Szacowanie wyrażeń zawierających pierwiastki
Jak można oszacować dany pierwiastek? Szukamy dwóch pierwiastków leżących na osi liczbowej najbliżej szacowanego pierwiastka. Szukane pierwiastki muszą się pierwiastkować do liczby wymiernej. Jeden z nich musi być większy, a drugi mniejszy od szacowanego pierwiastka. W celu lepszego zrozumienia tematu, przyjrzyj się poniższym przykładom.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RnlSQ7r83plHb
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy oszacować wartość pierwiastka z trzynastu.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R11s82BSPp2Y0
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy wyznaczyć liczbę naturalną, która jest najbliższa pierwiastkowi z trzydziestu.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1XpJ9ItPccZO
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy wyznaczyć liczbę naturalną, która jest najbliższa pierwiastkowi trzeciego stopnia z siedmiuset.
Porównajmy liczby oraz .
Na początku szacujemy liczbę , czyli szukamy dwóch pierwiastków, których wartości są liczbami całkowitymi, a które znajdują się na osi liczbowej najbliżej liczby .
Zatem
,
.
Następnie przekształcamy nierówność tak, aby otrzymać szacowane wyrażenie.
.
Stąd otrzymujemy, że
.
Połącz w pary liczbę niewymierną i liczbę naturalną, która jest jej najbliższa.
<math><mn>9</mn></math>, <math><mn>5</mn></math>, <math><mn>4</mn></math>, <math><mn>8</mn></math>, <math><mn>3</mn></math>, <math><mn>10</mn></math>, <math><mn>6</mn></math>, <math><mn>12</mn></math>
i . Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
i . Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
i . Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
i . Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
Uporządkuj liczby kolejności rosnącej.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , , , , , , , , , , , ,
............
............
............
............
............
............
Uzasadnij, że liczba jest większa od liczby . Nie używaj kalkulatora.
,
,