Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Trzy razy Julia

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna fragmenty Romea i Julii W. Szekspira,

  • rozumie podobieństwa w portrecie Julii współczesnej i renesansowej.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi porównać wizerunki kobiet z trzech różnych tekstów literackich,

  • potrafi określić siebie jako współczesną Julię,

  • potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy grup (załącznik 1)

Tekst wiersza Agnieszki Osieckiej Kochankowie z ulicy Kamiennej (http://www.toya.net.pl/~jubeka/fotolodz/www%20foto/osiecka.html)

Poświatowska H., *** [Jestem Julią], [w:] W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy I gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.

Szekspir W., Romeo i Julia (fragmenty), [w:] Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy I gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo kobieta i prosi uczniów o podanie jak największej liczby skojarzeń, które najtrafniej określają kobietę.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na 4 – 5 grup. W każdej grupie zostaje wybrany lider, sprawozdawca i sekretarz. Uczniowie pracują na bazie trzech tekstów: Romeo i Julia Wiliama Szekspira (fragmenty, które poznali na poprzednich lekcjach), ***[Jestem Julią] Haliny Poświatowskiej oraz Kochankowie z ulicy Kamiennej Agnieszki Osieckiej. Polecenie dla grup: Przeczytajcie wiersze Haliny Poświatowskiej oraz Agnieszki Osieckiej, a następnie na podstawie tych tekstów oraz znanych wam fragmentów Romeo i Julii wypełnijcie tabelkę. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy na forum całej klasy, członkowie innych grup podczas prezentacji mogą zadawać dodatkowe pytania (załącznik 1).

  3. Uczniowie z pomocą nauczyciela formułują wniosek, np. Mimo upływu lat charakter kobiety nie zmienił się, nadal ważna jest dla niej miłość, potrzeba akceptacji, poczucie bezpieczeństwa przy partnerze.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, która Julia jest im najbardziej bliska, z którą się utożsamiają i dlaczego, uczniowie udzielają swobodnych wypowiedzi.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel, prosi uczniów, aby opisali siebie jako współczesną Julię. Wybrani uczniowie prezentują wyniki swojej pracy.

5. Bibliografia

  1. Osiecka A., Kochankowie z ulicy Kamiennej, w: http://www.toya.net.pl/~jubeka/fotolodz/www%20foto/osiecka.html

  2. Poświatowska H., *** [Jestem Julią], [w:] W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy I gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.

  3. Szekspir W., Romeo i Julia (fragmenty), w: Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy I gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Karta pracy grup

Julia W. Szekspira

Julia H. Poświatowskiej

Julia A. Osieckiej

Co czuje?

Jak wyraża swoje uczucia?

W kim jest zakochana?

Jakie ma cechy charakteru?

Jakie są jej pragnienia?

b) Zadanie domowe

Kobieta wiele ma imion. Czy zgadzasz się z tą opinią?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rov9a4ZJ9MPpa

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.54 KB w języku polskim
R1IuHCf1qYQGb

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim