Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Szukamy elementów dramatu w „Zemście „ A. Fredry

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna elementy wewnętrznej budowy dramatu,

  • rozumie znaczenie pojęć: ekspozycja, zawiązanie akcji, ,rozwój akcji, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi podać przykłady z „Zemsty” na podane elementy budowy wewnętrznej dramatu,

  • potrafi wyszukać określenia na sytuację zemsty w utworze,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,

  • potrafi posługiwać się Słownikiem wyrazów frazeologicznych,

  • potrafi pracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, burza mózgów.

3. Środki dydaktyczne

Polecenia dla grup

Tabela do wypełnienia w grupach

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wypisują na tablicy elementy wewnętrznej budowy dramatu:

  • ekspozycja,

  • zawiązanie akcji,

  • rozwój akcji,

  • punkt kulminacyjny,

  • rozwiązanie akcji.

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, 5 zespołów. Są wśród nich wybierani liderzy, sprawozdawcy, lektorzy, sekretarze. Uczniowie w grupach wypełniają tabelkę, w której podają przykłady na występowanie w „Zemście” poszczególnych elementów budowy wewnętrznej dramatu. Po wykonaniu zadań zespoły prezentują swoje wyniki na forum klasy, są one omawiane a wnioski zapisane do zeszytu (załącznik 1).

  2. Uczniowie podają określenia charakteryzujące zemstę w komedii A. Fredry:

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie przy pomocy Słownika wyrazów frazeologicznych, podają frazeologizmy, szukają związków frazeologicznych i zapisują je na tablicy do wyrazu „zemsta”.

5. Bibliografia

  1. Fredro A*., Zemsta*, Greg, Warszawa 2001.

  2. Słownik wyrazów frazeologicznych, PWN, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Polecenie dla grup:

Uzupełnijcie tabelkę wpisując przykłady z „Zemsty”, które udowodnią występowanie podanych elementów wewnętrznej budowy dramatu.

ELEMENTY BUDOWY DRAMATU

PRZYKŁADY Z „ZEMSTY”

EKSPOZYCJA

ZAWIĄZANIE AKCJI

ROZWÓJ AKCJI

PUNKT KULMINACYJNY

ROZWIĄZANIE AKCJI

b) Notatki dla nauczyciela

Przykładowe rozwiązanie ćwiczenia

ELEMENTY BUDOWY DRAMATU

PRZYKŁADY Z „ZEMSTY”

EKSPOZYCJA

Sześć pierwszych scen dramatu: małżeńskie zamiary Cześnika, jego waśń z

sąsiadem, plany małżeńskie Papkina względem Klary, miłość Klary i Wacława, której

przeciwni są ich opiekunowie.

ZAWIĄZANIE AKCJI

Zamiarom Cześnika, który chce ,,wykurzyć” sąsiada z zamku, staje

na przeszkodzie Rejent, naprawiając mur, dzielący posiadłości obydwu sąsiadów. Rejent

przeciwstawia się więc swą działalnością zamiarom Cześnika- następuje zawiązanie akcji.

Konflikty narastają.

ROZWÓJ AKCJI

Sytuację rozładowują i radykalnie zmieniają intrygi i perypetie bohaterów: Cześnik, chcąc
się zemścić na Rejencie za odebranie mu żony ,,zmusza” do ożenku Wacława i Klarę.

PUNKT KULMINACYJNY

Cześnik wyzywa Rejenta na pojedynek(sc.4, akt III), krzyżują się

plany małżeńskie Cześnika i Podstoliny, którą Rejent chce oddać za żonę swemu synowi

Wacławowi(sc.5, aktIII).Miłość Klary i Wacława jest więc zagrożona. Sytuacja wydaje się

być beznadziejna.

ROZWIĄZANIE AKCJI

Małżeństwo młodych rozwiązuje jeden z konfliktów, nie dochodzi do

pojedynku między Cześnikiem, a Rejentem, miłość Klary i Wacława oraz ich szczęście

niejako zmusza zwaśnionych sąsiadów do zgody.

b) Zadanie domowe

Znajdę fragmenty, które charakteryzują Cześnika i Rejenta.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R2tBQbpo8cBnt

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.70 KB w języku polskim
R1Giz2Sg4pbxV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim