Telewizja: za i przeciw

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna opinie czytelników „Gazety Wyborczej” na temat oglądalności telewizji przedstawione w tekście „Podsumowanie dyskusji w Gazecie Wyborczej. O wyższości radia nad telewizją”.

Uczeń wie, jak wygląda oglądalność telewizji w jego klasie.

b) Umiejętności

Uczeń wypowiada swoją opinię na temat wad i zalet telewizji.

Uczeń przedstawia propozycje zapobiegania uzależnieniu od telewizji.

Uczeń tworzy plakat zachęcający do innych form aktywności poza oglądaniem telewizji i proponuje hasło reklamowe w tym celu.

Uczeń układa ankietę ilustrującą oglądalność telewizji w jego najbliższym otoczeniu.

Uczeń przeprowadza ankietę i pisze podsumowanie badania.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Drama

Rozmowa

Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, kartki papieru, kolorowe flamastry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie odpowiadają na pytanie: Jaką rolę odgrywa telewizja w ich życiu, czy jest ważnym elementem rzeczywistości, czy mogłoby jej nie być? Dyskusja.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie czytają w podręczniku tekst „Podsumowanie dyskusji w Gazecie Wyborczej. O wyższości radia nad telewizją” i odpowiadają na pytania: jaką metodę odwyknięcia od telewizji zaproponował telewidz?, co mówią badania o Polakach i telewizji?, co wynika z listów od czytelników?, jakie argumenty wskazujące na wyższość telewizji nad radiem podają czytelnicy?, co może być antidotum na „telegapiostwo”?

Uczniowie pracują w grupach: wymyślają własne antidotum na „telegapiostwo” dla różnych grup wiekowych (dla nastolatków, małych dzieci, ludzi w średnim wieku, starszych) i odgrywają obrazujące je scenki. Uczniowie oceniają propozycje, zastanawiają się, czy spełniałyby one dobrze swoją funkcję. Uczniowie zastanawiają się, dlaczego ludzie nie korzystają z takich rozwiązań.

W tych samych grupach uczniowie projektują plakaty, które będą zachęcały ludzi do korzystania z zaproponowanych przez nich metod. Wymyślają również hasła reklamowe, na billboardy, do telewizji i radia.

Uczniowie prezentują swoje prace.

Uczniowie pracują w parach. Przygotowują ankietę dotyczącą oglądalności telewizji w klasie. Uczniowie powinni wymyślić 10 pytań. Jeśli mają problemy, nauczyciel powinien zaproponować, aby odwołali się do przeczytanego na lekcji tekstu. Uczniowie powinni być uprzedzeni, aby układać różnorodne pytania, nie tylko dotyczące ilości dziennie spędzanego czasu przed telewizją i ulubionego programu, ale np. czy podczas oglądania telewizji wykonujesz też inne czynności?, jakie?, czy wolisz oglądać telewizję sam, czy z przyjaciółmi?, dlaczego?

Uczniowie przeprowadzają ankiety wśród kolegów.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie w parach piszą sprawozdanie ze swojego badania.

Pary czytają swoje prace. Klasa ocenia, czy pytania były interesujące, czy z raportów można dowiedzieć się czegoś ciekawego.

5. Bibliografia

M. Nagajowa, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

6. Załączniki
brak

a) Karta pracy ucznia
brak

b) Zadanie domowe

Napisz opowiadanie, które rozpocznie się od podanych słów lub nimi się zakończy: Uratowała mnie telewizja.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza
brak

R1NeVr6qBVTT0

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.60 KB w języku polskim
RNF9Eu3dCGTCS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim