Szekspir w pigułce
Szekspir w pigułce
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
treść dramatów Wiliama Szekspira (Hamlet, Makbet, Otello, Romeo i Julia); zasady tworzenia planu wydarzeń; treść wybranych utworów Stanisława Barańczaka („Hamlet”, „Makbet”, „Otello”, „Romeo i Julia”).
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
trafnie streścić utwór dramatyczny; pracować w zespole; wypowiadać się na forum klasy; odczytać ironię w utworze poetyckim; tworzyć notatki systematyzujące wiedzę
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupie, praca indywidualna, elementy dyskusji, elementy wykładu.
3. Środki dydaktyczne
Barańczak S., „Hamlet”, „Makbet”, „Otello”, „Romeo i Julia” [w:] tenże, Biografioły. Poczet 56 jednostek sławnych, sławetnych i osławionych…, Wydawnictwo a5, Poznań 1991.
Mały słownik języka polskiego, red. E. Sobol, PWN, Warszawa 1994.
Szekspira W., Hamlet, Makbet, Otello, Romeo i Julia, dowolne wydanie.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zapoznanie uczniów z tematem lekcji i uświadomienie celów zajęć.
Podzielenie klasy na cztery grupy.
b) Faza realizacyjna
Każda grupa pracuje z tekstem jednego dramatu Szekspira — tworzy plan wydarzeń składający się maksymalnie z 15 punktów (czas: 15 minut).
Losowanie przedstawicieli grup (na przykład za pomocą kostki do gry: osoba, która wyrzuci największą liczbę oczek).
Na forum klasy przedstawiciel odczytuje plan wydarzeń stworzony przez grupę i odpowiada na ewentualne pytania dotyczące treści utworu.
Przedstawiciel grupy na tablicy tworzy notatkę w punktach (załącznik 1) dotyczącą treści omawianego dramatu (może korzystać z pomocy grupy).
Nauczyciel rozdaje przedstawicielom grup odpowiednie utwory Stanisława Barańczaka (załącznik 2) i prosi o ich odczytanie, porównanie z punktami zapisanymi na tablicy.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat powodu powstawania tego typu poezji (spodziewane postulaty: dowcip, drwina, ironia, szacunek dla dzieła i autora, pomoc dla uczniów).
Zadanie pracy domowej.
c) Faza podsumowująca
Stwierdzenie, że wielkie dzieła literatury zwykle inspirują twórców przez całe wieki. Upływ czasu powoduje zmiany światopoglądu i z tego wynika sposób ujęcia tematu — w tym wypadku prześmiewczy. Krótka, zabawna forma pomaga zapamiętać treść obszernego dzieła.
5. Bibliografia
Barańczak S., „Hamlet”, „Makbet”, „Otello”, „Romeo i Julia” [w:] tenże, Biografioły. Poczet 56 jednostek sławnych, sławetnych i osławionych…, Wydawnictwo a5, Poznań 1991.
Mały słownik języka polskiego, red. E. Sobol, PWN, Warszawa 1994.
Szekspira W., Hamlet, Makbet, Otello, Romeo i Julia dowolne wydanie.
6. Załączniki
a) Załącznik 1
kto? (bohaterowie)
gdzie? (miasto, państwo)
uczucie dominujące u bohaterów
zakończenie
charakterystyczne rekwizyty, wydarzenia
Przykładowe, oczekiwane odpowiedzi:
kto? (bohaterowie): Romeo i Julia, rodziny Montecchi i Capulettich
gdzie? (miasto, państwo): Werona
uczucie dominujące u bohaterów: wielka miłość
zakończenie: śmierć zakochanej pary
charakterystyczne rekwizyty, wydarzenia: sprzeciw wobec rodziców, intryga, pomoc duchownego, trucizna, tragiczna pomyłka.
b) Załącznik 2
Stanisław Barańczak, Appendix.
„Hamlet”
Duch: brat jad wlał do ucha.
Syn ducha: o, psiajucha!
Stryja w ryj? Drastyczny krok.
Zwłoka. Jej finał: stos zwłok.
„Makbet”
Szkot: bestia bitna.
Żona: ambitna.
Ręce umywa. Ma gdzieś.
Bór: marsz na mur! Finał: rzeź.
„Otello”
Tło: gondole i doże.
Centrum uwagi: łoże.
Wąż: Jago. Mąż: „Ja go!…” Duszona:
Żona. Finał: obsada kona.
„Romeo i Julia”
Rody Werony: wraży raban.
Młodzi: hormony. Starzy: szlaban.
Mnich: lekarstwem zielarstwo?
Finał: trup grubą warstwą.
c) Zadanie domowe
Proszę stworzyć podobny krótki, zabawny, celny wiersz na temat dowolnego utworu literackiego.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja jest przewidziana jako powtórzeniowa, systematyzująca wiedzę, bazuje na znajomości utworów Szekspira poznanych przez uczniów również na wcześniejszych etapach edukacji.