Szukamy elementów dramatu w „Zemście „ A. Fredry
Szukamy elementów dramatu w „Zemście „ A. Fredry
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna elementy wewnętrznej budowy dramatu,
rozumie znaczenie pojęć: ekspozycja, zawiązanie akcji, ,rozwój akcji, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi podać przykłady z „Zemsty” na podane elementy budowy wewnętrznej dramatu,
potrafi wyszukać określenia na sytuację zemsty w utworze,
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
potrafi posługiwać się Słownikiem wyrazów frazeologicznych,
potrafi pracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
Polecenia dla grup
Tabela do wypełnienia w grupach
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie wypisują na tablicy elementy wewnętrznej budowy dramatu:
ekspozycja,
zawiązanie akcji,
rozwój akcji,
punkt kulminacyjny,
rozwiązanie akcji.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, 5 zespołów. Są wśród nich wybierani liderzy, sprawozdawcy, lektorzy, sekretarze. Uczniowie w grupach wypełniają tabelkę, w której podają przykłady na występowanie w „Zemście” poszczególnych elementów budowy wewnętrznej dramatu. Po wykonaniu zadań zespoły prezentują swoje wyniki na forum klasy, są one omawiane a wnioski zapisane do zeszytu (załącznik 1).
Uczniowie podają określenia charakteryzujące zemstę w komedii A. Fredry:
c) Faza podsumowująca
Uczniowie przy pomocy Słownika wyrazów frazeologicznych, podają frazeologizmy, szukają związków frazeologicznych i zapisują je na tablicy do wyrazu „zemsta”.
5. Bibliografia
Fredro A*., Zemsta*, Greg, Warszawa 2001.
Słownik wyrazów frazeologicznych, PWN, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Polecenie dla grup: Uzupełnijcie tabelkę wpisując przykłady z „Zemsty”, które udowodnią występowanie podanych elementów wewnętrznej budowy dramatu. |
ELEMENTY BUDOWY DRAMATU | PRZYKŁADY Z „ZEMSTY” |
EKSPOZYCJA | |
ZAWIĄZANIE AKCJI | |
ROZWÓJ AKCJI | |
PUNKT KULMINACYJNY | |
ROZWIĄZANIE AKCJI |
b) Notatki dla nauczyciela
Przykładowe rozwiązanie ćwiczenia
ELEMENTY BUDOWY DRAMATU | PRZYKŁADY Z „ZEMSTY” |
EKSPOZYCJA | Sześć pierwszych scen dramatu: małżeńskie zamiary Cześnika, jego waśń z sąsiadem, plany małżeńskie Papkina względem Klary, miłość Klary i Wacława, której przeciwni są ich opiekunowie. |
ZAWIĄZANIE AKCJI | Zamiarom Cześnika, który chce ,,wykurzyć” sąsiada z zamku, staje na przeszkodzie Rejent, naprawiając mur, dzielący posiadłości obydwu sąsiadów. Rejent przeciwstawia się więc swą działalnością zamiarom Cześnika- następuje zawiązanie akcji. Konflikty narastają. |
ROZWÓJ AKCJI | Sytuację rozładowują i radykalnie zmieniają intrygi i perypetie bohaterów: Cześnik, chcąc |
PUNKT KULMINACYJNY | Cześnik wyzywa Rejenta na pojedynek(sc.4, akt III), krzyżują się plany małżeńskie Cześnika i Podstoliny, którą Rejent chce oddać za żonę swemu synowi Wacławowi(sc.5, aktIII).Miłość Klary i Wacława jest więc zagrożona. Sytuacja wydaje się być beznadziejna. |
ROZWIĄZANIE AKCJI | Małżeństwo młodych rozwiązuje jeden z konfliktów, nie dochodzi do pojedynku między Cześnikiem, a Rejentem, miłość Klary i Wacława oraz ich szczęście niejako zmusza zwaśnionych sąsiadów do zgody. |
b) Zadanie domowe
Znajdę fragmenty, które charakteryzują Cześnika i Rejenta.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak