Szkolni dziennikarze
Poznaliśmy już podstawowe gatunki dziennikarskie – informację, reportaż, wywiad. Podczas tej lekcji opracujemy teksty do naszej gazety.
1. Przeczytaj najważniejsze aktualne doniesienia i informacje serwisów dziennikarskich. Znajdziesz je na stronie internetowej Polskiej Agencji Prasowej.
2. Znajdź pięć wiadomości, na podstawie których opracujesz pierwszą stronę twojej gazety.
3. Stwórz hierarchię najważniejszych – twoim zdaniem – tematów i zaproponuj je kolegom i koleżankom. Przedyskutujcie, jak ma wyglądać wydanie waszej gazety.
Jak przygotować wydanie gazety?
Media przemawiają do odbiorcy za pomocą różnorodnych form wypowiedzi. Wszystkie odznaczają się tym, że mają dotrzeć do odbiorcy i przyciągnąć jego uwagę. Mimo że wiele tekstów medialnych zawiera fakty i dane, cechą komunikatów dziennikarskich jest to, że oddziałują na emocje, często posługując się do językiem potocznym. Co charakteryzuje sposób wypowiadania się we współczesnych mediach? Można na to pytanie odpowiedzieć następująco:
Teksty odznaczają się kreatywnością – w wielu wypadkach opisy i oceny łączą się z ciekawą grą słów i skojarzeń; zaś poważnym tematom często towarzyszą komentarze utrzymane w żartobliwej formie.
Media przemawiają językiem przeciętnego czytelnika. Można w nich odnaleźć podobne środki jak w reklamie (np. metafory, powszechnie używane frazeologizmy, przekształcenia znanych i często powtarzanych wypowiedzi).
W dobrym dziennikarstwie o trudnych tematach mówi się w zrozumiały sposób.
Zadaniowo
Pracując w grupach, zbierzcie tematy do wydania gazety codziennej. Zaprojektujcie pierwszą stronę wydania, korzystając z poniższego wzoru.
Zajawka do artykułu z kolejnej strony | Zajawka do artykułu z kolejnej strony |
Tytuł | |
Nagłówek najważniejszej informacji (1) | Komentarz (1) |
Fotografia prasowa wraz z podpisem | Komentarz (2) |
Informacja (1) | |
LID najważniejszej informacji | Informacja (2) |
Tekst najważniejszej informacji | |
Informacje w skrócie |
Poszukaj dowolnego wywiadu, przeczytaj go i wykonaj polecenia.
Wskaż pytania, za pomocą których dziennikarz:
nawiązuje i podtrzymuje dyskusję,
chce poznać opinie bohatera wywiadu,
zamierza uzupełnić ważne informacje,
chce zaprezentować bohatera wywiadu.
Wskaż odpowiedzi bohatera wywiadu, w których:
pojawia się opis jego przeżyć,
można znaleźć ciekawe informacje na temat jego biografii,
pojawia się jego świat wartości.
Przeprowadź wywiad z reprezentantką lub reprezentantem twojej szkoły na przykład w zawodach sportowych lub z uczestnikiem olimpiady naukowej.
Przygotujcie materiał fotograficzny do reportażu prasowego. Podpiszcie fotografie.
Przedstawcie plan reportażu poruszającego sprawy ważne dla waszej miejscowości.