RfsgiEIGgjaHQ

The power of music

Source: domena publiczna.

Link to the lesson

You will learn
  • to read the topic of the myth from a bas‑relief

  • to read the sense of the myth about Orpheus and Eurydice

  • to recognise true and false sentences regarding the context of a myth

  • to describe the characters of a myth

  • to talk about the events from the myth in the point of view of Eurydice

  • to interpret works of painting related to the myth about Orpheus and Eurydice

RgXyupBOHJQfK
Nagranie abstraktu
Exercise 1
Wybierz jedno zagadnienie opisane w abstrakcie. Poszerz swoją wiedzę na jego temat, szukając dodatkowych informacji w dostępnych ci źródłach (np. w internecie, encyklopedii lub specjalistycznych publikacjach.
Wybierz jedno zagadnienie opisane w abstrakcie. Poszerz swoją wiedzę na jego temat, szukając dodatkowych informacji w dostępnych ci źródłach (np. w internecie, encyklopedii lub specjalistycznych publikacjach.
R1Z6ZsMyxscBm
A plaster cast of a Roman copy of the original relief from the Parthenon.
Source: Zde, licencja: CC BY 4.0, [online], dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org.
Exercise 2

Read the myth about Orpheus and Eurydice in the lesson „Siła muzyki” on the epodreczniki.pl website. Pay attention to the way of keeping a narrative. Does the narrator know everything about the world he describes? How can you recognise this?

R10CPU5oU61lj
Exercise 3
Opowiedz innym swój ulubiony fragment mitu o Orfeuszu i Eurydyce.
Nicolas Poussin, Landscape with Orpheus and Eurydice, circa 1850
Source: domena publiczna.
R7G70jMuLdJi8
Exercise 4
Zastanów się i powiedz, w jaki inny sposób Orfeusz mógł przejednać strażników krainy cieni.
RfMLOOnKKV3P61
Exercise 5
Here are eight sentences regarding the myth of Orpheus and Eurydice. Decide which of them are true and which are false. Justify your choice. true Możliwe odpowiedzi: 1. Aristaeus knew that Eurydice was Orpheus’s wife., 2. Eurydice did not did not resist the temptation and looked behind her back., 3. Only inevitable, cruel Erinyes were not moved by the song of a despair husband., 4. Charon decided to let Eurydice free., 5. Orpheus was a king., 6. Eurydice was a tree nymph, hamadryad., 7. The magic lute was Orpheus’s weapon., 8. Aristaeus’s chase was ended with tragedy. false Możliwe odpowiedzi: 1. Aristaeus knew that Eurydice was Orpheus’s wife., 2. Eurydice did not did not resist the temptation and looked behind her back., 3. Only inevitable, cruel Erinyes were not moved by the song of a despair husband., 4. Charon decided to let Eurydice free., 5. Orpheus was a king., 6. Eurydice was a tree nymph, hamadryad., 7. The magic lute was Orpheus’s weapon., 8. Aristaeus’s chase was ended with tragedy.
Exercise 6

Describe in your own words Orpheus and his wife Eurydice.

Exercise 7

In pairs edit the next points of the event plan in the form of sentences, using given words.

Exercise 8

Talk about the events from the myth from the point of view of Eurydice.

Exercise 9

Find in the text the correct quotes and tell with your own words, what was the reaction of the listeners conveyed in the table on the music played by Orpheus. The listeners: trees, rivers, wild animals, Charon, Cerberus, Furies.

RX6iJKkWQdJ0R
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Exercise 10
Orpheus use a magic lute. Try to imagine what another instrument could Orpheus use? Why?
Orpheus use a magic lute. Try to imagine what another instrument could Orpheus use? Why?
RkdMPXgxMNyKB
Károly Ferenczy, Orpheus, 1894
Source: domena publiczna.
Exercise 11
Wyjaśnij kluczowe pojęcia związane z tematem abstraktu.
Wyjaśnij kluczowe pojęcia związane z tematem abstraktu.
Exercise 12

Imagine that you have a magic lutelutelute. When would it be worth using it? Write down your proposition in the notebook.

Exercise 13

Write a letter on behalf of Orpheus with a request to the ruler of the underworldunderworldunderworld Hades to change the decision to detain Eurydice. Remember to include all elements of the letter, as well as arguments that support your request.

R1A5h466XprDT1
Grafika przedstawiająca tablicę szkolną, na której znajdują się zdania do dokończenia. Finish selected sentences. 1 It was easy for me (uzupełnij). 2 It was difficult for me (uzupełnij). 3 Today I learned (uzupełnij). 4 I understood that (uzupełnij). 5 It surprised me (uzupełnij).

Keywords

myth, Orpheus, Euridice, music

Glossary

nymph
nymph
RHozkOEF5FYok
Nagranie słówka: nymph

nimfa. W mitologii nimfy są boginkami niższego rzędu, reprezentują siły przyrody.

wizard
wizard
R8UYEAwkLILNo
Nagranie słówka: wizard

czarodziej

chase
chase
RDQR6ArWyayoR
Nagranie słówka: chase

pogoń

viper
viper
R1LIaWaWgtB8l
Nagranie słówka: viper

żmija

despair
despair
R1HpKEMkNIutk
Nagranie słówka: despair

rozpacz

underworld
underworld
R1SDIqMW8jUcv
Nagranie słówka: underworld

podziemie. W greckiej mitologii: Hades, kraina rządzona przez boga o tym samym imieniu.

miracle
miracle
R1VWKnFoKLarh
Nagranie słówka: miracle

cuda

desire
desire
RckgajrmY6UJc
Nagranie słówka: desire

pragnienie

loss
loss
RXrF4Q4pSeBfs
Nagranie słówka: loss

strata

gates
gates
RdX2otKhuB0dV
Nagranie słówka: gates

bramy

landscape
landscape
RmuOCazNcfyDP
Nagranie słówka: landscape

krajobraz

lute
lute
R1QCVbBZRadOr
Nagranie słówka: lute

lutnia, rodzaj instrumentu strunowego szarpanego.

beekeeper
beekeeper
Rvy8S0y2ChLK8
Nagranie słówka: beekeeper

bartnik – inaczej: pszczelarz, osoba zajmująca się pracą w pasiece, przy pszczołach.