Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
ReLZQjg3btQsc1

Tradycje żydowskiej kultury muzycznej

Źródło: online-skills.

Dzieje poświadczone tylko w Biblii:

ok. 1700 r. p.n.e. – wędrówki Aramejczyków, epoka Abrahama, Izaaka i Jakuba

ok. 1400 r. p.n.e. – niewola egipska

ok. 1300 r. p.n.e. – Wyjście z Egiptu - koniec niewoli

ok. 1200‑1030 r. p.n.e. – epoka sędziów

Dzieje poświadczone w Biblii oraz w innych źródłach:

ok. 1030- 931 r. p.n.e.- zjednoczone królestwo Izraela; panowanie królów : Saula, Dawida i Salomona

ok. 931/930‑722 r. p.n.e. – królestwo Izraela

ok. 931/930‑586 r. p.n.e. – królestwo Judy

586‑538 r. p.n.e. – niewola babilońska - początek żydowskiej diaspory

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R41YELMuZgqeO1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

wymieniać i omawiać hipotezy dotyczące początków muzyki żydowskiej;

wymieniać i omawiać funkcje muzyki żydowskiej;

wymieniać zachowane zabytki żydowskiej muzyki;

wymieniać i charakteryzować najważniejsze instrumenty muzyczne wymieniane w Starym Testamencie;

omawiać znaczenie muzyki dla kultu religijnego;

wykazywać i omawiać rodzaje i style śpiewu w tradycji hebrajskiej.

Specyfika kultury żydowskiej

Żydowska tradycja jest bardzo bogata. Sięga starożytności, w której wykształciły się elementy stanowiące podstawę dalszego rozwoju muzyki europejskiej. Niektóre z nich, np. związane ze sposobami wykonywania śpiewów liturgicznych, przetrwały w niemal niezmienionej formie po dziś dzień.

Dla żydowskiej kultury, w tym kultury muzycznej, najistotniejszy był okres starożytny. Wówczas bowiem wykształciły się podstawowe tradycje związane ze śpiewem synagogalnym, tańcem i grą na instrumentach. W tych czasach żydów nazywano Hebrajczykami lub Izraelitami. Niebagatelny wpływ na rozwój tej tradycji miała historia narodu żydowskiego, który od czasów niewoli babilońskiej żyje w diasporzeDiasporadiasporze - rozproszeniu, przeważnie asymilując się z narodami, na terenie których zamieszkuje. Powstały w ten sposób różne grupy etniczno‑kulturowe, często posługujących się odmiennymi językami, żyjące w różnych warunkach. Z tego powodu każda z tych grup odmiennie rozwijała żydowską tradycję muzyczną, często włączając w nią lokalne elementy. Hebrajska kultura muzyczna, w szczególności śpiewy synagogalne, w bardzo dużym stopniu zostały zaadaptowane przez gminy pierwszych chrześcijan i stały się podstawą rozwoju średniowiecznych śpiewów chorałowych.

Źródła muzyki żydowskiej

W starożytności naród żydowski zamieszkiwał tereny Palestyny. Sąsiadowała ona z Mezopotamią i z Egiptem, których wpływy wyraźnie widoczne są w muzyce. Dodatkowo zaznaczają się również wpływy fenickie - prawdopodobnie dzięki Fenicjanom w muzyce hebrajskiej zaczęto używać instrumentów takich, jak podwójna szałamaja (podwójny aulos) czy też bęben obręczowy.

Muzyka hebrajska rozwijała się w trzech okresach: w epoce koczowniczej (1700 r. p.n.e. - ok. 1000 r. p.n.e.), królewskiej (ok. 1000 r. p.n.e. - 600 r. p.n.e) i prorockiej (ok. 600 r. p.n.e. - ok. 70 r. n.e.). Niestety, nie zachowały się żadne instrumenty z epoki starożytnej ani ich przedstawienia ikonograficzne. Jedynym źródłem wiedzy na temat muzyki żydowskiej jest Stary Testament oraz jego komentarze. Pierwsze wzmianki o muzyce w Starym Testamencie pochodzą z Księgi Rodzaju. W rozdziale czwartym opisany został potomek Kaina - Jubal, który został określony pierwszym muzykiem oraz przodkiem wszystkich grających na ugab i kinnor. Księga Wyjścia przedstawia biblijnego przywódcę Mojżesza, który wyprowadził Izraelitów z ziemi egipskiej oraz jego siostrę Miriam jako przodowników chóru śpiewającego pieśń dziękczynną na cześć Pana.

Biblijni Muzycy

RlX0t11iMO5sx1
Ilustracja interaktywna przedstawia kobietę, która gra na instrumencie jest to tamburyn. Tamburyn składa się z drewnianej obręczy, na którą naciągnięto z jednej strony skórę. Na poprzeczkach umieszczonych w otworach wydrążonych w obręczy zawieszone są ruchome blaszki, które nadają temu instrumentowi charakterystyczny dźwięk. Kobieta ubrana jest w czerwono-błękitne szaty. Włosy ma długie, czarne, upięte do tyłu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.

Postać biblijna, siostra Mojżesza, występowała jako przodowniczka chóru, grała również na bębnie obręczowym. Księga Wyjścia (15, 20-21) opisuje dziękczynną pieśń Miriam po klęsce wojsk egipskich:

Miriam prorokini, siostra Aarona, wzięła bębenek do ręki, a wszystkie kobiety szły za nią w pląsach i uderzały w bębenki. A Miriam przyśpiewywała im: „Śpiewajmy pieśń chwały na cześć Pana, bo swą potęgę okazał, gdy konie i jeźdźców ich pogrążył w morzu”.

(Księga Wyjścia 15, 20-21, Biblia Tysiąclecia).

Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się spokojnym charakterem.
Miriam, wikimedia.org, domena publiczna
R1aIY3PXDeNwq1
Ilustracja interaktywna przedstawia Mojżesza, który stoi w brązowej szacie na przeciwko tablicy. Mężczyzna ma długie, brązowe włosy i długą, siwą brodę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.

Przywódca Izraelitów, wyprowadził swój naród z niewoli egipskiej. W Księdze Wyjścia przedstawiany jest jako koryfeusz chóru, który intonuje pieśń pochwalną na cześć Boga. Pieśń ta uważana jest za jeden z najpiękniejszych przykładów starotestamentalnej poezji hebrajskiej.

Mojżesz, wikimedia.org, domena publiczna

Księga Wyjścia 15, 1‑18mf9a04eb55bc3577f_0000000000007Księga Wyjścia 15, 1‑18, Biblia Tysiąclecia

RHsWWewAjcSqB1
Ilustracja interaktywna przedstawia postaci, które wpatrują się w mężczyznę, który siedzi pod drzewem i gra na flecie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.

Potomek Kaina, brat Jabala. W Księdze Rodzaju uznany jest za ojca wszystkich grających na flecie i cytrze (tł. Biblia Tysiąclecia). Obecnie instrumenty te identyfikuje się jako kinnor i ugab. Jubal jest pierwszym muzykiem wspominanym w Starym Testamencie, dlatego często autorzy średniowieczni przypisują mu wynalezienie muzyki.

Jubal, wp.com, CC BY 3.0
RswIlyYTjrdZp1
Ilustracja interaktywna przedstawia mężczyznę, który siedzi i gra na instrumencie. Ubrany jest w jasne szaty i bordową narzutę. Na głowie ma złotą koronę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.

Postać biblijna, król Izraela od ok. 1010 r. p.n.e., poeta. Syn Jessego urdzony w Betlejem, dał początek rodowi Dawidytów. Dawid był również ceniony jako muzyk, a pieśni wykonywane przez niego pełniły rolę terapeutyczną. Świadczą o tym następujące słowa z 1 Księgi Samuela:

A kiedy zły duch zesłany przez Boga napadał na Saula, brał Dawid cytrę i grał. Wtedy Saul doznawał ulgi, czuł się lepiej, a zły duch odstępował od niego.

Nazywany jest też „śpiewakiem psalmów Izraela” (2 Sam, 23:1)

W Księdze Psalmów wiele utworów tradycja żydowska przypisuje Dawidowi. Niektóre z nich (np. 3, 7, 18, 34, 51, 52, 54, 56, 57, 59, 60, 63 i 142) związane są z konkretnymi wydarzeniami z jego życia.

Dawid, wikimedia.org, domena publiczna
mf9a04eb55bc3577f_0000000000007

Instrumenty hebrajskie

Stary testament przekazuje również informacje o instrumentach i ich przeznaczeniu. Do najstarszych instrumentów hebrajskich i jednocześnie najbardziej zagadkowych należą kinnor oraz ugab.

Kinnor

Kinnor jest najczęściej wspominanym instrumentem w Starym Testamencie - występuje aż 42 razy. Grał na nim Jubal oraz król Dawid. Był to instrument strunowy, zbliżony do liry. Służył zarówno do gry solowej, jaki i do akompaniowania śpiewowi. Wykorzystywany zarówno w uroczystościach świeckich, jako instrument towarzyszący lamentom, modlitwom, a także przy rytuałach świątynnych. Często błędnie tłumaczy się kinnor jako harfę. W czasach Starego Testamentu jego korpus był robiony z drzewa cyprysowego lub sandałowego. Posiadał 8‑10 strun robionych z jelita owczego. Jedna z hipotez dotyczących genezy nazwy instrumentu wskazuje hebrajską nazwę jeziora Genezaret - Kinneret (zwanego też Jeziorem Galilejskim), największego jeziora słodkowodnego Izraela, jako źródłosłów. Uważa się, iż być może jezioro swym kształtem przypominało kontur instrumentu. Do naszych czasów, niestety, nie dotarło żadne pewne przedstawienie tego instrumentu, a jego budowa nadal budzi wiele kontrowersji.

RUyzAErux7WOu1
Źródło: online-skills.

Ugab

Instrument ten jest wspomniany w Starym Testamencie zaledwie czterokrotnie. Według jednych był to instrument strunowy, według innych instrument dęty zbliżony budową do fletu. Prawdopodobnie był instrumentem pasterskim. Znane są również inne instrumenty dęte.

Chazozra

Rodzaj srebrnych trąbek występujących zawsze parami, które pełniły funkcję sygnalizacyjną. Były używane przez świątynnych kapłanów - lewitów. Składały się z ustnika, korpusu i czary głosowej, osiągały długość ok. 45 cm. Technika gry przypominała grę na szofarze - rogu świątynnym.

RlpvSsv46ezsL1
Chazozra, static.wixstatic.com, CC BY 3.0

Rodzaj rogu, często wypolerowanego rogu zwierzęcego, który pełnił ważną funkcję liturgiczną w świątyni jerozolimskiej. W czasach biblijnych często też obwieszczał ważne wydarzenia, takie jak alarm wojenny, zawarcie pokoju, zbliżające się niebezpieczeństwa, ogłoszenia postu, zawiadomienia o rozpoczęciu roku jubileuszowego. Gra na szofarze, podobnie jak w przypadku chazozra, składa się z sekwencji długich i krótkich dźwięków nazwanych: tekij(j)aTekij(j)atekij(j)a, sz(e)warimSz(e)warimsz(e)warimteruaTeruaterua.

Poszczególne dźwięki szofaru zaprezentowane są na poniższym nagraniu.

