Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Trubadurzy

Zapoznanie uczniów ze średniowieczną muzyką świecką i jej przedstawicielami. Omówienie historii oraz miejsca występowania trubadurów. Przedstawienie formy, treści i tematyki utworów wykonywanych przez tych muzyków. Wskazanie najbardziej znanych trubadurów. Wysłuchanie i percepcja wybranych utworów muzyki świeckiej.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić pojęcie trubadurzy.

  2. Omówić historię powstania trubadurów i ich miejsca rozprzestrzeniania się.

  3. Omówić tematykę podejmowaną w pieśniach.

  4. Przedstawić budowę i formę pieśni trubadurów.

  5. Wskazać źródło występowania informacji dotyczących trubadurów.

  6. Omówić warstwę społeczną, do której należeli trubadurzy.

  7. Wskazać nazwiska znanych trubadurów.

  8. Na podstawie wysłuchanych utworów omówić i zanalizować formę i treść pieśni.

Metoda i forma pracy

Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna.

    1. Podręcznik: J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Warszawa 1994.

    2. Stanowisko do odtwarzania muzyki.

    3. Nagranie pieśni trubadurów.

    4. Karta pracy ucznia.

      1. Powitanie, czynności organizacyjno‑porządkowe.

      2. Powtórzenie wiadomości z trzech ostatnich lekcji (metodą pogadanki).

      3. Podanie tematu lekcji.

(10 min.)

Faza realizacyjna

  1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji (metoda opowiadania). Omówienie historii trubadurów, miejsca ich występowania i rozprzestrzeniania się.

    • Notatka:

Trubadurzy – średniowieczni artyści wywodzący się z francuskiej arystokracji, poeci, muzycy i kompozytorzy. Pierwsi trubadurzy tworzyli w Prowansji około roku 1100, w języku staroprowansalskim, rodzaj poezji lirycznej, tzw. poezji prowansalskiej, wysławiającej zalety uwielbianych i niedostępnych kobiet. Z czasem ich ruch rozprzestrzenił się na całą Francję, a w połowie wieku dotarł do Niemiec i Hiszpanii.

  1. Zapoznanie uczniów z pieśniami trubadurów. Wysłuchanie i percepcja wybranych utworów. Metodą pogadanki omówienie charakteru pieśni. Wskazanie tematyki i budowy pieśni trubadurów.

    • Notatka:

Cechy charakterystyczne pieśni trubadurów:

  1. Zachowało się 1000 pieśni zawartych w Chansonniers.

  2. Pieśni śpiewane solo przy akompaniamencie vidi.

  3. Poezja tylko do śpiewu.

  4. Formy pieśni: canzo, vers.

  5. Posługiwali się językiem stworzonym na bazie dialektu francuskiego. Język subtelności i finezji.

Tematyka utworów:

  1. Miłosna i erotyczna.

  2. Pieśni bohaterskie, poświęcone aktualnym wydarzeniom historycznym i politycznym.

  3. Poezja okolicznościowa.

  4. Poezja satyryczna.

  5. Poezja żałobna – tren.

3. Przedstawienie najwybitniejszych przedstawicieli pieśni trubadurów.

  • Notatka:

Trubadurzy:

Guillaume de Poitiers, Jaufre Rudel, Piere Vidal, Bernard de Bom.

4.Analiza tekstu pieśni trubadurów. Metoda pracy w grupach. Podzielenie klasy na trzy grupy i wskazanie przez uczniów tematyki tekstu.

Piere Vidal

Idę do niej z radością
Przez wiatr, deszcz i deszcz ze śniegiem,
Wilczyca powiada, że do niej należę,
I, na Boga, nie myli się,
Należę do niej
Bardziej niż do kogokolwiek, nawet do samego siebie

(40 min.)

Podsumowanie wiadomości omawianych na lekcji (metodą pogadanki).

(5 min.)

5. Bibliografia

  • J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Warszawa 1994.

Załączniki

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Trubadurzy.

R1FzWhmB84EIT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 36.00 KB w języku polskim