Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Szekspir w pigułce

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

treść dramatów Wiliama Szekspira (Hamlet, Makbet, Otello, Romeo i Julia); zasady tworzenia planu wydarzeń; treść wybranych utworów Stanisława Barańczaka („Hamlet”, „Makbet”, „Otello”, „Romeo i Julia”).

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

trafnie streścić utwór dramatyczny; pracować w zespole; wypowiadać się na forum klasy; odczytać ironię w utworze poetyckim; tworzyć notatki systematyzujące wiedzę

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupie, praca indywidualna, elementy dyskusji, elementy wykładu.

3. Środki dydaktyczne

  1. Barańczak S., „Hamlet”, „Makbet”, „Otello”, „Romeo i Julia” [w:] tenże, Biografioły. Poczet 56 jednostek sławnych, sławetnych i osławionych…, Wydawnictwo a5, Poznań 1991.

  2. Mały słownik języka polskiego, red. E. Sobol, PWN, Warszawa 1994.

  3. Szekspira W., Hamlet, Makbet, Otello, Romeo i Julia, dowolne wydanie.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji i uświadomienie celów zajęć.

  2. Podzielenie klasy na cztery grupy.

b) Faza realizacyjna

  1. Każda grupa pracuje z tekstem jednego dramatu Szekspira — tworzy plan wydarzeń składający się maksymalnie z 15 punktów (czas: 15 minut).

  2. Losowanie przedstawicieli grup (na przykład za pomocą kostki do gry: osoba, która wyrzuci największą liczbę oczek).

  3. Na forum klasy przedstawiciel odczytuje plan wydarzeń stworzony przez grupę i odpowiada na ewentualne pytania dotyczące treści utworu.

  4. Przedstawiciel grupy na tablicy tworzy notatkę w punktach (załącznik 1) dotyczącą treści omawianego dramatu (może korzystać z pomocy grupy).

  5. Nauczyciel rozdaje przedstawicielom grup odpowiednie utwory Stanisława Barańczaka (załącznik 2) i prosi o ich odczytanie, porównanie z punktami zapisanymi na tablicy.

  6. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat powodu powstawania tego typu poezji (spodziewane postulaty: dowcip, drwina, ironia, szacunek dla dzieła i autora, pomoc dla uczniów).

  7. Zadanie pracy domowej.

c) Faza podsumowująca

Stwierdzenie, że wielkie dzieła literatury zwykle inspirują twórców przez całe wieki. Upływ czasu powoduje zmiany światopoglądu i z tego wynika sposób ujęcia tematu — w tym wypadku prześmiewczy. Krótka, zabawna forma pomaga zapamiętać treść obszernego dzieła.

5. Bibliografia

  1. Barańczak S., „Hamlet”, „Makbet”, „Otello”, „Romeo i Julia” [w:] tenże, Biografioły. Poczet 56 jednostek sławnych, sławetnych i osławionych…, Wydawnictwo a5, Poznań 1991.

  2. Mały słownik języka polskiego, red. E. Sobol, PWN, Warszawa 1994.

  3. Szekspira W., Hamlet, Makbet, Otello, Romeo i Julia dowolne wydanie.

6. Załączniki

a) Załącznik 1

kto? (bohaterowie)

gdzie? (miasto, państwo)

uczucie dominujące u bohaterów

zakończenie

charakterystyczne rekwizyty, wydarzenia

Przykładowe, oczekiwane odpowiedzi:

kto? (bohaterowie): Romeo i Julia, rodziny Montecchi i Capulettich

gdzie? (miasto, państwo): Werona

uczucie dominujące u bohaterów: wielka miłość

zakończenie: śmierć zakochanej pary

charakterystyczne rekwizyty, wydarzenia: sprzeciw wobec rodziców, intryga, pomoc duchownego, trucizna, tragiczna pomyłka.

b) Załącznik 2

Stanisław Barańczak, Appendix.

„Hamlet”

Duch: brat jad wlał do ucha.

Syn ducha: o, psiajucha!

Stryja w ryj? Drastyczny krok.

Zwłoka. Jej finał: stos zwłok.

„Makbet”

Szkot: bestia bitna.

Żona: ambitna.

Ręce umywa. Ma gdzieś.

Bór: marsz na mur! Finał: rzeź.

„Otello”

Tło: gondole i doże.

Centrum uwagi: łoże.

Wąż: Jago. Mąż: „Ja go!…” Duszona:

Żona. Finał: obsada kona.

„Romeo i Julia”

Rody Werony: wraży raban.

Młodzi: hormony. Starzy: szlaban.

Mnich: lekarstwem zielarstwo?

Finał: trup grubą warstwą.

c) Zadanie domowe

Proszę stworzyć podobny krótki, zabawny, celny wiersz na temat dowolnego utworu literackiego.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja jest przewidziana jako powtórzeniowa, systematyzująca wiedzę, bazuje na znajomości utworów Szekspira poznanych przez uczniów również na wcześniejszych etapach edukacji.

RxjtpmYB9irYn

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.73 KB w języku polskim
R1XmQ4lZnogPm

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim