Trudno jest opisać miłość. Jak z tym problemem radzili sobie autorzy w różnych epokach literackich?
Trudno jest opisać miłość. Jak z tym problemem radzili sobie autorzy w różnych epokach literackich?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna epoki literackie,
wie, jak był traktowany temat miłości w poszczególnych epokach,
wie, w jakich dziełach jest opisana miłość,
ze znanych dzieł literackich potrafi podać cytaty dotyczące miłości.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi określić gatunek literacki,
potrafi selekcjonować wiadomości zdobyte wcześniej,
umie pracować samodzielnie.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, heureza, praca jednostkowa.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy z tabelą.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel robi krótkie wprowadzenie na temat miłości w literaturze. Wskazuje na fakt, że ten temat zawsze, we wszystkich epokach, inspirował twórców – malarzy, pisarzy, piosenkarzy, rzeźbiarzy, architektów.
Nauczyciel zadaje pytania:
Jakie znacie rodzaje miłości?
Jakie nastąpiły zmiany w obyczajowości od antyku do XXI wieku w odniesieniu do tego tematu? Jak w kulturze poszczególnych epok traktowano miłość? Jak zmienił się sposób prezentowania tego tematu w literaturze i sztuce?
Jakich tragicznych kochanków znacie?
Jakie utwory o miłości wywarły na was największy wpływ? Jakie utwory poruszające ten temat uważacie za najwybitniejsze?
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z tabelami (załącznik 1) oraz informuje, ile czasu daje na ich wypełnienie. Za każdy poprawny cytat z danego dzieła można otrzymać dodatkowo jeden punkt. Tabele mają być wypełniane ołówkiem, aby można było nanieść później poprawki.
c) Faza podsumowująca
Po wypełnieniu tabel, nauczyciel prosi, aby każdy dał swoją tabelę koledze, który siedzi przed nim lub osobie, którą wyznaczy uczeń. Nauczyciel analizuje z klasą odpowiedzi – epoka po epoce. Wyznaczone osoby odczytują swoje odpowiedzi. Jeśli ktoś zna cytat z danego dzieła, które pojawiło się w tabeli, przytacza go na forum klasy. Nauczyciel prosi o poprawianie przez uczniów błędnych wpisów w tabelach, a po skończeniu omawiania o wklejenie ich do zeszytów.
5.Bibliografia
Według własnego pomysłu
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
MIŁOŚĆ
Epoki (po kolei) | Autor i tytuł (dzieło literackie) | Gatunek literacki | Rodzaj miłości | W jaki sposób pisano | Autor i tytuł (dzieło sztuki) |
TYTUŁ | CYTAT |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak