że masz wiedzę na temat wspierania osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych i nietypowych.Niestety, nie udało Ci się rozwiązać testu. Wróć do gry wcielanie się w role „Nie wszystko można zaplanować – sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej”. Spróbuj jeszcze raz przejść test.Niestety, nie udało Ci się rozwiązać testu. Wróć do gry wcielanie się w role „Nie wszystko można zaplanować – sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej”. Spróbuj jeszcze raz przejść test.1
Test

Wspieranie osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach trudnych

Sprawdzisz czy potrafisz:

  • planować, organizować i wykonywać czynności opiekuńczo‑wspierające osobie niepełnosprawnej

  • aktywizowanie osoby podopieczne, niepełnosprawne do samodzielności życiowej

Liczba pytań:
15
Limit czasu:
23 min
Twój ostatni wynik:
-
5. Osoby z niepełnosprawnościami, schorzenia towarzyszące3
R8SfcrohyYPce
Dopasuj wyjaśnienia do haseł. mózgowe porażenie dziecięce Możliwe odpowiedzi: 1. ubytek widzenia, występuje w centralnej części pola widzenia, 2. zespół objawów neuropsychiatrycznych, głównym objawem jest występowanie tików ruchowych oraz głosowych., 3. występowanie równocześnie dwóch lub więcej niepełnosprawności, 4. zespół objawów związanych z zaburzeniami psychomotorycznymi, jest następstwem uszkodzenia mózgu dziecka na etapie wczesnego rozwoju, 5. choroba genetyczna, objawia się uszkodzeniem słuchu oraz wzroku, 6. rodzaj paraliżu, schorzenie neurologiczne spowodowane uszkodzeniem rdzenia kręgowego w odcinku lędźwiowym lub piersiowym, powoduje porażenie pary kończyn, zwykle dolnych. paraplegia Możliwe odpowiedzi: 1. ubytek widzenia, występuje w centralnej części pola widzenia, 2. zespół objawów neuropsychiatrycznych, głównym objawem jest występowanie tików ruchowych oraz głosowych., 3. występowanie równocześnie dwóch lub więcej niepełnosprawności, 4. zespół objawów związanych z zaburzeniami psychomotorycznymi, jest następstwem uszkodzenia mózgu dziecka na etapie wczesnego rozwoju, 5. choroba genetyczna, objawia się uszkodzeniem słuchu oraz wzroku, 6. rodzaj paraliżu, schorzenie neurologiczne spowodowane uszkodzeniem rdzenia kręgowego w odcinku lędźwiowym lub piersiowym, powoduje porażenie pary kończyn, zwykle dolnych. zespół Ushera Możliwe odpowiedzi: 1. ubytek widzenia, występuje w centralnej części pola widzenia, 2. zespół objawów neuropsychiatrycznych, głównym objawem jest występowanie tików ruchowych oraz głosowych., 3. występowanie równocześnie dwóch lub więcej niepełnosprawności, 4. zespół objawów związanych z zaburzeniami psychomotorycznymi, jest następstwem uszkodzenia mózgu dziecka na etapie wczesnego rozwoju, 5. choroba genetyczna, objawia się uszkodzeniem słuchu oraz wzroku, 6. rodzaj paraliżu, schorzenie neurologiczne spowodowane uszkodzeniem rdzenia kręgowego w odcinku lędźwiowym lub piersiowym, powoduje porażenie pary kończyn, zwykle dolnych. niepełnosprawność sprzężona Możliwe odpowiedzi: 1. ubytek widzenia, występuje w centralnej części pola widzenia, 2. zespół objawów neuropsychiatrycznych, głównym objawem jest występowanie tików ruchowych oraz głosowych., 3. występowanie równocześnie dwóch lub więcej niepełnosprawności, 4. zespół objawów związanych z zaburzeniami psychomotorycznymi, jest następstwem uszkodzenia mózgu dziecka na etapie wczesnego rozwoju, 5. choroba genetyczna, objawia się uszkodzeniem słuchu oraz wzroku, 6. rodzaj paraliżu, schorzenie neurologiczne spowodowane uszkodzeniem rdzenia kręgowego w odcinku lędźwiowym lub piersiowym, powoduje porażenie pary kończyn, zwykle dolnych. mroczek centralny Możliwe odpowiedzi: 1. ubytek widzenia, występuje w centralnej części pola widzenia, 2. zespół objawów neuropsychiatrycznych, głównym objawem jest występowanie tików ruchowych oraz głosowych., 3. występowanie równocześnie dwóch lub więcej niepełnosprawności, 4. zespół objawów związanych z zaburzeniami psychomotorycznymi, jest następstwem uszkodzenia mózgu dziecka na etapie wczesnego rozwoju, 5. choroba genetyczna, objawia się uszkodzeniem słuchu oraz wzroku, 6. rodzaj paraliżu, schorzenie neurologiczne spowodowane uszkodzeniem rdzenia kręgowego w odcinku lędźwiowym lub piersiowym, powoduje porażenie pary kończyn, zwykle dolnych. zespół Gillesa de la Tourette’a Możliwe odpowiedzi: 1. ubytek widzenia, występuje w centralnej części pola widzenia, 2. zespół objawów neuropsychiatrycznych, głównym objawem jest występowanie tików ruchowych oraz głosowych., 3. występowanie równocześnie dwóch lub więcej niepełnosprawności, 4. zespół objawów związanych z zaburzeniami psychomotorycznymi, jest następstwem uszkodzenia mózgu dziecka na etapie wczesnego rozwoju, 5. choroba genetyczna, objawia się uszkodzeniem słuchu oraz wzroku, 6. rodzaj paraliżu, schorzenie neurologiczne spowodowane uszkodzeniem rdzenia kręgowego w odcinku lędźwiowym lub piersiowym, powoduje porażenie pary kończyn, zwykle dolnych.
6. Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej2D15Y0vuxq
RHLCQNS3YtWKt
Łączenie par. Wskaż, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe w sytuacji, gdy chcesz wspomóc osobę poruszającą się na wózku w pokonaniu niechęci do wychodzenia z domu.. Z osobą podopieczną rozmawiasz o trudnościach i barierach w otoczeniu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Proponujesz osobie podopiecznej asystowanie podczas wychodzenia z domu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kontaktujesz się z PFRON w celu dowiedzenia się o możliwości wyjazdu osoby podopiecznej na wycieczkę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Proponujesz osobie podopiecznej aktywności związane z jej zainteresowaniami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rozmawiając z osobą podopieczną nie należy powoływać się na doświadczenia innych osób.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz