Lekcja 1

Temat: Cechy przedsiębiorcy

Główne poruszane zagadnienia/ proponowany przebieg:

Podczas zajęć przedsiębiorca przedstawia początki rozwoju swojego biznesu. Mówi o tym, skąd wziął się pomysł na firmę, jak go realizował, z jakimi zmagał się problemami i wyzwaniami. W szczególności warto przedstawić te cechy osobowości, które były przydatne/ niezbędne przy rozpoczęciu i rozwoju biznesu. W zajęciach warto wykorzystać np. prezentację przedstawiającą firmę, co pomoże uczniom zrozumieć, czym zajmuje się przedsiębiorca i jak wyglądała jego ścieżka do sukcesu.

Zgodne wymagania szczegółowe (główne):

ZP I.1 Osoba przedsiębiorcza we współczesnym świecie - uczeń: na wybranych przykładach identyfikuje cechy człowieka przedsiębiorczego, rozpoznaje je u siebie i określa związek zachowania się osoby przedsiębiorczej z szansami, jakie stwarza gospodarka rynkowa.

ZP VI.2. Przedsiębiorstwo - uczeń: dyskutuje na tematy związane z prowadzeniem biznesu podczas spotkania z przedsiębiorcą.

Lekcja 2

Temat: Przedsiębiorcza kreatywność

Główne poruszane zagadnienia/ proponowany przebieg:

Podczas zajęć praktyk realizuje z uczniami warsztaty z zakresu kreatywnego myślenia. Dzieli uczniów na grupy i daje im do rozwiązania kreatywne zadanie z zakresu np. marketingu w firmie czy adekwatnego do wiedzy uczniów problemu biznesowego, który rozwiązują w danej grupie. Przypadki mogą pochodzić wprost z firmy, którą reprezentuje praktyk. Następnie pomysły są prezentowane i oceniane przez praktyka. W miarę możliwości można również wprowadzić system nagród dla najlepszych (np. w postaci gadżetów firmowych czy niedrogich produktów), co zachęci uczniów do pracy i rywalizacji.

Zgodne wymagania szczegółowe (główne):

ZP I.9. Osoba przedsiębiorcza we współczesnym świecie - uczeń: wyjaśnia, na czym polega kreatywne myślenie i jego znaczenie w procesie identyfikacji szans rynkowych na nowe przedsięwzięcie biznesowe lub społeczne.

Lekcja 3

Temat: Jak planować, żeby realizować?

Główne poruszane zagadnienia/ proponowany przebieg:

Podczas zajęć praktyk na wstępie krótko przedstawia swoją osobę i firmę. Następnie uczniowie dzieleni są na grupy i otrzymują zadanie skonstruowania celów funkcjonowania firmy w różnych obszarach (po jednym na grupę), takich jak m.in. (zależnie od przedmiotu działalności): marketing, produkcja, rekrutacja pracowników. Początkowo uczniowie powinni, w ramach pracy grupowej, określi swoimi słowami cele i przedstawić je na forum całej klasy. Następnie praktyk przedstawia zagadnienie wyznaczania celów metodą SMART (sprecyzowane, mierzalne, osiągalne, istotne, określone w czasie) i uczniowie dokonają zmiany w swoich wstępnych propozycjach celów, tak aby były zgodne z tą metodą. Na koniec praktyk odnosi się do celów i ich adekwatności do sytuacji firmy, jej pozycji na rynku wobec konkurentów i zmian w branży, w której działa. Ocenia również czy w ich formułowaniu udało się dobrze wykorzystać metodę SMART.

Zgodne wymagania szczegółowe (główne):

ZP II.2. Zarządzanie projektami - uczeń: definiuje cele projektu, wykorzystując technikę SMART.

Lekcja 4

Temat: Praca szuka człowieka – człowiek szuka pracy

Główne poruszane zagadnienia/ proponowany przebieg:

Podczas zajęć praktyk przedstawia uczniom swoją firmę, co może zrobić np. z wykorzystaniem prezentacji lub filmu. Następnie szczegółowo omawia strukturę pracowników i wybrane przykłady stanowisk pracy wraz z opisem wymogów i procesu rekrutacji na nie. Następnie zachęca uczniów do dobrania najbardziej odpowiedniego dla siebie stanowiska i z wybranymi, chętnymi uczniami, przeprowadza krótką rozmowę rekrutacyjną na dane stanowisko (niezbyt specjalistyczne, aby nie wymagało to zaawansowanej wiedzy zawodowej). Praktyk wskazuje na co zwraca szczególną uwagę w CV oraz jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej. Można przeprowadzić próbną rozmowę kwalifikacyjną, w trakcie której praktyk zada kilka pytań chętnym uczniom.

Zgodne wymagania szczegółowe (główne):

ZP V.5. Osoba przedsiębiorcza na rynku pracy - uczeń: analizuje oferty pracy, wskazuje najbardziej i najmniej poszukiwane zawody oraz identyfikuje potencjalne trudności w znalezieniu pracy przez osoby bezrobotne.

ZR IV.10. Rynek pracy i zatrudnienie - uczeń: po analizie ofert pracy wybiera potencjalną ofertę dla siebie, bierze udział (jako pracodawca i jako pracownik) w rozmowie kwalifikacyjnej w warunkach symulowanych i dostrzega podstawowe błędy popełniane podczas rozmowy.

Lekcja 5

Temat: Wywiad z przedsiębiorcą

Główne poruszane zagadnienia/ proponowany przebieg:

Podczas zajęć przedsiębiorca jest osobą, z którą uczniowie przeprowadzają wywiad zadając dowolne pytania na intrygujące ich zagadnienia związane z przedsiębiorczością i prowadzeniem firmy. Prelegent na początku krótko przedstawia siebie i swoją działalność, aby dać uczniom możliwość zorientowania się w obszarze działalności. W klasie powinna zostać stworzona swobodna atmosfera, aby spotkanie było dla uczniów szansą na nieformalne zdobycie wiedzy, stąd zalecane jest ustawienie ławek, czy samych krzeseł w kształt litery U.

Zgodne wymagania szczegółowe (główne):

ZP VI.2. Przedsiębiorstwo - uczeń: dyskutuje na tematy związane z prowadzeniem biznesu podczas spotkania z przedsiębiorcą.

Lekcja 6

Temat: Zarządzanie przedsiębiorstwem

Główne poruszane zagadnienia/ proponowany przebieg:

Lekcja odbywa się w siedzibie firmy. Podczas zajęć przedsiębiorca oprowadza uczniów po zakładzie/biurze i opowiada im o strukturze firmy oraz poszczególnych stanowiskach pracy. Przedstawiany jest również proces produkcji lub świadczenia usług z ujęciem poszczególnych etapów. Podczas spotkania przedsiębiorca opowiada o organizacji pracy, zarządzania kadrami i procesem produkcji, świadczenia usług oraz wyzwaniach i trudnościach.

Zgodne wymagania szczegółowe (główne):

ZP VI.1. Przedsiębiorstwo - uczeń: rozumie istotę procesu zarządzania przedsiębiorstwem i dostrzega znaczenie zarządzania w osiąganiu celów przedsiębiorstwa.

Lekcja 7

Temat: Analiza otoczenia przedsiębiorstwa w praktyce

Główne poruszane zagadnienia/ proponowany przebieg:

Podczas zajęć przedsiębiorca krótko przedstawia uczniom zagadnienia otoczenia wewnętrznego (klienci, konkurenci, dostawcy i współpracownicy) i zewnętrznego (społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, technologiczne) firmy. Następnie uczniowie są dzieleni na grupy, część z nich otrzymuje za zadanie dokonania analizy otoczenia wewnętrznego, a pozostałe zewnętrznego firmy przedsiębiorcy. Przedsiębiorca w czasie pracy uczniów podchodzi do grup i wspiera ich proces myślowy, starając się nakierować na najważniejsze elementy otoczenia własnej firmy. Następnie rezultaty są omawiane na forum klasy. W razie potrzeby przedsiębiorca uzupełnia listę elementów otoczenia.

Zgodne wymagania szczegółowe (główne):

ZP VI.6. Przedsiębiorstwo - uczeń: analizuje mikro- i makrootoczenie przedsiębiorstwa, identyfikuje mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia projektowanego przedsiębiorstwa.

Lekcja 8

Temat: Różnice w formach zatrudnienia z perspektywy pracownika i pracodawcy.

Główne poruszane zagadnienia/ proponowany przebieg:

Podczas zajęć przedsiębiorca na wstępie przedstawia swoją firmę, a w szczególności zagadnienie zarządzana kadrami (stanowiska, wymagania, zasady zatrudnienia). Następnie szczegółowo omawia przykłady zatrudnienia na wybrane rodzaje umów (o pracę, cywilnoprawna zlecenia, cywilnoprawna o dzieło) z wykazaniem kluczowych różnic, wad i zalet zarówno ze strony pracownika, jak i pracodawcy. Zalecane jest, aby ten etap przeprowadzić na podstawie wcześniej przygotowanej prezentacji lub z użyciem zapisu na tablicy/flipcharcie, dzięki czemu omawiane zagadnienia będą zobrazowane i łatwiejsze do zrozumienia i zapamiętania. Po przedstawieniu form zatrudnienia przedsiębiorca prowadzi dyskusję z uczniami na temat preferowanych przez nich rodzajów umów.

Zgodne wymagania szczegółowe (główne):

ZR IV.13. Rynek pracy i zatrudnienie - uczeń: rozróżnia formy zatrudnienia (stosunek pracy, umowy cywilnoprawne) oraz określa korzyści i konsekwencje wyboru konkretnej formy i rodzaju umowy.

Lekcja 9

Temat: Prezentacja pomysłów na biznes z udziałem przedsiębiorcy

Główne poruszane zagadnienia/ proponowany przebieg:

Przedsiębiorca bierze czynny udział w lekcji, podczas której prezentowane są pomysły na przedsięwzięcia biznesowe i społeczne uczniów w wyniku realizowanych przez nich projektów. Zadaniem przedsiębiorcy jest zadawanie pytań oraz szukanie dobrych i słabych stron pomysłu na biznes/przedsięwzięcie społeczne, którego uczniowie powinni bronić, jak podczas „pitch session” z inwestorami. Uwagi: przedsiębiorca powinien pomóc uczniom udoskonalić swój pomysł na biznes. Warto, aby przedsiębiorca wskazał danej grupie uczniów dobre i słabe strony ich prezentacji, która powinna być krótka, treściwa i zawierać odpowiednie argumenty, które przekonają odbiorcę o sensowności pomysłu na biznes bądź przedsięwzięcie społeczne.

Zgodne wymagania szczegółowe (główne):

ZR V.3. Przedsiębiorstwo - uczeń: udoskonala pomysł na przedsięwzięcie biznesowe lub społeczne na podstawie konstruktywnych informacji zwrotnych (uzyskiwanych od potencjalnych klientów, beneficjentów lub interesariuszy projektu) i opracowuje model biznesowy planowanego przedsięwzięcia.

Lekcja 10

Temat: Poszukiwanie pomysłów na biznes z udziałem przedsiębiorcy

Główne poruszane zagadnienia/ proponowany przebieg:

Przedsiębiorca na początku lekcji prezentuje skąd wziął pomysł na swój biznes, opowiadając o jego początkach. Następnie zastanawia się razem z uczniami nad źródłami pomysłów na biznes, wypisując je na tablicy lub flipcharcie. Określa też jakie cechy powinny one spełniać, aby były innowacyjne i pozwoliły na zaistnienie nowej firmy na danym rynku. Następnie uczniowie dzielą się na grupy, w ramach których poszukują pomysłów na innowacyjny biznes. W końcowej fazie lekcji przedstawiciele grup przedstawiają te pomysły, a przedsiębiorca stara się oceniać ich innowacyjność i możliwość realizacji w praktyce.

Zgodne wymagania szczegółowe (główne):

ZP VI.3. Przedsiębiorstwo - uczeń: inspirując się doświadczeniami własnymi i znanych przedsiębiorców oraz bazując na zebranych informacjach z rynku (zachowania klientów i konkurentów), znajduje pomysły na własną działalność gospodarczą i ocenia je pod względem innowacyjności.

Fundacja Warszawski Instytut Bankowości

Jesteśmy organizatorem jednego z największych programów pozaformalnej edukacji ekonomicznej w Europie - Bankowcy dla Edukacji. Realizujemy kilkanaście projektów edukacyjnych skierowanych m.in. do uczniów i nauczycieli. Każdego roku, poprzez nasze bezpłatne projekty edukacyjne, docieramy do kilkuset tysięcy uczniów w całej Polsce, współpracując z kilkoma tysiącami nauczycieli.

Od 1 stycznia 2023 r. realizujemy projekt wpierający nauczycieli przedmiotu biznes i zarządzanie - szczegółowe informacje dostępne są na www.BiznesiZarzadzanie.pl