Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R4vXL0mIKi2Hk1

Sztuka bizantyjska – architektura

Bazylika Hagia Sophia, odbudowany w 532–537, online-skills, CC BY 3.0

Ważne daty

324 – nadanie przed Konstantyna Wielkiego Byzantionowi nowej nazwy – Konstantynopol, czyniąc miasto swoją siedzibą.

395 – podział Cesarstwa Rzymskiego na Wschodnie i Zachodnie.

537 – ukończenie budowy świątyni Mądrości Bożej.

1204 – zdobycie Konstantynopolu przez krzyżowców. Utworzono na zdobytych terenach Cesarstwo Łacińskie.

1453 – podbój Konstantynopolu przez Turków, kończąc tym samym historię Cesarstwa Bizantyjskiego.

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RGsv0ZWqFKoe61
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

I.1.c) średniowiecza (sztuki bizantyńskiej, karolińskiej, ottońskiej, romańskiej, gotyckiej, protorenesansowej),

I.2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

I.3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);

I.4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

I.5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

I.7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

II.13.a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

II.2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

II.3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

II.4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

III.2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:

IV.1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

IV.5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;

IV.9.d) bizantyńskich.

Nauczysz się

określać ramy czasowe i zasięg terytorialny sztuki bizantyjskiej;

opowiadać o kontekście historycznym i religijnym rozwoju sztuki bizantyjskiej poza granicami Cesarstwa;

stosować terminologię związaną z architekturą bizantyjską;

charakteryzować cechy planu i wnętrza budowli sakralnych z okresu Bizancjum;

identyfikować najważniejsze dzieła architektury bizantyjskiej;

definiować pojęcia: cerkiewCerkiewcerkiew, gynakeionGynakeiongynakeion, pendentywPendentywpendentyw, prezbiteriumPrezbiteriumprezbiterium.

Bizancjum

We wschodniej części basenu Morza Śródziemnego z niewielkiej kolonii greckiej – Byzantionu, zwanego później Konstantynopolem, narodziło się polityczne, kulturowe i religijne imperium, które wywarło trwały wpływ na całą kulturę europejską. Wierność tradycji sprawiła, iż bizantyjskie wzory powielane są do dziś w sztuce narodów chrześcijaństwa wschodniego (m.in. w Rosji czy na Bałkanach). Położony na styku Europy i Azji Konstantynopol ulegał wpływom Wschodu i Zachodu, wypracował własne tradycje architektoniczne, by rozprzestrzenić je później w wiele zakątków Europy i Bliskiego Wschodu.

Film Sztuka Bizantyjska - Architektura

RgINaSIgCnhz9
Film: Sztuka Bizantyjska – Architektura. (spokojna muzyka w tle) Tekst lektora: „I przybyliśmy do Greków i wiedli nas, gdzie służą Bogu swojemu, i nie wiedzieliśmy, w niebie byliśmy czy na ziemi...”. Tak piękno bizantyjskiej liturgii i zapewne wnętrza konstantynopolskiej świątyni relacjonowali posłowie ruskiego księcia Włodzimierza w X wieku. Posłowie ci najprawdopodobniej odwiedzili świątynię, w której się znajdujemy. Chrześcijański kościół Mądrości Bożej, następnie meczet, a obecnie obiekt muzealny dotrwał do naszych czasów w mocno zmienionej formie. W tle widoczna jest rozległa świątynia z półkolistą brama oraz kopułowym dachem. Po bokach widoczne są dwie wieże. Na szczycie dachu oraz wież umieszczone są krzyże. Tekst lektora: „Hagia Sophia powstała w czasach panowania cesarza Justyniana Wielkiego. Jej budowę ukończono w 537 roku. Panowanie Justyniana przypadło na tzw. okres wczesnobizantyjski rozwoju sztuki Wschodniego Cesarstwa Rzymskiego. Sztuka w tym okresie czerpała głównie z tradycji antycznych. W tle przekazywanego tekstu prezentowana jest mozaika przedstawiająca mężczyznę w kolorowym nakryciu głowy. Całość utrzymana jest w żółtych kolorach. Mężczyzna widoczny jest od szyi w górę. Tekst lektora: W czasach Justyniana, dzięki jego wodzom: Belizariuszowi i Narseswi, Bizancjum udało się podporządkować m.in. południową Italię, północne wybrzeża Afryki i wschodnie wybrzeże Morza Śródziemnego. Hagia Sophia, najważniejsza świątynia imperium, wyróżniała się wśród zabytków epoki przede wszystkim swą skalą i planem. Dzieło greckich architektów to bazylika kopułowa. Kopułę centralną podtrzymują pendentywy i potężne filary. Charakterystyczną cechą jej planu są półkopuły znajdujące się od wschodu i zachodu. Do wzniesienia budowli zastosowano płaską cegłę łączoną grubymi warstwami zaprawy. Do wystroju wnętrza świątyni użyto zaś marmuru i mozaik. Po zdobyciu Konstantynopola przez Turków w 1453 roku z kościoła uczyniono meczet i dostawiono do niego 4 kamienne minarety. Zmieniono również wnętrze świątyni, dostosowując je do nowej roli. Z bizantyjskiego wystroju świątyni do dnia dzisiejszego przetrwało jedynie kilka mozaik z różnych okresów długiej historii kościoła. W okresie wczesnobizantyjskim świątynie wznoszono na zapożyczonym z tradycji rzymskiej planie bazylik epoki Konstantyna Wielkiego. Budowle takie znane są m.in. ze znajdującej się w VI w. pod panowaniem bizantyjskim Rawenny. Są to kościoły San Apollinare in Classe i San Apollinare Nuovo. Choć plany świątyń pochodzą z poprzedniej epoki, nowymi, bizantyjsko-wczesnochrześcijańskimi elementami planu kościołów były półkoliście zakończone krypty oraz detale wystroju, czyli koszowe głowice kolumn i mozaiki. W tle przekazywanych informacji znajdują się plany świątyń. Tekst lektora: Innym typem wczesnobizantyjskich kościołów były małe i wielkie budynki na planie centralnym. Jednym z przykładów takich budynków jest kościół San Vitale w Rawennie. Świątynia ma plan ośmioboku, który wewnętrznie rozczłonkowany został przez półkoliste nisze oraz prezbiterium. Obejście świątyni jest dwupoziomowe. Rozwiązania architektoniczne z Rawenny posłużyły za wzór cesarskiej kaplicy w Akwizgranie. Inną świątynią na planie centralnym był niezachowany do dziś Kościół św. Apostołów w Konstantynopolu założony został na planie krzyża greckiego. Kościół wzniesiono na planie krzyża greckiego. Każde z ramion krzyża zwieńczone było kopułą. Kopuła wieńczyła również miejsce przecięcia się ramion krzyża. Ważnym elementem budowli było zamykające ją od wschodu prezbiterium. Architektura wczesnego Bizancjum to nie tylko kościoły i monastery. Wśród budownictwa świeckiego w okresie tym spotykać można było pałace, mury obronne, zabudowania portowe, budynki użyteczności publicznej m.in. służące do gromadzenia wody cysterny. W okresie tzw. złotego wieku sztuki bizantyjskiej (843-1204) ukształtował się w pełni najpowszechniejszy typ cerkwi, czyli świątynia krzyżowo-kopułowa. Świątynia taka powstała przez wydłużenie planu świątyni na planie krzyża greckiego, co czyniło z niego krzyż łaciński, choć spotykamy również założenia krótsze, oparte na planie krzyża greckiego. Wnętrze świątyni dzieliło się na nawy, a najważniejszy element konstrukcji stanowiła centralnie usytuowana, oparta na kolumnach lub filarach, kopuła. Liczba kopuł zmieniała się w stosunku do wielkości i rangi danej cerkwi. W okresie środkowobizantyjskim powstała także m.in. bazylika św. Marka w Wenecji, mieście utrzymującym bliskie kontakty z Konstantynopolem. Bazylika wzorowana była początkowo na kościele św. Apostołów. Do krzyża greckiego dodano później narteks i rozbudowano nawy, co uczyniło z budowli bazylikę krzyżowo-kopułową, lecz nie zatarło jej centralnego charakteru. Liczne przebudowy zaowocowały stylistyczną różnorodnością detali architektonicznych świątyni, lecz nadal uznawana jest za jedną z wizytówek sztuki bizantyjskiej.

Hagia Sophia - prezentacja obiektu

RfMAOZ5mXC2co1
Prezentacja 3D uruchamia się po kliknięciu w strzałkę znajdująca się na środku pola prezentacji. Po jej uruchomieniu można obejrzeć obracającą się makietę obiektu. Dodatkowo znajdują się cztery punkty. Po kliknięciu w punkt pojawia się ilustracja i informacje: 1 punkt: Hagia Sophia powstała w miejscu późnoantycznej bazyliki ufundowanej przez Konstantyna Wielkiego i ukończonej przez Konstancjusza II. Stara bazylika doznała wielu szkód w czasie zamieszek i pożarów. Nową świątynię ufundował cesarz Justynian, który powierzył budowę greckim architektom: Antemiuszowi z Tralles i Izydorowi z Miletu. Kościół powstawał w latach 532-537, konsekrowany został dopiero w 562 roku, gdyż w roku 558 kopuła kościoła runęła podczas trzęsienia ziemi. 2 punkt: Hagia Sophia łączy cechy planu bazyliki i budowli centralnej. Część centralną kościoła wyznaczają cztery potężne filary. W wyznaczony przez nie kwadrat wpisane jest koło głównej kopuły. Jednocześnie budowla posiada 3 nawy i przedsionek, które zbliżają ją do budowli na planie krzyża łacińskiego. 3 punkt: Centralną nawę kościoła otaczają dwupoziomowe galerie. W przekroju widoczne są empory boczne, przeznaczone dla kobiet – tzw. gynakeion. Nad narteksem (w zachodniej partii świątyni) znajdowała się zaś empora cesarska. Nawy boczne przykryte są sklepieniami krzyżowymi, a kolumny połączono arkadami. Oryginalny wystrój wnętrza świątyni zachował się jedynie częściowo. Posadzki oraz bazy kolumn wykonano z ciemnego marmuru. Wnętrze kopuły pokryto złotą mozaiką, a na pendentywach umieszczono wielkie wizerunki serafinów. 4 punkt: Najbardziej charakterystycznym elementem bryły świątyni jest kopuła o średnicy blisko 32 metrów, oparta na dwóch półkopułach. Półkopuły rozmieszczone są od wschodu i zachodu.
R1Zv39vkUeBVY1
Ćwiczenie 1
Polecenie do zadania brzmi: Jaki typ planu reprezentuje świątynia Hagia Sophia? Zaznacz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. kościół krzyżowo-kopułowy, 2. bazylika wczesnochrześcijańska, 3. świątynia na planie centralnym.
RJZdR4gHiziv71
Ćwiczenie 2
Polecenie do zadania brzmi: Podaj nazwę świątyni, która znajduje się w Rawennie.
Ćwiczenie 3

Dokończ zdanie.

R15v9KTNs3dy9
RgQEWKRTkpqk0
Powyższy budynek znajduje się w 1. Stambule, 2. Salonikach, 3. Rawennie, 4. Wenecji.
REM8T71giX1G91
Ćwiczenie 4
Polecenie do zadania brzmi: Wyjaśnij znaczenie pojęcia „gynaikeion”.
RSF9FC30JIgo1
Ćwiczenie 5
Polecenie do zadania brzmi: Jedna z nazw nie dotyczy Konstantynopolu, wskaż ją. Możliwe odpowiedzi: 1. Byzantion, 2. Stambuł, 3. Adrianopol
RXOIFrHPPVYWP1
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij znaczenie pojęcia empora.
Rnee8JJqyKrgP1
Ćwiczenie 7
Wymień okresy sztuki bizantyjskiej.

Słownik pojęć

Cerkiew
Cerkiew

kościół prawosławny.

Empora
Empora

rodzaj galerii lub trybuny, wspartej na kolumnach, głównie w kościołach, mającej na celu powiększenie powierzchni lub wydzielenie przestrzeni dla określonej grupy osób.

Cerkiew krzyżowo‑kopułowa
Cerkiew krzyżowo‑kopułowa

świątynia posiadająca centralną kopułę w środkowej części (w miejscu przecięcia się ramion krzyża, na którym oparty jest jej plan), wyznaczonej przez filary lub kolumny. Kościół taki posiadać mógł więcej kopuł. W rozwiniętej formie kościół krzyżowo‑kopułowy posiadał nawy boczne i narteks.

Cysterna
Cysterna

podziemna budowla służąca gromadzeniu i przechowywaniu wody pitnej.

Gynakeion
Gynakeion

w starożytnej Grecji określano tak część domu przeznaczoną dla kobiet. W architekturze bizantyjskiej dla kobiet przeznaczony był zazwyczaj balkon (emporaEmporaempora).

Monaster
Monaster

określenie stosowane zazwyczaj w odniesieniu do klasztorów w Kościele prawosławnym i greckokatolickim.

Pendentyw
Pendentyw

inaczej żagielek, element w postaci trójkątnego sklepienia podtrzymujący kopułę (pozwala przejść od planu koła do kwadratu tworzonego przez filary).

Plan centralny
Plan centralny

typ rozplanowania budowli charakteryzujący się najczęściej oparciem jej planu na kole, kwadracie, innym wielokącie foremnym lub krzyżu równoramiennym.

Prezbiterium
Prezbiterium

część ołtarzowa świątyni (przeznaczona dla duchowieństwa i służby liturgicznej), często w formie apsydy.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

sjp.pwn.pl

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003

Galeria dzieł sztuki