Skroplony gaz ziemny transportowany jest drogą morską bądź lądową. Do morskich przewozów LNG służą specjalnie skonstruowane i wyposażone tankowce zwane metanowcami. Transport lądowy odbywa się przy pomocy cystern samochodowych, kolejowych oraz rurociągowych.
R1GYG3Z5n9dbG
Na zdjęciu pokazano ideowy schemat łańcucha dostaw gazu LNG. Łańcuch składa się z trzech części: terminala eksportowego LNG. Transportu morskiego, terminala importowego. W części terminala eksportowego wyróżnia się następujące etapy: podawanie gazu, usuwanie zanieczyszczeń obróbkę gazu podczas której emitowany jest dwutlenek węgla i siarkowodór, odwadnianie, chłodzenie z wydzieleniem ciekłych frakcji gazu zimnego, skraplanie, zbiornik LNG. Etap transportowy: zbiornik LNG, transport morski, zbiornik LNG. Etap importowy: zbiornik LNG: sprężanie gazu BOG, rekondensacja, pompa wysokociśnieniowa, odparowanie LNG przy dostarczonym cieple do układu oraz wysyłka gazu.
Łańcuch dostaw gazu LNG.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W transporcie morskim dominują dwa rodzaje zbiornikowców LNG:
zbiornikowce LNG ze zbiornikami membranowymi typu SPB (SELF SUPPORTING PRISMATIC TANKS)
RJPy8br5oIQTe
Na zdjęciu widoczny jest animowany tankowiec LNG ze zbiornikami membranowymi typu SPB. Przedstawiony tankowiec jest długim statkiem. Na rufie statku znajduje się mostek o kształcie odwróconego trapezu równoramiennego. W środkowej części statku pokazany jest jego przekrój. Zbiorniki są o kształcie prostopadłościennych kształtów oddzielonych między sobą pustką powietrzną.
Zbiornikowiec LNG ze zbiornikami membranowymi typu SPB (SELF SUPPORTING PRISMATIC TANKS)
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RNgqkIWt41Idm
Na zdjęciu widoczne są schematy animowanego tankowca LNG ze zbiornikami membranowymi typu SPB. Górny schemat przedstawia tankowiec widoczny z boku. Przedstawiony tankowiec jest długim statkiem. Na rufie statku znajduje się mostek o kształcie odwróconego trapezu równoramiennego. Na rufie statku widoczna jest przestrzeń o kształcie odwróconego trapezu prostokątnego opisanego cyfrą jeden. Jest to maszynownia. Następnie znajduje się pięć oddzielnych zbiorników o kształcie prostokątnym opisanych cyfrą dwa. Są to zbiorniki ładunkowe LNG. Na dziobie statku widoczna jest mała przestrzeń o kształcie prostokąta opisana cyfrą trzy. Jest to zbiornik balastowy. W lewym dolnym rogu rysunku znajduje się schemat tankowca widoczny od przodu. Na schemacie widać zbiornik ładunkowy LNG podpisany cyfrą cztery. Zbiornik zajmuje prawie całą przestrzeń znajdującą się pod pokładem statku. Ściana zbiornika składa się z dwóch warstw pierwsza warstwa od strony lewej jest opisana cyfrą pięć. Jest to izolacja ze szkła wulkanicznego. Druga warstwa również o kształcie prostokątnym widoczna po prawej stronie opisana jest cyfrą sześć. Jest to membrana z inwaru o grubości siedmiu dziesiątych milimetra.
Schemat zbiornikowca LNG ze zbiornikami membranowymi typu SPB (SELF SUPPORTING PRISMATIC TANKS): 1 – maszynownia, 2, 4 – zbiorniki ładunkowe LNG, 3 – zbiornik balastowy, 5 – izolacja ze szkła wulkanicznego, 6 – membrany z inwaru ().
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zbiornikowce LNG ze zbiornikami sferycznymi
Rs3cjHuOAM5pZ
Na zdjęciu widoczny jest animowany przekrój tankowiec LNG ze zbiornikami membranowymi typu SPB. Przedstawiony tankowiec jest długim statkiem. Na rufie statku znajduje się mostek o kształcie odwróconego trapezu równoramiennego. Na widocznym fragmencie statku widoczne są trzy zbiorniki sferyczne LNG. Ostatni zbiornik jest pokazany w formie przekroju. Po lewej stronie zbiornika z przekrojem widać układ rur opisanych cyfrą dziewięć. Jest to LNG. Nad zbiornikami biegnie pomost z rurą łączącą wszystkie zbiorniki. Element jest podpisany cyfrą osiem. Jest to doprowadzenie BOG czyli gazu upustowego do silnika. zbiornik sferyczny składa się z trzech warstw. Zewnętrzna o kształcie półkuli opisana cyfrą jeden oznaczająca powłokę zewnętrzną zbiornika. Wewnętrznej o kształcie półcylindra o opisanego cyfrą trzy oznaczający izolację termiczną, oraz wewnętrzna o kształcie kuli opisana cyfrą sześć oznaczającą grubość zbiornika. Na szczycie kopuły zbiornika znajdują się prostopadłościenne elementy które są pomiędzy barierkami zabezpieczającymi. Nad nimi znajduje się cyfra dwa. Oznacza ona Liquid and Vapour Dome czyli kopułę cieczy I par. Od kopuły biegnie przez cały zbiornik rura oznaczona cyfrą cztery. Jest to wieża pompowa. Na środkowym płaszczu w połowie jego wysokości znajdują się trzy żłobienia oznaczone cyfra pięć oznaczającą kurczliwość termiczną zbiornika. Pod mostkiem statku pokazany jest silnik do którego prowadzi czerwona strzałka od rur biegnących na szczycie zbiorników sferycznych.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1O5w0YArlWtS
Na zdjęciu przedstawiono schemat zbiornikowca LNG ze zbiornikami sferycznymi. Zbiornikowiec do przewozu LNG jest długim statkiem na pokładzie którego znajduje się pięć zbiorników do przewozu LNG. Zbiorniki są o kształcie kuli. Powyżej poziomu pokładu widać półkulę zbiornika. Zbiorniki są podpisane cyfrą jeden. Wszystkie zbiorniki łączą się z rurą biegnącą na ich szczycie. Pomiędzy zbiornikami znajduje się przerwa. Do dolnej krawędzi zbiornika przypisana jest cyfra pięć pod którą znajduje się informacja: podwójny kadłub. Z tyłu zbiornikowca widoczny jest mostek. Pod nim narysowany jest element o kształcie prostokątnym oznaczony cyfrą trzy. Jest to maszynownia. Maszynownia połączona jest z główną częścią zbiornikowca prostokątnym elementem oznaczonym cyfrą cztery. Jest to pomieszczenie pompowe. Dziub statku nie jest wypełniony kolorem. Oznaczony jest cyfrą dwa oznaczającą zbiornik balastowy.
Źródło: GroMar Sp.z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Z3bi4H03ZSw
Na zdjęci widoczny jest zbiornikowiec ze zbiornikami sferycznymi. Zbiornikowiec widoczny na zdjęciu ma dwa zbiorniki sferyczne. Mostek statku jest z przodu. Zbiornikowiec płynie po morzu. Za rufą i przed dziobem statku widać mniejszą jednostkę.
Zbiornikowiec LNG ze zbiornikami sferycznymi.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Skroplony gaz ziemny przesyłany jest z metanowca izolowanymi rurociągami do układu stacjonarnych zbiorników magazynowych usytuowanych w odległości nie większej niż . Rurociągi połączeniowe znajdują się na estakadzie i wyposażone są w kompensatory przejmujące naprężenia wzdłużne, liniowe, wynikające z różnicy temperatur. Rurociągi są izolowane termicznie za pomocą poliuretanu bądź próżniowo w układzie rura w rurze. Strefę rozładunku ze zbiornikiem magazynowym terminalu odbiorczego łączy rurociąg rozładunkowy, a dokładnie układ dwóch rurociągów. W okresie pomiędzy kolejnymi rozładunkami układ ten powinien być utrzymywany w możliwie niskiej temperaturze. Proces rozładunku poprzedza więc dodatkowe schłodzenie rurociągu. Osiąga się to najczęściej przez przesłanie pewnej niedużej ilości gazu w postaci skroplonej do strefy rozładunku jednym rurociągiem i jej powrót do strefy przeróbki gazu drugim rurociągiem.
R1GOfKjXpdlS1
Na zdjęciu przedstawiono uproszczony schemat procesów technologicznych zachodzących w terminalu LNG podczas rozładunku. Ze statku LNG poprowadzona jest strzałka do Zbiornika LNG w którym narysowane jest urządzenie do pompowania pierwszego stopnia. Ze zbiornika gaz pompowany jest do rekondensera gdzie przy użyciu pompy ulega sprężaniu LNG i podawany gaz jest do odparowywacza. Do odparowywacza dostarczane jest ciepłe medium i wyprowadzany gaz. Ze zbiornika odchodzi dodatkowa linia prowadząca do statku oraz kompensatora BOG. Linia łącząca kompensator BOG ze statkiem opisana jest jako linia powrotna. Dodatkowo jest poprowadzona linia łącząca kompensator BOG z rekondenserem.
Uproszczony schemat procesów technologicznych zachodzących w terminalu LNG podczas rozładunku statku oraz droga BOG (gazu upustowego).
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.