R1XEZ48yS4bym
Utwór: Trzy typy dźwięków – „zawołań” wykonywanych przez szofar: tekij(j)a [teki’ah]. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1NIVNP51vPo01
Szofar – rytualny żydowski róg, judaika.polin.pl, CC BY 3.0

Szofary - rogi baranie - a być może także chazozry, były używane przez Jozuego i kapłanów podczas zdobycia Jerycha. Były symbolem potęgi Boga Izraelitów, a ich dźwięk przyczynił się do zburzenia murów miasta. W Księdze Jozuego, w rozdziale 6 czytamy:

R1THtx2d5lA9U
Ilustracja interaktywna przedstawia rycinę „Zburzenie Jerycha”. Na pierwszym planie widać mężczyznę z mieczem jadący na koniu. Przed nim znajdują się mężczyźni, grający na trąbkach. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Siedmiu kapłanów niech niesie przed Arką siedem trąb z rogów baranich. Siódmego dnia okrążycie miasto siedmiokrotnie, a kapłani zagrają na trąbach. Gdy więc zabrzmi przeciągle róg barani i usłyszycie głos trąby, niech cały lud wzniesie gromki okrzyk wojenny, a mur miasta rozpadnie się na miejscu i lud wkroczy, każdy wprost przed siebie (Księga Jozuego, 6, 4‑5, tłumaczenie - Biblia Tysiąclecia)
Nieznany artysta z pracowni Carla Poellata w Schrobenhausen, Zburzenie Jerycha, 1886 lub wcześniej, rycina ze schrobenhausenowskiego warsztatu Carla Poellath, wikipedia.org, domena publiczna

Tof

Membranofon, rodzaj tamburynu - bębna obręczowego z rozmieszczonymi wokół ramy metalowymi elementami wydającymi dźwięki o ustalonej wysokości. Pierwotnie nazwa najprawdopodobniej oznaczała bęben obręczowy z naciągniętą pergaminową lub skórzaną membraną. Związany był głównie z muzyką świecką i często towarzyszył tańcom. Podczas gry trzymany był zazwyczaj w lewej ręce, a muzyk uderzał w membranę naprzemiennie kciukiem i palcem wskazującym prawej ręki. W Starym testamencie wspominany jest 19 razy, m. in. w Księdze Rodzaju (31:27), Księdze Wyjścia (15:20), Księdze Sędziów czy Księgach Samuela. Na instrumencie tym w Izraelu grały głównie kobiety, doskonałym przykładem jest postać Miriam, siostry Mojżesza, która wykorzystywała go podczas radosnych tańców i śpiewania pieśni wielbiących Pana.

R62BSc4m2TGJx1
Tof, israel365.com, CC BY 3.0

W epoce królewskiej instrumentarium zostało rozszerzone o instrumenty pochodzenia fenickiego i egipskiego. Obecnie uważa się, że w dużej mierze przyczyniły się do tego żony Salomona. Zaczęto używać podwójnych szłamai, zwanych też piszczałkami fenickimi. Oprócz tego pojawiły się nowe instrumenty strunowe - nevel (nabla) będąca rodzajem harfy kątowej oraz asor - dziesięciostrunowa cytra.

W epoce królewskiej instrumenty były wykorzystywane przy świątynnych rytuałach. Kapłani świątynni - lewici - byli także zawodowymi muzykami zrzeszonymi w cechy, celowo kształceni w przyświątynnych szkołach. Tworzyli oni chóry oraz orkiestry świątynne.

Z czasem zrezygnowano z wykonywania masywnie brzmiącej muzyki instrumentalnej, a w jej miejsce zaczęto wprowadzać wokalne formy świątynnej melorecytacji. Często wzorowano się na Psalmach Dawida, które odpowiednio opracowywano muzycznie. W liturgii wyróżniano trzy style śpiewów: styl czytań (lectio), psalmodię i hymnodię.

Lectio

Styl ten był wykorzystywany do czytania prozy biblijnej, a także modlitw. Od ok. V w. p.n.e. wykonywano je w postaci melorecytacji, która zapisywana była za pomocą znaków ekfonetycznych (kantylacyjnych). Podkreślały one akcentację, znaki przystankowe i intonację recytowanych tekstów. Na poniższej ilustracji przedstawiono oryginalny hebrajski zapis z Księgi Rodzaju wraz z zaznaczonym zapisem muzycznym.

RmijpEYBZaDOS1
Cytat z Księgi Rodzaju 1:9: „A potem Bóg rzekł: ‹‹Niechaj zbiorą się wody spod nieba w jedno miejsce››” (tłum. Biblia Tysiąclecia). Kolorem czarnym zaznaczono litery alfabetu hebrajskiego, miejsca samogłosek oraz „d'geshim” (geminata – spółgłoski podwojone) kolorem czerwonym, natomiast znaki kantylacyjne kolorem niebieskim, wikipedia.org, CC BY-SA 3.0

Sposób wykonania kantylacji różnił się w zależności od lokalnych tradycji. Poniższy przykład ukazuje tradycję śpiewania czytań przez żydów aszkenazyjskichŻydzi aszkenazyjscyżydów aszkenazyjskich.

RhOc1nqP6FGGM
Utwór: Przykład śpiewania czytań przez żydów aszkenazyjskich. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się modlitewnym charakterem.

Psalmodia

W tym sposobie opracowania tekstów biblijnych wers mówiony jest przetransponowany do określonej formuły melodycznej. Rytm jest zdeterminowany przez rytmikę słowa. Formułę tę bardzo szybko zaadaptowano i wprowadzono do liturgii chrześcijańskiej. W średniowieczu istniało osiem podstawowych tonów psalmowych, po jednym dla każdej tonacji oraz ton specjalny tonus pregrinus. Na formułę psalmową składa się kilka charakterystycznych zwrotów melodycznych:

  • Initium - formuła melodyczna rozpoczynająca wers psalmowy, najczęściej o kierunku wznoszącym, często pojawia się melizmat;

  • Tenor (tuba, szofar, ton recytujący, tonus dominans) - dźwięk, na którym śpiewana jest większa część tekstu. Liczba dźwięków zależała od liczby sylab w werskie. W zależności od tonacji dominanta mogła znajdować się na różnych dźwiękach;

  • Flexa - mała cezura, która odpowiada składni wersu;

  • Mediatio - wewnętrzna kadencja z niewielkim melizmatem;

  • Terminatio (finalis) - formuła zakończeniowa prowadząca do dźwięku spoczynkowego (finalis).

Poniższy schemat przedstawia układ poszczególnych części w formule psalmowej.

RbWmsMTAAZoRl1
Schematyczne przedstawienie rozmieszczenia poszczególnych faz przebiegu melodycznego w wersie psalmowym, online-skills, CC BY 3.0

W średniowieczu każda z ośmiu tonacji kościelnych posiadała indywidualny wzorzec melodyczny oparty na powyższym schemacie.

R1KCIw2Y4MMPn1
Źródło: online-skills.

Istniały dwa podstawowe sposoby wykonania psalmów. Starszym, stosowanym prawdopodobnie już w epoce królewskiej, był sposób antyfonalny. Polegał on na naprzemiennym wykonywaniu kolejnych wersetów lub par wersetów przez dwa zbliżone liczbowo chóry. Sposób responsorialny zakładał następstwo partii solowych i chóralnych, przy czym solista wykonywał najczęściej wersy psalmowe, a chór odpowiadał mu na zwrotach aklamacyjnych, takich jak alleluja czy amen.

Hymnodia

Styl ten był charakterystyczny dla śpiewów pieśniowych. Hymnodia rozwinęła się z psalmodii. Melodia i jej stroficzne powtórzenia związane są z tekstem i jego podziałami. Najczęściej hymny powstawały w oparciu o nowo powstałe teksty. Była to typowa forma śpiewu wczesnych wspólnot chrześcijańskich. Święty Paweł w Liście do Efezjan wspomina hymny, które są pełne ducha. Pisze o nich w kontekście domowego kultu, a nie oficjalnej liturgii. Pierwsze wierszowane teksty pochodzą od św. Ambrożego i Hilariusa z Poitiers. Hymny ambrozjańskie były wzorowane na syryjskich madraszachMadraszemadraszach i soghitach - dwóch głównych typach starożytnej poezji. Święty Ambroży sugerował, że śpiewanie hymnów wzmacnia postawę ortodoksyjną. Często zalecał, aby w ramach refrenu powtarzać małą doksologię: Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu.

Zadania

RqOZoCEoMRkjJ
Ćwiczenie 1
R1ARK3QOMLNKd
Ćwiczenie 2
Scharakteryzuj jeden z podanych instrumentów: szofar, tof, kinnor, hazozra.
Ra1G7ATXLrng6
Ćwiczenie 3
Wymień elementy, które cechują się formułą psalmową np. flexa.
RHuC1xO0JKfAY
Ćwiczenie 4
R1LPAQoSA8taI
Ćwiczenie 5
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Formuła psalmowa Możliwe odpowiedzi: 1. Rozproszenie członków narodu wśród innych narodów lub też wyznawców określonej religii wśród wyznawców innej religii., 2. Sposób wykonania wersetu psalmu., 3. Dźwięk wydawany przez szofar., 4. Typ starożytnej poezji syryjskiej, rodzaj ody. Terua Możliwe odpowiedzi: 1. Rozproszenie członków narodu wśród innych narodów lub też wyznawców określonej religii wśród wyznawców innej religii., 2. Sposób wykonania wersetu psalmu., 3. Dźwięk wydawany przez szofar., 4. Typ starożytnej poezji syryjskiej, rodzaj ody. Madrasze Możliwe odpowiedzi: 1. Rozproszenie członków narodu wśród innych narodów lub też wyznawców określonej religii wśród wyznawców innej religii., 2. Sposób wykonania wersetu psalmu., 3. Dźwięk wydawany przez szofar., 4. Typ starożytnej poezji syryjskiej, rodzaj ody. Diaspora Możliwe odpowiedzi: 1. Rozproszenie członków narodu wśród innych narodów lub też wyznawców określonej religii wśród wyznawców innej religii., 2. Sposób wykonania wersetu psalmu., 3. Dźwięk wydawany przez szofar., 4. Typ starożytnej poezji syryjskiej, rodzaj ody.
Rwm3R1lAPCP8H
Ćwiczenie 6
RBfmO1Ri0nO8Y
Ćwiczenie 7
Polecenie 1

Przeczytaj jeszcze raz poniższy fragment z Księgi Jozuego:

Siedmiu kapłanów niech niesie przed Arką siedem trąb z rogów baranich. Siódmego dnia okrążycie miasto siedmiokrotnie, a kapłani zagrają na trąbach. Gdy więc zabrzmi przeciągle róg barani i usłyszycie głos trąby, niech cały lud wzniesie gromki okrzyk wojenny, a mur miasta rozpadnie się na miejscu i lud wkroczy, każdy wprost przed siebi (Księga Jozuego, 6, 4‑5, tłumaczenie Biblia Tysiąclecia).

Zastanów się:

  • Jakie instrumenty nazwane są rogami baranimi?

  • Jaką funkcję pełniły w życiu hebrajczyków?

R1KlgcTe3mYpH

Słownik pojęć

Diaspora
Diaspora

Rozproszenie członków narodu wśród innych narodów lub też wyznawców określonej religii wśród wyznawców innej religii.

Madrasze
Madrasze

Typ starożytnej poezji syryjskiej, rodzaj ody.

Sz(e)warim
Sz(e)warim

Dźwięk wydawany przez szofar.

Tekij(j)a
Tekij(j)a

Dźwięk wydawany przez szofar.

Terua
Terua

Dźwięk wydawany przez szofar.

Żydzi aszkenazyjscy
Żydzi aszkenazyjscy

Inne nazwy to: Aszkenazyjczycy lub Aszkenazim. Żydzi zamieszkujący pierwotnie głównie Europę Wschodnią i Środkową, później także Europę Zachodnią i Amerykę.

Źródła:
www.encyklopedia.pwn.pl
www.sjp.pl

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

www.encyklopedia.pwn.pl

www.sjp.pl