Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tajfun kontra MacWhirr

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna fragment opowiadania Josepha Conrada Tajfun,

  • rozumie i stosuje zasady pracy w grupie,

  • rozumie emocje doznawane podczas różnych sytuacji, kiedy zagrożone jest życie człowieka.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi selekcjonować materiał, dobierać go do polecenia,

  • potrafi nazywać uczucia bohatera,

  • potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,

  • potrafi odnieść wymowę utworu do konkretnych sytuacji z życia.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, praca z tekstem, dyskusja

3. Środki dydaktyczne

J. Conrad, Tajfun, [w:] W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy I gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.

Karta pracy do ćwiczenia związanego z charakterystyką bohatera (załącznik 1)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

  2. Uczniowie na bazie przeczytanego w domu fragmentu opowiadania Josepha Conrada Tajfun piszą plan wydarzeń.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o scharakteryzowanie głównego bohatera za pomocą przymiotników, rzeczowników i zdań pojedynczych wybranych z ramki. Podkreśla, że nie wszystkie wypisane wyrażenia i określenia odnoszą się do MacWhirra (załącznik 1).

  2. Następnie uczniowie rozmawiają na temat zjawiska tajfunu ukazanego w utworze, podają przykłady, w których jest on opisany. Nauczyciel zadaje pytanie, w jaki sposób poeta przedstawił to zagrożenie. Uczniowie powinni zauważyć, na podstawie przeczytanych fragmentów tekstu, że żywioł zachowuje się jak człowiek. Następnie uczniowie dzieleni są na grupy. W każdej z nich zostaje wybrany lider, sprawozdawca i sekretarz. Nauczyciel przypomina zasady pracy w grupie. Zadanie dla grup:

Grupa 1. – Wypisz na podstawie tekstu przykłady uosobienia odnoszące się do tajfunu.

Grupa 2. – Wypisz na podstawie tekstu jak najwięcej określeń związanych z tajfunem.

Grupa 3 – Wypisz z encyklopedii wiadomości na temat żywiołu, jakim jest tajfun.

Grupa 4. – Napisz krótki list uczestnika wyprawy do rodziców opisujący widok na morzu.

Grupa 5. – Zredaguj telegram do Marynarki Morskiej z apelem o pomoc w związku z napotkanym zagrożeniem.

Poszczególne grupy następnie prezentują na forum klasy swoje pomysły rozwiązań.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie swobodnie wypowiadają się na temat zachowań ludzkich podczas zagrożeń. Podają przykłady sytuacji, w których istota ludzka może zareagować inaczej niż w normalnej sytuacji.

5. Bibliografia

  1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.

  2. Conrad J., Tajfun, [w:] W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy I gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Ramka z wyrażeniami, zdaniami charakteryzującymi bohatera.

niezadowolony, przyjazne odruchy serca są mu znane, czuł się odpowiedzialny za niebezpieczeństwo, spokojny, ponurak, wyzyskuje bezlitośnie pracowników, odważny, opanowany, samotnik, wspaniały obserwator, był wsparciem dla innych, wyzyskiwacz, nieczuły, bohaterski, nie lubił dużo mówić, egoista, zachowywał przytomność umysłu, cieszył się bieżącym dniem, jego obecność wprowadzała nieprzyjemna atmosferę, czujny, do końca miał nadzieję, wspierał innych duchowo, nie okazywał emocji, nie rozumiał radości ludzi, bez wyobraźni, milczek, nie rzucał się w oczy, nieśmiały, bohater, marynarz, pochłania go tylko praca, panikarz, panował nad emocjami

PRZYMIOTNIKI

RZECZOWNIKI

ZDANIA

b) Zadanie domowe

Przypomnij sobie sytuację z życia, w której czułeś się zagrożony. Jak się wówczas zachowywałeś?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RpJA2qvPULwem

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.05 KB w języku polskim
R16JFO1g2pBHA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim